Flere rejsetips om Irland

• Àlainn Dublin!

29.10.13: Trine Brok
    Nytår 2012/13, tog en veninde og jeg til Irland for at fejre det med nogle irske venner vi har, men før vi tog ud til denne lille landsby Athloné, tilbragte vi 2-3 dage i Dublin.
  • Bliv ikke skuffet over Galway-krønnikens land!

17.09.13: Gunnar Lundsgaaard
    Som forberedelse til Irlandsturen og især Galway og Connemara halvøen, kan det varmt anbefales at læse B. Thoene 4 romaner i Galway-krønniken, der meget spændende skildrer Irland kamp for uafhængighed af England op til den store hungersnød i 1848.
  • Modeljernbanen i Malahide, Dublin

13.08.13: Erik Lawaetz
    Hvis dit primære formål med at tage til Malahide Castle er at se modeljernbanen, som er omtalt bl.a. her på hjemmesiden, så undlad at køre forgæves.

Læs mere om rejser til Irland

Pub - session
Albertslund
25. aug. 2010

Irland – folkemusikkens ø

Vi havde hjemmefra besluttet at finde ”de ægte irlændere” - dem der taler irsk (gælisk) til dagligt. - desuden ville vi høre en masse ægte irsk folkemusik – og ikke mindst opleve Galway Bay – som har fået sin egen specielle sang, som jeg sammen med vores violinspiller har lavet en dansk oversættelse af (Vålse Vig).
Indgang til Guiness

Dublin

Der er mange grunde til at besøge det land, som vores vikingeforfædre syntes så godt om - ikke mindst p.gr. af deres øl. Mon ikke de irske munke allerede den gang havde fundet hemmeligheden ved det mørke øl. Men i al fald var noget af det første vi besøgte: Guinness bryggeriet i Dublin, hvor man, efter gennemgang af den ædle kunst at brygge Guinness, selv har mulighed for at skænke sig en pint, og selv prøve at tegne en irsk kløver i skummet. Hvis man har tid, så se lidt på Guinness’ historie. Personlig kan jeg godt lide den om, at hertugen af Wellington, som selv stammer fra Dublin, havde Guinness med i slaget, hvor han slog Napoleon ved Waterloo – og irlænderne er slet ikke i tvivl om, hvad sejren skyldes. Men tag under alle omstændigheder op i toppen af bryggeriet, hvor der er indrettet en Guinness pub med 360 graders udsyn over byen.
Molly Malone

Dublin – er meget andet

Men Dublin er selvfølgelig meget andet end Guinness. Blandt de mange spændende seværdigheder f.eks. universitet Trinity College (på irsk: Coláiste na Tríonóide, Baile Átha Cliath), dukker der pludselig et marked frem ved et gadehjørne midt i byen.
Og selvfølgelig ikke at forglemme det spændende pub-liv, hvor man under et såkaldt pub-crawl kan møde statuen af Molly Malone, en fiskerpige, der synger om sine Cockles and Mussels (hjertemuslinger og muslinger). En sang der på en eller anden måde er blevet synonym med Dublin.
Inde i Johnny Fox’s Pub

Pubber

Pubber i Irland dækker over en mangfoldighed - både med og uden spisning – og med meget forskellige standarder. Skulle man nu få lyst til at smage på f.eks. de førnævnte skaldyr, kan det anbefales at tage lidt sydpå til Dublin Mountains, hvor Johnny Fox’s Pub ligger.
Alle pubber har en spændende indretning, men Johnny Fox’s Pub hører absolut til en af de mest eksotiske. Og hvis man ellers kan abstrahere fra natpotterne i loftet, bør man smage stedets skaldyrsspecialitet: Seafood Chowder
John Locke Whiskey Distellery

Tværs over Irland

Men som sagt ville vi finde ”de ægte irlændere”. De skulle være at finde ude vest på bl.a. på Aran Islands. Vi lejede en bil og kørte tværs over øen. Det gav os også lejlighed til at besøg John Locke Whiskey distelleri, som i sin tid blev drevet af en vandmølle. Et spændende museum med smagsprøver.
Vi kom ganske rigtig ud til det ”ægte Irland”. Så langt ud at vejskiltene kun stod på irsk (gælisk). Så hen på aftenen havnede vi i An Clochán, som i vores kort skulle hedde Clifden. Heldigvis var der flere B&B (Bed & Breakfast) at vælge imellem. Næste dag, da det var lettere at orientere sig, og vi fandt et skilt til Ros a' Mhíl og gættede ganske rigtigt, at det var Rossaveal på vores kort. Fra denne havn går der færger ud til Aran Islands. Men man kan ikke tage bilen med disse færger. Det kan man kun fra Galway, men det er både dyrt og upraktisk, så vi parkerede på den store P-plads i Rossaveal og tog ud til den største ø, Inishmore.
Det kan blæse på Inishmore

Aran Islands

Efter en sejltur på en 40 minutter lagde vi til i havnen i Kilronan på Inishmore, den største af Aran Islands. Vi blev her budt velkommen af en af de lokale turistførere, der med sin 2-hjulede gig og lille pony tilbød en rundtur på øen, og ja – hans søster havde skam en B&B her i Kilronan. Alternativer til pony-turen er små mini-busser eller at leje en cykel. Vi besluttede os til pony-turen, og fik en fin tur forbi sælklipperne og ud til det gamle forhistoriske fort Dún Aonghasa (Dun Aengus), der skulle være bygget i den keltiske jernalder 2-300 år før vor tidsregning. Om aftenen havde vi det rigtig hyggeligt på en af øens pubber. Ø-boerne er meget gæstfrie og snakkesalige, og fortæller med stolthed om deres ø og kultur. Næste morgen stod himmel og hav i ét, så vi besluttede os for en ekstra dag på Inishmore, da sejlplanen var suspenderet.
Galway Bay

Næste dag tog vi tilbage til Rossaveal og kørte ind til Galway. Ca. 1 times kørsel langs Galway Bay.
Udenfor Galway fandt vi en B&B hos mrs Robinson og fik, jeg tror verdenens største breakfast. Og Galway er absolut også et besøg værd. Ikke mindst p.gr. af det rige musikliv på byens pubber, og hvis du er heldig, så fortsætter musikken efter lukketid som: ”private party, and you are just invited”. Ja, Irland har stadig en streng lukkelov på pubberne, børn under 18 år har mange steder ingen adgang efter kl. 18. Men en pudsig ting er, at lige efter kirke-gangen om søndagen er der ofte jam-sessions på den lokale pub, og her deltager børn og unge med deres musikinstrumenter, og på den mod sørger irerne for, at deres stolte musik-tradition lever videre.
Næste dag tog vi tilbage til Dublin. Husk at beregne god tid til bilkørsel, da det irske vejnet langt fra lever op til danske standarder – men landskaber, man kører, igennem er unikt.