Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

Hedebølge i Rom
Annette Vieler
Tanderup, Samsø
28. aug. 2009

Hedebølge i Rom

Tager man til Rom i august måned, kan man være ret sikker på varmt vejr - rigtig varmt vejr! Hvad gør man så, når man er lidt oppe i årene, og gerne vil bevæge sig rundt i byen?

Da vi landede i ved 7-tiden om aftenen, var det 33 grader!

Vi skulle tilbringe 7 dage og 7 nætter i Rom fra midten af august, og vi vidste godt, at det ville blive varmt. At det blev så varmt, som det blev - op mod de 40 grader, var vi dog ikke forberedte på.
Gudskelov havde vi air-conditioning på værelset, så det var vigtigt at huske at sætte den på fuldt drøn, når vi forlod værelset om formiddagen.

Den første dag tog vi en busrundtur i byen, og dumt nok satte vi os i den åbne øverste etage i bussen! Der fik vi lidt for meget sol, men så stod vi af bussen fra tid til anden og søgte skygge og fik en forfriskning. Så kunne vi tage næste bus, og fortsætte turen. Vi huskede selvfølgelig at have vand med os hele tiden, det var livsnødvendigt.
Anden dag tog vi til Via Appia Antica og nød den rolige atmosfære i træernes skygge, og oplevede hvordan romerne selv benyttede de vandposter, der hele tiden løber, og som står rundt omkring i byen. Vandet er friskt og køligt, lige fra bjergene, og helt gratis!

Det endte dog med, at vi fik gået lidt for meget den dag i det varme vejr, og kom tæt på hedeslag. Man skal virkelig drikke meget vand, når det er så varmt!
Med enkle forholdsregler kan man få masser af oplevelser når man besøger en storby, selvom det er endog meget varmt.

Hvordan man undgår hedeslag!

Vi måtte altså finde på noget for at undgå at tage skade af den voldsomme hede. Vi opdagede, at i Rom er der et fantastisk forgrenet og omfattende system af offentlig transport, især er der flere hundrede buslinier, som man kan benytte med stor fordel. Man køber et "pas" som gælder til busser, metro og sporvogne, og studerer skiltene ved stoppestederne. På den måde kan man komme omkring, endda vidt omkring, uden at gå sig ihjel i varmen. Så det gjorde vi, og havde stor glæde af det hele ugen. Flere af buslinierne var de rene sight-seeing ruter, så vi så Coloseum, Forum Romanum, Piazza Venezia og mange andre berømte steder mange gange.

Vi lærte også at holde siesta om eftermiddagen, når varmen var på sit højeste, og det var skønt at komme tilbaget til det kølige hotelværelse ved Porta Maggiore efter turene i den varme by. At indtage sit aftensmål-tid på en fortovsrestaurant i 30 graders varme om aftenen, er en herlig eksotisk oplevelse, når man befinder sig i "de varme lande".