Flere rejsetips om Napoli

• Napoli - en autentisk italiensk perle

26.04.13: Dorthe Stromboli
    Napoli har et dårligt rygte, som handler om mafia og affald. Jeg har besøgt byen flere gange og kan ikke genkende dette billede. Naturligvis må man tage sine forholdsregler og passe på lommetyve i områder med mange mennesker, men samtidig kan man glæde sig til sydlandsk gæstfrihed og stor hjælpsomhed fra befolkningen.
  • Agriturismo

30.06.11: Renè Køel Jensen
    Bestil fly til Napoli, og en bil hos F D M. Derefter kører du af autostradaen mod er lille by, Rotonda, det er en mindre by nede ved grænsen til den næste provins, som hedder Calabria.
  • Napoli - Tre forskellige ture

10.04.11: Annette Storch
    KRYDSTOGT NAPOLI
    Hvis et Middelhavskrydstogt bringer dig til Napoli kan vi anbefale tre forskellige ture. Planlæg dem selv, da det er meget billigere end de ture krydstogtselskaberne udbyder.

Læs mere om rejser til Napoli

• Avra for Lauro plus River Deep - Mountain High

13.10.16: Sven-Erik Nielsen
    På årets store rejsemesse i Herning møder vi Melissa og Tove, som begge repræsenterer spanske Lauro Golf, der er beliggende kun en god halv times kørsel fra Malaga lufthavn.
  • Til træf i Leesburg

22.06.16: Sven-Erik Nielsen
    Havde det været i Danmark, så var dette enorme mc-træf uden tvivl blevet forvist til Lars Tyndskids Mark. Men det er ikke Danmark. Det er Leesburg i Florida, hvor hele midtbyen i forbindelse med afholdelse af ”20TH ANNIVERSARY LEESBURG 2016 BIKEFEST” er forbeholdt bikere og deres mageløse maskiner.
  • Mig & Harley Florida rundt

22.06.16: Sven-Erik Nielsen
    Vi har hjemsøgt Orlando Premium Outlet og forsynet os med mærkevarer til særdeles attraktive priser. Vi er blevet lænset for masser af dyre dollars i Universal City og Islands of Adventures.
Napoli Bugten. Så bliver det ikke flottere
Sven-Erik Nielsen
Odense
12. sept. 2016

