Flere rejsetips om Beijing

Glostrup
3. okt. 2011

Kina på egen hånd med guide

Så er eventyret begyndt, det eventyr som startede over et par flasker rødvin i Liseleje, og som jeg aldrig troede, skulle blive til virkelighed. Min veninde skulle deltage i en rejse til Kina som hendes barndomsvenindes datter havde arrangeret, det var venner og familie der skulle deltage, Gitte havde studeret på universitetet i Beijing og talte kinesisk.
Min veninde vidste ikke om hun skulle deltage, men godt hjulpet på vej af rødvinen, sagde jeg,” hvis du vil af sted, så tager jeg med,” og jeg blev taget på ordet.
Den forbudte by

Efter at have pakket ud tog vi taxa til silkemarkedet, her kunne vi købe alt til billige priser, man skulle prutte om priserne, det var vi nok ikke så gode til i starten, men Gitte og Lis kendte jo det hele, så de var gode hjælpere. Vi skulle alle sammen have jakker, vinterjakkerne havde vi ladet blive hjemme, det var november og koldt, så det lunede at få den nye jakke på. Efter en god lang travetur rundt på markedet, tog vi tilbage til hotellet og hvilede os lidt, inden vi skulle ud at spise på en lokal restaurant, hvor der bestemt ikke kom mange turister, her fik vi mange forskellige retter, som smagte herligt, vi fik da også maden i munden, selv om vi spiste med pinde. Jeg havde øvet mig hjemme i Danmark . Vi var færdige med at spise ved 20 tiden, så vi gik lidt rundt og kiggede på forretninger, kl. er nu 22,00, vi er meget trætte, vi har været oppe i 32 timer, så nu skal vi i seng, det har været en lang dag.

Indgang til den forbudte by

Stod op kl. 7.30 efter en god nats søvn, gik ned og spiste et overdådigt morgenmåltid, der var alt hvad hjertet kunne begære, der stod en kinesisk kok, der lavede spejlæg, omelet, eller røræg efter ønske. Bussen hentede os kl. 9. Vi skulle se Den Himmelske Freds Plads, den er meget stor, der kan stå 1 million mennesker. Vi startede i Formand Maos mausoleum, vi skulle stå i rækker med fire, vi måtte ikke standse, da vi nåede ind, gik to til højre og to til venstre, vi måtte ikke have tasker eller fotoudstyr med. Der lå han så den gamle mand, med en gul lampe der skinnede ned i hovedet på ham. Der var en kineser der gik helt i extage, hun blev omgående slæbt ud af to vagter. Snart var vi ude på pladsen igen. Mod øst ligger museet for kinesisk historie og den kinesiske revolution, Mod vest ligger Folkets store hus eller parlamentet, Mod nord ligger Den himmelske freds port. Fra portrættet over den største af portene, kan Mao skue over mod sit mausoleum. Det var ovenpå denne port, Mao i 1949 proklamerede den kommunistiske stat.
Der står kinesiske skrifttegn på begge sider af portrættet, til venstre står” Længe Leve Den Kinesiske Folkerepublik”. Til højre:” Længe Leve Harmonien Mellem Verdens Folk”.
Nu gik turen gennem porten til den forbudte by. Det er et kæmpeareal, med mange smukke bygninger. Meridianporten er den største af portene, den har 5 pavilloner på toppen, herfra kunne kejseren overvåge militærparader eller kundgøre det nye års komme.
Porten til Højeste harmoni er den største og vigtigste bygning i den forbudte by og ligger i midten af en 30.000 km2 stor plads. Paladset er 35 m højt, det står på en tre etagers forskudt terrasse, der er omkranset af hvide marmorbalustrader, 18 røgelseskar i bronze symboliserer de 18 provinser i det kejserlige Kina, den midterste trappe er todelt, så kejseren i bærestol kunne bæres over marmorudskæringerne i midten. På vestsiden af terrassen er der en lille pavillon med et kornmål, og på østsiden et solur. Begge symboliserer Kejserens retfærdighed. Bronzeskildpadderne symboliserer styrke og udholdenhed, og tranerne lykke og et langt liv.
Paladset for midterste harmoni, her kunne kejseren gøre de sidste forberedelser, inden han skulle ind på tronen i paladset For højeste Harmoni.
Paladset for Bevaring af Harmoni er blevet brugt til festmiddage. Herfra går man ned af trappen, der i midten har en Drageflise, der er hugget ud af en 250 t. stor marmorblok.
Vi gik igennem den kejserlige have med mange spændende træer. Fortsatte til Jingshan park, her oppe på bjerget, er der en flot udsigt ud over Beijing og den forbudte by. Men der var langt op, det var lige ved at tage vejret fra mig.
Tony holdt klar med bussen, så vi kørte ud og spiste frokost, inden vi besøgte antikmarkedet, hvor handlen gik livligt. For enden af gaden ligger hutonerne, her besøgte vi et gammelt ægtepar, de havde vel højst 6 km2 at leve på, vi har det godt i lille Danmark. Vi gik på en lokal cafe og drak risbrændevin, det trængte vi til, vi frøs alle sammen, men det kunne sætte varme i kroppen. Vi gik igennem en indkøbsgade, hvor kineserne selv handler, her var mange ting vi ikke spiser, hønsefødder, griseører, grisetæer og fugleunger på spid. Vi kørte i taxa hjem, det er en oplevelse i særklasse, her er ingen færdselsregler, eller det ser ikke sådan ud, vi grinede meget på den tur, Kl. 20 gik vi ud og spiste aftensmad, bagefter kiggede vi lidt på forretninger og fik skrevet postkort,
Kl er næsten 1, jeg er ved at falde i søvn af træthed.
Templet for god høst

