Flere rejsetips om Irland

• Àlainn Dublin!

29.10.13: Trine Brok
    Nytår 2012/13, tog en veninde og jeg til Irland for at fejre det med nogle irske venner vi har, men før vi tog ud til denne lille landsby Athloné, tilbragte vi 2-3 dage i Dublin.
  • Bliv ikke skuffet over Galway-krønnikens land!

17.09.13: Gunnar Lundsgaaard
    Som forberedelse til Irlandsturen og især Galway og Connemara halvøen, kan det varmt anbefales at læse B. Thoene 4 romaner i Galway-krønniken, der meget spændende skildrer Irland kamp for uafhængighed af England op til den store hungersnød i 1848.
  • Modeljernbanen i Malahide, Dublin

13.08.13: Erik Lawaetz
    Hvis dit primære formål med at tage til Malahide Castle er at se modeljernbanen, som er omtalt bl.a. her på hjemmesiden, så undlad at køre forgæves.

Læs mere om rejser til Irland

• Se San Francisco fra fødderne...

15.10.09: Viveca Andersen
    Efter at have været i San Francisco 2 gange tidligere, i øvrigt positive oplevelser hvor vi ”gjorde” meget af det, man ikke må gå glip af.
  • Stockholm-Nordens Venedig

06.02.09: Viveca Andersen
    Mange siger, at Stockholm er én af Europas smukkeste byer, og at sommeren er den bedste tid at komme der. Det er helt rigtigt, men hver årstid kaster sit charmerende lys over Stockholm.
  • Oplev en ægte skærgårdsidyl på Möja udenfor Stockholm

06.02.09: Viveca Andersen
    En gang kunne man læse på en reklameplakat ombord på skærgårdsfærgerne: ”Det burde være en menneskeret, at mindst én gang i livet få lov til at sejle i Stockholms skærgård”. Der er utallige grunde til, at dette udsagn er rigtigt. Jeg vil prøve at beskrive øen og dens oplevelsesmuligheder for at give andre lyst til at besøge ”et smultronställe”.
Kør-selv-ferie på Irland
Viveca Andersen
Morud
29. jan. 2009

Kør-selv-ferie på Irland

Besøg Irland og få de bløde toner fra The Dubliners til at blive virkelighed. Kom ind i en anden verden hvor venlighed står i højsædet.

Vi tog af sted med 2 ”udsagn” i vores bevidsthed: at man kalder Irland ”Den grønne ø” og hvad én af vores bekendt sagde, da han hørte, at vi skulle til derhen: ”Nu skal I være klar over, at irerne først lige er holdt op med at køre i hestevogn!” Begge udtalelser passede på en prik. Naturen var helt unik. Jeg vidste ikke, at der findes så mange grønne nuancer. Alt det grønne var smukt indrammet af stengærder, flere meter høje hække af fuchsia, ældgamle borge og pubber i stribevis som alle serverer det dejlige Guinness (øl) i pints.

Det vi kunne se og opleve var absolut præget af ”det med hestevognene”. Det virkede lidt, som om man var ført tilbage i tiden i mange sammenhæng. Det går ikke så hurtigt, og man lever i det nære samfund. En eller anden sagde: ”Vi har ikke ekstremt vejr på Irland – hverken meget koldt eller meget varmt”. Men vi så faktisk palmer i den sydlige del. Man kan godt sige, at det hele er som det irske vejr: det er som om solen lige skal til at bryde frem.

Overnatning og kørsel

Vi havde bestilt alle overnatninger hjemmefra og talt med de fleste i telefonen. Alle er så venlige. Men tænke sig, de har ikke adresser (lige bortset fra i de store byer)! Godt man ikke er postbud der. På én af de vejbeskrivelser vi fik tilsendt som bekræftelse på vores Bed&Breakfast-bestilling stod der: ”I finder vores hus på N21 i højre side af vejen, lige efter hvor 60 km hastighedsskiltet er placeret”. Vi havde også glæde af vores GPS, da det ikke altid er så ligetil at finde rundt. Vi læste et sted, at den gang irerne skulle nedtegne vejsystemet, lavede de små fejl hist og her, for at englænderne ikke sådan skulle finde vej hele tiden. Der var der dog ikke nogen, af dem vi talte med, der ville ”erkende”. Vi kunne i hvert fald ofte se det på GPS’en. Det så ud til, at vi kørte ”ved siden af ” vejen. Samme vidunderapparat (GPS’en) lavede somme tider kunster. Et sted var opfordringen: ”For enden af vejen – kør lige ud”!

