Flere rejsetips om Beijing

Læs mere om rejser til Beijing

• Costa del Sol´s dejlige byer

11.10.12: dan
    Malaga er en spændende by med mange seværdigheder, cafeer og butikker, og der er oplevelser nok til en hel ferie. Malaga er Pablo Picassos fødeby, og der er både et stort museum, hvor man kan se hans værker, og så er der hans fødehjem, som mere skildrer ham som person og hans liv.
  • Malta - oplevelser hele året

Vinderrejsetip December 2009
    02.11.09: dan
    Vi besøgte øen Malta i februar og oplevede blandt andet et fantastisk og anderledes karneval med stort optog i hovedstaden Valletta.
    Læs hele rejsetippet
Beijing-en oplevelse for livet på 8 dage
dan
Århus
26. nov. 2009

Beijing-en oplevelse for livet på 8 dage

Der er så meget at se og opleve i Kinas store hovedstad. Vi havde købt en rejse med alle udflugter og forplejning tilrettelagt af rejsebureauet, og det viste sig at være en vældig god ide. Man skulle ikke tænke på transport, entrebilletter eller noget som helst andet, og man fik set en hel masse!

Dag 1-8

Som sagt var alt tilrettelagt på forhånd, og vi skulle ”blot” sørge for at være klar ved bussen hver morgen kl. 8 for at være med på udflugterne. Dette var dog også noget af en bedrift, for hver dag bød på nye indtryk og anstrengende men yderst interessante oplevelser, så når vi nåede hjem til hotellet om aftenen ved 21-22 tiden, var vi så fyldte og ”mørbankede” at det ikke blev til mange drinks ved baren. Vi havde travlt med at komme op i køjen, så vi kunne være nogenlunde friske til næste dags spændende strabadser.
Vores danske guide var bosiddende gennem flere år i Kina og talte flydende kinesisk. Det lød i hvert fald flydende for os, og det så ud til, kineserne forstod ham udmærket. Han var helt fantastisk og formidlede sin store viden om landet på fornemmeste måde, ligesom hans kærlighed til landet og befolkningen skinnede tydeligt igennem.

Vi oplevede et buddhistisk tempel lige på den dag hvor den første sne faldt i januar i Beijing, og de unge munkeknøse glædede sig over det og sloges godmodigt i sneen med at kaste snebolde efter hinanden. Der åndede en særlig stemning og fredfyldthed på stedet.
Dagen efter var det Maos mausoleum og det imponerende kinesiske parlament med en helt fantastisk indvendig udsmykning på gulve og vægge der blev taget i øjesyn. På turen stiftede vi også bekendtskab med ”rundemaden”, som skulle blive den daglig tilbagevendende begivenhed, der bandt hele holdet sammen, og efterhånden fik os døbt ”Det Grønne Hold” (I Kina hedder den lokale brændevin Baj Jo – og det blev selvfølgelig hurtigt omdøbt til Good Bye Joe. Denne livseliksir skænkes fra grønne flasker – deraf kom vort holdnavn 
Rundemaden er typiske kinesiske retter, som bliver stillet i skåle på en kæmpe rund drejeplade midt på bordet, så man kan dreje sin favorit-ret hen til sig og tage fra skålen for næsen af den, der sidder på den anden side af bordet. Dertil servers dejligt kinesisk øl –og altså også Baj Jo.

Dag 3, 4 og 5

Dag 3 var vi på Beijings bymuseum, som besidder en enormt flot miniature af Den Forbudte By, ligesom en kopi af Den olympiske By var under opførelse. Efter frokost kørte vi til den virkelige Den Forbudte By, som naturligvis er et must på en tur til Beijing.
Dag 4 bød på besøg på en cloissonné-fabrik – en speciel kinesisk porcelænsteknik og et studie i fremstilling af ferskvandperler. Derefter på en akrobatskole for børn, og om aftenen var vi til et storslået og berømt professionelt akrobat show.
Dag 5 var vi på besøg på et silkespinderi, hvor vi også blev budt på modeopvisning,og bagefter var vi ude at ”prutte” om priser på det store silkemarked (nogle af os fik hurtigt nok af ”prutteriet” og tog i stedet på den lokale og fik en rigtig god kop kaffe med en lille en til halsen)

Dag 6, 7 og 8

Dag 6 var i naturens tegn med et overvældende besøg på Den Kinesiske Mur og derefter et intimt besøg hos en, i deres målestok, velstående familie i en lille landsby. I landsbyen så vi ”gamle far” bære et kæmpe brændeknippe på sine bare rygstykker, og midt i byen var der ”fælles lokum” blot med gardiner for hvert ”rum” med et hul i jorden.
Dag 7 bød på en hel anden velstand, da vi besøgte kejserindens sommerpalads. Det var en helt fantastisk oplevelse at gå der og se de fantastisk unikke og smukke malerier på mure og træværk, ligesom ”Marmorbåden” jo også er helt unik. Derudover gik vi en kilometerlang tur ad Ånde-alleen. En allé med fantastiske statuer af dyr, kejsere, krigere etc. omkranset af en fantastisk stilhed, selvom der ude fra sidelinjen tonede den mest beroligende og stille iørefaldende musi ud fra skjulte højttalere. Det kan ikke beskrives - det skal opleves! Om aftenen nød vi en af Kinas specialiteter: Hugor. Det er en slags fondue, som findes i en Hot stærk chili-udgave og en meget mildere ”opvaske”type. Dertil serveres rigeligt med øl og Baj Jo!
Dag 8 var til fri afbenyttelse, og da nogle af os havde lidt ondt i ”håret efter gårs-aftenens restaurant-besøg, var det et tiltrængt afslappende afbræk. Aftenen bød på den legendariske Peking-and, og på 9.dagen gik det så hjemad mod gamle Danmark igen.

En helt uforglemmelig tur til et af Østens fantastiske Riger.

Det er så afgjort den mest bemærkelses- og mindeværdige tur, vi nogensinde har været på.
PRØV DET!

Kommentarer til rejsetips om Beijing

Beijing

04/02 2010 Finn Sørensen
Beijing er fantastisk. Selv boede jeg lige i nærheden af CCTV bygningen - "Bukserne", men har nok set nogenlunde det samme, - og lidt andet. Under mit hotel, var der adgang til et underjordisk marked, og en u-banestation. Kinas højeste hus, lå også i nærheden, og China Mall, Silkemarkedet og Perlemarkedet, hvor jeg var ved at blive gift med en ung dame! En anden dame, ved siden af, påstod godt nok, at hun ikke var helt så ung, som påstået, - og oven i købet gift med hendes bror! - men det var sikkert blot jalousi?