Flere rejsetips om Umbrien

Brøndby
22. jan. 2013

Vores ferie på fire hjul til Umbrien, den italienske region midt i landet

Der er 1860 km. til feriestedet fra København, så turen derned krævede 2 overnatninger.
Første sted var i byen Buttenheim 860 km. nede i Tyskland, på Hotel am Markt. Lige overfor det gamle hotel ligger et bryggeri, og vigtigere, en gammel fin kro. Buttenheim er også kendt for at være Levi Strauss fødested, i huset hvor han blev født, er der nu museum. Man kan bl. a. se de første jeans af det kendte tøjmærke Levi´s, produceret i Californien, hvor han åbnede en forretning, Levi Strauss & Co.

Derefter overnattede vi i Østrig, og så var der kun 580 km. tilbage til vi nåede bestemmelsesstedet, den lille by Vaiano, byen mellem 2 søer i Umbrien. Her ville vi bo i 14 dage i Poggio dei Laghi, et dejligt feriested med pool og 4 lejligheder.

Umbrien er Italiens grønne hjerte, her er et guddommeligt grønt og bjergrigt landskab med byer, der stort set ikke har ændret sig siden middelalderen.

De fleste af byerne i Sydtoscana og i Umbrien har rødder tilbage til etruskerne og romerne, og er præget af deres historiske oprindelse. I den nærliggende by Chiusi, så vi et Etrusker museum, den etruskiske kultur har sin oprindelse i villanovakulturen i 900-700 f.Kr.
I byen Cortona kunne man se Italiens ældste huse, og der var en dejlig udsigt fra den højtliggende by.

Vi kørte også til byen Orvieto, her kan man sagtens få en hel dag til at gå. Byen ligger så smukt på toppen af en stejl vulkansk tuf-klippe. På den flade top er en af Italiens største og smukkeste domkirker, facaden er et helstøbt gotisk broderi i sten. Indenfor er der bl. a. fremragende fresker, som Michelangelo fik inspiration fra, for at udføre værkerne i det Sixtinske Kapel i Vatikanet. Hele den vulkanske tuf-klippe, som Orvieto er bygget på, er hullet som en schweizerost. Der er udgravet utallige huler, brønde og gange gennem nær ved tre tusinde år. Her skjulte man sig i krigstid, man havde fuglereder for at kunne høste æggene, som tilskud til føden. Turister kan få en ført tur ned i undergrunden, det er virkelig interessant. - I Orvieto kan man også besøge Skt. Patricius´ brønd. Set udefra er det blot en lav, cirkelformet bygning. En spiraltrappe fører hele 62 meter ned til grundvandet. Paven lod i 1527 brønden grave ud for at sikre Orvietos vandforsyning i tilfælde af belejring. Når man igen går opad fra bunden, vil man opdage, at det er en dobbelt spiraltrappe. Derved undgik man, at trækdyr der var på vej ned, mødte andre dyr på vej op.

Vi oplevede også byen Civita di Bagnoregio som ligger på et kegleformet bjerg. For 2500 år siden eksisterede byen som en tryg og uindtagelig etruskisk by. Men jordskælv for flere hundrede år siden ødelagde mange af de flotte bygninger. I dag har man adgang til byen via en lang fodgængerbro, der fører stejlt op til byporten.

Deruta, en kunsthåndværker by, skulle vi absolut besøge, i centrum af byen producerer næsten hver eneste forretning majolika-keramik, med den metalskinnende overflade. Vi købte selvfølgelig et flot fad med, de fås bare ikke flottere end dem fra Deruta.

Byerne Todi og Panicale besøgte vi også, det var svært at lade være ! Ligeså Perugia, hvor vi særlig kiggede på den gamle bydel med mange etrusker minder.

Castiglione del Lago ligger smukt ved Italiens fjerdestørste sø, Trasimeno-søen. På vores tur rundt om den smukke sø, så vi en mindeplade for H. C. Andersen, et minde fra hans besøg i 1833.
En dag kørte vi til Assisi, byen der har store minder om Frans (1181-1226). Frans kom fra en velhavende familie, men han solgte de ejendele, han havde fået fra sin far, for at blive prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper. Frans har mange titler og facetter, og han stiftede sin egen munkeorden, franciskanerne.

Frans fik tilnavnet Assisi efter den by, han boede i, han var en atypisk person i middelalderens Italien. Han var en nytænker, og en foregangsmand på mange måder, og den første italiensk-sprogede digter.

