Flere rejsetips om Beijing

Læs mere om rejser til Beijing

Før du rejser til Kina...
Torben H. Andersen
Aalborg
13. marts 2011

Før du rejser til Kina...

FØR du rejser til Kina er det en god idé at bruge tid på at sætte sig ind i den kinesiske kultur og vide lidt om de anderledes skikke, og måske lære lidt kinesisk sprog, kaldet mandarin.
Da jeg for et par år siden skulle rejse med nogle venner på en rundrejse i Kina besluttede vi at tilmelde os et aftenskole-hold på ”kinesisk for begyndere”. Det viste sig for mig at blive starten på en stor interesse for Kina og det kinesiske sprog.

Læreren var kineser, en sød dame, som havde opholdt sig i Danmark i mange år, og som kunne tale charmerende dansk – med de ”krøller” som det danske sprog jo giver med hensyn til udtale osv. Da hun i sin tid ankom til Danmark og talte i telefon med kommunekontoret skulle hun oplyse sit navn som er He He (som på kinesisk udtales med en meget special lyd/tone). Det gav også den kommunale kontor-ansatte så mange udfordringer at der på brevet til min lærer stod: kære fru HABCDE, HABCDE. Tjaaa…måske det var det første bevis på, at store udfordringer ventede på hende her i Danmark.

Nu var det så omvendt – nu var det mine venner og jeg som stod overfor at møde den kinesiske kultur, og det kinesiske folk. Og mon ikke der ventede os nogle udfordringer? Det skulle senere vise sig at vores store interesse for at lære lidt kinesisk kom os tilgode idet vi følte at vi kom lidt tættere på kineserne.

Vore rejseoplevelser startede i Beijing, hvor vores udmærkede guide på turen viste os rundt til de mange interessante steder, som man som turist bør se. Og mine egne forventninger blev indfriet i høj grad. Indrømmet, jeg var nok lidt skeptisk fra starten hvad angik ”den kinesiske mur”. Men følelsen af pludselig at befinde sig på en så kendt ”adresse” fik gåsehuden frem. Man rejser jo langt fra Danmark til Beijing, og overraskende var det, at de fleste besøgende på muren faktisk var turister fra Kina. Og det gør, at følelsen af at være ”langt væk” stadig er intakt, og følelsen af Kina kommer tættere på. Ja, det går direkte i blodet, kan man vel sige. Og denne følelse skulle vare ved under hele opholdet i Kina, for når man først indlever sig i kinesernes kultur, historie og skikke, og måske tilegner sig lidt sprogligt, ja, så er man ”solgt”.
Og der er rigtig meget at se i Kina. Beijing er en storby med mange fascinerende historiske steder. Den Forbudte By, Himlens Tempel, Den Himmelske Freds Plads, Ming gravene, Mao’s Maosoleum, Sommerpaladset og så videre. Og Beijing Zoo og Aquarium er bestemt et besøg værd. Her kan du i øvrigt se panda-bjørne. En lille joke: hvad er panda’en største ønske? - at få taget et farvefoto!

Alt sammen skal opleves og det er helt sikkert at dine sanser bliver fyldt med kinesisk ”støv” – måske støv som stammer helt tilbage fra et af de første kejserdynastier. Så i Beijing bliver du helt sikkert tanket op og får lyst til mere Kina.
Krydstogt på Yangtze...

Yangtze - eller chang jiang

Efter nogle dage i Beijing rejste vi videre med fly til Yichang ved Yangtze-floden (vidste du forresten at i Kina hedder floden ikke Yangtze, men ”chang jiang” , som betyder den lange flod)?
Ved Yichang ligger et af de største konstruktionsprojekter som kineserne har bygget på i 5 år, nemlig den store dæmning, som har bevirket at vandstanden i Yangtze-floden steg med over 175 meter. At betragte denne enorme dæmning giver stof til eftertanke. Kineserne har brug for så meget elektricitet, at naturen nu må bøde for det. Og mennesker som har boet langs floden i århundreder nu har måttet finde andre steder at bo. Dog har regeringen etableret nogle nye million-byer op langs flodbredden højere oppe, så folk har fået nye lejligheder, endog med forbedret inventar som f.eks. eget badeværelse og køkken. Så folk er glade alligevel. Kineserne er gode til at omstille sig.

