Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

• En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
  • Guds eget land - part 2

Det var præcist 1 års siden min kone og jeg sidst besøgte USA (se evt. rejsetipset ”Gud egen land) og det var igen blevet Memorial Day – amerikanernes største shopping weekend, hvor der altid er gode rabatter at hente.
  • Alle veje fører til Rom

Nu når alle veje fører til Rom, så er det jo ikke nogen skam at man forvilder sig derned én gang om året.

Rom er og bliver min og min kones ynglings by her i Europa og vi havde længe glædet os til at skifte efterårets rusken ud med Sydeuropas mere lune vinde, for rejsen var bestilt for længe siden.
SPQR - Senatet og det romerske folk.
Solrød Strand
16. maj 2012

SPQR - Senatet og det romerske folk.

Sidste gang min kone og jeg var på en lille forlænget weekend, var det pasbetjenten i lufthavnen der skød den gode feriestemning i gang med sin sang.
Denne gang var det stewarden ombord på SAS flyveren til Rom: Og det er nu tiden til at slukke alt elektronisk udstyr. Dette omfatter telefoner, Iphones, Ipads, Ipods, computere, lyssværd, Nintendospil og radiostyrede helikoptere, hvorefter at han lige fandt lejlighed til at fortælle hele tre Vendelbo historier. 80% af flyet brød ud i spontane klapsalver, medens de andre 20% (sikkert italienere der ikke lige forstod dansk) undrende kiggede rundt.
Mød tidligt, hvis I vil ind i Peterskirken

Vel ankommet

Vel ankommet til lufthavnen tog vi en taxi ind til Rom. Skal man bo på et af de mange hoteller omkring hovedbanen Termini kan man med fordel tage det direkte tog fra lufthavnen til Termini, men skal man som vi skulle, bo i kvarteret omkring Piazza Navona, så er det billigere at tage en taxi. Der er fast pris til/fra lufthavnen og centrum. Det koster 40 Euro, men man skal lige huske chaufføren på dette, da de som regel tænder taxameteret og dette let løber op i 50 Euro eller mere.
Billedskøn baggård

Vi boede centralt

Selvfølgelig er det budgettet der i sidste ende bestemmer hvor man bor.
De billigste hoteler i Rom ligger i kvarteret omkring Termini og det er et ganske udemærket sted, men det tager en 15 min at komme indt til det "rigtige" centrum. Vi foretrækker at bo i området omkring Piazza Navona. Ganske vist er hotellerne lidt dyrere her, men så sparer vi lidt andre steder.
Vi har været i Rom flere gange og vi har set det store attraktioner, så vi kommer primært for den gode stemning og den skønne mad og for at opleve lidt andre sider af Rom.
Det er i nr. 49

Den gode (og billige) mad

Jeg har tidligere skrevet et rejseips om Roms gode og billige spisesteder (se dette) og her kommer der så en opdatering på dette.
Trattoria der Pallaro er blevet lidt for populært efter vores smag. Hvor man tidligere fik serveret, hvad torvet bød på af friske råvarer, så er det blevet lidt af en pengemaskine i dag, hvor menuen stort set er den samme hver dag og hvor tjenerne har meget travlt. Bevares - maden er stadigvæk lavet med kærlighed og prisen er stadigvæk rørende 25 Euro for fire retter med vin og vand.
Anderledes er det på mit romerske favorit spisested Ristorante Alle Fratte di Trastevere på Via Delle Fratte Di Transtevere. Her husere Antonio stadigvæk i køkkenet og hans bror Francisco tager sig pænt af gæsterne.
Vi gik inde i Rom og ledte efter et sted at spise lidt frokost og kiggede på de forskellige turist menuer: Spaghetti med lidt kødsovs oven på og herefter et par slice "pizza" (fra frost) med en sodavand eller øl til. Ja ja 10 Euro er da billigt, men vi valgte nu at tage turen over Tiberen til vores venner i Trasevere. Her fik vi en portion "made to order" Carbonara som vi delte - og hos Antonio får man ikke bare en ekstra tallerken, nej, maden bliver anrettet på to tallerkener og serveringen er vist lidt mere en én portion, herefter delte vi husets pizza, der er med masser af friske tomater, rucula og frisk revet parmasan med lidt olie. Med en liter vand og en ½ liter af den udemærkede Vino della casa kom vi af med 22 Euro for to.
Hils fra os hvis du kigger forbi.
Tivoli

Denne gang villi vi - inspireret af flere gode rejse tips her på siden - ud og se hvad Tivoli kunne byde på.
Vejen derud tages - syntes vi - nemmest med tog. En billet koster 2,30 Euro og det er en ganske køn togtur.
Hvordan alle Tivoli's lyksagligheder er, kan vi desværre ikke sige, da rejsetipsene vi havde læst ikke nævnte en lille detalje, nemlig at der er lukket alle steder om mandagen ! !
Men Tivoli er en smuk lille by :-)
Fontana Paola - og mig

Det lidt oversete Rom

Efter en tur forbi Peters kirken tog vi en gåtur langs "parken" der ligger ovenfor Trastevere for at besøge en smuk, men måske lidt ukendt fontæne, nemlig Fontana Paola, der ligger med en smuk udsigt over Rom.

Næste lige ved siden af fontænen ligger der et mindesmærke for frihedskampene i 1849, der også er et besøg værd, nu når man er kommet på de kanter.

På vej ned til byen igen kan man i øvrigt se en spansk kirke, der har en meget lang gangsti op til selve kirken, hvor der på muren langs stien er opført hele Jesus korsfæstelse på adskillige relieffer - jeg kan desvære ikke huske kirkens navn, men det er sikker noget med Santa Marie D ..............
Rom får man aldrig nok af

Selvfølgelig måtte vi slutte vores alt for korte tur til Rom med at besøge Trevi fontænen og smide en mønt i den - for at sikre os at vi vender tilbage.
Rom er og bliver min favorit by og jeg tror aldrig jeg får nok af den.
Er der nogen der sidder og ikke rigtigt kan bestemme sig, hvor I skal vælge at tage hen, så hør her: Vælg Rom - I fortryder det ikke :-)
God tur.

Kommentarer til rejsetippet om Rom

Hej Jan

29/05 2012 Morten Christensen
Det står for Senatus Populusque Romanus på latin og blev brugt i det gamle romerrige overalt i Rom og bl.a. i hæren.
Der er i dag mange spor af det tilbage i Rom og det står bl.a. på alle byens kloakdæksler.

SPQR

27/05 2012 Jan
Din overskrift og billedet af 'kloakdækslet' fangede mig, men det blev ikke uddybet i teksten... desværre