Interview: Direktør Anders Iversen

"Vi får kun tilfredse medarbejdere og kunder, hvis vi sørger for at vores ansatte får de rette kompetencer"

Læs interview med direktør Anders Iversen, som fortæller lidt om, hvad FDM travel er for en virksomhed, hvad du kan forvente som medarbejder og hvad han synes, der gør FDM travel til et stærkt team.

FDM travel CEO Anders Iversen

1. FDM travels vigtigste opgave er...

at være Verdens bedste kør-selv-ferie rejsebureau. Vi har specialiseret os i ferie i bil, autocamper og MC og den frihed og mulighed for oplevelser, som rejseformen tilbyder. Faktisk vil jeg sige, at vi har specialiseret os i oplevelserne - resten, altså fly, bil og hotel, er mere en forudsætning for, at man kan få oplevelserne.

Hver dag arbejder vi benhårdt for at medlemmer og potentielle medlemmer af FDM får den bedste vejledning og får den rejse, som de drømmer om. Det ligger os meget på sinde, at vi sender folk af sted på rejse med ro i maven, fordi er blevet hørt og set og peget i retning af de oplevelser, som passer til dem. Det er vores store WHY. 

2. FDM travel er særlig fordi...

vi har den historie, vi har. Vi er en del af Danmarks største medlemsforening, FDM, og har næsten 100 års historie. At vi er en medlemsforening betyder, at vi er ekstra forpligtede til at være ordentlige og troværdige og ikke mindst gode ved vores ansatte. En stor del af vores kunder er jo vores medlemmer, så de er egentlig også vores ejere. Derfor fokuserer vi meget på ordentlig kvalitet og håndvælger de produkter, vi sælger. 

3. I FDM travel er vi et stærkt team, fordi....

FDM travel gode kollegaer

vi, helt grundlæggende, elsker at rejse. Det skaber et stærkt interessefællesskab og et godt sammenhold. Vi elsker også at give vores viden videre og er stolte af det, vi kan. Vi laver ferier som dem, vi ville lave til os selv eller vores familie. Det giver integritet. For os er det ikke bare et produkt, vi skal sælge, det ligger alle på sinde at give kunderne en rigtig god rejse. 

Vores ansatte kommer også med mange forskellige faglige baggrunde, og derfor har vi mange erfaringer og forskellige kompetencer, som vi bringer i spil. Det giver plads til nye synspunkter og perspektiver, og det er helt sikkert en kæmpe styrke.

Sidst men ikke mindst er vi også mennesker, der motiveres af salg og af at nå vores målsætninger, så det giver et godt drive.

4. I FDM travel bliver du en del af en arbejdsplads, hvor

vi klæder dig godt på! Vi får ikke tilfredse medarbejdere eller for den sags skyld kunder, hvis ikke vi sørger for at vores medarbejderne får de rette kompetencer.

Vi sørger for at give dig værktøjerne, men det er op til dig selv, hvordan du vil bruge dem. Det betyder, at du kan få lov at være dig selv, og bringe dine styrker og din baggrund i spil. Det giver selvfølgelig også dig som medarbejder et ansvar, fordi vi forventer, at folk har lyst til aktivt at arbejde for at blive bedre. 

I butikkerne rundt i landet sørger de for fælles aktiviteter som morgenmad og fejringer, men vi holder også workshops, studieture og arrangementer, hvor vi mødes på tværs af organisationen.

Vi er en ret flad organisation, og det gør, at der er plads til, at du kan komme til orde og have indflydelse på din arbejdsplads. Vi gør også meget for at alle er informeret om, hvad der sker i forretningen. På den måde sørger vi for en åben dialog og inviterer til input fra alle i virksomheden.

5. For fortsat at være en attraktiv arbejdsplads skal vi i FDM travel sikre, at

vi fortsætter med at kompetenceudvikle og følge med tiden og medarbejdernes behov.

Vi tror på, at for at være glad for sit arbejde, skal man mestre sit arbejde. Derfor forsøger vi hele tiden at imødekomme vores sælgeres behov og ønsker om kompetenceudvikling. 

Vi forsøger også at lytte til de forventninger og krav, som medarbejderne har ift. fleksibilitet og balance i hverdagen. Derfor tilpasser vi os løbende kundernes behov og medarbejdernes ønsker og har fx begrænset vores åbningstid og droppet weekendarbejde, hvilket har betydet en positiv udvikling i både medarbejdertrivsel, kundetilfredshed og salg.

Fordi vi er fleksible, så oplever vi også at medarbejderne er det. Gensidig fleksibilitet, det tror vi meget på.

6. Det, der kendetegner en FDM travel-medarbejder, er

FDM travel intern vidensdeling

først og fremmest at de elsker at rejse, er udforskende og ønsker at lære mere om verden omkring sig og sig selv.

Det er generelt selvstændige mennesker, som vil og kan tage ansvar, og som er åbne for forandringer og villige til at lære nyt. Det bliver man nødt til at være, for det er en branche, som hele tiden udvikler sig.

Jeg vil sige, at vi generelt er gode til at tiltrække mennesker, som også kommer fra mange forskellige baggrunde, og derfor har alle faktisk kastet sig ud i en ny udfordring ved at starte hos os. Er man udadvendt og god til at finde ud af, hvad andre ønsker, så passer man godt ind hos os. Derfor forsøger vi også at være gode til at anerkende de ressourcer, de hver især kommer med.

7. Som ny i FDM travel vil du opleve en kultur som er

åben og nysgerrig. Jeg oplever, at vi alle er nysgerrige på vores nye kollegaer, og vi er klar på, at de også kan lære os meget. Vi hører, at nye medarbejdere føler sig varmt taget imod, bliver mødt af professionalisme og et godt struktureret opstartsforløb. Vi giver folk tid til at lære værktøjerne at kende og går langt for at få vores medarbejdere til at køre optimalt.

Men vi er en salgsvirksomhed, så der er også fokus på præstation og på at nå de opsatte mål.

8. Et godt råd til en ny medarbejder, der har sin første arbejdsdag, er

at komme med et åbent sind og en positiv indstilling. Og så skal du have tålmodighed med både os og dig selv. Det er for de fleste en helt ny verden, og du skal lære rigtig mange nye ting og systemer. Så lad være med at forvente, at du kan det hele fra dag ét, for det er der ingen, som forventer.