Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

• En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
  • Guds eget land - part 2

Det var præcist 1 års siden min kone og jeg sidst besøgte USA (se evt. rejsetipset ”Gud egen land) og det var igen blevet Memorial Day – amerikanernes største shopping weekend, hvor der altid er gode rabatter at hente.
  • Alle veje fører til Rom

Nu når alle veje fører til Rom, så er det jo ikke nogen skam at man forvilder sig derned én gang om året.

Rom er og bliver min og min kones ynglings by her i Europa og vi havde længe glædet os til at skifte efterårets rusken ud med Sydeuropas mere lune vinde, for rejsen var bestilt for længe siden.
Rom - i De Vinci's fodspor
Solrød Strand
26. nov. 2012

Rom - i De Vinci's fodspor

Eller hvorfor gå og fryse på et julemarked, når man kan tage på et julemarked i 18 graders varme, kunne man kalde det her rejsetip om en smuttur til Rom her i slutningen af den ellers kolde december måned.
Var der nogen der fulgte forhandlingerne om SAS's fremtid nøje var det min kone og jeg - vi havde nemlig SAS billetter til Rom, hvor vi havde besluttet at bruge en ellers kold november weekend. Det er næsten som Storm P's mand der ikke ved hvad han mener om verdenssituationen fordi han har en flue i øjet - men det ER nu ikke sjovt at have en flue i øjet. Men heldigvis blev SAS reddet denne gang og afsted imod Rom gik flyveren fredag formiddag.
Albula - eller Tiberen som vi kender den

Fra lufthavnen

Rom er og bliver vores favorit og vi har efterhåndet været der flere gange og skulle denne gang bare nyde byen og ikke mindst den gode Romerske mad.
Fra Fiumicino lufthavnen tog vi en taxa ind til vores hotel, der denne gang lå i Trasteveren - et område vi gerne ville udforske lidt nærmere denne gang. Der er fast pris til/fra lufthavnene i Rom og forskellige steder hen. Til centrum fra Fiumicino koster det pt. 48 Euro. Man kan også tage det direkte tog fra lufthavnen og ind til Roms hovedbanegård Termeni (Leonardo expresen). Her koster en enkeltbillet 14 Euro, så er du bare to personer og skal du alligevel have en taxa videre til hotellet, er der ikke sparet meget. Billigste mulighed for at komme ind til byen fra lufthavnen er at tage en bus, men det er mere besværligt og "koster" tid, så vi foretrækker taxa løsning
S. Agnes in Agone i sensommer solen

Tid til frokost

Vel ankommet til Rom var det blevet tid til en sen frokost der (naturlig) skulle indtaget på vores favorit restaurant i Rom, Ristorante Alle fratte di Trastevere, der ligger på Via delle Fratte di Trastevere, 49. Se evt. mine andre rejsetips fra Rom for mere info om denne dejlige madhule, der stadigvæk laver den skønne romerske mad, selvom der efterhånden er begyndt at komme en del turister i restauranten, der har mistet lidt af sin originale lokale charme.
Så er der nisser og hekse

Julemarked i Rom

Ja, vi havde godt nok ikke set det komme, men Piaza Navarone er her op til jul forvandlet til et stort julemarked med boder og alt hvad der hører til. Ganske spændende og selvom nogen måske vil mene at man skal fryse om fingerne når man er på julemarked, så er 18 graders varme altså ikke at fornægte. Eneste minus var at de ikke solgte varm gløg :-)
Trattoria Le Tervanelle

Tid til aftensmad

Aftensmaden skulle indtaget på en anden skøn madhule vi har fundet i området omkring Colloseum - Trattoria Le Tervanelle (Via Panisperna 48), en restaurant der ikke optræder i nogle guidebøger og derfor (næsten) kun besøges af lokale. Sammenlignet med andre restauranter i Rom er prisniveauet her i den højere ende, men kvaliteten er også helt i top og det er stadigvæk billigt. Vi blev budt velkommen med et glas bobler på husets regning og delte herefter en pastaret, fik en hovedret, delte en dessert (min kone fik en mundfuld) og nød hertil en Amaro - en lokal likør, der på forunderlig vis smager pragtfuld i Rom, men ganske forfærdelig, når man drikker det hjemme i Danmark :-) Med en kande Vino Del Cassa og 2 kaffe løb det op i 90 Euro
Altid smuk

