Tilmeld dig FDM travels nyhedsbrev

Få de bedste tilbud på rejser hver uge og vind rejser for op til 15.000 kr.

Skriv rejsetips på FDM-travel.dk

Flere rejsetips om Beijing

  • Det hellige bjerg

    (Bedømt af 1 person)
    12.09.14: Rasmus
    For folk der tager til Kina, kan det stærkt anbefales, at hvis man er i Beijing, og man har tid, at man tager en 1 eller 2 dage i byen Tai'an, som ligger 2 timer fra Beijing i højhastighedstog.
    Se hele rejsetippet
  • Snyd dig ikke for Xian med Terracottakrigerne

    (Bedømt af 3 personer)
    05.10.11: Per Dyring Christiansen
    Når du/I nu er i Beijing må du afsætte 2-3 dage til en tur til Xian. Xian ligger omkring 1200 km i sydlig retning. Tag et af de komfortable nattog og man er udhvilet fremme om morgenen.
    Se hele rejsetippet
  • Kina på egen hånd med guide

    (Bedømt af 8 personer)
    03.10.11: Karen Reeslev
    Så er eventyret begyndt, det eventyr som startede over et par flasker rødvin i Liseleje, og som jeg aldrig troede, skulle blive til virkelighed. Min veninde skulle deltage i en rejse til Kina som hendes barndomsvenindes datter havde arrangeret, det var venner og familie der skulle deltage, Gitte havde studeret på universitetet i Beijing og talte kinesisk.
    Se hele rejsetippet

Læs mere om rejser til Beijing

Rejsetips af samme forfatter

Kina – en rundrejse på historiens vingesus
Rejsetips indsendt af:
Svenstrup
22. nov. 2011

Kina – en rundrejse på historiens vingesus

Kina er en ufattelig oplevelse som ferieland. Her er alle de oplevelser, hjertet kan begære – og lidt til. Man har på fornemmelsen, at næsten 1,5 milliard kinesere står på tæerne udelukkende for at servicere dig.
Og det er ikke den værste følelse, der findes.
Den Himmelske Freds Plads - midt i storbyens smog
Den Himmelske Freds Plads - midt i storbyens smog

Beijing - Den Himmelske Freds Plads

Vi ankom til Beijing Fredag ved middagstid efter små 15 timers rejsetid. Vi blev straks kørt til vort fornemme 4-stjernede hotel midt i byen. Her fik vi en time til at pakke ud, og så skulle vi ellers på den første sightseeingtur i en af verdens største byer. Vi blev kørt en tur ind på ”Den Himmelske Freds Plads”. Her var man ved at gøre klar til 1. Oktober-festen, som er en kæmpe begivenhed i Kina. Her fejrer man, at det netop var på denne dag i 1949, at Mao proklamerede fødslen af den kinesiske folkerepublik – og det skete selvfølgelig på ”Pladsen” lige midt i Beijing. Der var ved at blive pyntet op med enorme mængder af blomster – samt en kopi at Dalei Lama´s tempel i Tibet samt en miniatureudgave af den nye dæmning over ”De Tre Kløfter”.
Den Forbudte By - der er altid kø ved billetkontorerne
Den Forbudte By - der er altid kø ved billetkontorerne

Beijing - Den Forbudte By

Om Lørdagen skulle vi i ”Den Forbudte By” samt i ”Sommerpaladset”. Det var fantastisk at opleve ”Den Forbudte By”, også selvom de var ved at restaurere en stor del af de gamle paladser. Vi fik alligevel et godt indtryk at, hvordan det har været at være kejser i Kina. Og den sidste kejser (Pu Yi) i dette kæmpeland, kom til tronen, da han var blot tre år gammel. Han blev afsat da han var seks år gammel (omkring 1915), og så genindsatte japanerne ham, da de besatte Kina under den anden verdenskrig. Da krigen var forbi, blev Pu Yi fængslet. Han sad indespærret i 10 år – og endte sine dage som gartner i Beijing såmænd.
Sommerpaladset er beliggende i guddommeligt smukke omgivelser
Sommerpaladset er beliggende i guddommeligt smukke omgivelser

