Flere rejsetips om Island

• Med barnebarn Island rundt, Landmannalaugar

17.04.15: Lise
    Vi besøgte Island 2 gange i 90'erne. Begge vore børn syntes som vi, at det var fantastisk trods møvet vejr. Vi fik lyst til et gensyn denne gang med vort 7-årige barnebarn.
  • Eventyr på Sagaøen

En forlænget weekend på Island udviklede sig til en fantastisk badeferie fyldt med gastronomiske indslag, naturoplevelser og gode grin.

April er en god måned at besøge Island.
  • Mit livs rejse

11.01.13: Regina
    En rejse til Island giver oplevelser på en hel spiciel måde. Island er både skræmmende, yndig, fascinerende og overvældende med sit storslåede landskab, hvor man oplever flotte vandfald, øde stepper, lavaområder, varme kilder, gejsire, isfyldte laguner, et rigt fugleliv, venlige og særprægede mennesker, gamle og moderne kirker og bygninger, ensomme fjorde og meget meget mere.

Læs mere om rejser til Island

Meget bred slette er passeret. kun markeret med små pinde
Janderup
23. juli 2009

Island rundt med 4WD.

Den rå natur, passere vandløb, store smeltevandssletter, stor motor og den indre "drenge røv" på hjul.
Vatnajøkul, hvor smeltevand og is løber ud i havet.

Natur og øde landskab lige udenfor lufthavnen.

Denne rejse er en 100% ren naturoplevelse. Vi havde lejet en god 4WD, sådan at vi kunne køre over alt på øen. I starten kørte vi forsigtigt frem, men til sidst gik det over stok og sten og var vanvittig morsomt. Vi kørte målrettet efter F.vejene (4WD) hvor de almindelige biler ikke måtte køre, der blev vi tit, og bilen, udfordret til det yderste. Vi var afsted fra 4 til 18/8 07, vejret var perfekt, kun regn en enkelt dag.
På vejen op mod Hekla.

På vulkaner.

Vi havde hotellerne bestilt hjemmefra, så det var bare om at udforske området på vejen til det næste og der var nok at se på. Vi var omkring Pingvillir, hvor jorden udvider sig, den ene side mod USA og den anden mod EUR, vi kørte gennem sandstorm og så senere en geysir, Stokkur i aktion, vandfaldet Gullfoss. På vejen tilbage fra Hekla var vi tvunget til at køre lidt tilbage for at tanke benzin, så husk det inde I kører fra ringvejen der går rundt om øen.
Kegle vulkan, midt på engen.

Over "vilde" floder.

Det var spændende at passere det første vandløb, senere på turen blev det rutine, ved et enkelt var jeg dog noget nervøs, det var sidst på dagen hvor der er meget vand, jeg gik ud for at tjekke vandstanden i bare ben, det var koldt, fik krampe og gik tilbage. Fandt en lokal og spurgte han til råds, han tegnede hvor jeg skulle køre og mente ikke at der var nogen problemer. Det var lige spændende nok, vandet slog op på sideruden, det gav små ryk i bilen, på et tidspunkt gav jeg bare fuld gas, kunne ikke se noget for vand på ruden, var pludselig oppe på den anden side og fik så pulsen under kontrol!! En oplevelse rigere.
På tur mod ishavet, ad en blind vej.

Helt alene, sammen med nogle får.

Island, det er fred og ro, ingen bilkøer, kan køre på strækninger i timevis og kun møde en enkelt bil. Vi var omkring nogle små museer vi kom forbi, men ellers søgte vi det ukendte, øde og ensomme. På billedet ses et motiv fra en af de smukkeste afstikkere, tilbagevejen hvor det ses fra den anden side, var om muligt flottere. Der var flere led der skulle åbnes og lukket og vi mødte ingen på de fire timer vi kørte der.
Fyrtårn, med Isafjordur i baggrunden.

Langs dybe fjorde og blandt fugle.

Vejene mod nordvest, går langs med vandet ud og ind, natursceneriet skifter hele tiden. Sejlede til fugleøen Vigur, hvor vi fik en rundvisning og serveret kaffe med kage ude i solen. På turen rundt på øen, gik vi hver med en pind oppe i luften, fordi fuglene angreb os, de gik så efter pinden i stedet for vores hoved. Den Blå Lagune, sidst på rundturen, var skuffende, det var egentlig bare et badeland, vi har badet i andre varme kilder, der var meget mere naturlige og spændende.
Lundir, meget fotogene.

Om rejsen.

Vi var afsted før den såkaldte krise, så det blev en dyr tur, men det viste vi jo inden. Madpriserne overraskede dog, selv fisk fanget deroppe var dyre, og det er det første sted hvor jeg har set så mange drikke vand til aftensmaden. Men spis godt til morgenbordet, tag nogle frugt i løbet af dagen, så går det slet ikke så galt. Og så selv om det er dyrt, så lej en stor bil, de små var for lette og havde problemer ved flere vandløb. Så kom afsted, udlev din drøm om at køre på vulkaner, det skal opleves. Mvh. Birte og Ole.