Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

• Sommer i Berlin

I bydelen Prenzlauer Berg byder den økologiske café på brunch, hvor prisen er hvad du har råd til at betale for at spise dig mæt.
  • Forlænget weekend i Karlskrona

Sverige er et land, som de fleste danskere ofte ikke giver den rejsemæssige opmærksomhed, som landet faktisk fortjener.

På trods af, at vores naboland mod øst ligner Danmark på mange måder er det alligevel et land, der har mange interessante byer og historiske seværdigheder, der kan gøre os klogere på landet hinsidan.
  • Gensyn med den evige stad

Trevifontænen en smuk sommerdag i 2007
København N
16. maj 2009

Bella Roma - den evige stad

Mit rejsetip handler om verdens dejligste by, Rom, som byder på noget af det fineste verden har at byde på inden for arkitektur, historie, gastronomi og mode.
Udvalg af noget af den is man kan købe i de utallige isforretninger i Rom

Rom - den evige stad

En regnfuld sommerdag i 2007 stod jeg utålmodigt i Kastrup Lufthavn og ventede i køen til check-in. Det var første gang jeg skulle til Rom, og jeg glædede mig afsindigt til at se Rom.

Ved 13-tiden landede vi i Rom og blev fra Fiumicino lufthavn kørt ud til vores hotel, der lå tæt ved Den Spanske Trappe og Trevifontænen.

På vej til vores hotel passerede vi Colosseum, og det var forbløffende at køre forbi en af de seværdigheder, som er Roms vartegn.

Efter at have pakket ud gik vi ud for at se lidt på byen. Vi satte os på den spanske trappe og nød hver en portion af verdens bedste is med kirsebær og vanilie. Det var helt fantastisk at sidde i bragende varme og se på romerne og de andre turister.
Den spanske trappe

Historiens vingesus

Dagen efter vi var landet tog vi ud for at se Colosseum, der imponerede med sit omfang. Det var en fantastisk oplevelse at besøge Colosseum, og det er næsten uforståeligt, at sådan et bygningsværk har kunnet overleve så mange år og stadig være i så god bevaringsmæssig stand.

Vi kunne i høj grad mærke historiens vingesus da vi gik inde i Colosseum, så det var absolut en stor oplevelse at besøge Colosseum.

Om aftenen var vi ude at nyde den italienske mad. Vi fandt et familiedrevet trattoria, hvor vi spiste en dejlig pasta, salat og fik lidt rødvin til. Til dessert valge vi endnu en velsmagende is - denne gang med limoncello likør i.
Peterspladsen med Peterskirken i venstre side af billedet

Skønne seværdigheder

De følgende dage bød på en syndflod af oplevelser.

Vi var bl.a. inde at se Peterskirken og Vatikanmuseet. Peterskirken er et fantastisk flot bygningsværk, som sagtens kan tåle gensyn, men det var især Vatikanmuseet og Det Sixtinske Kapel, der gjorde indtryk på mig.

Sent på aftenen spiste vi på en restaurant tæt ved Peterskirken, hvor vi spiste fisk, salat og frugttærte.

De øvrige dage så vi bl.a. Trevifontænen, Engelsborg og Pantheon. Pantheon gjorde også et stort indtryk på mig, men det var også utrolig hyggeligt at sidde ved Trevifontænen og se på alt det liv, der var der.

Romersk frugttærte indtaget på en fortovscafe tæt ved Trevifontænen

Den italienske kultur

Udover alle de fantastiske seværdigheder er der også andre gode grunde til at besøge Rom.

Der er en meget dejlig madkultur i Rom, som jeg aldrig bliver træt af: pasta, hjemmelavet is, espresso, frisk frugt og frugttærte - hvad mere kan man ønske sig?

Derudover er Rom kendt for sit lune og milde klima, så vejrmæssigt er det også altid en fornøjelse at besøge den evige stad.

Sidst men ikke mindst er der romerne. De var utroligt hjælpsomme og venlige, så det var en fornøjelse at få lov til at være turist i deres by. Det var en dejlig oplevelse hver morgen at sætte sig på en fortovscafe med en cafe latte og en cornetto og se på hverdagslivet i Rom - ingen andre steder kan man lære så meget om romernes typiske egenart som ved at sætte sig på en fortovscafe og studere livet
Engelsborg set fra en af broerne ved Tiber-floden

Besøg Rom!

Jeg har kun gode ting at sige om Rom:

- Smuk by
- Mange interessante seværdigheder
- Dejlig madkultur
- Dejligt vejr
- Venlige, hjælpsomme beboere

Alt i alt anbefaler jeg at besøge Rom så ofte som muligt - Rom er sund for sjælen, og byen kan ikke besøges ofte nok.

Rom er verdens dejligste by, og giver abstinenser når man ikke er der.