Vi skulle de næste fire dage på et lille krydstogt op ad floden, og skulle bl.a. sejle ind i de tre kløfter, og til sidste afslutte sejladsen i kæmpebyen Chong Qing. At sejle på floden var en særpræget oplevelse fordi det hele vejen langs bredden tydeligt kunne ses at der havde folk boet ganske kort tid før vandstanden steg. Nu sås de høje bolig-blokke oppe på skrænterne som nu dannede nye million-byer. Adskillige byer langs bredden som nu var oversvømmet af flodens vandmasser husede helt op mod 100.000 mennesker. Ja, nærmest ubegribeligt, men igen siger det noget om kineserne. Store projekter gennemføres, for ”hvor der er vilje er der vej”.
Skibet vi sejlede med var særdeles grimt. Men da vi kom ombord blev det første indtryk gjort til skamme. Alt ombord var pudset og velholdt, og besætningens varme omsorg for passagererne var i højsædet. Bespisningen ombord var rigtig god, og vi nød hvert et måltid. Det eneste lille minus var, at der på soldækket manglede stole og liggestole. Det havde de ikke lige tænkt på, for kineserne selv undgår helst solen. For lys, nærmest hvid hud er for en kineser tegn på sundhed og velstand.

Efter fire dage ankom vi så til Chongqing. En by med ca. 14 mio. indbyggere (hvis man altså tæller oplandet med). Jeg må indrømme at jeg på forhånd ikke anede noget som helst om denne by. Men at den hører til en af verdens største det overrasker mig ikke, for i Kina er alle byer store. Vi kørte ind til folkets plads og havde lidt tid på egen hånd. Her føltes bylivet nærmest landligt – en dejlig ro og stilhed og kinesere som nød det udendørs liv. Kineserne er et socialt folkefærd. Overalt ses mennesker som udøver en udendørs sport sammen, nogle synger sammen og andre spiller mahjong. Det kunne vi danskere vist godt lære noget af.
Kalkstensklipper

Guilin og Shanghai

Herefter gik turen videre til Guilin, som er et område hvor naturen har fået tildelt nogle af de mest særprægede kalkstens-klippetoppe som vistnok ikke findes tilsvarende mange andre steder på kloden. Det er virkelig en fryd for øjet at besøge dette område og det viser at Kina byder på nogle fantastiske naturoplevelser som et modstykke til de store byer.
Vores sidste stop på turen var Shanghai som også bød på mange gode oplevelser. Man kan vel sige at Shanghai er en modsætning til Beijing på den måde, at den er Kinas finansby, og den moderne by på godt og ondt. Men Shanghai byder på mange anderledes oplevelser, og kommer man fra Europa, (Danmark) vil man i Shanghai se en by, som på mange måder har overhalet de europæiske storbyer. Så vær forberedt på det moderne Kina, og nyd det. Kineserne er venlige og kan du sige et par ord på kinesisk, ja så gør du hele rejsen mere sjov og interessant for digselv, men også for den nysgerrige kineser som du møder på din vej.
Lækkert mad...

Maden...

Lige til sidst ikke at forglemme maden. Det er jo et kapitel for sig selv, og har du ikke været i Kina tidligere og tror at maden ligner den som du køber hos Kineseren ”henne om hjørnet”, så tager du fejl. Den kinesiske mad findes kun i Kina. Derfor skal du rejse ud og prøve det. Og lære at bruge spisepinde. Det giver lidt udfordringer i starten, men når du først har lært det, ja så smager det hele bare lidt bedre. Jeg må indrømme at da jeg efter 2 ugers ferie i Kina kom hjem og skulle have mit første måltid ”dansk mad” – så var det ikke just med velbehag. Jeg savnede den kinesiske mad. Og måske allermest den charme og atmosphære som Kina byder på. Den kan man ikke opleve på den kinesiske restaurant ”henne om hjørnet”. Den skal opleves i Kina!
En glad kineser...

