Flere rejsetips om Japan

Læs mere om rejser til Japan

• Vanvittige USA

21.08.13: Carina Pousset
    USA på egen hånd er det nemmeste i hele verden og samtidig noget af det mest varierende og vanedannende. Det eneste man skal passe på med, er ikke at blive for grådig, for man bliver hurtig afhængig af hele tiden at udvide sin oprindelige rute!

Hjemmefra havde vi sammenstykket en cirka rute, med tanken om at gøre plads til lidt fleksibilitet.
  • Sydafrikansk dyreeventyr

19.01.12: Carina Pousset
    I forbindelse med et praktikophold havde jeg været i byen Cape Town i tre måneder, og selvom Cape Town er en fantastisk by, så glædede jeg mig afsindigt til at udforske den østlige del af Sydafrika - Panorama Route og Kruger National Park! Det havde længe været min drøm at komme på en ægte safari, og nu skulle det være! Min kæreste fløj til mig til Cape Town og efter nogle dage sammen tog vi flyveren til Johannesburg.
Aalborg
12. juni 2013

Kontrastrige Japan - med højhastighedstog

Turen går til Japan - javel, mine forventninger var skyhøje! Hjemmefra stykkede vi vores "cirka-rute" sammen, bestilte JR-Pass og hotellerne, og læste alle de rejsebøger som vi kunne komme i nærheden af.
Det er dejligt at have så meget viden om sit rejsemål forinden, således at man er i stand til at vælge og vrage når man er ankommet.
Generelt er det en god idé altid at have kontanter på sig. Der er meget få steder hvor det er muligt at betale med Dankort/Visa/Mastercard. Når I skal hæve penge så er det heller ikke alle steder at internationale kort bliver accepteret. Derfor er det en god idé at hæve penge når man kommer til et ”Japan Post Office” – ved disse steder er der nemlig hæveautomater hvor vores kort kan bruges. Altid spørge om Japan Post Office når I søger efter en hæveautomat. Generelt er Japan et sikkert land at rejse i, så derfor var vi aldrig bange for at have kontanter på os. Lommetyve findes dog overalt, så her gælder almindelig fornuft også.
U-Bento

Lad turen begynde! – Osaka

Da vi bor i Aalborg, var det nemmest for os at flyve til Osaka via Istanbul. Ved ankomst om aftenen i lufthavnen blev vores bagage inspiceret af en MEGET venlig tolder – det kunne det danske personale godt lære lidt af. Straks fandt vi JR ticket office og vi indløste vores togpass, idet turen ind til Osaka også var inkluderet i vores JR-pass. Vi skulle blot fremvise vores pas, og lynhurtigt blev vores togkort indløst, og vi var klar på eventyr. Kun ganske få meter derfra, var togstationen også allerede og vi hoppede på vores første shinkansen tur ind til Osaka. Shin-Osaka (tja nogle gange putter japanerne bare et ”Shin” foran) station er meget stor og har et kæmpe udvalg af madsteder. Et dejligt sted at starte rejsen. Alle vores hoteller valgte vi at skulle være tæt på stationerne, og det viste sig at være en rigtig god idé! Vores første hotel lå lige udenfor Shin-Osaka stationens østudgang, og vi kunne hurtig checke in og smide vores bagage, hvorefter vi inspicerede togstationen nærmere. Her reserverede vi også pladser til vores tur til Tokyo til næste dag. Vær opmærksom på at Mount Fuji ligger syd for togskinnerne, så vælg ”Fuji-side” som altså er højre side af toget fra Osaka til Tokyo! Personalet hjælper gerne hvis der er pladser ledige. Vil I sikre jer Mount Fuji View, så bestil i bedre tid. I øvrigt så er reservationen af pladser helt gratis.
I Japan er togstationer ikke bare togstationer – de er ofte utrolig flotte, og har et kæmpe udbud af madsteder og kiosker. Vi købte to U-Bento (en luksusudgave af en dansk madpakke, som japanerne typisk tager med på togturen) og indfandt os på hotellet.
Uhmmm pandekager

