Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

Planlægning, Tivoli i Italien
Jane
Sindal
20. okt. 2011

Planlægning, Tivoli i Italien

Efter af have været i "vores" by Rom et par gange, ville vi en tur til Tivoli. Nej, ikke det der ligger i København, men en lille flække øst for Rom.
Vi valgte destinationen p.ga Villa d'Este og det tilhørende haveanlæg, men vi vidste ikke at vi ville finde en lille perle.
Vi fandt en B&B på nettet, La Pamoramica, Paret kunne ikke andet end Italiensk, men deres datter havde også en B&B i byen og reservationen gik gennem hende. Super Service!

Togrejsen fra lufthavnen til Tivoli planlagde vi også via nettet,Vi fik givet besked til B&B, om hvornår vi ville ankomme til byen, for de ville sørge for at der kom en Taxa og kørte os til Panoramica.
Afsted det gik, og med forsinkelse pga mistolkning skilte (og de diskutioner der skal være mellem ægtefolk om hvem der har ret), ankom vi til Tivoli. Togturen op af bjergskråningen var fantastisk!

Herfra foregik ALT næsten på Italiensk, og vi kunne kun Engelsk og Dansk. Men det var slet ikke nogen barierre. På Panoramica blev vi mødt af det sødeste ægtepar, der tog imod os næsten med åbne arme. Med fakter og tegn viste de os rundt i huset, men mundlamme blev vi, da vi så morgenmads terrassen, her kom navnet til sin ret. Panorama ud over fantasiens grænser
Den Hyggelige Rolige By

Byen

Dette sted viste sig at være ren ferieidyl efter vores standart. De turister der kom til byen var på en endagstur og gik stortset kun efter Villa d'Este (lige som os). Men vi havde heldigvis et par dage i byen og var landet midt i indbyggernes egen ferie i august, så alt åndede fred og ro.
Vi er ikke typerne der ræser afsted for at nå al ting, men såtter os 1 mål og nyder resten som det kommer til. Her fik vi rig mulighed for at nyde.

Byen i sig selv var smuk, hyggelig og fyldt med små gader.
Folk var supervenlige, og om aftenen var der byfest i parken. Her drejede det sig ikke om at drikke flest øl, men om at være sammen med familien, danse og lege. Og Alle Danser, ung som gammel!
Når bedstemor går amok i en linedance til "Hey Marcarena", eller knægten på 16 forsøger at fører sin moster ud i en Tango. Så mærker man hvor nære Italienerne egentlig er på hinanden, og hvor langt vi danskere er fra hinanden.....
Bunden Af Dalen

Villa Gregoriana og park

Bonus for os var Villa Gregoriana og parken her til. Her er kæmpe vandfald både naturlige og menneskeskabte, storslået natur og masser af historie.
Som altid når vi er på ferie, kommer vi lidt baglæns ind i tingene. Her fandt vi en indgang ved Via Quintilio Varo (bagvejen). Det viste sig at være vores held.
Man skal ned i en dyb dal og op igen for at komme ud. Der hvor vi gik ind, havde vi skyggen som vores ven, og vi kunne gå og se på den modsatte side af dalen, der var oplyst af solen. Ligeledes var den side vi gik ind på, den absolut stejleste og var skønnest at gå ned af.
Alle hulerne, vandfaldene, grotterne og beplantningen var helt fantastisk at gå imellem, og helt ubeskrivelige. Det hele blev smukkere og smukkere jo længere vi kom frem og der var intet trivielt over arealet.
De foreskriver at den lange rute varer ca. 1,5 time, men det er ikke nok hvis man vil nyde turen og studere lidt af historien.
Husk fornuftigt fodtøj, vand og 5 euro til entre.
Den Ovale Fontæne

Villa d'Este

Stedet bliver kaldet for et mesterværk af en Italiensk have, der er en blanding af renæssance og barok stil. Der er springvand og vandfald over alt. Det ligger midt i den gamle bydel og der er skiltet godt.
Villa d'Este er en renæssancevilla med tilhørende haveanlæg. Det hele blev anlagt af kardinal Ippolito II d'Este, der af pave Julius III blev udnævnt til statholder i Tivoli. Kardinalen havde store planer for sin residens, som blev indrettet i et gammel benediktinerkloster (som man kan se rester af i nogle indendørs udgravninger), der blev omdannet efter renæssancens idealer. Ikke mindst blev der anlagt en stor have.
Villa d'Este har på grund af haven haft stor indflydelse på indretning af haver i hele Europa, og den er fantastisk.
Men for vores vedkommende holdt den foreskrevne tidsgrænse heller ikke her. Der var så mange detaljer at man blev helt ør. ”De Hundrede Fontæner”, ”Vandorglet”, ”Dragespringvandet”, bare for at nævne et par stykker, det ville ingen ende tage.
Vi blev enige om at vi ville købe billetter til om aftenen, og se hele haven oplyst, og sikke et syn! Det var godt vi tog den beslutning. De fleste ved at vand og gamle bygninger ser helt anderledes ud i aftenbelysning, og dette var bestemt ingen undtagelse.
Ang. billetter til om aftenen, er der kun få til salg, og der bliver kun åbnet et par dage om ugen, så får man chancen må man ikke tøve.

Alt i alt, er vi meget glade for at vi endnuengang udskildte os fra flertallet, og valgte at tilbringe et par dage i byen, de fleste andre kun ser en brøkdel af, når de stresser af sted. Det var også byen der fik os til at begynde på at lære Italiensk. Vi vil ud og lærer flere af de små byer at kende;-)