Flere rejsetips om Gardasøen

Læs mere om rejser til Gardasøen

Gardsøen i april 2010. 14 Vidunderlige dage.
Jytte Blemmum
Aalborg
27. maj 2010

Gardsøen i april 2010. 14 Vidunderlige dage.

Vi ville til Italien - jeg ville ned at male.
”Poiano” ved Garda

FDM i Aalborg fandt stedet for os - ”Poiano” ved Garda. Det skulle være noget bongalov - lignende fra 1400 tallet, som var renoveret op i rustik stil.

Vi så foto af det skønne hus og fik udsigten beskrevet. Det var selvfølgelig der jeg skulle male - og der vi skulle ud og trave med vores stave. Både min mand og jeg ved at motion er vigtig.

Vi tog biltoget fra Hamburg til Bolzano, så næste dag var vi ved Gardasøen - op ad den charmerende vej mod den lille by Costermano.

Der kom ”Poiano” - det overgik i størrelse langt fra hvad vi havde forestillet os, så smukt med velplejet natur - Cypresser - masser af oliventræer - og en romantisk frodighed overalt.

”Poiano” er både et firestjernet hotel og ”apartmentos”. Et meget stort og roligt område.

Vi fik den dejligste lejlighed i et 2 etages gammelt, restaureret hus. Vores øjne strålede, da vi så udsigten lige udenfor vores dejlige terrasse - grøn frodighed, vinmarker, oliventræer - og nederst Gardasøen - alt omkranset af maleriske bjerge og spredte huse.

”Det her er Italien” sagde vi til hinanden og skålede i den lokale rødvin.

Derefter på opdagelse i ”Poianos” store velanlagte område.

Man siger at Italien er livsnydernes paradis - det er rigtigt men det er også sportens land.

”Poiano” har svømmebassin i internationale mål. Der er 8 tennisbaner med træner, fodbold og håndboldbane, en nærliggende golfbane og - et dejligt fitness lokale med en ung instruktør. Han viste os rundt og fortalte, han var tydeligt interesseret i sit arbejde, og det gik heldigvis ud over os.

Hjem på terrassen, nyde udsigten og spise morgenmad. Jo, vi var kommet i paradis
- vi hedder ikke Jeppe nogle af os.
Garda by

Ned til Garda by. Vi fandt tre steder i nærheden af centrum, hvor bilen kunne parkeres uden 1.5 euro i timen. Desuden var p-pladsen ved promenaden lukket i weekenderne p.g.a markeder, fester etc.

Garda med sin promenade, de mange restauranter, skulpturlignende træer, og de mange ænder - de skulle naturligvis nyde godt af det lokale brød, syntes vi.

Vejret var formidabelt, sol med let varmedække, 25 - 27 graders varme, og næsten ikke en vind kunne bringe frisuren i uorden.

Det kunne til gengæld hurtigbåden fra Garda til Sirmione. Båden går flere gange om dagen fra den nordlige del af Garda - der hvor de små fiskerbåde ligger. Turen varer ca. tre kvarter - og - der lå så Simione. Ikke mærkeligt at byen er overrendt af turister.
Sirmione er flot, velholdt med flotte butikker, og en fryd for øjet - men - Garda er hyggeligere, syntes vi. Sanserne mættes i Garda - lyde og lugte blandes, og synet opfatter pitoreske mure mellem de gamle bygninger.

Fredag er der marked i Garda, det afholdes nede ved havnen. Her er liv, handel, børn og små hunde, den sædvanlige markeds lirum larum - og det velklingende italienske sprog.

Efter denne oplevelse gjorde det godt med en kande kølig hvidvin - og hvad kommer der? Flere flokke af gående cykelryttere med deres avancerede cykler. Italien er cykelsportens land, så de gjorde spraglet reklame med deres stærkt farvede dragter, overbegjort med reklamer - jo, lille Garda by har det hele, og alting kan man gå til, ikke noget med at skulle ind i en opvarmet bil for at komme omkring.

Om tirsdagen kl. 9.30 er der gratis vandretur. Det er turistforeningen som arrangerer. Man tropper op ved busstationen i byens sydlige del. Det er en god ide at have stave med, for turen er 14 km - bl.a. går ruten igennem Bardolino. Husk drikkevand og lidt mundgodt.

Søndag i Garda er lidt af en oplevelse. Byen har næsten hver søndag et arrangement. Første søndag var der ”Alfa Romero” træf. Næste søndag havde cykelsporten en flot event. Begge søndage mødte de lokale talstærkt op.
Tur til Verona

”Jeg vil til Verona”, sagde jeg til min mand, og det kom jeg. Vi ville ikke have bilen med, for det er næsten umuligt at parkere. Hotel ”Piano” havde en busplan og personalet var meget hjælpsomme med at ”tyde” den for os.

Billetterne kunne købes i billetlugen eller trækkes i en automat. Det kostede 6 euro pr. person retur. Der var en del lokale italiener med, det var charmerende at høre deres ivrige parlamenteren med chaufføren.

Vi kørte langs Gardasøen, gennem de små byer med de velpassede vinmarker og olivenlunde. På turen kom vi forbi nogle store forlystelsesparker – et sandt eldorado for børn og teenager. Turen varede lidt over en time.

Verona - man kunne blive helt katolsk - så smukt var der i den gamle bydel. Jeg vil mene at den gamle bydel ikke skal beskrives - den skal opleves.

Vi var atter heldige med vejret og havde en mindeværdig dag. Busturen hjem var helt speciel, idet vi kl.16.30 tog skolebussen hjem til Garda. Det var en blå bus i dobbelt længde som kørte med mange af de elever der gik på gymnasiet i Verona. Vi kom ind i landet og oplevede det ikke ”turistede ” Italien. Af og til var ”hovedgaderne” så smalle at bussen højst havde 10 cm plads på hver side. Eleverne blev sat af forskellige steder på ruten - nogle godt ude på landet.

Næste dag skulle vi ingen steder - turen til Verona skulle bundfælle sig. Vi var dog både i fitnesslokalet og ude at svømme i den kølige swimming pool.
Turen hjem

Jeg fik næsten malet et billede færdigt, og aftenen tilbragte vi på terrassen med mange levende lys. Ikke en vind rørte sig og ingen insekter invaderede vores vinglas. Tag selv store fyrfadslys med, alle dem vi købte i Garda havde en ringe væge.

Sidste aften spiste vi pizza i Garda. Byen er oplyst af de gamle lamper, som sender et blødt og næsten skygge frit lys. På en af de små pladser lød en smægtende saxofon godt indpakket i klassisk guitar spil - musik på højt plan

Hjemturen til Danmark gik godt - vi kørte mod Bolzano ad den gamle landevej i stedet for autobahnen, da denne tur er meget smuk.

I Bolzano fik vi bilen på toget til Hamburg, og var så heldige at have en sovekabine helt for os selv. I det hele taget er vi enige om at betale lidt mere, og så få egen kupe`.

Vi har oplevet det vidunderlige italienske forår - nu er vi spændte på hvad det danske vejr kan byde på. Det er den 2. maj så græsset står sikkert højt - ”Kun en tåbe frygter ikke haven”.

Venlig hilsen

Jytte Blennum Rasmussen & Ove Haas Rasmussen

Aalborg

Kommentarer til rejsetips om Gardasøen

vejret

28/12 2011 michael
hej var det virkelig 25-27 grader i april ??
og hvordan var vejret derned og hjem,tænker på
om man skal have vinterdæk på eller ej.