Flere rejsetips om Kina

• Det hellige bjerg

12.09.14: Rasmus
    For folk der tager til Kina, kan det stærkt anbefales, at hvis man er i Beijing, og man har tid, at man tager en 1 eller 2 dage i byen Tai'an, som ligger 2 timer fra Beijing i højhastighedstog.
  • MED LILLROY SOM BLIND PASSAGER

10.08.13: GUNVOR
    13.7.2013 INDLEDTE VI VOR 2. KINA REJSE. KINA ER IMPONERENDE - IKKE BARE I STØRRELSE, MEN OGSÅ I KULTUR,HISTORIE OG NATUR.
    VI STARTEDE UD I SHANGHAI.FRA LUFTHAVN MED HØJHASTIGHEDSTOG TIL CENTRUM 305 KM/H.
  • Forberedelse til en grupperejse

14.05.13: Stephanie Stadager
    Jeg har flere gange været på grupperejser rundt om i verden, hvilket er en skøn rejseform. Man deler oplevelserne sammen, hvilket kommer en til gode, både på turen og når man kommer hjem.

Læs mere om rejser til Kina

Spændende oplevelser i Kina.
Hanne Juncker
Hjerting
1. okt. 2009

Spændende oplevelser i Kina.

Det er fantastisk at gå på den Kinesiske mur, men jeg synes, der også er mange andre ting, som er fantastisk i Kina.

Praktiske ting inden afrejse

Inden ferie sender jeg kopier af pas, billetter, forsikring til min mail adr. så, hvis uheldet er ude, og vi mister dem, kan vi altid få kopier. Bagagen tager jeg et digital billede af inde aflevering ved check ind, så er det let at vise, hvordan kufferterne ser ud, hvis de ikke når frem.

Det er en fordel at have US dollars med til Kina, for her holdes kursen kunstigt oppe, så selv om dollar kursen i Danmark var meget lav, fik vi mere for 1 dollars end for 1 euro i Kina!
Træner ved Den forbudte By

Tuen gik til Beijing og Xi´an.

Efter vi var på 10 dages tur til Beijing i 1999, var mit store ønske komme til Beijing og herfra køre med nattoget til Xian for at se Terracotta krigerne. Dette ønske blev opfyldt med en spændende 10 dages tur med FDM i 2007.

Vi fløj til Beijing, hvor vi var på tur rundt med den danske guide. På vej ind i Den forbudte By så vi soldater, som trænede.
Er der tid i Beijing, så prøv at tage ind til Den Himmelske Fredsplads enten til solopgang eller solnedgang!
Vi tog hen for at se flaghejsning/vagtskifte ved solopgang. Det var spændende at overvære. Ringvejen bliver spærret for alt trafik, så kommer soldaterne marcherende fra Den forbudte By, og går over vejen. Flaget bliver hejst ,mens nationalmelodien bliver spillet gennem en højtaler, bagefter bliver 2 soldater stående vagt, resten marcherer tilbage og vejen bliver igen åbnet for trafikken. Der var rigtig mange tilskuer, men jeg tror, at der kun var det ægtepar, som vi fulgtes med og os, der var turister!
Model af Den Forbudte By

Ved Den Himmelske Freds Plads er det muligt at se mange spændende ting.

Kan det lade sig gøre at besøge ”Folkets Hus” kan det varmt anbefales, utroligt at det blev bygget på 10 måneder.
Spændende er det også at se museet med byplanlægningen, hvor man bl.a. kan se hvor omfattende Den forbudte By er.
Det er gratis at komme ind i Maos mausoleum, da alle skal have mulighed for at se formand Maos balsamerede lig, så køen kan være lang, men det går hurtigt, da man ikke må stå stille derinde! Åbningstiderne står udenfor, men de kan alligevel godt ændres.

Det skulle betyde held, at blive fotograferet sammen med en turist. Første gang jeg blev "spurgt" med fingersprog, tog jeg deres kamera og fotograferede dem, men jeg fandt ud af, at det ikke var det, de mente!
Det var svært af finde ud af togafgangene!

Trængesl på banegården

Efter vi havde været på Den kinesiske Mur, skulle vi med nattoget til Xi´an.
Vi var glade for, at vi havde guide med på hele turen, særlig da vi skulle med toget.
Alt bagagen skal gennemlyses, så der var trængsel.
Man skal gå et stykke, så det er en fordel at en lille handy kuffert med, og endnu større fordel, at vi bare kunne følge efter guiden inde på banegården.

