Lad os gøre din ferie bedre

Jørn Sloth
Dragør
17. dec. 2010
Comosøen - en uventet feriedestination

Vores venner, som alle sammen har været i Toscana, betragter os som lidt mærkelige, fordi vi aldrig har været i Toscana, så jeg blev glad, da min kone gav mig en rejse dertil i fødselsdagsgave.
Byvandring i Milano

En lyseslukker forrest i flyet

Vi fløj til Milano den 16. april, forventningsfulde og forårskåde med 90 % af min kones kuffert fyldt op med små shorts og sommerlige toppe.
Mine forsigtige bemærkninger om, at det måske ikke lige var højsommerligt vejr på den tid af året prellede helt og aldeles af på hende, som fra sin ungdom havde et billede af et altid solbeskinnet og varmt Italien.
Allerforrest i flyet havde flyselskabet placeret en rigtig lyseslukker. Før landingen i Milano sagde han tak, fordi vi havde valgt EasyJet og ønskede os et godt ophold i Milano. Og så slukkede han ellers lige lyset med en vejrudsigt, der bød på regn og 10 graders varme. Vi havde dog kun planlagt 1 overnatning i Milano, og derefter afsted til Toscana.
Bellagio ved Comosøen

Milano i regnvejr

Efter en hyggelig aften i Milano under de nyindkøbte paraplyer, besluttede vi os for, at det nok ikke lige var sagen at køre rundt i Toscana og måske få et dårligt indtryk af Toscanas lyksaligheder på grund af regn og kulde. Vi snakkede med hoteldirektøren på hotellet, hvor vi havde indlogeret os for en enkelt nat. Han mente dog ikke lige, at han kunne gøres ansvarlig for vejret og henviste os til en vis hr. Berlusconi, som vist nok skulle have magten over både Gud og hvermand. Jeg insisterede dog på, at han skulle komme op med noget bedre, da vi nu havde rejst den lange vej fra Danmark. Og så var det, at han sagde, "Kør til Comosøen, der skinner solen altid". Med en vis skepsis godtog vi så den anbefaling og spurgte, "hvor skal vi så bo", hvortil han uden tøven replicerede Bellagio.
Café i Bellagio

Ankomst til Bellagio

Efter at have fortalt min GPS, at vi gerne ville dertil, forlod vi Milano i silende regnvejr. Strækningen på de 85 kilometer til Como søen var hurtigt tilbagelagt, selvom vejene ikke lige var anlagt med tanke på, at to biler skulle kunne passere hinanden, og mindsanten om ikke solen tittede frem, da vi nærmede os bjergene omkring Como søen.
Således i noget bedre humør fandt vi byen Bellagio for enden af nogle særdeles snævre og snoede bjergveje. Vel ankommet mødte vi en bom på tværs af vejen ved indkørslen til byen, dog krævede det blot et tryk på en knap, før vi blev lukket ind. Flere gange på vej ind i byen, var vi dog ved at bakke ud igen, da gaden efterhånden blev så snæver og fuld af mennesker, så der dårligt nok var plads til en bil.
Men da ingen kom med truende fagter, fortsatte vi igennem byen og kom ned til havnepromenaden. Da vi parkerede bilen og så Comosøen imellem en blomsterpragt af blåregn, takkede vi i vort stille sind hoteldirektøren for hans anbefaling af byen.
Vores hotel i Bellagio

Room with a view

Således opløftede gik vi en tur i byen og blev fuldstændig bjergtaget af denne bys romantiske charme. På havnepromenaden faldt blikket på et lille hyggeligt hotel i første række, hvor vi gik ind og bad om et "Room with a view". Det viste sig at være et gammelt hotel, med møbler fra krigens tid, hvor eneste nyskabelse var en avanceret computerstyret brusekabine med alle tænkelige knapper og dingenoter. Det viste sig dog, at den også kunne bruges som brusebad.
Nuvel, godt nok skinnede solen, men varmegraderne lod meget tilbage at ønske og da italienerne ikke interesserer sig så meget for opvarmning og isolering, så blev der altså ikke brug for en eneste af min kones mange soltoppe. Lidt modstræbende gik hoteldirektøren dog med til, at der blev sendt lunkent vand rundt i radiatorerne, hvilket medførte en infernalsk larm, som dog ophørte kl. 22:00. Hoteldirektøren mente, at vi vel nok kunne holde varmen om natten under det tynde lagen. Det kunne vi også, iført det meste af kuffertens indhold af tøj.
Botanisk Have ved Villa Carlotta