Beijing - Sommerpaladset

”Sommerpaladset” var kejserens sommerresidens. Her tog han ud og nød sommeren med hele sit følge af koner, konkubiner, embedsmænd og ikke mindst eunukkerne. Eunukkerne var de eneste ”mandspersoner”, som måtte omgås kejserens kvindelige bekendtskaber. Men de kunne jo heller ikke gøre megen skade, da de opbevarede deres manddom i en lille dåse. En eunuk ville begraves som ”en hel mand”, derfor blev manddommen gemt! Med hensyn til konkubinerne så var kejseren af Kina sædvanligvis en travl mand. Det var derfor ikke unormalt, at han kun ”besøgte” en konkubine én gang i hendes liv. Så skønt må det være, når man har flere hundrede elskerinder at vælge imellem…
Den Kinesiske Mur - et unikt bygningsværk
Den Kinesiske Mur - et unikt bygningsværk

Den Kinesiske Mur

Søndag kom så den store udflugt til ”Den Kinesiske Mur”. Den kaldes også ”Muren For Fred”, da den blev bygget for at holde mongolerne ude af Kina. Muren er næsten 6.500 kilometer lang. Den starter helt ude ved Det Gule Hav og ender et godt stykke oppe i Gobi Ørkenen. Omkring Beijing er Muren faktisk tre-dobbelt. Byggeriet startede for omkring 2000 år siden; men Muren som den ser ud i dag stammer tilbage fra cirka år 1400. Det er et fantastisk bygningsværk med stigninger på op til 75% (tæt på lodret). Vi gik på et stykke som nok svarede til cirka en kilometer. Det var lidt hårdt for bentøjet, da stigningerne var voldsomme og fodfæstet ikke altid lige godt. Dertil kom, at der selvfølgelig var masser af mennesker og ikke mindst sælgere af alle mulige former for souvenirs.
Kineserne dyrker tai-tchi i parken udenfor Himlens Tempel
Kineserne dyrker tai-tchi i parken udenfor Himlens Tempel

Beijing - Himlens Tempel

Mandag var vi på besøg i ”Himlens Tempel” samt et buddhistisk/tibetansk tempel. Spændende at se og høre lidt om buddhismen samt ikke mindst at opleve livet i parken omkring Himlens Tempel. Her dyrkede byens pensionister motion – eksempelvis dans klokken 9 om morgenen samt Tai-Tchi (som ligner en mellemting mellem gymnastik og yoga). I Kina kan kvinderne blive pensionerede som 55 årige, mens mændene må vente til de bliver 60. Det var fantastisk at se, hvor smidige disse ældre kinesere var – og ikke mindst at opleve den ro og harmoni, som omgav dem, mens de nød livet i al dets enkelthed. Det kunne vi andre nok godt lære lidt af.
Hutong - gaderne er ofte smalle i den gamle bydel
Hutong - gaderne er ofte smalle i den gamle bydel

Beijing - Hutong

Efterfølgende var vi en tur i Beijings gamle bydel Hutong. Hutong betyder ”snæver gade”. Der er cirka 900 ”snævre gader” tilbage i Beijing – og de er nu fredede. Vi var inde og så et privat hjem samt på besøg i en børnehave. Begge dele var vældigt interessante. Og så var der det der med børnehaven: Kineserne afleverer deres barn Mandag morgen – og henter den lille igen Fredag eftermiddag. I byområderne hersker der ”enbarnspolitik”. Man ønsker på denne måde at begrænse befolkningstilvæksten. På landet må man gerne få flere børn – lige indtil man får en søn, så er punktummet sat for den fornøjelse.
Pandabjørn i Beijings Zoo
Pandabjørn i Beijings Zoo