Vi rejste på 1. klasse

Fornem kupe

Selv om der både var spisevogn og vogn med bar i nattoget, kunne vi bestille morgenkaffe, som så
blev serveret i kupeen, så det var fint at have nogle kiks eller andet med.
Der stod termokande og blomster på det lille bord i 4 personers kupeen.
Jeg fik lov til at tage et billede af "flaskedamen"

Speciel oplevelse

Tiderne er forandret også i Kina, og her er stor forskel på fattige og rige. En del ældre bad om tomme drikkeflasker, og guiden havde fortalt, at nogle kun har de penge, som de kan tjene på denne måde, så da jeg mødte denne gamle slidte kone, som gik rundt for at få tomme flasker på p-pladsen til Terracotta soldaterne, fik hun lidt penge.
Det blev en speciel oplevelse, for bagefter kom hun og greb min hånd, som hun holdt, mens hun så mig ind i øjnene, ja som guiden sagde” det var stærkt” og sådan føltes det, jeg har aldrig oplevet nogle vise sin taknemlighed på denne måde.
Fra Ha Yang Ling Museum

Tarracotta krigerne og Han Yang Ling Musset

Terracotta krigerne, også kaldes verdens ottende vidunder, som har stået æresvagt under jorden siden Qin - dynastiet (221 - 206 f.kr.), var en kæmpe oplevelse.
Fantastiks spændende var det også at besøge Han Yang Ling Museum ca. 60 km fra Xi´an. Museet blev først åbnet i 2006, og den lokale guide mente, at om nogle år, vil det blive lige så kendt som Terracotta krigerne, men Han Yang Ling Museet var løbet tør for penge, så det var endnu ikke bleven kendt.
Det var den lokale guide, der foreslog ½ dages udflugt hertil på vores fridag, og heldigvis var vi med på den!

Fra underholding i Opera Huset i Xi´an.

Underholding er der nok at vælge imellem.

Der er mange flotte forestillinger, men jeg vil anbefale at tage ørepropper med til Kinesisk Opera (som er en blanding af mange ting),og her er musikken meget høj og gennemtrængende.

Kineserne køber aftensmad ved gadeboder

Spændende at opleve byerne om aftenen.

Selv om man kan være godt træt, skal det næsten opleves at gå rundt i gaderne om aftenen, Billederne her er fra Xi´an, men også i Beijing er der en gade, hvor de laver/sælger mad ved boder med forskellige specialiteter.
Vi tager altid visit kort med fra hotellerne, hvor vi bor, så vi kan komme tilbage, hvis vi ”farer vild”. Særlig i Kina er det er fordel, da mange stadig kun kan læse kinesiske tegn.
Fra Xi´an

Der er flot belysning

Både Beijing og Xi´an er meget farvestrålende om aftnen, også selv om vi gik tur sent, så vi fandt ikke ud af, hvornår lysende blev slukket!
Der er stadig mange cyklister med stor læs

Trafikken er stor

Ja Kina er stadig et land med store kontraster. Der er mange cyklister, og de må ikke have lys på, for så vil de generer bilisterne!
Som fodgænger skal man være extra opmærksom, for cyklisterne er overalt, også i de smalle gader!
Vi så kun én gang, at 2 biler var kørt ind i hinanden!

Det kan være svært at komme over vejen.

Kineserne var ved at lære at overholde reglerne, både bilister, cyklister og gående skal holde for rødt lys, så hvor der er fodgængerovergang gik det fint, ellers skal man huske på, at i Kina er det bilerne, som har forkørselsret.
Stor udvalg af kager hos konditoren i Xi´an.

Kina skal opleves

Vi mødte stor venlig – og hjælpsomhed i Kina.
Der er f.eks. ikke mange steder, hvor de i en konditorforretning, hvor man også kan købe te, vil gå ind i nabo forretningen efter varmt kakao, fordi vi gerne ville købe det, men det gjorde de i Xi´an!
Ja Kina skal man selv opleve, og jeg ønsker alle, som rejser til Kina, en rigtig god tur med mange spændende oplevelser!

Kommentarer til rejsetips om Kina

ændringer

12/03 2011 Hanne Juncker
Hej.
Jeg har netop været en tur i Kina og kan fortælle, at der er sket ændringer, så nu får man ikke mere for US dollars end for EURO!
Badaling virker også forandret, da der ikke mere er sælger på "Muren", så nu kan man gå i ro og fred!
MVH
Hanne

Badaling og børn.

