Flere rejsetips om Italien

• Cinque Terre - De Fem Verdener

På et lille geografisk område i Ligurien kan du besøge fem verdener. Cinque Terre består af fem små byer der ligger isoleret ud mod havet.
  • Fabelagtige Firenze

I Firenze får du det hele: godt vejr, god mad, smuk arkitektur og ikke mindst spændende historie. At byen samtidig er beliggende i et af de smukkeste områder af Italien, nemlig Toscana, er bare endnu en grund til at besøge den blomstrende renæssanceby.
  • Andet end skæv byggesjusk

Når snakken falder på Pisa er det første der falder én ind Det Skæve Tårn der er byens - ja hele regionens - vartegn. Den toscanske universitetsby har dog meget andet at byde på end dette arkitektoniske "ups"...

Læs mere om rejser til Italien

• Vostok 3

30.10.13: Steffen Jensen
    Metropol til metropol august/september 2013

Dette års rejse til Ukraine var uden vennepar og for at besøge nye steder i dette geografiske store land.
  • Ukraine, Vostok 2

27.09.12: Steffen Jensen
    Ukraine på tværs august/september 2012

Ét vennepar havde for et år siden foreslået om ikke, det var en god idé at tage en tur til Ukraine sammen.
  • Vostok (øst på russisk)

05.10.11: Steffen Jensen
    Nordsøen til Sortehavet i bil og tog september 2011
    Vi havde længe set frem til en bilrejse via Berlin og Krakow til det vestlige Ukraine.
Toscana 2012 - Før syndfloden
Steffen Jensen
Esbjerg
9. jan. 2013

Toscana 2012 - Før syndfloden

TOSCANA SEPTEMBER/OKTOBER 2012
Knap tre uger efter vor rejse østpå med mange indtryk og kort beskrevet i rejsebrevet ”Ukraine på tværs” havde Steffen planlagt en tur til Toscana, som en slags førtidig fødselsdagsgave.
Vi tog af sted mod Hamburg fredag, den 28. september omkring kl. 09:30 for at finde vort ”Autozug” til Verona med afgang kl. 16:11. Heldigvis var vi i god tid, da der nord for Elbtunnelen var 19 km ”Stau” (vor GPS forsøgte at guide os uden om køen ved at foreslå afkørsel nordligere end normalt, og dette fungerede godt også senere på turen). Toget var lidt forsinket, så ventetid kan ikke undgås. En af årsagerne til køen kan være, at delstaten Slesvig-Holsten havde fremrykket skoleefterårsferien.

Til at begynde med var vi kun os i én femmands liggekupé, men så dukkede en tysk forret-ningsmand på omkring 60 år op, derefter en landmand fra Flensburg med styrthjelm. Han skulle på motorcykel til Gardasøen. Autotoget stoppede sydpå kun i Hildesheim, hvor den femte passager én yngre mand på 40 også med styrthjelm kom ind i kupeen og smed støvler-ne, så vi kunne lugte til de sure tæer. Normalt er der ikke mere end fire i én kupe, men det viste sig, at alle havde rabatbilletter på strækningen, hvor vores var EUR 189 inklusiv trans-port af vores bil. Det er selvfølgelig trangt i så lille en kupé, men vi lagde os på hylderne omkring 21:30 med det meste af tøjet på. Det gik nogenlunde.

Næste morgen vækning kl. 08:00 hvor vi fik en helt fin morgenmad serveret. 11:30 skiltes vi med ”rejsefællerne”. Tysk fra skoletiden gjorde, at vi trods alt fik snakket en del sammen. I Verona var der langsom aflæsning af biler/motorcykler i regnvejr. Men efter en times tid kørte vi af sted mod Montalcino syd for Siena, hvor vi skulle bo på en restaureret vingård midt i Brunello området.

Toscana
Vi havde 5-6 timers kørsel foran os, og det var vigtigt at komme frem før mørkets frembrud. Det eneste, vi vidste, var, at stedet Localitá Tavernelle befandt sig 7 km fra Montalcino. Kort før asfaltvejen hørte op var et skilt med vort overnatningssted Brizio’s navn. Efter 900 m ad grusvej kunne vi indlogere os kl. 18:30 i det dejlige aftensvejr med 30 C. Køreturen fra Siena er så flot, så det må være de riges paradis.

Vingårdsopholdet er uden forplejning, så retur til smukke Moltacino for at købe ind i den lokale Coop til aftensmad og forsyning til søndagen, da denne eneste dagligvarebutik havde lukket. På vingården boede få turister foruden os, og stedet var forsynet både med velholdt tennisbane og svømmebassin med koldt vand til Steffens morgendukkert.

