Flere rejsetips om Japan

Læs mere om rejser til Japan

Sakura, kirsebærtræerne i blomst.
Janderup
5. marts 2016

Sakura, kirsebærtræerne i blomst.

En rundtur i Japan i foråret 2015.
Turen startede i Tokyo, med bus til Nikko, tilbage til Tokyo. Med tog til Izu Kogen, derfra med "Shinkansen" til Hiroshima.
Med lokal tog til Miyajima, Højhastighedetog til Kyoto. Lokaltog til Nara, til sidst med tog til Osaka hvor vi fløj hjem fra.
Træerne blomstrede som de skulle, japanerne var venlige, maden fantastisk. Deres gamle kultur er trængt, men den kan stadig opleves overalt.
Transportsystemet virker bare, dog kunne det være svært at overskue de store undergrunds stationer. Der er mange forskellige selskaber og billet systemer. Vi havde en guide, der har boet derover, han måtte hjælpe os flere gange, så vi ikke for helt vild.
På skovtur midt i byen.

Tokyo

I Tokyo så vi, ud over parkerne, flere meget gamle templer, omkring det gamle olympiske stadion, oppe i rådhuset for at se ud over byen. Vi gik i Harajuka gaden hvor de sælger meget farvestrålende tøj, spec. til de unge piger. Vi overværede et bryllup ved et tempel. Gik igennem gaden, Omotesanto, en gade med alle de dyre butikker.
Menneske mylderet var gigantisk, men alt foregik glidende, uden de store problemer.
Nikko, Japans turistatraktion nr 2, efter Kyoto.

Nikko, op i bjergene, væk fra byen.

Når vi nu var i Tokyo, havde vi booket en bus tur til Nikko. Det er længere inde i landet og en del højere oppe. Vi kørte forbi sne fra vinteren og vi fik brug for paraplyerne fremme ved det store tempel område.
Vi stoppede ved vandfaldet, Kegon, men kunne ikke se noget pga. tåge og regn.
Selv vejret var dårligt, var humøret højt og japanerne var utrolig hjælpsomme.
Sundt og spændende mad under hele turen.

Izu Kogen, nationalpark.

Vi havde en overnatning på rigtig japansk, dvs, med papirdøre imellem rummene og sov på sivmåtter. Der var varme kilder på stedet og mulighed for at bade i flere forskellige temperaturer.
Maden, serveringen, stemningen (vi spiste iført kimonoer) var meget speciel, de kom med den ene mere spændende ret, efter den anden.
Der kunne vi godt have brugt en overnatning mere.
Vi gik på en sti ud til Stillehavet, over en hængebro, hvor fiskere stod under og prøvede lykken.
Den lille by er også kendt for sine alle`er med kirsebærtræer i lange baner.
Ruiner fra kirken hvor bomben sprang lige over.

Hiroshima.

Efter en tur med lokaltog, steg vi på Shinkansen, der kørte os med høj hastighed til Hiroshima.
Det var en dejlig by, ikke så mange mennesker som i Tokyo og let at finde rundt i.
Vi besøgte mindesmærker og museet for A-bomben. Stedet får en til at tænke over livet og det er svært ikke at lade sig påvirke af de mange billeder fra katastrofen. Vi gik sammen med mange skoleklasser, der alle skal opleve museet.
Vi gik meget langs med floderne og nød livet der, sammen med mange lokale.
Miyajima med Shinto-porten.

Miyajima, en hellig ø.

Øen måtte ikke betrædes i gamle dage, derfor er bygningerne byget på pæle i vandet.
Der var det ene tempel efter det andet på øen. Vi gik op i højderne, langs et lille vandløb, hvor det ene flotte tempel afløste det andet.
Der var meget roligt på øen, ikke så mange turister endnu og vi kunne godt have brugt et par timer mere der.
Tilbage på fastlandet, ventede et tog der kørte os til en større station hvor Shinkansen ventede igen. Så gik det ellers derudaf mod Kyoto.
Guldpavillonen, Kyoto.

Kyoto.

Kyoto er fyldt med serværdigheder. Vi gik igennem den store Nijo borg, guldpavillonen blev blev set sammen med rigtig mange andre. Næste dag så vi sølvpavillonen, dog uden sølv pga. økonomien den gang. Zen-tempelet, Nanzenji, med en meget stor træbygning blev studeret. Kyoto har nok til en rejse i sig selv, det var ikke muligt at se det hele på to dage.
Fra Nara, med de tusinde porte.

Nara.

Sidste dag havde vi "fri" så vi tog et tog til Nara. De orange porte fortsætter i en uendelighed, op og ned af bakkerne.
Der er et meget smukt sted, et sted som japanerne selv bruger til at finde ro, væk fra den meget travle hverdag.
Lagde mærke til at Japanerne til hverdag virkede meget ens i tøjet, de gik hastigt mod jobbet, uden de store smil. Når de så havde fri var de som forvandlet, flere farver på tøjet, mere smilende, glade og frie.
Sidste aftensmad, Kobekød.

Rejsen slutter.

Turen sluttede med teater og afskedsmiddag med Kobekød, der blev forberedt ved bordet.
Rejsen var i april/2015 og varede 12 dage.
Turen var med rejseleder, det er muligt at rejse rundt selv, men vi har ikke mod på hverken at køre selv eller tage togene selv rundt på øerne.
Turen indfriede vores forventninger, træerne blomstrede, deres sunde retter var fantastiske. Deres templer og gamle kultur, hvor de selv finder styrke og ro, er en stor oplevelse.
Hvis Japan skal besøges igen, bliver det naturen og spec. den nordlige ø, Hokkaido, der skal udforskes.