Himlens tempel Clossene fabrikken

Stod op kl. 7 og nød den dejlige morgenmad. Kl. 9 kom bussen og vi satte kursen mod Himlens Tempel. Det var desværre diset i vejret, det meste af dagen .Templet for Bøn om God Høst er et af Kinas smukkeste templer, der er ikke brugt et eneste søm til at bygge med, det er fantastisk. Templet er domineret af cirkler, der symboliserer himlen, mens den kvadratiske grundplan symboliserer jorden. Det tredelte runde tag, er forskudt i tre etager, og er lavet af glaserede blå tagsten. På toppen sidder en forgyldt kugle i 38 m. højde Taget holdes oppe af 28 kæmpesøjler. De fire centrale søjler symboliserer de fire årstider. De 12 yderste symboliserer de tolv måneder, og de tolv inderste dagens og nattens timer, loftet er utroligt smukt.
Den kejserlige Himmelhvælving er omkranset af en 5 m. høj ekkomur,
. To personer kan snakke med hinanden, selv om de står meget langt fra hinanden, langs med muren.
De tre Ekkosten er placeret i forskellig afstand fra muren, et klap i hænderne ved den første sten giver et ekko, et klap på den anden giver to ekko, og et klap på den tredje giver tre ekko.
Det runde Alter.
Består af tre marmorterrasser, der symboliserer himlen jorden og den menneskelige eksistens. Tallet 9 er kejsertallet og symboliserer himlen. Fliserne i alteret er opbygget i cirkler, der alle kan deles med 9, og antallet af trapper, er delelige med 9. Når man står midt i alteret og taler, runger det.
Senere på dagen besøgte vi en Closene’ fabrik, hvor der blev lavet krukker og vaser, det var spændende at se, det er et kæmpearbejde at dekorere tingene, og timelønnen er meget lille. Arbejderne spiste frokost på den stol de sad og malede, de virkede glade, var meget venlige, og utrolig dygtige.
Så var det frokosttid, som sædvanlig endejlig oplevelse. derefter gik turen til den store indkøbsgade, men den så vi nu ikke meget til, vi handlede i gyderne bag den, og der blev handlet vildt., vi mødtes igen kl. 15.30, der var nogle der tog tilbage til hotellet med al bagagen, og så var vi nogle, der tog ud på silkemarkedet og handlede videre, vi var først tilbage på hotellet kl. 18.30, og vi skulle af sted igen kl. 19. Vi skulle i Peking Operaen, det var flot, men det er ikke, som når vi går i teater, og musikken var meget speciel. Kinesisk musik er lidt støjende i danske ører. Da det var slut, blev vi kørt til hotellet og gik ud og spiste sent aftensmad. Vi var tilbage 22.30, nu er klokken 24, vi har pakket alle de ting ud, vi har købt, nu skal vi sove , vi skal køre kl. 8.30 i morgen.