Vedrørende vejenes udseende, er vi også i ”fortiden”. De er generelt så smalle (også “store” veje), at man skulle tro, at hastighedsbegrænsningen var der efter. Men nej, nej, mange steder måtte man køre 80 km/t, selv om man næsten ikke kunne passere hinanden! Vi fik hurtig forklaring på alle de ridser udlejningsbilen havde hele vejen rundt. De kommer af, at de buske der omkranser mange veje ofte rammer bilen, når man trækker ud i siden, for ikke at ”køre sammen” med modkørende. Og så er der jo, det med at køre i venstre side. Min mand havde sat sig for, at det skulle gå problemfrit, og da han er en god chauffør, gik det også rigtig godt. Man skal tænke sig ekstra om, når man skal ind i en rundkørsel. Udlejningsbilen er ”overplastret” med klistermærker, som gør opmærksom på venstretrafik. Man kan desuden indstille GPS’en så den ”siger til”, når man starter.

Husk/tips:
Der er mange overnatningsmuligheder på Irland, og man kan helt sikkert altid finde et sted at sove. Spørgsmålet er bare, til hvilken pris og i hvilke omgivelser. Hvis økonomi og tid ikke har betydning, skal man bar kaste sig ud ”i det blå” (eller grønne må det jo være, når det er på Irland). Vi valgte dog (da vi kun havde 1 uge) at finde ud af det hjemmefra. Man kan få tykke hæfter fra Irlands turistforening med lister over Bed&Breakfast- og Hotelmuligheder. Det er ikke særlig billigt (billigst udenfor byerne). Det koster typisk ca. 30 Euro/person på Bed&Breakfast, men så får man selvfølgelig en stor irisk morgenmad (æg, skinke, pølser, toast, blodpølse og te/kaffe, juice). Vi fandt de steder vi ville overnatte og kontaktede dem per telefon (fik bekræftelse per e-mail).
Trim Castle

Trim

Vi forlod Dublin med det samme og kørte i nordvestlig retning til Trim, hvor vi overnattede ”ovenpå” i en pub. Dette betød, at vi blev ”kastet i favnen” på irerne med det samme. Vi var nok de eneste, der ikke kom fra øen, men ingen kikkede skævt, da vi satte os ned i pubbens vrimmel af mennesker for at nyde den første pint Guinness. Næste morgen, hvor det blev lyst, gik vi rundt i Trim Castle som er Irlands største borg. De var ca. 30 år om at bygge den, og det foregik i slutningen af 1100-tallet. Det var her, Braveheart af og med Mel Gibson (film fra 1995 om den skotske nationalhelt, William Wallace) blev indspillet.

Lidt om Braveheart

Husk/tips:
Vi boede på Brogans Guesthouse, et rigtig hyggeligt sted om end en smule larm fra gaden, da vi var der en lørdag nat. Gå en aftentur i den lille by og se bl.a. Trim Castle i aftenbelysning. Med et godt kamera kan der tages flotte billeder. Stå klar tidligt om morgenen (lidt før de åbner – det tager max. 5 min. at gå fra hotellet) ved Trim Castle. Der kommer hurtigt mange mennesker, og der bliver lange køer. Hvis man gør det på den måde, kan det lade sig gøre, at betale entré og nå at nyde slottet udefra, før den store trængsel indfinder sig. Hvis man vil ind i slottet (og det skal man ikke springe over) koster det en guided tour. Det er en god spændende oplevelse på 45 min., hvor der bliver fortalt utallige spændende historier. Der er mange trin, så man skal ikke have problemer med at gå på trapper.
Tullamore Dew

Tullamore

I Tullamore besøgte vi Tullamore Dew, hvor den kendte whiskey blev fremstillet fra 1829 til 1959 (i dag er fremstillingen flyttet til et sted i nærheden af Cork). Her er der nu et sjovt lille museum, hvor man går gennem ”stationer”, og ser hvordan whiskeyproduktionen foregik. Efter turen er der en smagsprøve i pubben der ligger nede i kælderen.

