Flere rejsetips om Beijing

Tårnby, Amager
15. jan. 2011

En rejse for livet

I november/december 2007 tog min kæreste og jeg på en 9-dages rundrejse i Beijing og Xian. Vi var begge tæt på de 60 år og følte, at nu ville vi ud på vores livs rejse.
Vi valgte at tage med FDM ud til det fjerne østen. Vi valgte ikke forkert. Vi oplevede ni uforglemmelige dage i en storby, som vi ikke før har oplevet. Bare flyveturen på ni timer med SAS var en dejlig oplevelse. Alt var trygt og godt ombord, og straks efter landingen blev vi ført ud på den første udflugt, og sådan gik det dag for dag.

Vores rejseleder Jannick var en noget atypisk, men særdels kompetent rejseleder, der var i stand til at fylde os med relevante og spændende oplysninger om Riget i midten. Vi var på farten fra tidlig morgen til sen aften, men vi manglede aldrig nogen, og alle gæsterne var friske og veludhvilede efter en hård dags nat, hvor vi blev indkvarteret på særdeles gode hoteller og indtog samtlige måltider sammen.

Vi blev så glade for de runde kinesiske borde med glasdrejepladen i midten, at vi efter hjemkomsten fandt en glasdrejefod til et fjernsyn, som vi siden den dag altid har stående på vores spisebord. Det er genialt, når man har gæster. Man drejer blot pladen rundt, hvis der er noget man mangler fra bordet. Selvfølgelig tager man dog hensyn til, hvis der er en, der tager mad samtidig.

På turen rundt i Beijing fik vi set alt det, som man nu engang skal se i byen. Det eneste jeg manglede at se, var alle de tusinder af cyklister, som jeg troede fandtes i byen. Jeg tog gruelig fejl. Det var et gammelt indtryk jeg havde. Cyklisterne var væk, og var i stedet afløst af biler og elknallerten og elcykler i ti-tusindvis. Det kunne vi godt lære lidt af i Danmark.

Efter 4 dage i Beijing tog vi på en lang togrejse med nattog til Xian. En fantastisk spændende togrejse, hvor vi oplevede sovekupeer, der langt oversteg vores forventninger. Fjernsyn i hver benende og aircondition. I afgangshallen oplevede vi en straffefange, der iført slæbende fod- og håndlænker blev ført til et tog af bevæbnede vagter. Alt i fuld offentlighed. Det giver stof til eftertanke.

Xian var en på alle måder fascinerende oplevelse. Selvom byen på mange områder var topmoderne, følte man alligevel, at vi var kommet årtier tilbage i tiden. Højdepunkterne på denne tur var så absolut terracottasoldaterne, der har stået æresvagt under jorden siden 221-206 f. kr.

Jeg kan blive ved med at berette om denne eventyrby, men vil slutte af med en fantastisk oplevelse i Xian Operaen, hvorfra et af billederne stammer. Mage til dygtige kunstnere skal man lede længe efter. Efter et par begivenhedsrige dage, tog vi atter nattoget til Beijing, og her ventede endnu et par dage med Maos Mausolæum, Sommerpaladset, morgengymnastik (Tai Chi) og de gamle bydele (hutongerne) som snart er forsvundet. Efter ni dage sluttede en vidunderlig tur, og jeg kan blot sige som H.C. Andersen:" At rejse er at leve". At rejse til Kina er som at leve to gange.
Operaen i Xian

Hvad er godt at tage med hjem fra Kina.

Tilfældig faldt vi over en super lækker kokkekniv i et varehus i stil med det gamle Daells Varehus. Det var i deres køkkenafdeling, og vi måtte bare have den med hjem. Den lå i en fantastisk flot æske, og på skæret stod de vise ord:" Cleverest Son´s Wife. Pris. Hold nu fast 50,- d.kr. vægt 500 gr. Desværre er der ikke plads til et foto af kniven. Husk at lægge den i din kuffert. Endvidere kan jeg varmt anbefale at købe silkedyner på deres silkemarkeder. Det koster ca. 300,- kr for en helårsdyne. De vejer intet, fylder intet og holder op til 30 år uden rensning. De skal blot luftes en gang imellem. Dog ikke i direkte sol. Vi har ligget med dem i snart tre år, og nyder hver eneste nat. Både sommer og vinter. Om vinteren er de varme, og om sommeren er de kølige. Lad være med at købe silkehovedpuderne. De fylder for meget i din kuffert, og er for høje at ligge på. God rejse og god indkøbsjagt.

Kommentarer til rejsetippet om Beijing

Beijing, Xian og muren

11/04 2013 Finn Sørensen
På en Rejseudstillng i KBH, for nogle år siden, købte jeg en tilbudsrejse i December, med et Dansk/Kinesisk bureau - Sinex. Vejret var køligt og vor guide på denne tur talte engelsk, - (og havde sin mor ved jernbanen - så vi blev lukket bagom og ned på perronen til vort tog til Xian - før alle de andre) hvad der nu ikke var et noget problem, i hvert fald for mig.
Især mit hotelværelse i Xian var fantastisk - på 18. etage (<16. - for der var ingen 13. eller 14! - kunne jeg se i elevatoren). På oversigts-planen kunne jeg se at - min stue var lige så stor som alle de andres dobbeltværelser - og så havde jeg et separat soveværelse også! Jeg havde direkte udsigt til bymuren rundt om bykernen, med en masse grå huse inden i.
I Beijing boede vi/jeg også fint men ikke så luxuøst. men med nedgang til et underjordisk center: China World og jernbane Vi så de fleste seværdigheder - også pandaer i Zoo og Muren, ved Badaling - hvor man skulle sno sig for ikke at få de Olympiske skilte med på billedet også! Og der var et lille Tivoli tog som kørte, ved siden af! Norman Forsters nye lufthavn er også en seværdighed - og jeg håber snart at komme over og se Shanghai også.

