Flere rejsetips om Gardasøen

Læs mere om rejser til Gardasøen

Garda - Charme, varme, vand og bjerge.
8410 Rønde
1. juni 2011

Garda - Charme, varme, vand og bjerge.

Vi ankom til Garda den 30. maj 2011, og den første dag var en søndag, som vi brugte til at spadsere ned til Garda by, og efter en stejl nedtur til landevejen, kunne vi efter et lille stykke på landevejen, komme ned og gå på strandpromenaden ind til byen, Det var en fortryllende tur, igen med vand, sejlere, bjerge, sol og planter.
Byen viste sig fra sin ganske charmerende side. Det var søndag, og italienerne promenerede i deres fine tøj, turisterne sad på barer og restauranter og gik rundt i alle de små gader og kiggede på de fine butikker med tøj, tasker, is, keramik, specialvarer som pasta i mange farver til mange priser, ikke helt billigt, men sjovt.

Vi nød først et glas hvidvin på en bar, så vi kunne hvile fødderne lidt og efter en rundtur i gaderne, spiste vi frokost på en restaurant ved havet, igen med den smukke udsigt og med melon og skinke samt hvidvin. Det var så dejligt.
Gademiljø i Malcesine

Malcesine og Monte Baldo

Byen Malcesine er ikke langt væk, så der kørte vi til en anden dag. Vi havde læst om en vældig svævebane til Monte Baldo – et bjerg som var 1760 m. over havet. Denne svævebane kørte rundt, mens vi kørte opad, så vi kunne se udsigten fra de forskellige synsvinkler. Det var ganske godt. Det var en lang svævetur, og vi måtte skifte svævebane undervejs i Sct. Michele. Her kunne vi have stået af og gået os en tur, men vi tog helt op, og det var egentlig ikke nogen god ide denne dag, for det var helt tåget, da vi kom op, og der var kun 4 grader i disse højder. Der var slet ikke den udsigt, som man havde reklameret med. Man skulle kunne se såvel Garda-søen som Adriaterhavet og Alperne, men det kunne vi altså ikke i dette vejr. Så lad det være et god råd til andre. Tag denne svævebane i godt og solrigt, klart vejr, for det koster også 15 Euro pr. person at komme helt op, så det er jo ikke helt billigt.

Restauranter er der jo altid på sådan et turistudkigspunkt, og det var der også her, så vi fik os en kop kaffe og en kage, inden vi rejste ned igen. Det trykkede egentlig ganske væmmeligt i ørerne, men det går jo over igen.

Nede igen – dejligt – for her var der jo også en gammel smuk by, med smalle gader og en masse spændende butikker. Gaderne var brostensbelagte, og det er måske ikke så behageligt at gå på, men vi tog turen ned gennem gaderne og endte nede ved vandet, hvor der også var et smukt torv og den smukke sø. Der var nok at kigge på, men dagen gik allerede på hæld, så det blev en lidt hurtig tur gennem byens gader. Dog besøgte vi lige et galleri, da vi er på jagt efter et maleri, som vi vil købe og bringe med os hjem. Vi fandt det dog ikke her. De havde en masse malerier, men de bar en smule præg af at være produceret til turisterne, så vi gik igen. Men vi kunne sagtens have brugt en dag mere i denne dejlige by.
Statuen af Julie

Besøg i Verona og Lazise

Verona må man jo også besøge, hvad vi også gjorde. Vi kørte ned langs søen gennem Bardolino og Lazise, hvor der ellers var marked, vi fulgte de små veje og kom til Verona, hvor vi fik vores GPS til at hjælpe os med at finde mod centrum, så vi ikke skulle parkere for langt udenfor. Det var åbenbart en dag, hvor en masse skoleklasser var på tur til Verona, f.eks. var der en kæmpekø ved Arenaen, som vi derfor afstod fra at gå ind i, men vi gik videre ad forskellige gader og så kirker og kom også til Romeo og Julias gård, hvor vi fotograferede lidt. Jeg blev i lighed med andre hundrede fotograferet sammen med statuen af Julietta. Vi kom herefter til en stor plads, hvor der var en masse boder med alt muligt, f.eks. masker, tørklæder og mad og frugt. Vi gik videre rundt og så flere kirker, en kæmpe borg, en gammel byportsbygning, som havde været et herresæde i gamle dag, nu var det museum. Vi kom tilbage til den store plads med boderne og fandt en lille cafe, hvor vi fik os lidt frokost. Der var også en del udklædte mennesker, vi så Charles Chaplin, vi så en af brødrene Gaucho Mach, en ægyptisk mumie og nogle engle samt flere andre, som jeg ikke kan sætte navne på. Festligt folkeligt og fornøjeligt.
Lago Tenno nær Riva del Garda

Riva del Garda

En anden dag tog vi til denn nordlige ende af søen,Riva del Garda. Riva er også en fin by, som ligger smukt ved søen og op ad bjergskråninger. Den har gamle bygninger, meget smalle gader, restauranter og butikker som de andre byer, hyggeligt og interessant. Vi var der ad 2 omgange, fordi vi ville køre ud til et vandfald og finde en plet at spise vores medbragte mad. Vi fandt vandfaldet Cascata Varone, men man skulle betale 6 Euro x 2 for at komme ind og gå hen til vandfaldet, og det syntes vi var for dyrt, så vi kørte videre mod en lille sø, Lago Tenno. På vej til denne sø fandt vi en ganske fortryllende rasteplads, hvor vi holdt og spiste vores medbragte frokost med udsigt over Riva by og omegn og opad over bjerskråninger, vinmarker, oliventræer m.m, Herefter kørte vi så videre mod søen og fandt den. Den var fantastisk dybgrøn og smuk, så vi fotograferede den, og vendte om og kørte tilbage til Riva.
Den nye skulptur af paven i Bolzano

Bolzano

Inden vi vendte næsen hjem til Danmark, besøgte vi Bolzano, som vi kender så godt, fordi vi har venner der. Byen har lige fået en ny skulptur på Walther Plads - en skulptur af Paven. Det viser jo noget om italienernes forhold til kirken, som de fleste har stor respekt for. Bolzano er en noget større by end de byer, som vi besøgte ved Garda søen. Det er en hyggelig by med noget, der hedder Lauben gasse. Her findes de mere eksklusive butikker. Bolzano er absolut også et besøg værd. Den er også berømt for sit store frugtmarked, som er åbent hver dag.
Det righoldige is udbud

Is

Is billedet er taget i Garda og skulle sættes ind der, men der jo kun plads til et foto.

Is er vel også en af de ting, som kendetegner Italien, derfor dette righoldige udvalg.
Udbud af tøj i Garda

Tøj

Tøjmarkeder i lange baner er også noget af det, som italienerne går op i, og som vi nyder at købe, når vi er der. Der er under alle omstændigheder mange flotte ting at købe.