Flere rejsetips om Amalfikysten

Hirtshals
21. jan. 2013

Amalfikysten

Min kone og jeg har ofte gjort turen til Italien i egen bil. Men når det gælder Amalfikysten – Costiera Amalfitana – efterlader vi bilen derhjemme.
Turen derned
Der var ikke tænkt på landgående trafikmidler, da bysamfundene på Costiera Amalfitana blev grundlagt. Udsigterne er overalt så betagende, at det næsten er livsfarligt samtidig at føre motorkøretøj på de stejle, smalle, uoverskuelige og snoede veje i hele området, og man snyder sig selv for utrolig megen skønhed. Vi bruger de lokale busser. Chaufførerne er sande artister bag et rat, på én gang frygtløse og hensynsfulde trafikdirigenter. De har alle fået ekstra uddannelse og testes jævnligt. – Vi har været der flere gange. Første gang efter en alvorlig sygdom. Jeg mindes stadig den livgivende sol og varmen, da vi steg ud af flyet i Napoli sent i en marts måned. Herefter køreturen til Scala med mange nye indtryk, - blomstrende frugttræer, nært modne citroner og appelsiner, støv, snavs og byggerod, osende Fiat 500’er, bougainvilleaer i flor og ligefrem sved under armhulerne… Så er det rekreation fra første øjeblik.
Forventningens glæde...

Scala og vandring

Vi boede på Albergo ”La Margherita – Villa Guiseppina”, hvor Anna Maria, Guiseppinas datter, i den følgende uge sørgede hjerteligt for os og vore maver. (Guiseppina hjalp i mange år til på det danskejede kloster San Cataldo, refugium for danske videnskabsmænd og kunstnere, i Scala). Udsigten fra vores værelse var kig tværs over Dragonedalen mod Ravello – om aftenen med belysning på de mange kirker, villaer og huse derovre. Og i nattens løb lyden af klokkeslag fra mindst tre forskellige kirker. Ikke bare timeslag, men også slag hvert kvarter…

Dagen efter vores ankomst var lidt kølig, så vi besluttede os for at holde os varme ved vandring. Det resulterede i et alvorligt tilbagefald for mig, så jeg kun med i begrænset omfang kunne bevæge mig forsigtigt rundt ved egen kraft under resten af opholdet. – Men så var det jo, at vi ”opfandt” busserne! Og sikke et effektivt transportsystem! Billetterne købes i tabac’er eller barer. En 3-døgns billet koster omkring 10-12 euro, og man kan rejse frit med busser eller tog langs hele Amalfikysten og til Pompeji, Vesuv, Herculaneum… Den fatale vandring gik fra Scala i 470 m højde ad trapper og æselstier via flækken Pontone til Amalfi. Efter en velfortjent – og nødvendig – pizzapause i Amalfi videre til Atrani og så op mod Ravello. Efter endnu en lang pause her manglede kun den sidste del af etapen tværs over Dragonedalen. Det var dejligt at kunne slå sig ned på baren i byens udkant og her sidde og glæde sig til Anna Marias af friske råvarer velkomponerede aftensmåltid.
Fra Ravello - citroner i skjul...

Ravello og busudflugter

Fra Scala tog vi på busudflugter til Ravello, Amalfi, Positano, Vietri sul Mare – hvor der findes et sandt overflødighedshorn af keramiske virksomheder med produktion af kakler, tagsten, fliser, krukker, figurer, stel, fade, potter, krus, kander osv., osv. – og til Salerno, der er en” lille perle af en større by”, hvad både bymiljø og gode forretninger angår – mere autentisk og ærlig end Positano, men ikke med denne bys spektakulære beliggenhed. – Altid først med lokalbus til Amalfi og så skifte her til den videre færd ud i verden. – Vi besøgte Ravello et par gange. Her finder man Villa Ruffolo (hvor Wagner skrev et stykke). Villaen er nu hovedkvarter for European University Cultural Centre. Her er en dejlig have og en ubeskrivelig udsigt fra Terrazzo del Belvedere over Golfo di Salerno med de små kystbyer Minori (næsten skjult) og Maiori i forgrunden. – Og så er der Villa Cimbrone, der har været refugium eller tilflugtssted for diverse berømtheder: Winston Churchill, Virginia Woolf, E. M. Forster, D. H. Lawrence, Russel – og skjulested i 1938 for Greta Garbo og Leopold Stoikowsky. Villaen fungerer nu som hotel for et mere velbeslået klientel. Man kan stadig besøge det store og flotte haveanlæg med Bacchus- og Cerestempler, det sidste åbent med adgang til Terrazza dell’Infinito med ”breathtaking” udsigt til Amalfi. Statuer, skulpturer, figurer. Kunstfærdigt udførte smedejernsarbejder, rosenhave, vandkunster, blomsterkummer, pergolaer. Bougainvillea, gyvel, blåregn. – I pizzeriaet bagefter sidder vi under et enormt ophængt fad med motiv af Leda og svanen. Det er svært at afgøre, om det er lyst eller voldtægt…

