Flere rejsetips om Toscana

• Andet end skæv byggesjusk

Når snakken falder på Pisa er det første der falder én ind Det Skæve Tårn der er byens - ja hele regionens - vartegn. Den toscanske universitetsby har dog meget andet at byde på end dette arkitektoniske "ups"...
  • Bella Italia

01.12.13: Mikkel Holm Rasmussen
    Har du nogensinde været i Italien? Når først du har været der, så vender du helt sikkert tilbage! Dette var vores fjerde gang – og absolut ikke den sidste!
  • Lidt grilmad i Orbetello, Italien

12.11.12: Henny Hellegaard
    Herunder lidt fotos fra en skøn, skøn, SKØN, skøn, skøn ferie i Orbetello, Italien. En ferie lige i min ånd. Jeg har bare nydt den, og glæder mig allerede til næste år, hvor turen forhåbentlig går samme vej.

Læs mere om rejser til Toscana

Charme og varme
Ghita Sørensen
Vipperød
7. juni 2009

Charme og varme

Toscana er smukke bjerge, dale og flodlejer, charmerende små stenlandsbyer tilsyneladende tilfældigt placeret på bjergskråninger og toppe. Smalle, stejle stenveje, typiske rød/gule tegltage og røde pelargonier, vinstokke og oliventræer. Og det toscanske køkken er vidunderligt, egnsretter og lokal vin.
Byen på øen i søen

Lej en bil - så er det nemt at komme rundt i Toscana

Vi boede på et lille hotel i en lille by, der dog viste sig at være lidt større, end vi havde forventet. Den gamle del af byen var mest charmerende; de typiske stenhuse og stejle, smalle gader, bymuren, porten og selvfølgelig helt på toppen af bjerget den ufravigelige kirke, bygget i marmor, som brydes i omegnen. Heroppefra en storslået udsigt over Serchio dalen. Vi sov længe, da der først var morgenmad fra kl.8, men derefter gik turen ud i det toscanske landskab med de fantastiske panorama veje. Vi havde lejet en bil; det er den enkleste måde at komme omkring på. Første dag kørte vi mod byen Vagli Sopra, hvor vi gjorde holdt ved en dæmning ved den kunstige sø Lago di Vagli. Midt i søen ligger en høj ø med en lille by på toppen, omkring søen skovklædte bjerge. Vi kørte videre op ad bjerget, parkerede bilen og tog på vandretur højere op. En smal, stejl rute, tydeligt markeret med rød/hvide mærker, så det var let at finde vej. Pragtfuld tur i fantastiske omgivelser af bjerge og skove. Man skal virkelig have gode vandresko på og huske vand; det var bagende sol og varmt, da vi startede men højere oppe køligere og så blev det overskyet. Meget passende for en strabadserende travetur - vi kunne mærke benmusklerne i de følgende dage ...
Grotta del Vento

Fantastisk drypstensgrotte

Det blev regnvejr og vi satte derfor kursen mod Vindens Grotte - Grotta del Vento. Det var en fantastisk oplevelse og absolut et højdepunkt at se denne grotte, der er skabt af en underjordisk flod, der gennem tusinder af år har gnavet en tunnel gennem bjerget. Der er høje lodrette skakter, der forårsager en konstant vind gennem grotten - deraf navnet. Fantastiske formationer - store årtusindegamle aflejringer, stalakitter og stalagmitter (hedder det vistnok) i forskellige farver, afhængig af hvilke mineraler, vandet har trukket med ned gennem bjerget. De vokser stadig - var det 1 cm på 1.000 år? Grotten rummer stadig dybe underjordiske søer og floder. Sæt 3 timer af til hele den store rundvisning - og husk en trøje, der er konstant ca. 10 grader.
Fortessa delle Verrucole

Borgen ved Verrucole

Vi havde god brug af GPS'en; det er meget forvirrende at køre bjergkørsel med skarpe, stejle hårnålesving.Vi fandt dog borgruinen ved Verrucole, Fortessa delle Verrucole, der ligger fantastisk smukt på toppen af et bjerg. En lille vandretur oppe. Den er stor og imponerende, se billedet her.Også Djævlebroen, Ponte del diavolo, er et besøg værd; dens oprindelse fortaber sig i historien, men gammel, det er den. Og det ser fantastisk ud, når den spejler sig i floden.... og så har vi ikke fortalt om det fantastiske toscanske køkken. Vi fik bl.a. pasta lavet af kastanjemel, serveret med parmesanostesovs, lokal grøntsagssuppe med olivenolie og hvidvin fra området. Den var skøn og liflig, men desværre kom vi til at tømme restaurantens lager af denne vin...

Kommentarer til rejsetips om Toscana

Området mere præcist

15/06 2009 Ghita Sørensen
Vi boede i Barga, nærmeste større by var Lucca. Vi besøgte naturparken Parco Naturale delle Alpi Apuane, hvor vi bl.a. så et marmorbrud og en gammel hyrde-by, helt i sten. I samme område lå Grotta del Vento. Hvis I er i nærheden, er det et MUST, den korte rundvisning på 1 time koster 7,5 EUR/person; så har I en idé om prislejet. Grotten er helt fantastisk. Vi besøgte Firenze, da vi fløj herfra hjem, den er meget rig på historiske bygninger og turister... men spændende. Desværre regnede det, da vi var der og vi havde glemt kameraet, så ingen billeder herfra. En god ide er at have en mini-ordbog med. De fleste taler ikke eller kun lidt engelsk. Rigtig god tur; håber vejret er med Jer og at I nyder hvert sekund

15/06 2009 Marianne Olsen
Det lyder rigtig spændende - vi tager til Toscana i næste uge, kan du præcisere jeres oplevelser lidt mere m.h.t. område - er det ved Firenze, Pisa eller ? Vi glæder os allerede...........