Rundrejser

Kommentarer til rejsetippet om Beijing

Besøg også Shanghai.

07/08 2011 Ole Rensbro
I Kina betragtes Bejing som den politiske og kulturelle hovedstad og Shanghai som den internationale handelscentrumhovedstad, og byerne er helt forskellige, kineserne føler sig begge steder som bymennesker , men Shanghai er dog 3 gange større. Som Torben Schrøder skriver så er Shanghai en top moderne storby, og selve hovedshoppinggaden er så enorm og imponerende at Europas hovedstæder ligner provinsbyer, når man først har været på besøg i Shanghai. og i Shanghai skal man lade sig imponerer af flotte pladser, flotte templer i den gamle bydel, kæmpe store veje, meget høje bygninger, og flot byggestil, men i en stor blandet udførsel og ekstremt store indkøbscenterer, samt den meget hyggelige og flotte havn, hvor man kan sidde på restauranter og kikke på turbåde i flere etager, med lysende reklamer.
Jeg har selv været i Shanghai mange gange, da jeg er gift med en kinesisk kvinde herfra, og derfor har familie i byen.

Ønskerejsen

04/08 2011 Karin Furslev
Jeg håber på, at jeg i år eller næste år kan være på Den Himmelske Fredsplads, når kineserne fejer landets "fødselsdag" den 1. oktober.
Det var netop på denne dag, da formand Mao udråbte Folkerepublikken Kina (1. okt. 1949), at jeg blev født. Så Kina er min tids-tvilling.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange dage "Torben" var i Kina, for at nå denne rundrejse!

Baijing

04/08 2011 Addy Hansen
Jeg skal rejse til Beijing og være på en rejse der varer 9 dage, vi rejser i uge 42.
Det har været godt at læse andres oplevelser, især om maden som jeg har været lidt bekymret for.
Jeg glæder mig, jeg tror det bliver en stor oplevelse,

Spændende

04/08 2011 Bent
Det er så levende beskrevet. Jeg har overvejet Kina i mange år flere end jeg bryder mig om at tælle. Jeg må ta`mig sammen.

Mvh. Bent

Kinesisk eller internationalt

04/08 2011 Richard Juul
16 dage i Kina juni 2011, 2 personer som taler dansk, engelsk og tysk. Endelig kan vi kommunikere på sprog som tales overalt i verden. Smil, kropssprog og papir og kuglepen til at tegne med.

Første eftermiddag var vi rundt i området omkring hotellet for at "tune" den personlige GPS. Hoteller har 3 stjerner og er 5 år gammelt i et Hutong område. Pris DKK 221 pr. nat for 2 personer med morgenmad.

Nu kunne vi med fagter og kropssprog fortælle taxachaufffører hvor vi skulle hen og sættes af.

6 dages tur med tog til Datong. 2 nætter + udflugt. Videre med fly og overnatning i hotel Yi De i Pingyao, h (Unesco by). Fly videre til Zí´an hvor vi udover at se Terraccotta soldaterne var på det underjordiske Han Terracotta museum og mange andre steder med personlig guide.
Tilbage til Beijing med fly. Al transport, undtaget en udflugt, skete med lokale transportmidler, fly, tog, båd, subway, taxa, bus, el-cykel, tovbane, bob-slæde eller på gåben.

Uden kinesisk sprog kom vi både ud, rundt og hjem igen.

I 2010 var vi 2 personer Østersøen rundt i egen bil. De sprog vi kan, incl. smil, fagter, papir og kuglepen, hjalp os. Vi manglede kundskaber til sprogene i Finland, Estland, Litahuen, Polen, Slovakiet og Tjekiet og fandt alligevel tilbage til DK.

Sprog er ikke en begrænsning men en udfordring.

Super rejsebeskrivelse

17/03 2011 Torben Schrøder
Super rejsebeskrivelse, hvor man virkelig får lyst til at rejse imorgen, efter man selvfølgelig har gennemlæst sin Kinaparlør.