"Fattoria Terranova"

Sant' Agata, agriturismo med mere

For et par år siden slog vi os i slutningen af april ned på Massa Lubrense-halvøen i Sant’Agata sui Due Golfi få kilometer syd for Sorrento. De to bugter er Napolibugten og Salernobugten. Vi oplevede en dejlig ”bondegårdsferie” på en såkaldt agriturismo, ”Fattoria Terranova”. Restauranten på stedet var – både inde og ude – en sand fryd for alle sanser. Planter og blomsterdekorationer en masse og veltilberedte måltider både morgen og aften – om aftenen som regel både indledt og afsluttet med den hjemmelavede limoncello. Dertil kommer de meget venlige og betænksomme værter på stedet. – Fra Sant’Agata tog vi på daglige udflugter langs Amalfikysten både til fods og med bus. På Massa Lubrense halvøen er der et godt netværk af vel omkring 100 km afmærkede vandreruter. Her findes også flere stjernerestauranter. Selve Sant’Agata – hvorfra man bl.a. kan spadsere til livlige Sorrento – udmærker sig med flere gode restauranter f.eks. ”Don Alfonso 1890” med michelinstjerner, og også den mere jordnære ”Lo Stuzzichino” kan stærkt anbefales
Stoppested i Praiano

Kysten i maj

I maj måned sidste år gik turen til Praiano beliggende mellem Positano og Amalfi. Atter med fly til Napoli – Capodichino-lufthavnen. Umiddelbart udenfor ankomsthallen finder man Curreri-bussen, der går til Sorrento, hvor man på endestationen nemt skifter over til en Sita-bus, der bringer én videre til Praiano. Vi blev venligt sat af lige udenfor døren til vores hotel, ”Hotel Open Gate”. – En anseelig del billigere end taxakørsel – og meget seværdig.
Fiskerlejet La Praia

Praiano og La Praia

Vi var glade for at have valgt ”Open Gate” i Praiano frem for et hotel i de mere ”hektiske” nabobyer, Amalfi eller Positano. ”Open Gate” – med ca. 5 min. Gang til SITAbus stoppesteder i begge retninger og med lokalbusstoppested til Positano lige uden for døren – ligger ideelt for udflugter på Amalfikysten. Fra hotellet er der til højre 5-10 min. gang til selve Praiano med småforretninger og flere restauranter og hoteller, til venstre 5-8 min. gang til La Praia, det lille fiskerleje med en udmærket mindre rullestensstrand – og også her et godt udbud af restauranter, caféer og hoteller. – Familien, der drev ”Open Gate” var meget hjælpsom, venlig og imødekommende. Vi nød godt af hotellets restaurant, hvor vi morgen og aften indtog vore måltider. Morgenmaden kan synes lidt ”tam”, men man skal bare spørge, så bliver der suppleret med ost, pølse og skinke i rigelige mængder. Alle hotellets rummelige værelser er i øvrigt med balkon og havudsigt.
Positano fra "Gudernes Sti"

Udover vore traditionelle SITAudflugter nåede vi denne gang en smuk, varm, undertiden anstrengende og svimlende vandretur på Gudernes Sti - ”Il Sentiero degli Dei” – fra Praiano til Nocelle. Herfra fik vi af venlige mennesker en lift til Positano, hvorfra turen gik retur til Praiano – denne gang i gummibåd til La Praia-stranden – med grottebesøg undervejs.

På vores forårsture har vi altid haft stor glæde af Amalfikystens vidunderlige frodighed og det milde klima.
Alle nyder udsigten

Kommentarer til rejsetippet om Amalfikysten

inspirerende

06/06 2015 Pia Paavo
Meget inspirerende og dybdegående artikel. Vi har aldrig været på Amalfikysten, men får meget lyst til det efter at have læst denne artikel!