Søndag tog vi på udflugt til Moltepulciano (Vino Nobile) en times kørsel væk. Byen er noget større end Moltacino, og som andre byer i området oser den af historie. Jeg gik shopamok og købte to par støvler, og Steffen ditto købte fin vin. Sidst på eftermiddagen fortsatte vi endnu en times kørsel til den Umbriske by Castiglione del Lago beliggende højt til, som navnet siger, en stor sø.

Mandag sydpå til ukendt terræn men ifølge kortet en køn tur med mange udkigspunkter. Efter lækker udendørs frokost fortsatte vi op til en by, vi ikke havde læst om Castel di Piano. Det undrede os, at det var så nemt at finde parkering. Det er ellers en prøvelse hver gang, vi kører til en gammel historisk by. Byen holdt åbenbart lang siesta, da der absolut intet skete, ingen mennesker på gaden eller i de smalle gyder. Foran husene og på altanerne var det fint med masser af blomster. Da vi havde passeret flere gyder, stod der to gamle koner, som viste os vej til borgen højt oppe. Vi fandt trods lidt besvær tilbage til bilen. Da vi kom tilbage til vores logi tog viceværten os med til stedets vinkælder ikke fyldt med guld men næsten med al den Brunello. Steffen købte lidt ind, da det er dyre dråber. Han sluttede med en tur i bassinet.

Tirsdag skulle vi endelig til Siena en by, som Steffen har talt meget om. Efter lidt mere end én times kørsel og med besværligt køren rundt for at finde en parkeringsplads udenfor centrum, der er lukket for næsten al kørende trafik, fik vi parkeret. Steffen kom til at svede, men der er også biler overalt i turistbyerne. Siena er virkelig en spændende og flot by.

Det var lidt bygevejr i dag, men vi fik en let frokost ved Campuspladsen i varmt solskin. Bagved os her er verdens ældste bank MPS’s fra 1472 hovedsæde. Domkirken ligger flot og karakteristisk højere oppe. Mange flotte butikker rundt i nabolaget, men jeg nøjedes med at et par nedsatte sko til EUR 10.

På tilbagevejen droppede vi ind på et sted, hvor der stod let frokost til en fornøjelig vinsmagning. Indehaveren en lystig italiensk kvinde skænkede lifligt op af Brunelloen samt serverede ost og brød til os og et tysk ældre ægtepar. Steffen købte et par vine fra området, som vi drikker her ved logiet. Også i dag en tur i pølen.

Onsdag skal vi se lidt mere på vores egen højtliggende by Moltacino, hvor der ikke foregår ret meget udover besøg af turister. Vi vandrer lidt rundt langs bymuren, ser på et par kirker, går i de små gyder og tager den lille gågade op til resterne af borgen, hvori der er indrettet en dyr vinbutik med de ypperste Brunelloer. Vi fortsætter til Pienza, idet jeg syntes, den så interessant ud, da vi passerede den i søndags. Byen blev nyindrettet, da en af paverne er født her. Mange hyggelige butikker i de små gyder og bagved den største kirke udsigt over landskabet. Kort før San Quirico d’Orcia på tilbagevejen får vi frokost på en taverna, som vi spottede på vejen ud. Tavernaen, viser det sig, er en del af et fantastisk wellness center Casanova med stort svømmebassin og alt, hvad dertil hører. Vi tog dog hjem til vort eget bassin med tid til at slikke solskin og få en lille svømmetur.

Torsdag var en klar oktoberdag med sol og blå himmel. Vi fik ekstra morgenkaffe udenfor i haven. Vi opholdt os et par timer ved pølen, og vandet var ikke for varmt. Det var aftalt, at resten af dagen skulle tilbringes på logistedet, da næste dag var skiftedag. Steffen læste i en gammel vinbog fra 1991, der fortalte om vingodset Banfi, og at dette var et god frokoststed. Vor vicevært kom forbi og kunne fortælle, at dets marker stødte op til vores vingård altså i vores egen baghave. Vi var ikke helt klar over beliggenheden og besluttede at køre til San Angelo in Colle og regnede med at støde ind i det på vejen. Landbyen også på en bakketop var et meget charmerende sted, og vi fik endnu en dejlig udsøgt frokost i det fri.

Vi fik at vide, at vinslottet lå nogle kilometer længere nede af vejen. Vi fandt hurtigt afkørslen og hvilket syn ved ankomsten til Banfi. Udover slottet en stor længe med udsalgssted og restaurant. Billigste Brunello var EUR 44! Hjemkørsel viste sig at være en direkte vej til vor location 5-6 km grusvej. Der er så smukt overalt, så jeg kan godt forstå, at Toscana kaldes for Italiens have.