14/12 2010 Hanne Juncker
Hej.
Tak for det.
Angående Badaling har jeg senere fravalgt ture til Kina, fordi det var med udflugter til Badaling! Nu har jeg bestilt en rejse med overnatning ved muren, så det bliver spændende!
Børn:
De 2 gange vi har været i Kina har været med så "stort" pogram, så dagene var fyldte med udflugter og oplevelser, som vi syntes var spændende, men vi talte om, at det nok ville være anstrengende for børn (der var ingen børn med). Du ved, om dine børn har lyst til, at de skal noget bestemt hver dag, for ellers er der jo ture til Beijing, hvor man kan købe forskellige udflugter og så holde nogle dage fri. Håber du/I får en god tur - Kina er spændende! MVH Hanne

Kina-Tibet

07/11 2010 Benni Bojer
Har veret i Kina set mange ting men en stører oplevelse var at køre i tog til tibet sove i en kupe 6 voksne og alt bagace i 48 timer ,kørt med bus runt og se the plantager og set hvordan munkene bor i deres templer og handle med gadesælger er sjovt ,har også danset sqaredance på muren, så der er mange spændene ting at se Venlig hilsen Benni

Flot Rejsetip

04/11 2010 Ole John Nielsen
Det er et flot opsat Kina rejsetip du har lavet. Jeg har været i Beijing to gange og det er altid en fantastisk oplevelse. Der er to ting jeg gerne vil tilføje til dine tips. For det første er et af de sjoveste steder i Beijing området ved Ho Hai søen bag den forbudte by. Lej en båd som kineserne gør og gå på bar efterfølgende. For det andet er det interessant at komme på muren og det er specielt interessant at man kan komme på muren flere forskellige steder og de er meget forskellige. Lad være med kun at tage til Badaling

Beijing

04/11 2010 Jonna S. Have
Hej Lone Tag endelig børnene med. Jeg besøger hvert år Beijing(familie derovre). To børnebørn på 5 og 8 år rejser meget med deres forældre og er med mig rundt. De har stor fornøjelse af turene og kineserne er meget glade for børn og har megen tålmodighed med dem. Måske vil vi synes at de kinesiske børn får for stor tålmodighed fra forældrene. Er dine børn lyshårede vil kineserne meget gerne røre ved deres hår. Og de elsker vores lyse hud, og vil også gerne røre. Kalde gerne andre sammen så alle kan røre. Tag endelig børnene med, det vil være en stor oplevelse for dem. Mvh Jonna

Lone: Tag børnene med!

04/11 2010 Leif Knudsen
Vi var i Beijing i marts med FDM - en fantastisk tur, fuld af oplevelser og med søde og vidende guider - og der var bl.a. en enlig mor med i gruppen, med en dreng på omkring 8-9 år - og både rejsefæller og lokale synes det var helt OK. Han havde en flot tur, og børn i almindelighed bliver feteret af de lokale - jo mere lyshårede des bedre. Der var flere børn og ganske unge i gruppen, og det var intet problem overhovedet. Rigtig god tur!

Børn med til Beijing

03/11 2010 Lone
Overvejer MEGET at tage en FDM-rejse til Beijing (og Xian) i løbet af 2011... Har aldrig været der tidligere, så tankerne går mest på, om jeg skal vælge at rejse alene - eller tage den ene (eller begge) af mine børn med. Søn og datter (hhv 9 og 7 år).... Kan nogen give mig et par gode brugbare råd til, hvad/hvem/hvordan jeg evt skal vælge at rejse - tænker, det bliver 10-dages turen til Beijing + Xian?? På forhånd tak for tilbagemeldinger mvh, Lone

Kina

11/12 2009 Finn Sørensen
Jeg har også været i Kina, både Beijing - og Xian, med tog. Et stykke uden for Beijing, så jeg den Store Mur, med et Tivoli arrangement, og Olympiske skilte, så man måtte sno sig, for ikke få dem med på billederne. Men Xian, - meget "grå", og med bymur, var en oplevelse, med højhuse, lige uden for muren (Bemærk, 13. og 14. etage mangler!) Qins grav, og museum, med soldaterne, og kobbervogne, i lidt mindre end rigtig størrelse - så var der heller ikke mere kobber. Som jeg så, i en engelsk omtale, så har mange af disse gamle riger, nogle rigtige "stinkere", som grundlæggere, selv om Qin også fik rettet møntvæsenet, og lavet veje, og et fungerende administrativt system.

Til Krystyna

08/10 2009 Hanne Juncker
Hej Krystyna. Der er også utroligt spændende i Kina. På den sidste fridag i vores ferie deltog vi i stedet for en heldags udflugt, som guiden flot satte sammen efter deltagernes ønsker! De mange andre oplevelser kan læses om på FDM link "Beijing & Xi´an". Igen husk Dollars, gerne 1 dollers, så kan man let handle med gadesælgerne! MVH Anny J. Juncker

Tak for beskrivelsen.

07/10 2009 Carsten Schmock
Da jeg selv på fredag 10/10 skal til Guilin på en 20 dages tur alene,inviteret af en bekendt i Kina,vil jeg glæde mig endnu mere efter den dejlige beskrivelse du har givet af landet. Det skal lige siges at,jeg er 70 år. Venlig hilsen Carsten

Rejsetips fra Hjerting

03/10 2009 Krystyna Vandborg-Hansen
Jeg har ikke været i Kina, men har fået lyst efter den spændende beretning med interessante billeder. Mvh. Krystyna