Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

Grim start på sommerferien i Rom!
Jonas Glargaard
Aarhus
16. marts 2011

Grim start på sommerferien i Rom!

Tilbage i juli-måned var min lillesøster (19) og jeg (22) i Rom på sommerferie. Vi fløj til Rom og landede i Rom Fiumicino-lufthavnen også kendt som Leonardo da Vinci-lufthavnen, og den ligger godt 20 km. uden for Rom.
Vi landede hen ved 22-tiden om aftenen, og da vi var trætte og ikke var helt klar, hvor vores hotel lå ift. centrum, var vi rimelig indstillede på at ofre lidt ekstra euro på at tage taxa frem for at tage med den togforbindelse vi også var klar over, der gik fra lufthavnen og ind til Rom.

Da vi kom ud i ankomsthallen, var der, som i så mange andre lufthavne en forholdsvis stor forsamling af alt lige fra guides, der stod og ventede med deres respektive skilt for det rejsebureau de nu var tilknyttede - og samtidig stod der en lang række velklædte herrer i fine sko og hvid skjorte. En af disse mænd henvendte sig ret hurtigt da han så os, og spurgte om vi skulle bruge en taxa ind til byen - i lyset af vores føromtalte situation, takkede vi pænt ja til tilbuddet.

Da vi forlod ankomsthallen spurgte vi et par gange om prisen til ind til byen, men han var lidt tilbageholdende og svarede på italiensk, hvorfor vi tænkte at det var fint nok, og man vil jo ikke være uhøflig og hæve stemmen allerede der - vi var jo på ferie.

Da vi kom ud til taxaen, som var en spritny VW Transporter var han hurtig til at smide kufferterne ind bag i bilen. Jeg lagde med det samme mærke til, at bilen ikke var udstyret med et taxa-skilt - men i det samme forklarede han, at det var en ny bil og at taxametret sad i instrumentbrættet, hvilket han viste mig og det så jo rigtigt ud (i bagklogskabens lys har dette virket utrolig naivt).

Da vi kørte ind mod byen var han meget venlig og forsøgte på bedste vis, på hans "gebrokne" engelsk at spørge ind til vores tur osv. Imens vi kørte begyndte han at skive en kvittering i hånden, og jeg begyndte for alvor at bekymre mig for, at dette ikke var helt stuerent.

Da vi havde kørt små 20 min. ankom vi til vores hotel (vi kunne kende det ud fra billeder fra hjemmesiden) - han stak mig herefter kvitteringen som viste 250 euro (!) Jeg rystede på hovedet, og sagde, at jeg ikke helt kunne læse, hvad der stod, og at det da måtte være en fejl. Igen kunne han lige pludselig ikke snakke engelsk.
Vi fik dog efterhånden fortalt ham, at vi nægtede at betale pengene - og til sidst reagerede han ved at råbe mig i hovedet, at han ville køre os væk og smadre os, hvis vi ikke betalte pengene.

Med tanke på at min lillesøster også var med og at kufferterne stadig lå i bilen, var der ikke så meget at gøre. Og efter at have prøvet med en søforklaring om, at vi ikke havde så mange penge på os, prøvede jeg at lave en aftale med ham. Det endte med, at jeg skulle betale ham 200 euro. Jeg havde kun 150 euro på mig i kontanter, men der lå en bank lige ved siden af, og aftalen var, at jeg skulle hæve de sidste 50 euro til ham.

Da jeg stod ved hæveautomaten og hævede de sidste penge var jeg helt oppe i det røde felt. I mellemtiden havde han sat bagagen ind på fortovet og min søster var også kommet ud af bilen. Jeg tænkte derfor ikke lang tid over det, da jeg gik forbi ham for at give pengene, og valgte derfor at krølle sedlen sammen og kaste i hovedet af ham. Jeg tænkte nok, at han kun var kynisk og gjorde det for pengenes skyld, og at han sikkert bare ville stikke af.

I stedet vendte sig om efter mig, og slog ud efter mig midt på åben gade. Vi stod og fik skubbet lidt til hinanden inden han pludselig løb hen til bilen og hentede et mindre bat.

På dette tidspunkt var jeg mere eller mindre sikkert på at det ville ende helt galt, med min lillesøster grædende ved siden af og en flok ældre italienere måbende på den anden side af gaden, satte han i småløb hen mod mig med battet knuget i hånden.. Heldigvis stoppede han op en meters penge før og orienterede sig rundt, og kunne se at der stod mennesker og så det ske - han vendte om, løb ind i bilen, og hvinede af sted.

En utrolig dårlig start på ferien var en realitet og den var lige ved at sætte sit negative præg på resten af ferien. Jeg fortæller historien, så det forhåbentlig ikke kommer til at ske for andre "naive" danskere, der er taget på ferie i Rom.

Derfor vær meget opmærksom på taxa-brug generelt i Rom.
Jeg håber samtidig, at de mange fejl og faresignaler som jeg ignorerede kan hjælpe dig til at undgå netop dette!

P.S. Resten af vores ferie i Rom var kanon-god :)

Mvh. Jonas

Transport

Kommentarer til rejsetippet om Rom

Sikkerhed frem for alt

04/06 2011 Hanne
Hvilken forfærdelig oplevelse og start på ferien. Fantastisk I slap fra det i god behold (fysisk) "kun" med "lommesmerter". Ærgerligt ingen andre tog tyren ved hornene hjalp til.

Tak for tippet

24/04 2011 Karin Fredensborg
Tak for tippet og hold op en grim start. Skal selv afsted med mine 4 piger, og vil bestemt undgå de "fine" herre i lufthavnen..

Et super rejsetip, som alle kan bruge

17/03 2011 Anette
Uha, det var da en grim oplevelse. Det er super, at du vil dele det med andre.
Det er jo en situation vi alle kan komme i.