Templet for god høst

Ming gravene og Den Kinesiske mur

Startede dagen med et besøg i Ming gravene, vi spadserede af Udødelighedens vej, der er flankeret af 36 kæmpestore stenfigurer, det var fantastisk flot. Vi fortsatte til Dingling graven, hvor kejser Wanli er begravet. Her fire etager under jorden, er der en stor underjordisk grav, hvor kejseren og hans to koner ligger begravet, alle skattene der blev begravet med ham, står nu på museer i Beijing.
Efter frokost gik turen så videre til feriens højdepunkt.
Den Kinesiske Mur.
Da vi nåede bjergene, fik vi det første glimt af det betagende bygningsværk. Den snor sig gennem bjerglandskabet, bestiger bjergtinder og krydser vandløb, på ryggen er der plads til et femspands hestevogne.
En kinesisk legende fortæller om” kvinden Meng Jiangnu´’ der havde været adskilt fra sin mand i mange år, fordi kejseren havde beordret ham til at arbejde på Den Store Mur. Hun besluttede at lede efter ham, og efter lang tids søgen langs den tusinder af kilometer lange mur, kom hun til Shanhaiguan, hvor muren når havet. Her fik hun at vide, at hendes mand var død. Hun græd så mange tårer, at en del af muren skyllede væk, og afslørede liget af hendes elskede. Hjerteknust kastede hun sig i havet og druknede.
Det var en fantastisk oplevelse, da jeg havde kæmpet mig op til det 3 vagttårn, var jeg sikker på, jeg ikke ville nå længere, men Hanna og jeg, blev enige om, da vi havde sundet os lidt, at vi måtte højere op .Det var en utrolig følelse, da vi nåede toppen og skuede ud over dette utrolige bygningsværk, det var hårdt, men det var alle anstrengelserne værd. Man kunne følge muren, så langt øjet rakte, den tur glemmer jeg aldrig . At stå midt på Den Kinesiske Mur, er nok det, alle drømmer om, men jeg havde aldrig troet, at jeg skulle opleve det. Det var højdepunktet på turen.. Den følelse at stå og skue ud over bjergene, føle den historie, der lå bag, ja den var ubeskrivelig. Nedturen var næsten lige så hård som turen op, men vi havde varmen, og tog det med ro. Vi fandt et sted, hvor vi kunne få en kop kaffe og vente på de andre, der havde kræfter til at gå længere end os, aldrig har en kop kaffe smagt så godt. Kl. 16.30 kørte vi hjemad, en tur på ca 60 km. Det var en halsbrækkende tur, inden vi nåede udkanten af Beijing, så sneglede trafikken sig af sted, vi var hjemme kl. 18, så vi havde halvanden time til at komme os i , inden vi skulle ud og spise Peking and, det smagte pragtfuldt, men var en anden måde at spise and på, end den vi bruger juleaften. Der var and skåret i tynde skiver, grøntsager og små pandekager, dem skulle vi fylde med and og tilbehør, rulle dem og spise dem med pinde, det endte nu med, at de fleste af os brugte fingrene.
Efter maden gik vi en tur gennem madgaden. Det er en gade hvor kineserne sidst på eftermiddagen stiller boder op og laver mad, som den menige kineser kommer og spiser, der er jo ikke så meget plads, til at lave mad hvor de bor. Der var alt mellem himmel og jord, det så nu ikke særlig lækkert ud, der var blæksprutter, fugleunger og kød på spyd, der var grisetryner, ører, haler og tæer, ikke lige det vi danskere plejer at sætte tænderne i. Vi var nogle stykker der gik en tur bag efter, men det er meget koldt i aften, så vi sluttede nede i restauranten med en kop kaffe, nu er kl. næsten 23,30 og vi er godt trætte. I morgen skal vi ud og se Sommerpaladset.

Himlens tempel

Sommerpaladset

Sommerpaladset blev det sidste helt store bygningsprojekt der blev sat i gang af QINGDYNASTIET. Pengene til byggeriet var oprindelig afsat til kanoner og skibe, så det kinesiske folk kunne få stoppet ydmygelserne især fra europæerne.
Men det blev kun til et enkelt skib Marmorbåden, der kan ses i Sommerpaladset.Qingdynastiet ville hellerer nyde livet i isolation, og pengene blev i hemmelighed omdirigeret til bygningen af Sommerpaladset.
Enkekejserinde Cixi satte byggeriet i gang i 1888, på et sted i Beijings nordvestlige udkant, hvor der i forvejen var en kejserlig have med en stor kunstig sø Kumming søen. Herlighederne til brug for kejserlige sommerudflugter fra Den Forbudte by stod færdig i 1895, hvorefter de forenede otte fremmede magter i Kina atter ødelagde en del af paladset i 1900. Siden er bygningerne blevet restaureret flere gange, og byder i dag på et af de flotteste eksempler på nordkinesiske haver. Særlig da vi nåede søen, disen lå som et tykt tæppe over søen, men da solen brød igennem åbenbarede der sig et fantastisk syn,der lå marmorbåden og spejlede sig i vandet.
Det var en meget flot tur igennem paladset, Først kom vi til Paladset for Velvilje og et langt liv,
Her modtog kejseren gæster. Her ligger også det store teater, hvor enkekejserinde fornøjede sig.
Den lange Korridorer 728 m lang og meget smuk dekoreret med 1400 malerier, den følger søen ned til Marmerbåden, der siges at være udhugget i et stykke marmor, oprindelig var den forsynet med kanoner, så det smagte lidt af forsvar, men det fandt Cixi afskyeligt, og de blev omgående fjernet.
Vi spiste frokost på vejen hjem til hotellet. I eftermiddag har vi været ude at shoppe, vi har travet, jeg ved ikke hvor mange km. Vi har også kørt i cykeltaxa, det var en nervepirende oplevelse, man følte sig lidt lille ude midt i trafikken, i en lille skrøbelig trækvogn, der snoede sig ud og ind mellem bilerne.
I aften har vi spist slange og drukket slangeblod, det var nu ikke den store fornøjelse, det smagte udmærket, men jeg kunne ikke få tankerne væk fra, hvad det var jeg puttede i munden. Flemming drak både blod og galle, jeg synes, det var flot. Vi sluttede dagen med en drink i baren på hotellet, hvor vi fik os en sund latter. Der var et par stykker, der troede, de havde købt et elskovsmiddel, eller noget der lignede, indpakningen var meget flot, men om det virkede, skal jeg bevare som en hemmelighed. Kl. er 23,00 det er sengetid, jeg er dødtræt.