Napoli Bugten. Så bliver det ikke flottere

Kufferten er pakket med en vis skepsis. Øverst ligger vores fordomme i forhold til grupperejser, og de fylder en del. Ad uransagelige veje har skæbnen nemlig sendt os på en grupperejsecharterflyselskabsferie til Den napolitanske Riviera.
Hvad det så er for en størrelse, får vi at se. Fra skolelærdommen husker vi dog destinationer og attraktioner som Napoli, Sorrento, Amalfi, Pompeji og Vesuv.
Ankommer til H. C. Andersen International Airport. Flot navn på lufthavnen her et godt stykke uden for Odense, men med til historien hører gratis parkering samt en indtjekning og securitybehandling, der bare spiller max. Maskinen fra Jet Time ”is right on time”, så efter 2 timer og 25 minutter i luften byder lufthavnen i Napoli velkommen til støvlelandet med let skydække og 27C. i skyggen. Det kunne Peter Tanev og DMI drengene lære ikke så lidt af.
Et finurligt hotel?
I bageudleveringen får vi anskuelighedsundervisning i italiensk effektivitet – eller rettere manglen på samme - for vi venter ved bagagebåndet. Længe. Temmelig længe. (Retfærdigvis bør det nævnes, at vi lander 25 minutter før estimeret tid.) Men alting får som bekendt en ende, og efter bagagebåndstart går vi mod den ventende bus. Undervejs orienterer vores rejseleder, Carl, om vores hotel og om hist og pist og værd at vide og udflugter og halvpension og fri vin til maden. Carl viser sig i øvrigt i løbet af ugen at være en særdeles kompetent, serviceminded og rigtig rar rejseleder.
Kan et hotel være finurligt? Hvis svaret er ”ja”, så er Hotel Oriente i Vico Equense finurligt.
Vel er her fejl og mangler. Og vel er her vel også en enkelt K3’er, men stedet vinder på charme, selvtillid og god stemning. Udsigten over Napoli bugten er ikke mindre end formidabel, og overalt på gange og opholdsarealer er der orientalsk kunst og rariteter. Vi får tildelt et værelse, som umiddelbart skuffer. Det er temmelig småt og kun et enkelt vindue lukker lyset ind, men, men, men… skinnet bedrager. Bag en dør gemmer der sig den dejligste terrasse med bord og stole og udsigt over Napoli bugten. Weltklasse!
Så går vi til bords
Klar til aftensmad med ”free seating”, så det er spændende, hvem vi kommer til af dele de næste syv middage med. Igen smiler lykken til os, og i løbet af tre retter lækker mad og fri vin indfinder den gode stemning sig og snakken går lystigt. Betjeningen er hurtig, effektiv og humoristisk. Det tegner lovende, og så er der kaffe med avec.
Morgenmaden nyder vi på den overdækkede terrasse. Udsigten er ”second to none”, for over kaffekoppen skimter vi Napoli med Vesuv som dekorativt bagtæppe.
På opdagelse i Pompeji
I dag skal vi udforske den imponerende ruinby, Pompei, som vi entrer gennem Porta Marina, før vi fortsætter ad hovedgaden Dell’Abbondanza. En vidende og entusiastisk guide, herboende Stine, levendegør historien og fører os sikkert fra sted til sted; så vi besøger både bad, bageri og bordel. Pompeji var en driftig handelsby, som blev ødelagt og fuldstændigt begravet under et udbrud af vulkanen Vesuv den 24. august i 79 e.Kr. Udbruddet varede to dage, og da det endelig hørte op, lå byen begravet under op til 8 m vulkansk aske.
Vi tilgiver dog Vesuv, som vi kort efter bestiger og her får et kig ned i krateret. Imponerende. Og lidt skræmmende. Til gengæld lukker skyerne sig om os og snyder os for en efter sigende fantastisk udsigt over både Pompeji og Napoli Bugten
Sorrento, here we come.
Sorrento er et af Italiens mest besøgte rejsemål og bl.a. kendt for sangen "Torna a Surriento", som ikke mindst er blevet udødeliggjort af den legendariske tenor, Luciano Pavarotti. I sommerhalvåret stiger det samlede indbyggertal fra 17.000 til over 125.000, så der er trængsel i gaderne.
Byens torv, Piazza Tasso, er det naturlige samlingspunkt, og herfra går vi på eventyr i de små gader, hvor det er nemt at blive fristet af de mange lokale delikatesser fra specialbutikkerne. Der falbydes masser af smagsprøver på den friske citronlikør, Limoncello, og vi passerer et utal af farverige boder med friske grøntsager og saftige frugter. Under Carls kyndige rundvisning runder vi et par locations, hvor filmen ”Den skaldede frisør” blev optaget. Carl indtager Sussanne Biers instruktørrolle, mens vores medrejsende, Jane og Henrik, placeres på rette sted og spiller hhv. Trine Dyrholm og Pierce Brosnan. Der er ikke et øje tørt, for forestillingen er lige til en Oscar – eller i hvert fald mindst til en Bodil.