Fredag afgang til Firenze kl. 09:00 i fint solskin med planlagt stop i Moltacino for at købe frugt. Men turistbusserne var allerede ankommet samtidig med, at der var marked i byen, så vi opgav at finde parkeringsplads. Vi kom fint til Firenze og hotellet var perfekt morgenmadssted i udkanten af byen. Bilen kunne parkeres i kælderen, så vores vinindkøb kunne blive i bilen. Fra forstaden Scandicci skulle vi nå kunstmuseet Galleria degli Uffizi inden kl. 14:00, hvor vi havde billetter. Vi besluttede, at tage offentlig transport til centrum. Det var først bus og derefter skift til sporvogn (letbane) til hovedbanegården. Det gik fint trods manglende billetter, der er umuligt at købe i bydelen, hvor vi boede. Italienere er utrolig flinke og hjælpsomme med at vise vej!

Ved Uffizi et stort chok med hundredvis af turister, der ville besøge museet. Efter nogen forvirring fandt vi stedet, hvor vores Internetbillet skulle byttes, for at vi kunne komme ind sammen med de andre kunsthungrende. Steffens blodtryk klarede lige disse køer. Godt vi havde bestilt, for der var lang kø for at købe billetter til de kommende dage. Som pensionister kommer vi gratis ind, men selve bestillingen havde kostet EUR 27. Museet er bare fantastisk, og de mange besøgende spredte sig fint over først anden salen og derefter første salen. Specielt i to rum var der trængsel nemlig for at se én Leonardo de Vinci og én Michelangelo. Ved de fire Rembrandt, Rubens, van Dyck, andre flamske og nederlandske malere var der heldigvis mindre trængsel. Vi købte kage og kaffe på tagterrassen med udsigt til rådhustårnet og forlod stedet/museet efter nogle timer.

Vejret var varmt og solrigt, så vi vandrede stille rundt mellem de desværre tusindvis af men-nesker i centrum. Et behageligt afbræk er at besøge en isbar, isen er ikke af denne verden! Først på aftenen tog vi en taxa tilbage til hotellet, da Steffen ikke mente, vi kunne finde vej.

Lørdag skal vi på gåtur i Firenze. Vi prøver igen at være lovlige, men hotellet kan ikke hjælpe med billetter til bus/sporvogn. Ved stoppestedet spørger vi en ældre dame, der er så venlig at sælge klippekort til os, da hun har et ekstra. Dejligt når de lokale er flinke mod en. Vi får bl.a. besøgt den flotte domkirke, rådhuset, Ponte Vecchio (den gamle slagterbro), der nu er guldsmedeforretninger (heraf tre der solgte Pandora), torve, hyggelige smøger og flotte forretninger. Jeg købte nu kun et par mode sportssko, da jeg heldigvis er en gammel fornuftig kone på snart 70. Vi fik selvfølgelig frokost udendørs efter, Steffen var blevet klippet hos en lokal frisør. Men at spise på cafeerne er slet ikke samme standard og stilhed som ude i de toskanske småbyer. Sidst på eftermiddagen retur med sporvogn/bus med legalt klippekort.

Søndag var kørsel til Østrig med målet Zillertal tæt på Innsbruck. Vi forlod Toscana, livsny-dernes sted 09:30 i stille lunt oktober vejr. Turen gennem Po sletten, Dolomitterne og Alperne gennem Brenner passet var meget smukt i det fine solskinsvejr. Efter syv timers kørsel ankom vi til vores vintersportshotel, idet vi skulle afprøve dette, før familien skulle på skiferie i forbindelse med min fødselsdag. Vi fik en fin juniorsuite og stor eller nærmere lang næse, var det at erfare, at vores bestilling til næste februar ikke stod ved magt. Mit humør sank til nulpunktet, da vi allerede havde bestilt i april måned, og autotoget var på plads/betalt. Vi sundede os herpå over en fem retters menu inkluderet i vores overnatning.

Mandag finder vi nyt skisportshotel ved hjælp af det lokale turistkontor. Det nye hotel ligger to kilometer væk fra liften, så der bliver daglig ski bus. Kl. 14 afgang til München i fint sol-skin og omkring 18 C. Turen gennem Tyrol og Sydtyskland trods omkørsel var rigtig smuk. Steffen havde sørget for, vi fik en kupé for os selv i autotoget, så ingen overraskelser denne gang.

Tirsdag den 8. oktober ankomst til Altona kl. 08:00 og efter en times tid med aflæsning af bil hjemtur til Esbjerg i solskin med kun 9 C efter en dejlig ekstraordinær efterårstur sydpå.