Beijing - på byrundtur

Tirsdag havde vi ”fri”. Vi hyrede derfor vor chauffør med minibus, hvorefter vi blev kørt rundt i Beijing. Vi var bl.a. i Zoo og se Panda-bjørne. Der eksisterer ikke mere end godt 1200 Panda-bjørne, hvoraf de 200 lever i fangenskab. Man prøver at opbygge en ny bestand; men det går langsomt, da en Panda-mor kun er i stand til at opfostre en unge af gangen. Får hun to unger, afstøder hun sædvanligvis den ene. Herefter var vi på to forskellige markeder (elektronik og tøj m.v.). Inde på tøjmarkedet blev der pruttet om ALLE priser. Et sted havde en temmelig stor amerikaner afgivet et tilbud på en t-shirt. Sælgeren, en lille spinkel kinesisk pige, mente ikke tilbuddet var helt godt nok. Amerikaneren vendte sig om for at gå – hun greb fat i hans trøje, som pludseligt blev dobbelt så stor, og amerikaneren på det nærmeste lå hen af gulvet. Scenariet var urkomisk – og alle skreg af grin. Vi pruttede os til en god pris på tre jakker. Prisen startede ved kr. 2.700 pr. styk – for at ende i kr. 510 for alle tre. Sælgeren kunne ikke give tilbage – hun pakkede jakkerne ind, gav os dem, og løb efter byttepenge. Vi stod stadig med betalingen i hånden – det er tillid – det er også Kina. Sådan er stemningen bare på disse markeder.
Maden er serveret - mere lækkert bliver det næppe
Maden er serveret - mere lækkert bliver det næppe

Luksusferie til menneskepenge

Det med chaufføren var bare ren luksus. Vi var ni venner og familiemedlemmer, som rejste sammen. Vi havde hele tiden vor egen chauffør med egen bus, vor egen dansk-talende rejseleder samt vor egen kinesiske lokal-guide. Altså tre personer til at varte os 9 op. Vi levede som grever og baroner. Rigtig sjovt var det, når vi tog på udflugt og der stod en 30-40 personer og skulle med bussen ved siden af – og vore billetter havde garanteret ikke været dyrere end deres – vi havde ”blot” fået rigtig meget for pengene.
Vort og "præsidentens skib" er det midterste
Vort og "præsidentens skib" er det midterste

Krydstogt på Yangtze floden

Onsdag fløj vi så til Hubei provinsen. Her skulle vi på krydstogt på Yangtze floden, som er i alt 6.300 kilometer lang. Det blev en kæmpe oplevelse – og endnu en gang et liv i luksus. Vort krydstogtskib var det samme, som den kinesiske præsident benytter, når han sejler på floden. Skibet er kendt som Yangtze Flodens svar på Air Force One. Blandt andet er der skudsikkert glas omkring præsident suiten (den havde vi dog ikke fået tildelt). Vi sejlede cirka 600 kilometer på floden – og vi var på udflugter tre forskellige steder. I 2009 skulle den nye dæmning over De Tre Kløfter være færdig. Og når man lukker de sidste liter vand ned mod dæmningen har man hævet vandstanden med op mod 175 meter. Man danner en kunstig sø på 650 kvadratkilometer, og man tvangsforflytter 1,2 millioner kinesere. Men borgerne er generelt glade for flytningen, da mange af dem har boet i usle huse med hverken vand, el eller kloakering. Nu forflyttes de til hypermoderne beboelsesejendomme med alle faciliteter – og der ydes selvfølgelig kompensation for den tabte ejendom, som ender under flodens overflade. Alt i alt koster dæmningsprojektet kineserne cirka 300 milliarder kroner, som de finansierer af egen lomme. Siemens fra Tyskland, Aniston fra Frankrig og ABB fra Sverige er med på dette kæmpeprojekt, som kineserne selv regner for en større bedrift end bygningen af ”Muren”.
Chongqing - der er skyskrabere overalt
Chongqing - der er skyskrabere overalt

