Flere rejsetips om Beijing

Maribo
30. nov. 2009

Beijing - en kulturel uge i november 2009

Familieferie med børn og svigerbørn i en uge til Bejing. Det blev en dejlig oplevelsesrig uge.

check-in og ankomst til Beijing

Checkede samlet ind med hele gruppen og jeg blev udnævnt til ’guide’ for 1 døgn for at sørge for visa ved ankomsten til Beijing.
Flyet lettede kl. 21.20 og vi fik serveret kylling med kartoffelmos inden vi fik ca 3 timers søvn. Kl. 7 fik vi serveret morgenmad.

Landede som planlagt i Beijing kl. 13.00 Kina tid. Det tog ca 2 timer med visa, bagage og bus til vores hotel RJ Brown som lå midt i Beijing. Ved ankomsten til lufthavnen blev vi mødt at vores guide Bo der fulgte os resten af ugen.

Når man skal ind i Beijing går man igennem en scanner der viser om man har feber, er det tilfældet at man har temperatur over 37 gr så kommer man ikke ind i Beijing før man har været i karantæne. Men vi kom alle 6 igennem uden problemer.
Efter en hurtig udpakning gik vi lige en times tid rundt i området af vores hotel med Bo. Vi var efterhånden lidt sultne og da det sådan var lige til at finde et sted at spise en lidt sen frokost blev det til chips og kager (China stile) købt i det lokale supermarked. Det er rigtig meget forskel på chips i Beijing og de chips vi køber herhjemme. Eller sagt med andre ord ikke alle chips vi købte smagte lige godt.

Så ellers et tiltrængt bad hvorefter vi gik til en ’flot’ restaurant for at fejre fødselsdag. Lad mig sige det med det samme, det er det mest spændende mad fødselaren nogensinde har fået serveret på hans fødselsdag-

Vi havde 3-4 tjenere til at servicere tror vi var lidt af en attraktion da vi var de eneste af skandinavisk udseende i restauranten, Straks vi kom fik vi menukortet og tjenerne blev stående ved vores bord medens vi skulle finde ud af hvad vi skulle have at spise, det var altså lidt af en kunst. Der var godt nok billeder men ikke så meget tekst andet end på kinesisk…

Vi valgte 4 hovedretter( ja de havde kun et ’engelsk’ menukort) og suppe. Vi tror nok vi fik kylling i meget stærk sauce, høns med nogle lange nudler i en brug suppeagtig sauce oveni denne ’ret’ lå der en hønsefod.. lækkert ikke !!!!. Svinekød med nogle grøntsager og noget andet kylling med nogle grøntsager. Først kom alle hovedretterne på en gang uden ris, men det fik vi dog da det var lykkedes os at gøre os forståelige overfor tjeneren. Til sidst kom suppen. Det har vi siden lært at sådan er det i Kina, der drikker man ikke noget til maden derfor kommer suppen til sidste. Og suppen er sådan en tynd en uden fyld.

Vores tjenere kunne ca 5 ord på engelsk så det var virkelig en oplevelse. Vi grinede rigtig meget i de 2 timer det tog, så pyt med vi at sultne da vi gik derfra. Ikke at der ikke var mad nok for det var der, men det er ikke lige retter som vi kender og vi er jo ikke helt vandt til at spise retter hvor der ligger hønsefødder midt i det hele.

Vi fik da betalt og fordi vi havde moret os så godt gav vi tjeneren 43 yuan (ca 30 kr) i drikkepenge. Det blev tjeneren virkelig befippet over, så mon ikke de har synes at vi var vildt underlige. Siden lærte vi at man giver ikke drikkepenge på restauranter i Beijing, men det vidste vi jo ikke noget om på det tidspunkt.

Vejret i Beijing sol ca 6 gr men koldt.

