Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

Stemning i Rom
Allan Nielsen
Nørresundby
9. marts 2011

Stemning i Rom

Oplev stemningen på Piazza Navona. Sæt dig ved springvandet, eller på en bænk og indsnus stemningen fra alle kunstnerne, gøglerne og de tusindvis af turister.
Tag evt. en bog med, jeg kunne sidde der i timevis. En ting er sikkert, hver gang jeg er i Rom, skal pladsen besøges flere gange.
En fantastisk atmosfære er der også på plænen, foran Colleseum, om aftenen. Der er ikke overbefolket, som i dagtimerne, fred og ro, med enkelte sælgere. Men ellers bare nogle turister og nogle lokale. Nogle nyder bare synet af den gamle bygning, der virker endnu mere dragende, når den er oplyst. Andre har taget tæppe med, hygger sig med en flaske vin, og nyder den afslappede stemning.
Hotelbestilling i Rom

Jeg skulle afsted med rygsæk, bare fly til Rom, og retur fra Firenze en uge senere. Havde været på nettet, kigget på hoteller inden jeg tog afsted, men bestemte mig til at finde ud af det når jeg kom derned. Aftenen før jeg skulle afsted, havde jeg været på tur til fodbold, glemte min pung i bussen. Det opdagede jeg en time før jeg skulle med flyveren fra Aalborg til København, og derfra videre. Derfor ankom jeg til Rom uden Visakort.
Jeg havde dog heldigvis vekslet 200 euro, og havde 2500 kr. i kontanter, som jeg kunne tage med. Men det gjorde at jeg var nød til at være meget økonomisk mht. overnatning, mad, transport til Firenze-Siena-Pisa osv.

Jeg brugte for meget tid på at rende rundt efter billig hotelovernatning, hver gang jeg kom til et nyt sted. En ting jeg lærte, var at man skal aldrig tage den første pris de siger. Jeg fortalte at jeg havde mistet mit visa, om de havde noget billigere. De gik faktisk alle ned i pris for overnatningen. I Firenze fik jeg 10 euro nedslag, i Rom gik han først 5 euro ned pr. nat, men da jeg så tog 2 overnatninger, sparede jeg 20 euro. Vær iøvrigt ikke bange for at køre tog og bus. Det er meget nemt, når man lige har prøvet det første gang. Få evt. en lokal til at hjælpe dig.