Flere rejsetips om Istrien

• Kroatien, Italiens tvilling

28.06.11: Ingelise Sørensen
    Sommeren 2010 besluttede vi os for at nu skulle ferien gå til Kroatien og det var ikke nogen dårlig ide. For dem som kan lide Italien er det nu et ganske godt altenativ.
  • Istrien - Kroatien - sol, afslapning og kultur

23.06.11: elin graversen
    På Camoing Stoia i Pula finder man en varieret campingplads med både vild natur og fine båse. Man vælger selv om man vil ligge på klipperne direkte ud til vandet eller man vil leje en af de mange hytter.
  • Istrien-halvön i Kroatien värd en 14-dagarsferie!

09.02.11: Henrik Berlin
    Om Du har egen bil är resan till Istrien bara 2 dagar avlägset. Adriatiska Havet är turkosblått och siktdjupet i vattnet mestadels 8-12 meter. Glöm inte ta med cyklop och snorkel! Stränderna har klappersten eller klippor.

Læs mere om rejser til Istrien

Malerisk gade fra den gamle bydel
Hanne Lykke Nissen
Aabenraa
30. marts 2010

Kør-selv-ferie til Kroatien... der er ikke så langt som det lyder.

Når man er en familie på 5, så er det ikke sikkert at budgettet kan klare en charterferie på knap 3 uger, men hvis man har indstillingen, at ferien starter når bagagerummet lukkes, så er det absolut Rovinj der er målet.
Rovinj set fra vandsiden i taxabåd

Tag en overnatning på vej - så er alle friske

Vi tager en overnatning i Østrig omkring Kuchl. Så er det afgang derfra lørdag morgen ved 8-tiden. På denne måde undgår man at hænge i kø ved Tauern Tunnel og den Italienske grænse.

Husk vignette til Østrig og Slovenien. Vignetten til Østrig køber vi igennem FDM og vignetten til Slovenien købes kort før grænseovergangen.

Herefter fortsætter turen ned over det smukke Istrien, og vi er fremme omkring kl. 18 ved Amarin, som ligger ca. 4 km. nord for Rovinj. Dette skyldes at vi holder forholdsvis mange pauser undervejs.

Amarin indeholder flere typer lejligheder og en stor campingplads og ligger lige ned til vandet, som er krystalklart. Her er indkøbsmuligheder, flere spisesteder, underholdning for børn og voksne både dag og aften. Hvis man vil ind til Rovinj, sejler der taxabåd til knap 20 kr. pr. vej. Turen er meget smuk og tager ca. 10 min., sejler hver halve time hver vej og lægger til ved centrum af Rovinj.
Solnedgang set fra kirken

Rovinj by

Rovinj by er meget hyggelig og meget romantisk. Den ligger på en lille halvø og midt på øen højt oppe, ligger den gamle kirke. Vejen derop går igennem den gamle bydel, og de små butikker ligger side om side sammen med forskellige maleri og smykkebutikker. Når man kommer helt op til kirken, er der den mest fantastiske udsigt over alle småøerne og Adriaterhavet.

Der er ligeledes rigtig mange restauranter og caféer i Rovinj, og nogle større supermarkeder og et kæmpe markede hvor der sælges alt hvad hjertet kan begære af friske grøntsager, olier, krydderier og frugter.
Valutaen er Kuna, og det er nemt at omregne, da en Kuna næsten er det samme som en dansk krone.
Fordelen ved kør-selv og charter: bilen er der hele tiden

Når man nu alligevel har slæbt bilen med på ferie, og man har 14 dage, så er det nu også rart at kunne se noget mere end bare lige der hvor man er på ferie. Vi kørte fx. en tur til Vrzar som ligger lidt nordligere en Rovinj. Her kan man få en sejltur på limfjorden. Jo, den er god nok. Den hedder Limkanalen. Og på vejen hjem ligger der de hyggeligste små spisesteder ud mod landevejen, hvor man for en meget billig penge kan få helstegt pattegris, lam og kyllinger. Uhm.... Der kan div. restauranter altså ikke være med.

Et andet oplagt besøg med bilen er Forum i Pula. Det er som en mindre udgave af den i Rom. Meget spændende. Især min 10 årige dreng syntes det var spændende at der havde være gladiatorkampe, og man kunne gå i gangene neden under.

Dette var lidt tips til ferien - håber det kan være til inspiration.