Læs om Tullamore

Husk/tips:
I pubben kan man med fordel spise, de har dejlig mad. Vil man købe whiskey med hjem, er det billigere at købe det i en almindelig butik end i stedets giftshop.

Kinvara (vestkysten)

Den lille kystby syd for Galway blev af os ”kun” brugt som overnatning, da vi pga. Trim Castle og Tullamore Dew først kom frem sidst på eftermiddagen.

Husk/tips:
Vi boede hos Mary Flanagan og hendes mand i Mountain View House B&B. Et venligt par hvor især Mary tog imod os med stor iver. Hun gav os tips om mangt og meget (hvor vi kunne spise aftensmad nede i byen, råd om næste dags tur m.m.).

Gå en tur i den lille kystby specielt ned ved havnen. Det er sjovt f.eks. at se sejlbådene der har dobbelt køl for ikke at vælte ved ebbe. Hvis man kommer tidligere end vi gjorde, besøg Dunguaire Castle. Vi måtte ”nøjes” med at se det udefra.

Cliffs of Moher

Da vi nærmede os Cliffs of Moher samlede morgenens gråvejr sig til tæt tåge. Det må man tage med som turist på Irland og ikke lade sig slå ud af den grund. Vi var selvfølgelig frygtelig skuffet over, at vi ikke kunne se noget som helst af de smukke 213 m høje klipper. Det var jo noget, vi havde glædet os rigtig meget til. Vi gik ind i ”The Interpretive Center” for at ”fordrive” lidt tid i forhåbning om, at tågen ville lette. Det blev til et umådelig interessant (og langt) besøg, hvor vi lærte meget i de flotte og pædagogiske omgivelser. Det hjalp dog ikke på tågen, og vi måtte desværre køre derfra uden at have oplevet klipperne.

Læs: Læs mere om Cliffs of Mother
King John i dybe tanker.

King John’s Castle – Limerick City

Er et spændende slot bygget i 1200-tallet. Et besøg her giver godt indblik i slottets og Irlands historie fra det tidspunkt og helt op til 1600-tallet. Der er historiske udstillinger, der fremstilles på en interessant måde ved hjælp af lydbånd, ”levende fortælling” af kostumeklædte ansatte m.m. Ved en udgravning i borggården er der fundet rester af en boplads fra 800-tallet.

Læs: Læs mere om King John´s Castle

Husk/tips: Der foregår mange spændende arrangementer (se ”Calender of Events” på linket).

Newcastle West

Næste overnatning var hos Eileen Murphy i The Orchard som er et 100 år gammelt landsbyhus. Da vi kom, fik vi en varm og hyggelig velkomst. Eileen fortalte mens hun viste os vores værelse højst oppe i huset, at hun var kommet til at lave for meget mad. Hendes mand (de er landmænd) var meget ked af at skulle smide noget ud, derfor spurgte hun, om vi ikke nok ville spise lidt suppe og pie. På den måde blev vi dejligt vartet op i den hyggelige spisestue. Eileen satte sig ind i mellem og talte om livet på landet. Bagefter tog vi ind til den lille by Newcastle West for at gå på pub. Der er altid mange at vælge mellem også i mindre byer. Selv om det var juli måned virkede det nærmest, som om vi var de eneste turister.

I den lille pub vi valgte, var der mange mennesker, og de havde udover at hygge sig med sin øl travlt med at holde øje med en fodboldkamp på pubbens tv. På trods af interessen for kampen sejrede nysgerrigheden hos en lidt overforfrisket herre. Han blev simpelthen nødt til, at finde ud af ”hvad vi var for nogen”, og hvor vi kom fra. Sjov oplevelse!
Torc Waterfall