Udødelighedens vej

Fridag

Det har været fridag i dag, Joan, Maiken og jeg tog en taxa til silkemarkedet, hvor vi handlede vildt ind i 4 timer. Efter at have været hjemme på hotellet og læsse alle pakkerne af, gik vi ud og fandt en bod, hvor vi spiste frokost, en eller anden ubestemmelig bolle med grønt i, som smagte fortrinligt, og kostede næsten ingenting, derefter på indkøb i et stormagasin, det lignede nu for meget dem derhjemme ,boderne er mere spændende. Vi mødte en student, der fulgte os til en bank, hvor vi kunne bruge Dankort, han var rigtig flink og sød.
Nu har vi pakket, der måtte pakkes om et par gange, før det kunne være i taskerne. Vi har været ude at spise vores sidste middag i Beijing for denne gang. Vi hentede pigerne, der havde fået massage, det kunne vi andre også trænge til, men der var ikke mere tid, middagen ventede, vi fik som sædvanlig lækker mad.
Joan og jeg gik gennem madgaden hjem, vi var nødt til at filme den, ellers var der ingen, der ville tro os, når vi kom hjem. Efter en tur i baren sluttede den sidste dag.
Den kinesiske mur

Vi skulle flyve kl. 13,30 kinesisk tid, og vi skulle være i lufthavnen 2 timer før, vi troede, vi havde god tid, men kineserne er ikke så hurtige, vi stod i kø, og da vi endelig nåede transithallen, var det næsten tid til at gå ombord i flyet.
Vi landede i Kastrup samme dag kl. 16,25 dansk tid efter en utrolig tur.

Tak til især Gitte for den viden du delte med os andre, men tak også til: Lis, Stella, Nelly, Hanna, Kirsten, Maiken, Christian, Nina, Flemming, Anette, Bente og Joan for et godt sammenhold, på trods af, at vi ikke kendte hinanden, inden vi tog af sted. Turen blev mit livs oplevelse, jeg oplevede så meget, som jeg aldrig havde drømt om, Det var et eventyr, som jeg kan leve længe på.
Marmorbåden

Cykler alle vejne.

Kommentarer til rejsetippet om Beijing

Ming gravene

04/10 2012 Finn Sørensen
Det er nogle år siden jg var i Beijing og Xian men jeg husker stadig at man skulle passe på, for at undgå skiltet fra de Olympiske Lege! - når man ville fotografere Muren ved Badalin - så vidt jeg husker. Et "Tivoli" med tovbane lå også lige ved siden af. Og Ming graven var vi ikke inde i, desværre. Til gengæld kunne vi gå over til Silkemarkedet fra den afdeling af Traders Hotel, som vi boede i, og også ned i et stort, underjordisk indkøbsområde med station, lige ved siden af - og højhuset "China World". Lidt derfra lå den specielle TV og telegraf-bygning, på to ben, vinklet og med helikopterplatform på taget - vist tegnet af en Hollandsk arkitekt? Jeg fik nærbillede af en vinduespudser-platform - så man har indtryk af, hvor enormt det er. Ikke så langt derfra lå Kinas højeste hus. Det var lige i forretningsområdet, hvor de virkeligt var gang i den. Norman Fosters lufthavn er også en oplevelse, med tog imellem afdelingerne

jeg må til Kina

27/10 2011 Lofy
levende beretning om en fantastisk rejse, der får mig til selv at ville afsted :0))