Flere rejsetips om Sardinien

• Sardinien - På kanten af smaragdkysten...

30.01.13: Jennifer van Putten
    Sommersolen danser på en skyfri himmel, da vi træder ud af flyet i Olbias lufthavn, Costa Smeralda Airport. Asfalten sveder og den varme luft får det til at flimre over landingsbanen.
  • Sardinien – et sandt italiensk paradis

29.01.13: Janne Brund Eskesen
    I oktober 2009 tilbragte vi en uge i det nordlige Sardinien – og det bliver bestemt ikke vores sidste besøg på denne fantastiske ø.

Vi fløj direkte fra Billund til Alghero og startede ferien med at bo 3 dage i denne hyggelige by på vestkysten.
  • Vi blev forelskede i Sardinien!

28.04.12: Linda Andersen
    Vi var på sommerferie i det sydøstlige Sardinien sidste år og blev rent ud sagt forelskede i stedet!

Her er nogle af grundene:

- Byen Villasimius.

Læs mere om rejser til Sardinien

Sardinien, rig på oplevelser
Jørgen Sørensen
Augustenborg
24. jan. 2013

Sardinien, rig på oplevelser

Det var en ferie tilbage i september 2007, som vi selv arrangerede. Vi havde nogle år forinden været på 14 dages sprogskole på Sicilien, så derfor turde vi godt binde an med Sardinien.
Vi havde hjemmefra lejet bil og booket hoteller via internettet - og det hele fungerede perfekt og aldeles problemløst.
Hullet i grotten og rester af mure

Monte Tiscali, Gennargentu.

Et par dage efter ankomsten på denne dejlige ø i Middelhavet tilmeldte vi os en tur med fører til en af Sardiniens store naturattraktioner i det centrale bjergland, Monte Tiscali. Turen blev gennemført på italiensk, og vi var de eneste udlændinge.

Det blev en lidt strabadserende, men oplevelsesrig tur, i et meget uvejsomt område med Landrover det første stykke og derefter vandretur op til en stor grotte i selve Monte Tiscali. Her havde en forhistorisk nuragisk kultur bygget en boplads i selve grotten – men på et tidspunkt for et par tusinde år siden var loftet i grotten styrtet sammen, og den lille bebyggelse i grotten blev totalt udraderet.
På vej tilbage

Monte Tiscali

Tilbage ved Landroveren kørte vi mod en plads i terænnet, hvor vi skulle spise medbragt brød, skinke, salami, ost og rødvin – fantastisk lækkert og rigtigt rart efter vandreturen.

Italiensk frokost i nationalparken

Frokost med diskussion

Diskussionen løb godt mellem de norditalienske og syditalienske deltagere, der var med på turen.
Til sidst blev det dog så heftigt, at vi troede, at om lidt ville det gå over i håndgemæng eller det, der var værre. Ophidselsen blev rigtig voldsom – et blik på vores guide sagde os imidlertid, at vi kunne tage det helt roligt.
Han morede sig gevaldigt og alt endte (selvfølgelig) i den bedste stemning.
Castelsardo på nordkysten

En historie om kork.

Efter Monte Tiscali og nogle dage i Sardiniens hovedstad Cagliari gik turen nordpå mod korkområderne bl.a. med besøg på nogle af de berømte Nuragher – som er helt unikke i både størrelse og udseende – og Castelsardo, en lille by, som er et postkort i sig selv.
Vores lokale korkekspert

Korkens hovedstad

Videre mod en af korkens hovedbyer Calangianus.
I området på vej mod byen så vi masser af afskrællede dynger af kork; men ingen skove.
Under slentreturen i byen blev vi kontaktet af en nydelig ældre herre, som på tysk spurgte, om vi var tyskere. Det viste sig, at han havde arbejdet i Tyskland for en del år siden. I løbet af samtalen fortalte vi ham, at vi var lidt skuffede over, at vi ikke havde set meget til kork-ege.

Han blev fyr og flamme, og vi skulle bare tage ham med lige uden for byen, så ville han vise og fortælle. Som sagt så gjort og vi fik alle tiders fortælling krydret med lokale mafia-legender.
Den private vinmark

Ny diskussion og besøg på guidens vinmark

Pludselig dukkede et italiensk par, som vi havde mødt på vores slentretur i byen, op. Og ud af den blå luft begyndte igen en diskussion om Norditalien kontra Syditalien. Dog af en noget kortere varighed denne gang.

Undervejs tilbage mod byen mente vores nye "guide", at vi skulle se hans egen vingård, som han havde arvet efter sin far. OK, den tog vi også med. Hér fik vi et par kilo druer og et par kilo fantastisk skønne figner.
Parkering på "Sardinsk"

Det var vanskeligt at parkere, men midt på vejen var der nogle striber, som aldrig bliver brugt – dér mente han, vi kunne holde !

----

Alt i alt en super ferie med nogle dejlige og anderledes oplevelser – et sted man kommer tilbage til. Strande, spektakulære kyster og vildsomme bjergegne er hér ufortalt.