Tokyo

Så gik turen til Tokyo, hvor vi tilbragte de næste fire dage. Jeg synes ikke at det kunne gøres på mindre tid, for der er rigtig meget at opleve i denne metropol, og det kræver lidt tid at mærke byens væsen. Igen var vores JR-pass meget meget nyttig. Vi havde faktisk slet ikke behov for at købe metrokort til Tokyo. JRs Yamanote Line kørte en fin cirkel rundt om byen, med stops som Ikebukuru, Tokyo Station, Ueno, Shibuya, Akihabara og alle de kendte steder. De eneste steder der krævede lidt gang fra vores JR-line var Tokyo Tower og Ginza/Fiskemarkedet. Jeg vil så dog sige at det er langt sjovere at opleve en by til fods end til subway/metro, så vær ikke bange for lidt distance. Hele cirkelen rundt tager cirka en time. Igen valgte vi hjemmefra et hotel der lå tæt på en af de store JR-stationer – igen meget meget nyttigt! Vi boede i Ikebukuro – et sted med masser af liv og lystavler.
Hvad I ikke må gå glip af i Tokyo:
- Stå tidligt op og oplev den store tun-auktion på fiskemarkedet! Vær der i god tid, for der er begrænsede pladser!
- Tag en ”water bus” fra det sydlige Tokyo helt op til Asakusa. På vejen ser i Sky Tree, der er verdens højeste tårn. I ender ved et af de smukkeste templer som Tokyo har at byde på – Senso-ji Temple. Der er en rigtig fed stemning her og i de små gader omkring templet.
- En tur op i Tokyo Tower, magen til god udsigt skal man lede længe efter.
- Smag de vildt gode pandekager, der er fyldt med alt fra cheesecake til frugt og is. Der findes en rigtig god pandekagestand lige ved Tokyo Towers indgang.
- Shibuya krydset – verdens travleste fodgængerfelt. Sikre jer en plads på første etage ved Starbucks i krydset. Her har I en super fin udsigt over menneskemængden.
- Akihabara – et mekka for alle elektroniknørder, og en meget sjov oplevelse for alle os andre.
Og så er der SÅ meget mere – udforsk byen!
Har I nogle dage til overs, så besøg fx Hakone National Park for at få et enestående blik på det stolte Mount Fuji. I kan med fordel booke en tur fra en rejseoperatør. Hvis man selv skal tage derover med tog og bus, så kan det godt tage lidt tid og kræver planlægning.

Fushimi Inari

Kyoto

Kyoto måtte vi selvfølgelig have på vores rejseplan, og således tog vi Shinkansen dertil – på denne tur havde vi rigtig klart vejr, så vi så Mount Fuji. Husk igen for så vidt muligt at reservere plads ved ”Mount Fuji Side”. De første par dage var vi til fods og udforskede de mange templer og den kæmpe store indkøbsgade Shinkyogoku. Kyoto har små arkader, hvor der kan købes ALT mellem himmel og jord. Gå ikke glip af disse arkader, hvor I kan se hvor japanerne køber deres mad osv. På vores sidste dag i Kyoto, var vores fødder lidt ømme, og vi manglede at se Guldpavillonen og Fushimi Inari – to seværdigheder der lå i hver sin ende af byen. Hvad gør man så? Ja, man lejer cykler. 60 DKK per cykel per dag, og vores fødder elskede os igen. Det var absolut en god oplevelse, om end det var meget udfordrende, men sjovt, at cykle på fortovet blandt menneskemængden – det gør man nemlig i Kyoto. Med cyklen tillod vi os at besøge nogle af de mindre gader i byen, og vi havde rigtig mulighed for at indånde Kyotos væsen. Guldpavillonen var desværre lidt turistet, men bestemt et besøg værd. De orange Fushimi porte var en kæmpe oplevelse, og er man god til fods, så tag hele vejen op, for der er udsigten helt klart umagen værd!
Kyotos kejserpalads har særlige åbningstider og man skal booke en rundtur dagen inden.
Gå ikke glip af Gion kvarteret, hvor I kan se de gamle tehuse – har man set eller læst ”Mit liv som geisha” så vil man her kunne genkende nogle af kulisserne. Hvis I besøger kvarteret ved aftenstid, så kan I være heldige at se en Geisha eller en lærlinge Geisha ”Maiko” skynde sig fra tehus til tehus. Tag dog hensyn og tag ikke billeder alt for åbenlyst – hvis overhovedet. Ikke langt fra Gion er der et fantastisk tempelområde, gå en aftenstur igennem det og lad jer velsigne ved forskellige ritualer.
Kyoto Station er også et besøg værd. Restauranterne på øverste etage byder en flot udsigt ud over byen.
Hiroshima

Ingen Japantur uden Hiroshima. Fredsmuseet er et absolut must – og entréen er latterlig billig. Fem kroner per mand. På vej til Hirsohima kan man med fordel stå af ved Himeji Castle (der er dog en større renovation i gang, så informer jer på forhånd hvor fremskreden den er). Hiroshima som by, er ellers ikke synderlig spændende og man kan godt nå både at se fredsmusseet samt området, plus besøge øen Miyajima med den berømte Tori i vandet på én dag. Øen når man med tog fra Shin-Hiroshima station og derefter med færge – det hele inkluderet i JR-pass! Det er meget let og tager samlet omkring en halv time. Øen er meget smuk og byder på en masse små hyggelige caféer. Samtidig løber der tamme shika-hjorte omkring (disse markedsfører byen Nara sig ellers også med).
Blood Pond Hell