Muchross House & Gardens - Torc Waterfall - Killarney National Park

I Killarney National Park ligger et ”must”, når man kommer i dette område. Vores besøg blev lidt længere, end vi havde forestillet os (og 40 Euro dyrere!). Da vi kom kørende, blev vi på trods af vores GPS lidt i tvivl om ”husets” præcise beliggenhed. Pludselig dukkede en lille parkeringsplads op med et skilt: ”Muchross House”. Der stod en mand med hestevogn, og vi besluttede at holde ind, for at spørge ham om vej. Han sagde, at der ikke var muligt at køre nærmere i bil. Der var et stykke vej at gå, og han ville gerne køre os i sin hestevogn (til en pris af 40 Euro). Vi mente, at det kunne være sjovt og hoppede op. Det blev en god tur gennem eventyrlige omgivelser, og udover det han fortalte, til det vi passerede, vi fik en lang hyggelig snak om alt muligt inklusive ølsorter og ølfremstilling. Da vi kom frem til Muchross House, holdt han stille, og vi måtte stå af og vandre rundt i 20 minutter for os selv. Her skulle vi ikke kikke ret meget, før det stod klart: en kæmpe parkeringsplads fortalte os, at vi var blevet snydt! Men pyt nu med det, vi brugte ikke vores 20 minutter på at ærgre os, men i stedet til at gå rundt i området og imponeres af det overvældende miljø.

Da vi kom tilbage til ”vores” mand med hestevogn, sagde vi ikke noget, (jeg er sikker på, at han vidste, at vi var klar over svindlen) men hyggede os i stedet med tilbageturen. Vi hentede vores bil og kørte et kort stykke, og så var vi endnu en gang ved Muchross House. Her købte vi billetter til en guided tour i huset. Sikke en oplevelse og en guide der var noget af det mest inspirerende, jeg længe har oplevet. Herefter fortsatte vi til det 18 m høje Torc Waterfall ikke langt derfra. Smukt!!!

Læs mere om Killarney National Park
www.muckross-house.ie
Solnedgang over Cahirciveen

Ring of Kerry

Fra Killarney startede en rundtur der kaldes: ”Ring of Kerry”. Det anses for at være en af Irlands smukkeste vejstrækninger. Vi startede turen og havde valgt Harbour Hill Bed&Breakfast i byen Cahirciveen til overnatningssted. Huset lå lidt ”højt” over byen, hvilket medførte, at vi kunne stå udenfor om aftenen og glædes over solnedgangen over vand og små øer udenfor kysten. Inden vi nåede til solnedgang, spiste vi aftensmad nede ved havnen på O’Neills The Point Seafood Bar. Vi var så heldige at få et bord ved vinduet, så vi både kunne nyde den velsmagende laks med kølig hvidvin og udsigten over vandet.
Husenes farver viser vej.

Den følgende dag fortsatte vi ad Ring of Kerry. Vi kørte gennem en til tider barsk natur. Vild er nok en god beskrivelse udover smuk. Vi passerede en mængde små hyggelige byer. I én af dem var alle husene i forskellige stærke farver. Grunden skulle være, at det var lettere at finde hjem efter aftenens pub-besøg!
Fangevogterne i Cork City Gaol fordriver tiden.

Cork

Næste sted på vores rejse var Cork, som er Irlands andenstørste by. Her oplevede vi virkelig Irlands venlighed. Vi boede på et meget gammelt og slidt “hotel” (Windsor Inn Cork). Da vi kom, fik vi en positiv velkomst. Vi skulle bo på øverste etage (der er ikke elevator). Mike (receptionisten) bar vores kufferter hele vejen op. Han fortrød det måske, fordi han svedte meget (skiftede skjorte bagefter), men var lige venlig og imødekommende. Værelset var ok, men havde set bedre dage. Sengene var dejlige. Vinduet i badeværelset skulle kunne skubbes op for at åbnes, men det var gået i stykker, og så havde man bare sat et par skruer i, så det ikke faldt ned. Men derfor kunne det nu hverken åbnes eller lukkes. Det blev kaldt Bed&Breakfast, men var ikke et privat hjem. Da vi ville se Cork Butter Museum (Irland er/var berømt for sit smør) og jeg spurgte Mike (receptionisten) efter en vejbeskrivelse, sagde han: ”Jeg kan da bare gå med, så får jeg en lille pause”. Han gik med os hele vejen derhen (det tog nok 15 minutter), og fortalte om alt det vi passerede som den bedste guide. Om morgenen dagen efter hvor vi skulle gå den lille tur på ca. 5 minutter til parkeringspladsen, gik vi på fortovet med alle vores kufferter.

