Flere rejsetips om Island

• Med barnebarn Island rundt, Landmannalaugar

17.04.15: Lise
    Vi besøgte Island 2 gange i 90'erne. Begge vore børn syntes som vi, at det var fantastisk trods møvet vejr. Vi fik lyst til et gensyn denne gang med vort 7-årige barnebarn.
  • Eventyr på Sagaøen

En forlænget weekend på Island udviklede sig til en fantastisk badeferie fyldt med gastronomiske indslag, naturoplevelser og gode grin.

April er en god måned at besøge Island.
  • Mit livs rejse

11.01.13: Regina
    En rejse til Island giver oplevelser på en hel spiciel måde. Island er både skræmmende, yndig, fascinerende og overvældende med sit storslåede landskab, hvor man oplever flotte vandfald, øde stepper, lavaområder, varme kilder, gejsire, isfyldte laguner, et rigt fugleliv, venlige og særprægede mennesker, gamle og moderne kirker og bygninger, ensomme fjorde og meget meget mere.

Læs mere om rejser til Island

Tur til Island i 8 dage
kit
Helsingør
17. juni 2011

Tur til Island i 8 dage

Min mand og jeg og vores to piger på 12 og 11 år rejste til Island i en uges tid. Jeg planlagde turen og lavede et program til børnene, som de kunne støtte sig til under turen.
Det virkede rigtig godt og programmet gjorde også at det hele blev mere afslappet da vi nu vidste hvor lang tid vi havde til at se alle de spændende ting på turen. Jeg tænkte at det måske kunne inspirere andre til at tage sig en tur på Island, som er et fantastisk natursted.

1. dag: Rejsedag.

Sen afgang København (flyvetid 3 timer 10 min.) og ankomst Keflavik Lufthavn. Vi afhenter en lejet bil og kører til Keflavik hotel.

2. dag: Halvøen Reykjanes

Kl. 8.30 morgenmad. Med bilen (vej 44 mod vej 425) er der 20 min. kørsel. Første stop er ved en speciel bro som vi skal gå en tur henover.
Dette sted markerer skillelinjen mellem den europæiske og nordamerikanske kontinentalplade.
Så er det kun 8 min. køretid ned til Reykjanes fyrtårn. Her er en meget stejl skråning med masser af fugle.

Derefter kører vi ½ time igen på vej 425 og i Grindavik drejer vi af på vej 43 til ”den blå lagune” et helt specielt badested med 39 grader varmt geotermisk jordvand. Hvis i har et sår, heler det hurtigt ved at bade her, da bakterier bliver dræbt i det varme vand. Vi bliver et par timer og smører os ind i det kalklignende mineral: kisel, som også er i vandet. Herefter frokost. Vi kører tilbage til Grindavik og ad 427 til vej 42 for at se et område der hedder Krisuvik. Her er der boblende kogende mudderhuller. Kl. er nu ca. 16.

Vi kører nu mod Selfoss hvor vi skal bo på hotel Selfoss. Køretid 50 minutter. Vi spiser aftensmad på hotellet eller den lokale sandwichbar lige ved siden af.
3. dag: Kørsel ad hele sydkysten

Kl. 7.30 morgenmad. Vi skal køre langt i dag og kun på vej 1 og første stop er efter 50 min: Seljalandsfoss. Et fantastisk vandfald vi kan gå ind under!

Derefter kommer vi til at køre langs Eyjafjallajökull, som er den vulkan der gik i udbrud sidste år.

Vi kører videre 25 min. til et andet flot vandfald som hedder Skogafoss., et af de største vandfald på Island. Det falder 60 m!

Efter 30 min. på vej 1 drejer vi ad vej 218. Efter 12 min. kørsel kommer vi til Dyrhólaey som er en klippeformation, hvor der engang fløj en flyver lige igennem klippehullet.
Efter 20 min. kørsel skal vi i Vik i Myrdal, på stranden. Her er sort sand! Kl. er nu ca. 13 og hvis vi er sultne kan vi spise frokost her.

Så kører vi derudaf i 2½ time. Her ankommer vi til et helt fantastisk sted som hedder Jökulsárlón. (gletsjerlagunen) Det er isflager som flyder rundt i gletsjersøen, som er 200 meter dyb. Isflagerne er fra den kæmpestore gletsjer Vatnajøkull der er her. Her kan man også sejle rundt mellem isflagerne. Her er blevet optaget mange scener til film. Bl.a en batman film.