Indgang til Mao Mausuleum

Den Himmelske Fredsplads og Mao’s mausuleum

Morgenvækning kl. 7.00 og efter morgenmaden der hver dag bestod af ristet toastbrød, og rigtig mange forskellige kager, pålæg og æg, ris, grøntsager kørte vi med bussen til Den Himmelske Fredsplads og Mao’s mausuleum. Den Himmelske Fredsplads er verdens største plads på 49 hektar og der kan stå 500.000 mennesker. Midt på denne kæmpe plads står der en obelisk der er rejst i 1958 og er et minde om Kina’s helte. Vi gik så ind i Mao’s maosuleum hvor Mao ligger en krystal kiste, man kan se Mao’s ansigt og skuldre resten af kroppen er dækket af det kinesiske flag. Det siges at der var 700.000 mennesker med til at bygge dette maosuleum og det tog 10 måneder. Interessen for at være med til byggeriet var kæmpe stor og for at finde arbejde til alle der ønskede at deltage, var der nogle der den ene dag flyttede sten fra den ene ende af pladsen til den anden og næste dag kom der så andre arbejdere og flyttede stenene tilbage igen…

Den Himmelske Fredsplads er omkranset af Folkets store hal, Kina’s historiske museum, Kina’s revolutionsmuseum og Tian’anmen porten med Mao’s portræt i midten. Tian’anmen-porten er et af Beijing’s vartegn den nuværende port er opført i 1651. Det var på balkonen på denne port at Mao blev udråbt til stifter af Folkerepublikken Kina den 1/10 1949.

Videre gik turen ind i Den Forbudte By Kina’s magtcentrum i næsten 500 år, hvor Kina’s kejsere startende med ming-kejseren Yongle i 1421 boede indtil Kina blev republik i 1911. Der boede på det tidspunkt 10.000 mennesker i Den Forbudte By de 3000 var enukker. Det skabte dog ikke problemer med pladsen for Den Forbudte By har omkring 8.500 rum. Selve Den Forbudte By består af forskellige bygninger hvoraf Kejserpaladset er den centrale del, det er beskyttet af 10 meter høje mure og en 50 meter bred voldgrav. Når man færdes og går rundt i Den Forbudte By går man gennem nogle kæmpe store porte hvor dørtrinene er meget høje mellem 30 og 30 cm. Dette er p.gr.a. at i Kina troede man at når man dør så bliver man helt stiv i hele kroppen og dette gælder også de onde ånder, så var det ikke muligt at bøje benene for at træde over disse meget høje dørtrin og så kunne de onde ånder ikke komme ind i Den Forbudte By. Vi sluttede rundturen i den kejserlige have hvor der er mange stenopsætninger og specielle træer.

Vi kørte til en restaurant og fik en god frokost som bestod af mange småretter. Alle retterne kommer ind på en gang og sættes på en rund plade på det runde bord vi sidder ved, så drejer man bare bordet når man vil have noget af maden, smart er det.

Efter frokosten kørte vi til Silkemarkedet hvor der var mulighed for at handle . Her nævnes ingen navne men der var en af os der købte rigtig mange tasker (selvfølgelig ægte Gucci og Louis Vuetton) og en af os der er var rigtig gode til at prutte om prisen. Silkemarkedet er et kæmpe marked i 6 etager med forretninger på 4 m2. Det koster 40.000 yuan i husleje pr måned at leje en ’butik’ på 1 sal. Huslejen falder dog efter hvad etage man har lejet butik på. Men der skal sælges rigtig meget og det bliver der. Man bliver trukket i armen og prikket på skulderen og hele tiden bliver man tilbudt ’ægte’ pashmina tørklæder, ’ægte’ Gucci, ’ægte’ Rolex, ’ægte’ Samsonite. Ja alt indenfor tøj, smykker, briller, tasker sælges der på dette marked.

Så der skal man virkelig prutte om prisen, en ’gylden regel’ kan være køb til max 20% af den pris de starter med at forlange for varen.
Der er rigtig meget trafik i Beijing vores guide fortalte at der kommer 1000 nye biler på gaden hver uge ….

I Beijing må bilerne der skal dreje til højre godt dreje selv om der er rødt lys, det skulle vi lige vende os til at tage højde for når vi skulle over gaden.
Himlets tempel

Himlens Tempel

Morgenvækning kl. 7 og efter morgenmaden gik vi til Himlens Tempel et 273 hektar stort område der er firkantet mod syd og rundt mod nord, det symbolisere himmelhvælvet og jorden. Det 40 meter høje Tempel for god høst er et fantastisk eksempel på kinesisk byggeri,, templet er opført helt uden brug af søm. 28 søjler der symbolisere de 4 årstider, de 12 måneder og de 12 – to timers intervaller.