Beppu

Vi ville gerne besøge en kant af Japan som ikke var med på de typiske rundrejser, så derfor valgte vi også at besøge det sydlige Japan. Vores rejsebog ”lovede” at Beppu ville være den japanske svar på Løkken, så vi var lidt spændte. Det syntes vi dog ikke gjorde hverken Løkken eller Beppu retfærdighed, i det disse to steder slet ikke kan sammenlignes med hinanden. Beppu er ikke et typisk badeferiested med sin kunstige strand og lystbådehavn, men det har meget mere at byde på. Nemlig Onsen (varme kilder) i alle udføringer! Her har man fantastisk mulighed for at ligge i de varme kilder og pleje sin ømme sightseeing-krop. Derudover har man også mulighed for at se ni ”hells”, altså helveder. Disse helveder er meget varme onsen som ikke er beregnet til menneskekroppen. Hvert helvede har et navn der er afstemt efter dens udseende. Således kan man se Sea-Hell med flot blåt vand, Blood Pound-Hell med skræmmende rødt vand osv. Hvis man har god tid, så kan man købe et entré-pass til alle helvederne. Har man lidt mindre tid, så udpeg dem I helst vil se (dem der er mest spektakulære er nok Sea-Hell og Blood Pound-Hell. At gå rundt i området er meget spændende og komisk, i det, uanset hvor man kigger, man vil se dampen komme ud af kloakdæksler, skorsten osv.
Mount Aso

I det Beppu ikke helt var den badeby som vi havde forestillet os, og fordi man hurtig bliver afhængig af at se nye ting, valgte vi at begive os ud på en tur til Mount Aso, som er en aktiv vulkan i nærheden af Beppu. Igen kunne vi komme hele vejen med vores JR-Pass. Der var vejarbejde på den direkte strækning til vulkanen, så vi kom også lidt rundt i landet med bus og tog. Da vi så kom næsten helt op til vulkanen og vi kun lige manglede gondolen, så viste det sig at den ikke måtte køre pga. for høj aktivitet i vulkanens indre. Øv. Men så havde vi en god undskyldning for at tage en helikoptertur over vulkanen. 300 DKK per mand for 5 minutters flyvning. Ikke ligefrem et fund, men sikke en oplevelse. Det kan jeg sagtens anbefale. Man flyver hen over vulkanen og får et udsyn som slet ikke var muligt ved bare at tage gondolen op til vulkanen (som jo i øvrigt altså også koster penge).
Osaka

Så gik turen hele vejen tilbage til Osaka, som nok alligevel kun tog fem timer. Osaka er en by der også har en del at byde på, især på den arkitektoniske front. Man skal ikke snyde sig selv for Osaka slot, eller se Gate Tower Building, hvor der er indbygget en highway igennem bygningen. Meget specielt at se! Umeda Sky Building er også meget fascinerende at se og et varemærke for Osaka. Et andet varemærke må være Dôtonbori, hvor I kan se den store lystavle der viser en løbende atlet. I Osaka er der selvfølgelig også rig mulighed for at shoppe.
Hvis man er så heldig at flyve fra Osaka, så har KIX en super running sushi restaurant. Gå ikke glip af den inden I rejser hjem! Her har man en touch skærm foran sig og bestiller hel frisk sushi, hvis man ikke lige finder det man ønsker, på båndet foran sig. Maden kommer på en skinne i en lille legetøjsbåd – en oplevelse i sig selv!
Fushimi Inari Tori

Afsted med jer!

Der er så meget mere at fortælle om Japan, og en to ugers rundrejse kan næppe kortfattes. Japan er et ualmindelig nemt sted at rejse til og rundt i. Menneskene er meget hjælpsomme, og følger dig gerne hele vejen hen til destination når du spørger om vej. De få der snakker engelsk hører gerne hvor du kommer fra, og det er fra disse mennesker at man kan få nogle gode lokale tips. Maden er lige til at gå til, og der er sjældent ”ukendte” og skjulte ting i maden. I japanske restauranter bestiller man gerne flere retter, så kast jer ud i det. Høflighed er meget vigtig, så vær smilende, respektfuld og åben – så får I en fantastisk tur!

Kommentarer til rejsetippet om Japan

Fujisan

09/02 2014 Erik Malling Rasmussen
Hej Carina.

Tak for god artikel. En lille ting: Når man tager shinkansen fra Osaka/Kyoto mod Tokyo, ligger Fuji på venstre side. Toget kører syd om bjerget.