Vi var selvfølgelig inde i San Francesco-Kirken, den kæmpemæssige bygning er opført til ære for Frans af Assisi i 1210. Der var mange turister i Assisi, der var også rigtig meget at se foruden kirken.

- På vejen tilbage, ikke langt fra Assisi nåede vi også at se Santa Maria Degli Angeli-Kirken, endnu et vigtigt valfartssted. Her døde Frans i 1226, og her ligger hans jordiske rester. Udenfor kirken kan man se de berømte blodrøde roser uden torne, denne rosenart skulle være opstået med medvirken af Frans.

Ved den lille by, Vaiano, hvor vi boede, kunne man lige spadsere til en vingård Madrevite, her kunne man efter aftale nyde vinsmagning. Samt selvfølgelig købe luksus vin til rimelige priser.

Vi nåede også at se byen Montepulciano, vinen fra dens vingårde er meget kendt i Danmark. Byen ligger på en 605 m. høj vulkansk bjergryg og har en intakt bymur, og er bestemt et besøg værd. Den ligger i Toscana, men alligevel ikke så langt fra vores by, Vaiano. Den samme dag, på vores videre vej mod byen Pienza, kom vi tilfældigvis forbi Galleria d´Arte, www.terrecotteartistiche.com, en kæmpe forretning og produktionssted for terracotta. Da vi kom til Pienza slentrede vi rundt i byen, og fandt en gangsti med en af Italiens bedste udsigter ud over det skønne landskab.

Inden vore 14 dage var gået skulle vi også se Marmorevandfaldene ved byen Terni.
Her kan man besøge det højeste menneskeskabte vandfald, det blev skabt af romerne. De startede på anlægget ca. år 271 før Kristus, og det er 163 m højt, hvoraf den højeste falddybde er 83 m. Det ligger i det sydlige Umbrien syd for Perugia. Der lukker man i dag simpelthen op for vandfaldet på bestemte tidspunkter af dagen, om aftenen med lys på. - Byen Spoleto ligger lige i nærheden, her så vi Tårnebroen fra 1200, et fantastisk bygningsværk.

De 14 dejlige dage var nu gået, vi kørte tilbage mod nord. Efter en overnatning i Norditalien, kom vi igen til Tyskland, til Buttenheim for at overnatte. I Buttenheim var der brandmandsfest. Vejret var dejligt, der var mange mennesker, og vi kunne købe al den øl af St.Georgen Bräu Keller Bier, som vi kunne ønske os ved en herlig afslutning på ferien.
Deruta, keramik.

San Francesco-Kirken, Assisi.

Pienza, udsigt.

Marmorevandfaldene, Terni.

Orvieto, Domkirken.

Civita.

Kommentarer til rejsetippet om Umbrien

Nu er det snart vores tur til at besøge Umbrien for fjerde gang.

23/07 2013 Birgitte Bock
Umbrien og nærmere bestemt Deruta bliver vi aldrig trætte af!

Byens torv, hvor alle mødes når aftenen falder på er så hyggelig og typisk italiensk.Byens beboer er gæstfrie og venlige og man er som turist og gæst i byen er velkommen til at deltage er aftensnakken.

Umbriens bløde bjerge fryder os hvert år ligesom de dejlige vingårde, hvor man dumper ind og tager en bag in boks med merlot med hjem på terrassen eller køber gode og luksus vine med hjem til Danmark alt sammen til ikke billige men meget rimelige penge.
Ja hvor vi glæder os til vi drager af til verdens bedste ferieparadis.

Umbrien

21/02 2013 Hanne Frandsen Hansen
Vi har været i Umbrien 11 gange den del af Italien kan man godt blive forelsket i der er utroligt smukt og rare mennesker i år skal vi igen til Umbrien og det er 25. gang vi kører til Italien.

15/02 2013 Svend Erik J.Nielsen
Skønt sted.Virkeligt dejlig værtspar.
Vi har været der flere gange. Naturen er skøn varieret.
Rigtig mange muligheder for lokale produkter.

Umbrien

04/02 2013 Else Kærgaard
Det lyder meget spændende. Måske skal vores næste ferie gå til Umbrien

Lyst til ferie

29/01 2013 Lise Sørensen

Meget beskrivende rejsetip. Man får jo helt lyst til ferie. Og gerne med det samme :-)