Så går vi på egen hånd, og pludselig står vi foran ”Ibsen Park”, hvor navnet forbliver et mysterium, indtil en nærmere research viser, at det var her i Sorrento, at Henrik Ibsen fuldførte sine skuespil Peer Gynt og Gengangerne. Det viser sig også, at personligheder som Goethe, Dickens, Wagner, Liszt, Rossini og Caruso har slået deres folder i byen, så vi er kommet i fornemt selskab.
Vi slutter vores rundtur på den velbesøgte Gestione Fauno Bar på Piazza Tasso og nyder kaffen og folkelivet. Senere lader vi bus være bus og tager den ensporede jernbane tilbage til Vico Equense.
Det var på Capri…
I dag er vi tidligt på færde, for allerede kl. 7,10 er vi klar til afgang. Vi skal med hydrofoilbåden til Isola di Capri. Undervejs lægger vi til i Sorrento og samler passagerer op. På Capri kører vi ad smalle veje med masser af hårnålesving. Heldigvis er vejen ensrettet. Men nej! Det er den ikke. Ih, du milde makrel, hvor er her lidt plads. Og hvor er der langt ned. Lodret, forstås. (Vi kunne dog også have valgt at tage trappen til vores destination. Der er præcis 777 trin op!)
Vi begynder med en spadseretur gennem byen Anacapri (betyder ”over Capri”), og må endnu engang konstatere, at gåsegang ikke er hverken fruens eller overtegnedes spidskompetence. Alligevel vælger vi at følge Stine (det herboende italiensk/danske leksikon) og får en førsteklasses introduktion til både historik og hverdag på øen, der i stor udstrækning er det internationale jetsets legeplads.
Efter undervisning og rundvisning er der ”fri leg”, så vi hopper ombord på stoleliften til Seggiova Monte Solaro, der i løbet af 13 minutter fragter os til en absolut bjergtagende udsigt over Puccolo bugten, hvor milliardæryachts i stort tal ligger for svaj. Her er så smukt, at det næsten gør ondt.
Vi slutter dagens udflugt med en sejltur rundt om Capri, men først har vi haft tid til at stifte bekendtskab med hovedbyen, hvor alle verdens luk susmærker er repræsenteret med butikker: Hermes, D & C, Rolex, Dior, Gucci og mange flere. Et kort øjeblik dvæler vi ved et par gummisko til den nette sum af 595,- €, men bliver så distraheret ved synet af en særdeles nydelig taske. Pris 2.980,- €. Den køber vi så heller ikke. Men vender (snusfornuftigt) næsen hjem til Oriente. Trætte og tilfredse.
En vej for enhver Mr. SwingKing
I dag er det Amalfi-dag. En skøn søndag morgen kører vi fra hotellet i Oriente. Månen står stor og mægtig over bjergene, mens solen har travlt med at bekæmpe disen over havet. Vejen snor sig langs kysten, faktisk er der efter sigende ikke færre end 1600 sving fordelt på 60 km.
Her er ufatteligt smuk, og det ene fantastiske fotomotiv afløser det andet. På vores vej mod Amalfi besøger vi et par keramikbutikker og tager et par billeder ved trappebyen, Positano. Og så er vi i Amalfi. Der er dog andre end os, der har fået den ide, for der holder allerede 23 busser på p-pladsen. Trængslen i de smalle gyder er stor, men vi får os dog kæmpet frem til domkirken og bestiger trappen med de 57 trin, før vi besøger krypten, museet og selve katedralen, hvor søndagstjenesten er i fuld gang. Efter frokost kører vi videre og besøger keramik- og terracottabyen Vietri sul Mare.
I dag er middagen rykket frem til kl. 18,00. Årsagen er ikke mindre end sensationel: Danmark møder Frankrig i OL-finalen. RAI vælger dog (imod programmet) at vise volleyboldkampen mellem Italien og Brasilien. Shit! Heldigvis taber Italien. Så kan de lære det.
Napoli på egen fod og hånd, samt et gammelt kloster
”Fridag”, så vi tager toget til Napoli og krydser på gåben gennem smalle stræder og skumle gyder, hvor vasketøjet hænger som guirlander over os. Målet er det arkæologiske museum, hvor vi beundrer fund fra Pompeji. Imponerende.
Næste dag er Villa Giusso mål for vores udflugt. Villaen ligger højt på et forbjerg med udsigt over Sorrento kysten, og vi kommer frem via en smal, smal vej, der snor sig gennem kastanje- og tætte olivenlunde. At kalde Giusso for en villa er dagens underdrivelse, for der er tale om en tidligere herregård/kloster, som de seneste 200 år har været i familien Guissos eje. Napoleons bror har boet her, og generationer af munke har gennem århundrede slidt de flotte stengulve spejlblanke. Vi får en engageret rundvisning af madame, som er den nuværende ejer. Vi slutter rundgangen med en frokost i det 400 gamle køkken. Nyttig viden: For 110 € kan du få et dobbeltværelse med bad. Men som sagt: du kommer måske til at dele seng med Joseph Bonaparte, som var konge af Napoli – og senere af Spanien.
Alting har en ende, så via Napoli International Airport flyver vi næste dag hjem til Odense. Mange gode oplevelser og en erfaring rigere. Og hvad så med vores fordomme? Tjahh, de ligger vist et sted i Napoli Bugten.