Comosøen rundt

Byen Bellagio ligger helt ude på spidsen af en halvø, der går ud i Como søen med en fantastisk udsigt til de mange andre småbyer langs søens bredder med de dengang snedækkede bjerge i baggrunden. Ved havnepromenaden ligger både, der går i fast rutefart mellem de mange byer langs søen. En billet, der gælder for en hel dag, med af- og påstigning undervejs koster ikke alverden.
Fra vores værelse kunne man åbne de franske altandøre og kigge over på den anden side af søen, hvor vi kunne se et farvestrålende skue. Og jo nærmere på vi kom efter ombordstigning, blev det mere og mere farvestrålende. Det viste sig at være en botanisk have, som vi aldrig nogen sinde havde set magen til. Efter en vandring imellem det ene farvestrålende anlæg efter det andet, kom vi til et lille slot ved navn Villa Carlotta med en spændende historie.
Vi kom i snak med en ung opsynskvinde, som begejstret fortalte, at hun havde tilbragt nogen tid i Danmark, hvorefter vi fik en spændende historie om Thorvaldsens liv og mange rejser og arbejde rundt omkring i Europa. Herefter pegede hun op i loftet på fire friser og berettede om de fire temaer, som Thorvaldsen havde valgt til sin udsmykning af slottet.
Således opløftet af denne oplevelse og det gode vejr, begav vi os videre rundt med turistbåden til de andre små hyggelige byer, dog kun for at konstatere, at Bellagio var det allerdejligste sted - igen med en venlig tanke til hoteldirektøren i Milano.
Bellagio fra søsiden

Toscana må vente

Hvornår man skal besøge Comosøen er nok svært at sige noget om. De lokale sagde at netop dette foråret var det koldeste de havde oplevet. Til gengæld er det et fantastisk skue at se blåregnen blomstre overalt, men næste gang bliver det nok sommer, før vi vender tilbage den denne charmerende og romantiske by ved Comosøen.
Og ja, vores venner betragter os stadigvæk som lidt mærkelige, eftersom vi stadigvæk ikke kan bidrage til samtalen, når de allesammen sidder og lovpriser Toscanas lyksaligheder.

Kommentarer til rejsetippet om Como, Maggiore og Piemonte

Fantastisk i juli

27/02 2014 Helle Hansen
Jeg har været der to gange i juli og det er mindst ligeså blomstrende og smukt. Vi tager afsted igen i år, denne gang med vores lille hund som er velkommen hvor vi skal bo - et helt fantastisk sted lidt udenfor Bellagio med panoramaudsigt fra hele det lille romantiske ferie-kompleks, ikke mindst fra vores terrasse, som er svær at forlade.
Comosøen er autentisk med gamle små byer - jeg kan også varmt anbefale Varenna ikke langt fra Bellagio.

At rejse er at leve

22/12 2010 Jens B. Hansen
Hvor er det dog en livsbekræftende og velskrevet turbeskrivelse som her er fremlagt. Beretningen er et levende eksempel hvordan et par får det bedste ud af situationen, skuffende i dens udgangspunkt, men altså vendt til noget positivt ved lidt opsøgende arbejde. Det par går mange lyse timer i møde.

Herlig rejseberetning

21/12 2010 Steen O. Rytlig
En munter og sjov rejseberetning. Man får jo lyst til straks at pakke kufferten og komme afsted til det dejlige Italien.

Italien er andet end Rom og Gardasøen

21/12 2010 Michael Ostenfeld
Dejligt at læse et rejsetip, som er andet end Rom, Toscana og Gardasøen, det lyder som en pragtfuld ferie. Kunne godt finde på at gøre den efter til påske.

Det kunne jeg også tænke mig at opleve

20/12 2010 John Niklasson
En sådan rejse der både forekommer oplevelsesrig og overkommelig rent tidsmæssigt og synes rigtig hvis man vil komme foråret i møde.

(Vi offentliggør ikke din e-mail-adresse)