Kejseren besøgte dette tempel 2 gange om året og når han skulle ud af templet stod der en ’mur’ af soldater på 500 mand der slog høje knald med deres piske for på den måde at gøre menig mand opmærksom på nu kom kejseren så nu skulle de forsvinde. Man måtte ikke kikke på kejseren det kunne betyde dødsstraf hvis man så på ham. ’Muren’ af de 500 soldater flyttede sig i takt med at kejseren gik. Eller gik er så meget sagt for kejseren gik ikke han blev båret rundt.

Tallet 9 er det hellige og mest betydningsfulde tal i Kina så Det runde Alter er bygget op omkring dette tal. Der er 9 trin på hver trappe, marmorfliserne der omkranser det runde Alter består af h.h.v. i inderste ring 9 fliser, så 18 fliser i næste ring, 27 fliser i tredje ring o.s.v. sluttende med 81 fliser i yderste ring.

På selve området hvor Himlens Tempel ligger er det et fantastisk liv af kinesere der dyrker dans, sang, gymnastik og andre sportsgrene i alle afskygninger, spiller kort o.s.v. og så er der selvfølgelig rigtig mange der sælger tørklæder, vifter, kort o.s.v.

Men et fantastisk skue og det er helt ok at man stiller sig op og kikker på dem, nogle steder bliver man også tilbudt at deltage i sportsaktiviterne. Rigtig mange både ældre og yngre dyrker en sport, hvor de sparker til en lille rispose med fjer på. Så står der 3-4 og spiller denne rispose til hinanden.
Efter Himlens Tempel kørte vi med bussen til Klokketårnet der oprindelig blev opført i 1272 men det tårn der står nu er opført i 1745. Det er 47,9 meter højt og indeholder den største klokke i Kina. Klokken vejer 63 tons. Når man står i tårnet står man lige i Beijing’s midter akse.

Efter at have været oppe i tårnet kørte vi til en af Beijing’s få bevarede Hutong områder. Hutong er de traditionelle små tætte og snørklede gader der er bygget som en labyrint af gårdhaver i mongolsk stil. Der så vi de små lave beboelser hvor kineserne boede og stadig bor i. Man er i gang med at restaurere nogle af Hutong områderne i Beijing.
Vi spiste frokost i et privat hjem i dette område. Denne familie’s bolig var ca 300 m2. Beboelsen bestod af soveværelse, stue, modtagelses værelset i den ene bygning og køkken og yderligere soverum i den anden. Der er stengulve i hele huset og kun en ovn til opvarmning. Så ret koldt om vinteren må det være. Familien vi besøgte var velstillet, de havde vaskemaskine og brusekabine, men toilet forefindes ikke, det er ’byens’ offentlige toilet der blev benyttet. Der findes ikke kloaksystem i Hutong områderne, derfor ingen toilet. Frokosten vi fik bestod af 6 småretter med ris.

Efter frokost kørte vi til bussen i Rickshaws og fik lige en rundtur i Hutong området. Vejene i dette område var ikke særlig gode så det var en rigtig ryste tur. Det kostede 10 Yuan (ca 7,5 kr) at køre med Rickshaws.

Videre gik turen til Lama Templet, det vigtigste buddhistiske tempel i Beijing. I området med Lama-Templet er der mange andre templer der alle indeholder Buddha figurer. I det største af templerne er der verdens største Buddha figur i træ, den måler 18 meter over jorden og 8 meter under jorden. Dahlia Lama har sin ’egen’ trone i dette tempel. Der var rigtig mange kinesere der ’bad’ og tændte røgelsespinde i alle templerne så der var en meget sød og kvalmende lugt i hele området.
Vi gik til den Himmelske Fredsplads igen og der var der to piger fra det sydlige Kina, der henvendte sig til os og fortalte at de kendte H.C.Andersen. I skolen havde de læst historien om den lille pige med svovlstikkerne og de kendte også den Lille Havfrue, så kom ikke og sig at Danmark ikke er kendt i det store udland.
Sommerpaladset i diset vejr

Sommerpaladset

Morgenvækning kl. 07.30, så vi sov ’længe’ Efter morgenmaden gik turen til Sommerpaladset, der ligger i udkanten af Beijing. Sommerpaladset og parken på på 290 hektar og 2/3 af området er Kunming søen en kunstig anlagt sø.