Chongqing - et af Verdensstørste byområder

Vort krydstogt endte i en af verdens største byer Chongqing. Der bor cirka 32 millioner mennesker i og omkring denne kæmpeby. Byen (eller området) er cirka dobbelt så stor som Danmark. Byen sammenlignes lidt med Hong Kong grundet dens infrastruktur. En kæmpe industriby, hvor bl.a. Ford og Suzuki har deres bilfabrikker
Man sejler i "kø" på Lijiang floden
Man sejler i "kø" på Lijiang floden

Krydstogt på Lijiang floden

Søndag tog vi videre til Guilin. Her skulle vi på yderligere en flodsejlads. Vi skulle på en 4 timer lang sejlads ned ad Lijiang floden. Det blev endnu en vidunderlig sejltur. Et natursceneri af den anden verden udspillede sig for vore øjne. Området er kendt for sine kalkstensklipper, som rejser sig op hele vejen langs floden. Jeg tror, de fleste har set billeder fra dette smukke område. Floden, klipperne, disen – det var et helt eventyrland, som udfoldede sig for vore øjne. Sejlturen endte i en by, som hedder Yangshuo. Denne by er kendt som ”de rygsækrejsendes paradis”. Byen består nærmest af en lang handelsgade (omkring 300 meter), og derudover et hav af hoteller, hostels og private indkvarteringer i alle kvalitets- og prislag. Rygterne siger, at der bor 300.000 mennesker i byen, som områdemæssigt ikke er ret stor. Et sjovt sted fordi man kunne opleve lidt af det gamle Kina.
Fiskeren med hans fugle og hans barnebarn
Fiskeren med hans fugle og hans barnebarn

Skarvfiskeri

Skarvfiskeri er en spændende oplevelse. Når mørket falder på, sejler fiskerne ud på deres hjemmebyggede bambusflåder. De har typisk 6-10 fugle med sig. Fuglene er dresserede til at fange fisk under vandet. Skarverne har en strik om halsen, da de ikke får lov til at sluge byttet – det skal fiskeren jo gerne sælge på markedet dagen efter. Fiskeriet foregår på den måde, at fiskeren lyser ned i vandet. Lyset trækker de små fisk til – og små fisk trækker større fisk til – og dem fanger skarverne så. Et rigtig spændende stykke ”gammelt Kina” – lige indtil vi så, at den 75-årige fisker havde en mobiltelefon i sit bælte. Så meget for den romantik.
En kinesisk bonde på hendes rismark
En kinesisk bonde på hendes rismark

På cykeltur omkring Guilin

Dagen efter skarvfiskeriet fik vi en ny stor oplevelse. Vi skulle ud at cykle langs rismarkerne. Det blev en rigtig god tur på cirka 4 timer. Bare 2 kilometer udenfor Yangshou oplevede vi, hvor fattige mange kinesere stadig er. Jeg har set et tal, der siger, at cirka 200 millioner kinesere stadig lever under ”sultegrænsen” – trist. Men vi fik også set rismarkerne og landskabet i et af Kinas smukkeste landområder, og det gav endnu et sug i maven. Sidste oplevelse omkring Lijiang floden kom, da vi var inde og se Ludi Drypstenshulerne.
Bådene ligger klar til afgang
Bådene ligger klar til afgang

Suzhou - Østens svar på Venedig

Herefter fløj vi fra Guilin til Shanghai. Vi var på besøg i en by, som er kendt som Østens Venedig. Suzhou hedder byen, som Marco Polo kom til i 1280. Han bosatte sig i byen, da den mindede ham så meget om hans elskede Venedig – og det var også ham, som gav byen tilnavnet ”Østens Venedig”. I dag er kanalerne ”lettere” forurenede – de hoster nærmest efter ilt. Foruden kanalerne er Suzhou berømt for sine små 70 haveanlæg. Haverne er anlagt efter ”Yin & Yang” princippet – den dybere mening er, at haverne skal skabe ro og harmoni hos de besøgende. Det er utrolige anlæg på hver især nogle ganske få hundrede kvadratmeter.
Oriental Pearl i Shanghai
Oriental Pearl i Shanghai