Et sted kunne vi ikke komme forbi, fordi der var fyldt helt op med paller med øl, der var ved at blive læsset ned i kælderen til en restaurant. Hvis det havde været i Danmark, var der jo ikke nogen der havde ”set” os, og vi kunne ”da bare gå ned på gaden og gå mellem bilerne”. Men ikke her. Øl-mændene sagde: ”Stop, stop, vi flytter øllene, så I kan komme forbi”, og så satte de palleløfteren i gang, og i løbet af få øjeblik var der fri bane. Inden vi forlod Cork så vi Cork City Gaol. Dette fængsel (bygget i 1806) er absolut et besøg værd. Man går rundt på egen hånd, men det er så godt lavet med voksdukker iklædt datidens tøj, at man nærmest føler, at de er levende.

www.corkbutter.museum
www.corkcitygaol.com

Husk/tips:
Windsor Inn Cork er på trods af sit slidte ”look” et rigtig godt sted at bo. De har ikke parkeringsplads (brug den offentlige ca. 5 minutters gåtur derfra). ”Ulemperne” opvejes af den venlige betjening, prisen og absolut beliggenheden. Det ligger virkelig centralt, og man kan gå til det hele.
Kilmainham Gaol

Dublin

De sidste dage tilbragte vi i Dublin, hvilket også var vellykket. Man kan nå meget hvis man vil, der er et hav af muligheder. Vi valgte bl.a. Kilmainham Gaol Fængslet som blev brugt helt til 1924. Her fik vi indsigt i lidt af Irlands indviklede og sørgelige historie. Da vi nu ER vikinger, skulle vi selvfølgelig også se Dvblinia & The Viking World, hvor man også kan bruge lang tid. Den sidste aften spiste vi på The Brazen Head, der er Dublins ældste pub fra 1688. Dejligt måltid afsluttet med irsk folkemusik.

www.dublinia.ie
Læs mere om The Brazen Head
Læs mere om transport i Dublin

Husk/tips:
Vi boede på Ashling Hotel. Det er et Best Western hotel. Ikke så billigt, men en dejlig måde at afslutte ferien på. Hotellet er flot, de har et fantastisk morgenbord og venlig betjening. Beliggenheden er ikke lige i centrum (så bliver prisen endnu højere). Køb 1-døgns (eller flere) kort til Luas (se link) som er den sporvogn der kører lige udenfor hotellet. Der er få stationer (og minutter) til man er i centrum. Der er ikke lang ventetid mellem afgangene. Billetautomat på perronen.

Hvis man følger gaden over hotellet, ligger der en lille forretning, der ejes af et ældre ægtepar. De har et enormt udvalg af whiskey. Så dette er stedet, hvis man vil købe noget med hjem. En god oplevelse! Bestil bord på forhånd, hvis du vil spise på Brazen Head, det er et meget populært sted. Stedet er i flere etager. ”Finere” restaurant i de 2 øverste og pub længst ned. Vi valgte at spise i restauranten og først gå ned, lige før folkemusikanterne skulle til at underholde. På det tidspunkt var der stopfyldt i pubben, og vi måtte stå lidt som ”sild i en tønde”. Det gjorde ikke så meget, for den medrivende, vidunderlige musik fik os til at glemme det. Hvis man vil sidde ned, tror jeg at det er nødvendigt at være der længe før. Spørgsmålet er, om det nytter, fordi så kommer jo alle ”tøndesildene” til at stå foran, så man alligevel ikke kan se.

Road trips

Kommentarer til rejsetips om Irland

Mere Irland

30/01 2009 Ulla Weidemann
Fede Irlandstips! Men jeg synes, man også bør nævne Galway som en by, man virkelig bør besøge! Der er det mest levende musikliv, vi har oplevet; ikke kun traditionel irsk musik, men alle andre genrer også. Vi var bl. a. på "The King´S Head", hvor "The Elastic Band" spillede de bedste kopinumre fra 60´erne og 70´erne, og da vi er i 50´erne, var det lige musik for os! De har dog også en masse spillesteder med " yngre" musik - der er bare gang i den i den by!!!