Vejen tilbage ad vej 1 til hotel Nupar, som vi skal sove på, er 1 time.

4. dag: Den store gletsjer

Morgenmad kl. 8. Efter ½ times kørsel er vi ved gletsjeren i Skaftafell naturpark. Her går vi 1 kilomter ud ad en flad sti og kommer til at stå lige ved foden af den kæmpestore gletsjer. Tilbage igen ad stien og så går vi en tur højt op til flere vandfald. Det første hedder Hundafoss og det næste hedder Magnusárfoss og så kommer vi til Svartifoss. Det sidste er specielt fordi det er omgivet af lavasøjler. Lava fra vulkaner. Det tager et par timer at gå rundturen.

Når vi synes vi har fået nok af området, kører vi tilbage mod Selfoss. Ikke langt fra Kirkjubæjarklaustur er der en klippeformation Kirkjugolf. Et skægt sekskantet slags gulv.
Der er 2½ times kørsel til Selfoss fra Skaftafell naturpark. Vi spiser rugbrødsmadder og dåseleverpostej til frokost og aftensmad et sted på vejen til hotellet i Selfoss.
5. dag: Den gyldne cirkel

Kl. 8 morgenmad. Så skal vi på tur rundt i ”den gyldne cirkel”. Vi kører af vej 35 først til Gullfoss (55 min køretid). Det er et meget smukt kæmpestort vandfald. Herfra skal vi køre videre til Geysir og til sidst thingelvir. Sidst på dagen kører vi til Reykjavik og hen til det hotel vi skal sove på resten af vores tur. Det hedder hotel Reykjavik natura og er helt nyrestaureret og lækkert.
6. dag:

Kl. 8.30 spiser vi morgenmad. Denne dag tager vi til Glymur som er et vandfald der ligger i en kæmpesprække. Det er en spændende vandretur derhen. Her er bla. en træstamme man skal gå på for at krydse floden. Men det er kun for de erfarne at komme helt hen til vandfaldet, for hele ruten er ikke afmærket og der kan desuden være meget glat op ad bjergsiderne. Bilen skal afleveres senest kl. 17. Om aftenen spiser vi på Perlan som ligger tæt ved hotellet. Her er der en roterende restaurant med 4 retters menu til 350 kr, eller cafeteria lige neden under med billig pizza.
7. dag: Reykjavik og svømmehaller

Vi spiser morgenmad kl. 8 og tager hotellets gratis shuttle bus kl. 9.30 til byen. Her bader vi i en af de mange svømmehaller der er der. Laugardalslaug er det største svømmebassin i byen. Her er vandet 30 grader og med hottubs med vand helt op til 44 grader. Her er også vandrutsjebane med discolys i! I Reykjavik kan det anbefales at gå hen og se det nye koncerthus med den meget flotte glasfacade. En tur op ad ”strøget” og så lige et smut hen til Halgrimskirken er et must. Vi går hjem til hotellet ad de hyggelige stier.

8. dag: Hjem til Danmark igen

Efter morgenmad på hotellet, tager vi en flybus til Keflavik lufthavn. Den koster kun 100 pr person og er gratis for børn under 12 år.

Road trips

Kommentarer til rejsetippet om Island

pris

09/12 2013 kit
Jeg mener det var omkring 1000-2000 pr nat for hotel, alt afhængig af hotellet. Og billejen er ca. 1800 for en uge og så benzin. Hilsen Kit

Pris

23/11 2013 Birgitte
Lyder som en spændende tur. Hvad koster det at rejse på den måde.

Find rundt

14/10 2011 kit
vi havde en gps med. Der hvor vi kørte rundt var med en alm. bil.

Hvordan finder man rundt?

14/10 2011 Theresa
Rigtig gode beskrivelser, men jeg forstår ikke rigtig når i skriver "vej 55" osv. Er det til at finde alle de steder? Vi har lejet en alm. bil og har fået fortalt at man godt kan komme fint omkring med en alm. bil?

Godt beskrevet

23/06 2011 Mona
Det er nogle rigtig gode beskrivelser, som vi helt sikkert får gavn af når vi om 5 uger skal have 5 dage på Island på vej til USA. Tak for det !