Shanghai

De sidste fire dage af ferien foregik i hightech miljøet i Shanghai. I 1990 var byen blot en forurenet storby. Det er den på sin vis stadigvæk; men nu er den også Østens nye finanscentrum. I Kina styres politikken fra Beijing; mens finanserne styres fra Shanghai. Byen har på det nærmeste overhalet Hong Kong indenom. Mange af de store virksomheder er i disse år i gang med at flytte deres hovedkvarterer fra Hong Kong og til Shanghai. Byen har en uovertruffen beliggenhed – to timers flyvning til Beijing og to timers flyvning til Hong Kong. Hvis Kina er Riget i Midten er Shanghai Byen i Midten. Fredag eftermiddag tog vi op i tv-tårnet Oriental Pearl. Det er en af de højeste bygninger i Asien med sine godt 470 meter. Vi var oppe i 263 meters højde. Fantastisk – vi kunne ikke se enden på Shanghai. Godt nok var der diset, og lidt smog var der også – men den by er bare enorm. Der bor cirka 20 millioner mennesker i byen, som dækker et område på godt 1/6 af Danmark. Downtown, som dækker et areal på 375 kvadratkilometer, bebos af 8 millioner mennesker. Jeg har aldrig set så mange mennesker på et sted i hele mit liv. Vi oplevede 1. Oktober festen i byen. En 6-sporet motorvej var afspærret og lavet om til gågade i dagens anledning. For at komme frem måtte vi gå i ”gåsegang”. ”The Bund” var afspærret, da man slet og ret frygtede, at folk kunne blive mast ihjel på denne så berømte havnepromenade.
Formel 1 på Shanghai Circuit - endnu en oplevelse for livet
Formel 1 på Shanghai Circuit - endnu en oplevelse for livet

Formel 1 på Shanghai Circuit

Søndag eftermiddag fik vi så et øresønderrivende BRAG af en oplevelse i form af Formel-1 Grand Prix´et på Shanghai Circuit. Jeg har aldrig oplevet noget, som larmede mere end dette. Vi sad ved ”sving C”, hvilket var det 3. sving efter målområdet. Racerne kom med op mod 300 kilometer i timen ind i dette U-sving, som blev forceret med 102 kilometer i timen. Kun et ord beskriver denne oplevelse – UNIKT.
"Thebar" i Shanghai
"Thebar" i Shanghai

En fantastisk ferie - kort og godt

Alt i alt blev ferien på næsten tre uger med den ene store oplevelse efter den anden. Alt fungerede bare perfekt. Hotellerne var nærmest ufatteligt flotte, maden var utrolig lækker og blev indtaget på nogle fantastisk fine spisesteder, guiderne var fremragende og yderst hjælpsomme – ja kort og godt alt fungerede bare perfekt.
Og så er det komplet uforståeligt, når man ser sådan en udvikling, det kinesiske samfund har gennemgået siden Maos død i 1976. Hvordan har dette dog kunnet lade sig gøre? Det alene er et besøg værd.
Hotelstandarden var ufattelig høj
Hotelstandarden var ufattelig høj

Evaluering

Evaluering af ferien til Kina:

Godt:
- Fantastiske oplevelser
- Fornemmelsen af historiens vingesus
- Befolkningens venlighed og hjælpsomhed
- Serviceniveauet på hotellerne – og alle andre steder for den sags skyld
- Utrolige naturscenerier
- Tryghed
- Shopping
- Prisniveau
Mindre godt:
- At se at fattigdommen stadig florerer
- Ellers intet

Stjerner: 5/6

Kina kan på det varmeste anbefales som ferieland. Ikke alene er oplevelserne store – de er også helt og aldeles anderledes end, hvad man finder andre steder. Prisniveauet i Kina er lavt efter vore forhold – og prisen på rejsen er også yderst overkommelig, når man sammenligner med, hvad man får for pengene. Så kom af sted inden det er for sent – og Kina er blevet alt for ”vestificeret”