Sommerpaladset var oprindelig en kejserlig have, der blev anlagt af kejser Qianlong i 1750. Inspirationen til anlæggelsen af haven kom fra forskellige regioner i Kina. Sommerpaladset blev ødelagt under en krig men enkekejserinde Cixi der i mange år var den reelle hersker i Kina, da hun regerede på vegne af børnekejsere, fik genopført sommerpaladset i dets nuværende form 1860. Efter børnekejserne var blevet myndige trak Cixi sig tilbage til sommerpaladset. Det siges dog at da den ene af disse ’børnekejsere’ville ændre Kina til republik overtog Cixi igen magten da han døde på mystisk vis. Sommerpaladset er specielt kendt for den Lange Korridor, den er 728 meter lang og er opført i kinesisk stil med ca 14000 billeder malet gennem hele korridoren. Billederne viser episoder fra den kinesiske litteratur og Kina’s historie. Det er fuldstændig overdådigt og meget flot.

Selve området består af mange bygninger og broer de alle har en betydning. Vi havde lige ½ time på egen hånd hvor vi gik rundt i området inden vi spiste en lækker frokost. Igen små retter.

Efter frokost kørte vi til et silkeværksted hvor vi fik historien om silkelarven fra æg til puppe. Vi fik også set hvordan man ved håndkraft vasker pupperne og fjerner larven og ligeledes ved håndkraft spinder 10 af de super tynde silketråde sammen så det næsten er umuligt at knække en sådan tråd. Alle disse tråde vaskes og samles til silkeplader der igen ved håndkraft ’hives’ ud til størrelser på f.eks. en dyne.

En silkedyne koster ca 580 kr. og der var rig mulighed for at købe disse, ligesom man kunne købe tøj, puder o.s.v.

Meget interessant var det at se og høre om.
Et par timer af eftermiddagen brugte vi på kinesisk massage. Kan helt klart anbefales.

Middagen denne aften var bl.a. Peking and og andre småretter. Peking and er tilberedt over trækul og med meget sprødt skind så bliver det skåret i supertynde skiver og man bruger kun brystkødet fra anden, disse tynde skiver and dypper man så i en krydret soja dressing og lægger skiverne op på små pandekager sammen med agurk og forårsløg i tynde strimler. Pandekagerne rulles sammen og man spiser dem. Det smager rigtig godt.

Der var mulighed for at få kinesisk rødvin til maden og det er rød vin der smager som sherry meget sødt. Så vi valgte øl og cola.

Efter maden tog nogle af gæsterne fra vores gruppe i teater og vi andre tog retur til hotellet.
Aftenturen gik til den Himmelske fredsplads hvor alle bygningerne er virkelig smukt oplyste om aftenen. Vi gik igennem en gade med virkelig flotte og vestlige butikker. Gaden blev påbegyndt til OL og skulle have været færdig i sommeren 2008 men var først lige blevet færdig.
Muren

Morgenvækning k. 07.00 og efter morgenmaden kørte vi til en fabrik der fremstiller det meget kendte kinesiske emalje Cloisonné.

Fik en rundtur hvor vi hørt og så om fremstillingen af bl.a. de kendte vaser. Vaserne banket ud af kobber og der bliver indlagt kobbertråde der danner det mønster vasen skal have, det tager 4 dage at dekorere en vase på ca 30 cm. Dernæst lægges farve på. Farverne er lavet af planter, så brændes vasen i 2-5 min og der lægges igen farve på og vasen brændes, denne proces gentages endnu 4 gange inden vasen slibes med sandsten og kul. ALT foregår ved håndkraft. Den visning vi fik var i specielle rum, vi måtte ikke komme ind og se selve fabrikken…

Kan man måske tænke over hvorfor !!!!
Efterfølgende var der mulighed for at købe disse emalje ting.

Så gik turen mod MUREN. Verdens største bygningsværk på 6350 km. Vejret blev betydelig koldere da vi kom derop. Ugen før vi kom havde Obama været på Muren også så vi kan godt sige at vi gik i hans fodspor. Vi gik alle på muren af nogle trapper med trin af meget forskellige højder og de steder der ikke var trapper var der en stigning på ca 30%. Det var godt nok hårdt skal lige siges og vi fik varmen skal jeg lige love for. Der var mulighed for at følge trapperne mod venstre og mod højre. Vi gennemførte næsten alle ruten til venstre, men da vi så skulle følge ruten mod højre kapitulerede nogle af os.