Lørdag

Lørdagen havde vi besluttet at bruge på et besøg i Peterskirken, der imponere uanset hvor ofte man ser den. Vi mødte relativt tidligt op på Peterpladsen, men måtte konstatere, at der kun var adgang til kirken for særligt inviterede, da paven kl. 11 holdt en gudstjeneste. Da vi ikke lige havde set en invitation, måtte vi nøjes med at nyde synet af kirken udefra og kunne herfra i øvrigt følge gudstjenesten på storskærme.
Ærkeenglen Sant'Angelo

Intet er så skidt at det ikke er godt for noget

Nu da vi ikke kom ind i Peterskirken slendrede vi istedet ind imod centrum og kom forbi Castel Sant'Angelo. Jeg har tit spekuleret, hvordan der ser ud indenfor de tykke mure og denne gang besluttede vi derfor at besøge fæstningen, der i dag er et museum, hvilket virkelig kan anbefales. Spændende historie, flotte pave gemakker og en skøn udsigt over Rom.
Husk at kaste en mønt i

Resten af dagen

Efter at have indtaget lørdagsfrokosten blandt lokale romere til en femtedel af hvad den koster på f.eks Piaza Navarone, fik vi resten af dagen til at gå med at slentre rundt i byen. Der er mange turistfælder blandt Roms restauranter, men også mange rigtig gode autentiske spiesteder. Det er oplagt at man skal holde sig fra dem der ligger på de store kendte pladser - de lever kun af turister, der kun kommer en gang alligevel. De er dyre (meget dyre) og kvaliteten er i bedste fald tvivlsom. Men hvordan finder man de gode spisesteder ? Det er oplagt at kigge efter, hvor romerne selv spiser og ellers stikker vi gerne hovedet indenfor og ser om de f.eks. har en pizza ovn. Har det det, er der en vis sikkerhed for at de ikke servere frosne pizza'er :-) Og ellers kigger vi efter i køleskabet, der altid står i lokalet - er det fyldt med tydeligt hjemmelavede desserter, ja, så har vi næsten allerede sat os til bords :-)
Denne lørdag besøgte vi den spanske trappe og ikke mindst Fontana di Trevi, Nicola Salvi's helt fantastiske fontæne, der i dag er Roms mest besøgte momument. Vi skulle nemlig lige kaste en mønst over skuldren, så vi er sikre på at vende tilbage.
Stemningsbillede fra Trastevere

Lørdag aften

Lørdag aften brugte vi på at nyde folkelivet i Trastevere'en. Prisniveauet her, er endnu lavere end i resten af Rom centrum og udbudet af barer og restauranter er stort. Vi var dog ikke i tvivl om hvor vi skulle spise - naturligvis skulle vi igen besøge Antonio på Alle fratte di Trastevere. 73 Euro kom vi af med og så kunne vi heller ikke så meget som vrikke med ørerne da vi gik - Husets peberbøf stegt af mørbrad til 17 Euro kan anbefales, men husk at tilbehør over alt i Rom, bestilles separat.
Byen man bare vender tilbage til

Tid til at tage afsked - for denne gang

To dage går hurtigt og allerede søndag formiddag var det tid til at sige på gensyn med Rom - på gensyn fordi Rom kan man ikke sige farvel til og på gensyn fordi vi havde kastet vores mønter i Trevi fontænen.
Har du endnu ikke været i Rom, så sæt byen øverst på din ønskeliste og måske skulle en tur til Rom ligefrem med på ønskesedlen her til jul. Et gavekort til FDM Travel kan i hvert fald fint ligge under juletræet.

Kommentarer til rejsetippet om Rom

Selvfølgelig

18/09 2013 Morten Christensen
Kære Gert
Tak for din korrektion. Navona naturligvis - og der er ingen kanoner, men priserne er kanonhøje :-)

Fint

10/09 2013 Gert Thomsen
Jeg har været i Rom mindst 50 gange og er helt enig med forfatteren. Dog skal man ikke lede efter Piazza Navarone (Navarones kanoner?) Pladsen hedder Piazza Navona.