Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

Rom på 2 dage
Mette Jensen
Rønne, Bornholm
26. aug. 2012

Rom på 2 dage

Da den danske sommer 2012 ikke viste sig fra sin bedste side, valgte vi at bestille en rejse til Rom gennem FDM travel. Det var dejlig nemt, og billetter osv havde vi på mail efter 10 min.
Afrejse var mandag og hjemrejse var torsdag. Vi ankom til Rom sent mandag aften. Hjemmefra havde vi booket afhentning via en hjemmeside, hvor prisen er fast. De afventede os i lufthavnen med et skilt med vores navne på. Dejlig nemt! Hotellet var rigtig lækkert, og meget hjælpsomt personale.
Tirsdag morgen stod vi tidlig op, da vi hjemmefra havde læst at der er kø mange steder. Bla. Colosseum som stod øverst på vores liste. Vi gik ind forbi Vatikanet og Peterskirken. Vi forsøgte at komme ind, men min (kvinde) påklædning var ikke ok. Man skal dække skuldre og knæ til for at komme ind, og der står vagter og kontrollerer det. Vi gik ned mod "hovedvejen" og fandt en masse sightseeing busser. Vi blev tilbudt en billet som kunne bruges i 2 dage, og med mulighed for at hoppe af og på. Rigtig god investering! Vi kørte med til Colosseum og stod af. Køen var vanvittig lang! En tourguide henvendte sig til os, og vi accepterede. En super dog ide! Vi var hurtigt inde i Colosseum og nu med en guide til at fortælle historien bag. Med i prisen var en guidet tur i Forum og Palantinerhøjen. Da turen var overstået gjorde guiden reklame for en tur dagen efter på Vatikanmuseet, den Sixtinske kapel og Peterskirken. Den meldte vi os også til.
Da turen var over gik vi ind gennem Rom´s små gader. Bygninger, fontæner, stemningen osv. Man mærker det hele når man går. Vores mål var Trevi fontænen, og sikke et flot syn der mødte os.

Dag 2

Dagen efter tog vi på en 3 timer guidet tur med vores guide, Mark fra dagen før. Vi nød rigtig meget at få historien bag de mange malerier samt gobeliner. Peterskirken var et fantastisk syn! Det er så stort at man næsten taber pusten.

Rom som ferieby

Vi nød rigtig meget at besøge Rom. Så meget, at vi har talt om at komme tilbage på et senere tidspunkt. Her er masser at se, og det er alt sammen i gå afstand. Atmosfæren er god og de italienske folk er meget høfligt. Specielt på cafeer og restauranter får man en fantastisk service. Vores varmeste anbefalinger til Rom.

Kommentarer til rejsetippet om Rom

Er det ikke kun 40 Euro ?

24/10 2012 Morten Christensen
Kære Carsten
Helt enig med dig i, at de guidede ture er alt for dyre. Vedr. taxi fra lufthavnen kan man få turen til/fra centrum til en fast pris - jeg er ret sikkert på at det "kun" er 40 Euro fra Fiumicino :-)

Enklere/ billigere måde

19/10 2012 Carsten Hoelstad
Jeg er lige nu på tur til Rom (oktober måned)
Og vil knytte følgende kommentar til ovenstående rejsetip. For det første, så koster en normal taxi 48 € fra Fiumicino lufthavnen og 35 € fra Ciampino lufthavn ind til Rom city. Det er hver at vide, når man måske ankommer træt til Rom om aftenen. For det andet skal man vide, at prisen for en tourbusbillet rundt i Rom er MEGET dyr pr. person, i forhold til, hvad det koster at komme rundt med Metroen og på gåben. Ang. indgang til Vertikanet eller Coloseum er det rigtigt, at man kan springe køen over, hvis man hopper på en guidet tur. MEN turen er MEGET dyrere, end hvis man selv står i kø, og man mister sin "frihed", til selv at bestemme, hvor længe man vil stå og kigge på en bestemt ting. Men ja, man får noget at vide om tingen, men jeg syndes at 75 € for en voksen og barn, for en tur i Vertikanet er noget dyrt, i forhold til at selve billet prisen kun er 23 € for de samme personer. Om man vil give så meget for ikke at stå i kø, er op til en selv. Man kan også købe en Audiotour "Telefon" derinde til kun 10€ og så får man det samme at vide. En anden ting, jeg gerne vil gøre andre opmærksom på, er alle de restauranter som der står folk og deler løbesedler ud til. Vi prøvede 2 af slagsen, før vi fandt ud af hvor dårlige de var, i forhold til andre steder som overhovedet ikke reklamerede eller råbte folk ind var. Tag de restaurenter hvor du kan se, at Italienerne selv spiser på. De er de bedste. ENJOY YOUR STAY.. :-)