Muren blev i sin tid bygget som forsvarsværk mod fjenden og trinenes forskellige højder blev lavet for at forvirre fjenden. Fjenden havde ikke så mange muligheder for at overraskes angreb når de ikke var bekendt med ’ruten’ og rutens beskaffenhed og det var en fordel for de soldater der bevogtede muren og dermed Kina. Muren som vi ser den i dag stammer hovedsagelig fra Ming dynastiet og er opført med sten som forstærkning på vægge og på toppen. Det siges at man først er en rigtig mand eller en rigtig kineser når man har fået på muren. Så nu er vi ’rigtige’ mænd eller rigtige kinesere alle 6
Det var en helt unik oplevelse at gå på muren at stå og kikke ud i det uendelige og bare se muren bugte sig så langt øjet rækker ud i horisonten. Dette kæmpe bygningsværk der også er med på Unesco’s liste over bevaringsværdige byggerier og Muren blev den 7/7-2007 via en internet afstemning WW valgt som nummer 1 af verdens syv underværker. Det er fuldt forståeligt.

Vi spiste frokost på en restaurant ved Muren små retter og denne gang fik vi også de kendte kinesiske ravioli pakker med fyld. En god frokost.
Turen gik retur til hotellet der lå ca 2 timers kørsel derfra, der blev gjort stop for de der ville have fodmassage.
Fuglereden

OL-Byen

I dag sov vi længe helt til kl 08.00 da det var ’fridagen’ Så efter morgenmaden kørte vi med taxi til OL-byen. Det tog en time i rushhour og kostede 39 yuan (ca 30 kr). Vi gik rundt i ’Fuglereden’ det kæmpestore stadion bygget til OL i 2008. 41 etager stolerækker og det siges at uanset hvor man sidder ser man lige godt på dette elipseformede stadion. Det var en stor oplevelse at se og stå i Fuglereden. Svømmestadion var lukket p.g.a noget vedligeholdelsesarbejde. Men på selve Fuglereden var der rigtig mange medarbejdere igang med vedligeholdelse og rengøring af banerne, stolene o.s.v.
Nogle tog i Zoo og så Pandaen, der var 11 af dem. Pandaerne levede under nogle lunde forhold men de andre dyr derude havde nogle kummerlige forhold .
Så var der ellers tid til at handle og prøve at gå til frisør. Det kostede 50 yuan for vask og klip. Vi var der kl. 17.00 og der var ca 6 ansatte i forretningen, hvad vi bare ikke viste var at der kun var en der klippede.
Hjemrejsedagen

Stod op og spiste morgenmad kl. 08.30. Pakkede derefter og gik en tur til Himlens Tempel hvor vi igen nød synet at alle kineserne der gjorde gymnastik, sang og spillede.
Skulle køre fra hotellet kl. 12.00 til lufthavnen hvor vi tog afsked med vores guide. Jeg blev igen valgt til guide og skulle sørge for Visa.
Boardede kl. 15.00 og så startede hjemturen med SAS. På flyet hjem fik vi serveret kylling og ris….. som om vi ikke havde fået nok ris i den uge vi havde været i Beijing. Vi fik også serveret nogle tørre flútes med rensdyrkød eller ost… og nogle ulækre sandwich med masser af majonaise og tomat og peberfrugt. Meget ringe mad må man sige.
Det føltes som en meget lang tur hjem, sov lidt ind imellem. Vi kunne godt mærke tidsforskellen.
Landende i Kastrup kl. 18.35 planmæssigt og medens vi ventede på bagagen var der nogle der fik fransk hotdog.
En rigtig god uge i Beijing er slut, mange oplevelser har vi fået.

Kommentarer til rejsetips om Beijing

Flot rejsebeskrivning

02/12 2009 jan Øllegaard
Så er Beijing åben for alle med denne herlige rejsebeskrivning

Drømmetur

02/12 2009 Lonni Laugesen
Ja hvem der bare kunne pakke kufferten og tage på sådan en dejlig tur, med oplevelser for livet. Nu drømmer jeg bare endnu mere for at komme afsted. M.V.H Lonni