Snart til Shanghai/ Xian ogBejing....

14/02 2012 Kirsten V Andersen
Min veninde og jeg tager på tur med Kina ekspressen i marts måned. Vi glæder os vandvittigt til denne spændende tur. Vi har læst meget om de oplevelser vil vil komme ud for. - Vi håber at vejret er godt ... ingen snestorm ..

Billige rundrejser

15/06 2011 Michael
Beijing er en fantastik by, og meget nem at finde rundt i på egen hånd. Muren kan det dog anbefales at booke som en tur. Men der er hundredevis af udbydere i Beijing.
Skal man rundt til Xian, Guiling mv.. så benyt et lokalt rejebureau.
Tog fra Beijing til Xian
Rundtur og Terra Cotta krigere, aftenshow med mad
Fly til Guilin, rundtur
Bådtur til Yangshou, rundtur
Besøge Longji rismarker
Fly til Beijing
Ialt 8 overnatninger incl. aftensmad og morgenmad
1000$ pr person.
Vi havde en fantastisk tur søde rare guider, der fortalte om deres land med stolthed, og som var meget punktlige. alle ture var med privat chauffør, så vi fik det hele tiden som vi ville have det.

Det kan de danske rejesebureauer ikke klare prismæssigt

Rejseleder

09/05 2011 Hanne Juncker
Hej.
Min mand og jeg har også været på tur Beijing - Xian, hvor vi havde Jannich som rejseleder, hvilket vi var glade for, og vi vil gerne på tur med ham en anden gang!
Den kinesiske Mur besøgte vi også i december, ja det var koldt, men det er jo naturligt om vinteren og særlig oppe i bjergene, men det var fantastisk klart vejr, så udsigt fra Muren var utroligt flot!

Rejse til Beijing og Xian

05/05 2011 Kirsten V Andersen
Min veninde og jeg vil meget gerne med på en rundrejse i Beijing og til Xian midt i april 2012. - Grunden til vi først vil afsted i april måned er at så er foråret kommet.
Lillian skrev i en kommentar at det var meget koldt i december måned, så den plan har vi nu fraveget.
Vi glæder os til at skal afsted og opleve et spændende Kina.
Hilsen Kirsten

Tak

14/03 2011 Birger Stenalt
Kære Karen
Tak for din søde hilsen.
Rigtig god tur til Beijing og Xian. Håber virkelig, at I får en dejlig tur. Man kan næsten ikke andet. Det er ikke sidste gang, at vi har været i Kina.
Håber også, at I får købt nogle gode silkedyner.
I vil ikke fortryde købet.
Håber ikke, at naturkatastrofen i Japan får indvirkning på jeres tur,
men hvor er det tragisk.
Mange venlige hilsner
Birger

Skal snart til Bejing / Xian

13/03 2011 Karen Hvid
Tak til Birger Stenalt for beskrivelsen. Vi tager af sted i påsken på den samme tur. Håber også på store oplevelser. Vil huske dine råd, bl.a. som silkedyne. Tak for det.

Hvis bare rejselederen havde kendt lidt til det klassiske kinesiske

10/03 2011 lillian
Vi har også været på tur i Beijing og Xian i december måned, hvor det var hunde koldt.
En tur på Muren var som at være i en dybfryser i brandstorm. Alt i elt en fin tur, bortset fra rejselederen Jannich. Vi - og flere andre - ville gerne ha' betalt mere for turen, hvis der var sat en kompetent og ikke en så politisk "rød" person til jobbet. Jannich kendte ikke noget til Kinas klassiske historie - end ikke det der står i rejsebøgerne - men rigtig meget til den røde politik i Kina, som vi blev fordret med hele tiden. Vi kom dog trods altfor at "se" og opleve, ikke for at blive politisk omvendt. Pinligt.

Cleverest Son's Wife's husband to be

19/01 2011 Martin
At rejse er så sandelig at leve og det skader ikke med en forsmag, tak for en fin beskrivelse :-)

God rejsebeskrivelse

17/01 2011 Morten Pedersen
Spændende læsning!!

God rejsekommentar

17/01 2011 Lise Øzer
Jeg har også været på tur til Beijing og Xian, så jeg genkender alle beskrivelserne! Det kinesiske folk er meget venlige og slet ikke korrupt.Feks. kom en tjener løbende efter os efter et restaurantbesøg, hvor vi havde givet 60 yuan for en ret til 54.De var slet ikke vant til drikkepenge.
En rigtig frisk morgenstemning i Beijing er at opleve seniorerne tage hen til parker, hvor de parkerer deres fuglebure i træer, mens de selv motionerer i flok,selv i frostvejr.
God tur til alle, der planlægger rejse til Kina.