Kommentarer til rejsetippet om Beijing

Skal tages med et gran salt

02/03 2013 Peter Eriksen
Jeg har været i Kina fire gange og kan delvist nikke genkendende til beretningen. DOG! skal man ikke tro at alle kinesere står på hænder for at servicere en. Jeg kan forstå på beretteren, at det er en pakkerejse hvor alt er timet og tilrettelagt. Tager man ud på egen hånd og det anbefaler jeg, så møder du ægte kinesere. Jeg har oplevet flere turistfælder i Kina, hvor kineserne står på hænder for en, men det er ikke det ægte Kina, det svarer til at besøge den lokale kineser i Danmark, det er tilvænnet turisterne. Desuden skal man passe på, og ikke færdes på egen hånd, jeg blev lokket ind på et suspekt sted ved højlys dag og slap lige væk, før mit kreditkort og pengepung blev taget.
Kina er et smukt sted, men tro ikke at alle kinesere er ærlige og hæderlige. De findes, men ikke der hvor turister færdes.

ADVARSEL: Krydstogt på Yangtze floden

01/03 2013 K B Hansen
Det er forbundet med livet som indsats, hvis man tror, at SØ-sikkerheden er i orden på krydstogt på Yangtze floden. Skibene er naturligvis under kinesisk flag, men de opfylder ikke engang SOLAS mindstekrav om sikkerhed til søs. Mange af de ansatte om bord taler endvidere ikke engelsk eller et meget meget dårligt engelsk.
Passagerskibene er ikke inddelte i brandzoner, beskyttet af branddøre eller anden brandsikring. Der mangler redningsflåder til måske over ½ delen af de ombordværende (besætning + passagerer) osv. osv. Redningsveste er af ringe kvalitet og kan ikke vende folk i vandet osv. osv.. Båd- og brandøvelser bliver kun holdt 2 gange om året jf. oplyst fra FDM rejser, som finder dette fuldt tilstrækkeligt og betryggende jf. medarbejderen der. I danske skibe, samt i hvert fald nordeuropæiske skibe, passagerskibe og færger holdes dette ugentlig.
Det er ikke et spørgsmål om en ulykke kan ske, men hvornår den sker.
HOLD JER FRA ”Krydstogt på Yangtze floden” indtil alle rejsebureauerne (worldwide) får ændret sikkerheden for skibene på floden.

En god og fyldig beskrivelse/rejsetip fra Kina

21/05 2012 Bjørn Larsen
Hej Ole Gertsen.

Ros til en rigtig god og fyldig beskrivelse fra jeres rundtur i Kina. Vi har selv for nogle år siden været på en helt lignende tur i landet og kunne nikke genkendende til dit rejsetip. Især landskabet i sydkine (guillin) var særpræget.
Vi har tidligere lagt et rejsetip ind om turen, så du er velkommen til at se denne eller læs om den på www.fjernehorisonter.dk

Mvh.
Jytte og Bjørn Larsen
Aalborg

Beijing

19/05 2012 Jette Mortensen
Spændende læsning, og overvejer nu en tur til Kina.

Tak fordi I delte jeres oplevelser

Rigtig dejligt at læse om jeres oplevelser i Kina. Læste med stor interesse, da jeg netop selv har bestilt en tur til stort set de samme steder. Dog kun 16 dage. Det var en fornøjelse at læse artiklen og se fotos. Blev bekræfte i at det er en tur vi kan glæde os til.
Klik for at bedømme dette rejsetip: 

Skriv din egen kommentar

Overskrift
Dit navn
E-mail
(Vi offentliggør ikke din e-mailadresse)
Kommentar

Læs mere om rejser til Beijing

Hoteller i Beijing
Rejser til Beijing
Denne side er udskrevet d. 11. december 2016 fra
http://www.fdm-travel.dk/thailand/underholdning/

Ring til en rejsekonsulent på 70 11 60 11 hvis du ønsker hjælp til bestillingen eller har spørgsmål. Du kan også bestille direkte på www.fdm-travel.dk.