Flere rejsetips om Kina

• Det hellige bjerg

12.09.14: Rasmus
    For folk der tager til Kina, kan det stærkt anbefales, at hvis man er i Beijing, og man har tid, at man tager en 1 eller 2 dage i byen Tai'an, som ligger 2 timer fra Beijing i højhastighedstog.
  • MED LILLROY SOM BLIND PASSAGER

10.08.13: GUNVOR
    13.7.2013 INDLEDTE VI VOR 2. KINA REJSE. KINA ER IMPONERENDE - IKKE BARE I STØRRELSE, MEN OGSÅ I KULTUR,HISTORIE OG NATUR.
    VI STARTEDE UD I SHANGHAI.FRA LUFTHAVN MED HØJHASTIGHEDSTOG TIL CENTRUM 305 KM/H.
  • Forberedelse til en grupperejse

14.05.13: Stephanie Stadager
    Jeg har flere gange været på grupperejser rundt om i verden, hvilket er en skøn rejseform. Man deler oplevelserne sammen, hvilket kommer en til gode, både på turen og når man kommer hjem.

Læs mere om rejser til Kina

Fra en af landsbyerne, hvor der var musik og dans på torvet.
Janderup
29. okt. 2010
Vinderrejsetip December 2010

Guizhou, det "ukendte" hjørne af Kina.

Mit forslag til en anderledes ferie, går til det sydvestlige Kina. Der kommer ikke så mange turister, kulturen og levemåden har ikke forandret sig så meget, og ind imellem følte vi os som "de første hvide mennesker på stedet".
To unge pandaer leger.

Efter en behagelig flyvetur fra Amsterdam, landede vi midt i storbyen, Chengdu.

Ved byen, var vi i et par parker for at opleve stemningen der. I den første var der gang i det, der blev spillet meget højt musik som der blev danset eller dyrket gymnastik til, i den anden var der meget mere ro og en helt anden stemning. Lidt længere inde og op ad nogle stier mod et tempel var der nogle sjove men frække aber. Inden vi forlod Chengdu, var vi omkring et center for opdræt af pandaer. Vi mødte både ældre, unge legesyge og kuvøse pandaer, også en art af røde pandaer, helt anderledes end de sort/hvide men meget søde at se på.
I de større byer, blev der ikke sparet på strømmen, det var måske lige i overkanten, men de syntes a

Efter en flyvetur, var alt meget anderledes.

De næste dage sejlede, kørte med tog og i bus rundt i provinsen, Guizhou. Der findes 13 forskellige minoriteter, vi besøgte flere af dem, så deres forskellige dragter og kulturer. De virkede meget glade og åbnede gerne deres hjem for os. Alt virkede meget velordnet, hver en plet var udnyttet og markederne bugnede af deres friske afgrøder.
Kvinderne ser ikke så stærke ud, men hold da` hvor de kan slæbe.

Velkomst med høj musik og risbrændevin.

Ved flere af byerne blev vi modtaget af de fleste af landsbyens beboere, mændene spille på bambus fløjter, kvinderne skænkede deres brændevin, vi var blevet advaret mht. smagen, men vi syntes at det smagte ok. Så var der nogle gange musik og dans på deres torv, og bagefter kunne vi gå rundt i landsbyen der nu var "normal" igen, alle havde gang i et eller andet, nogle få steder var der en lille bod hvor der blev solgt div. håndarbejde til ingen penge.
Ja, så løber han da` ingen steder.

På tur i bjergene, næsten ingen trafik,

Der er ikke så mange der har bil i denne del af Kina (endnu) så ind imellem stoppede bussen, vi gik ud og fulgte så vejen for at strække benene og fik så mulighed for at tage nogle anderledes billeder. I floderne var vandstanden lav, det havde regnet vildt et par måneder før, flere steder var vejen ødelagt pga. jordskred, men her i sep. mdr. regner det normalt ikke så meget.
Fra landsbyen, Basha, mændene viser hvad deres gamle geværer kan.

Trommetårne, vind og vandbroer.

Hver landsby har et trommetårn, det blev før brugt til at advare om fjender og inde i tårnet kunne de vise mænd sidde og tage de store beslutninger for landsbyen. I det lidt større landsbyer, var der et tårn for hver klan der var der. Vi havde en enkelt "fridag", så vi blev kørt op i bjergene, for så at gå ned inde imellem rismarkerne, hvor der blev arbejdet som for 100 år siden.
Typisk landsby, med vandløb der er opdæmmet så alle har vand lige ved døren.

Frodigt og muligt at høste 3.gange om året.

Vi var oppe ved Kinas største risterrasser i Longji, havde en enkelt overnatning deroppe, kunne godt have brugt en dag mere der, for der var der rigtig hyggeligt og det kunne have været spændende og gå rundt i området, men vi kunne jo ikke nå alt!
Fra Li-floden.

Sejle på Li-floden, grottebesøg og show på floden om aftenen.

De sidste dage i Kina, var meget anderledes, vi så turiststeder som også den alm. kineser rejste langt for at opleve, på deres 20yuan seddel er der et motiv fra floden, der er en meget flot oplyst grotte og showet på floden om aftenen, med 600 medvirkende er iscenesat af han der lavede åbningsceremonien til OL, den ene scene mere flot end den anden.
Verdens største Budha, hugget ud i klippen ved Leshan.

Cykeltur på landet.

På den sidste hele dag i Kina, cyklede vi ud på landet. På vejen ud af byen var vi noget nervøse, trafikken er modsat vores, dvs. den stærkeste har ret, så det var med at holde godt øje fx. med el-knallerterne, der jo er svære at høre. På turen mod Budhaen, så vi hvordan te skal laves og købte også en del grøn te med hjem. En spændende rejse, på 18 dage, var ved at være slut, så var det bare hjem for at fordøje alle de forskellige indtryk, kikket billeder og bestille fotobogen på nettet. Ps. var med på en grupperejse for første gang, men vi har det nok bedst med at rejse alene, det giver en meget større frihed og vi kan gøre hvad vi vil, når vi vil. Mvh. Birte og Ole.