Aktiviteter
Road trips

Kommentarer til rejsetips om Istrien

ta til zadar

10/01 2015 Dennis
2013 var jeg istrien ved pula og 2014 var jeg i zadar det var skønt og 2015 skal jeg igen til zadar jeg kan varmt anbefale at se zadar - trogir og vodice.Istrien er okay men når man har se zadar så vil jeg ikke til istien mere. for der er mere at se på i dalmatien der ca fra pula til zadar ca 390 km.jeg har selv kørt til zadar det ca 1950 km kan i have god sommer.

Nyd ferien uden badetøj

22/05 2012 Mik
Prøv engang at nyde ferien uden tøj på en af de mange skønne og vejbeliggenhed campingpladser de luxe hvor fik er en mulighed. Det er skæppeskøny man kan nyde sin ferie a la Adam & Eva.

Istrien

22/05 2012 Lars Flø
Vi kan kun deltage i "heppekoret". Vi kører derned for 14 gang med campingvogn, bor altid på Valalta, næsten nabo til Amarin. Valalta er også en stor plads, ca. 90 hektar, og med alle facaliteter. Rovinj er en skøn by at besøge om aftenen, hvor der er liv og glade dage. Vi kører derned på 2 dage, med en overnatning i sydtyskland. Se evt.: http://www.valalta.hr

Kan kun anbefale at holde ferie i Kroatien/Istrien

28/04 2012 Erik
Vi skal til Kroatien for 4. gang i år (har også været et enkelt år i Italien, men det var ikke os), og vi glæder os lige så meget, som børn glæder sig til at få julegaver.
En kør selv ferie til Kroatien, er for os lig med ren afslapning og familiehygge.
Første år vi var afsted, var vi på Camping Park Umag, der er en KÆMPE plads, med masser af natur og knap så meget for børn, andet end et poolområde og lidt andre aktiviteter.
Anden og tredje gang vi har været afsted, har vi været på Camping Lanterna - en plads der har alt, hvad hjertet begærer.
Vi har også valgt Camping Lanterna i år, da hele familien er så glade for denne plads. Vi havde først valgt en anden plads, Bijela Uvala, der også virker rigtig lækker, men efter nøje overvejelser valgte vi, at blive flyttet til Lanterna, hvilket især vores to piger er vældigt glade for :)
Pladsen er KÆMPE stor (80-100 hektar), men det hele er så godt arrangeret rundt omkring på pladsen, at det slet ikke virker uoverskueligt. Der er to poolområder, den ene med udsigt ud det klareste krystalblå hav (dog saltvandspool). Det andet poolområde, med børnepool, ligger i den anden ende af pladsen, omgivet af en lille park med figentræer, legepladser og andet.
Der er flere forskellige restauranter og et pizzaria på Lanterna. Fælles for dem alle, er at du får et godt måltid mad, til rimelige priser.
Camping Lanterna byder også på små hyggelige barer, hvor du kan få stillet tørsten, efter en varm og svedig dag. Den byder også på en isbar, med de lækreste isdesserter.
På Camping Lanterna er der også lavet et lille handelsstrøg, hvor du kan købe diverse souvenirs, badeting, vin, olier og andet. Det er hyggeligt, at gå en tur rundt ved disse boder og man kan sagtens prutte om prisen :)
Gæstfriheden på Lanterna er lige så stor som selve pladsen, du føler dig velkommen så snart du ankommer :)
Du kan sagtens lade dine lidt større børn rende alene rundt på pladsen. Det erfarede vi sidste år, da vores døtre på daværende henholdsvis 8 og 10 år, havde fundet nogle andre danske piger, som de hyggede sig med. Vi så dem stort set ikke, fra klokken 10 om formiddagen, til klokken 10 om aftenen, medmindre vi var med ved poolen, eller vi skulle spise..
Når man er på Camping Lanterna eller pladser i området, så er et besøg i den skønne by Porec, altid et besøg værd. Der ligger også nogle drystenshuler i nærheden (Jama Baradine), der bestemt også er et besøg værd, for både børn og voksne..
På mange pladser i Istrien, tilbydes der mange udflugter, især på vandet. Har man mulighed for dette, så skal man prøve det. At se Istrien fra vandsiden, er et must! Tager man børn med på disse ture, så sørg for noget, som de kan fordrive tiden med, da de ellers vil kede sig lidt, da turen kan virke lang for dem.
Er man til shopping, når man er på ferie, så kan man tage turen til Rijeka (ca. 110 km.), hvor der ligger et kæmpe shoppingcenter i 6 etager, med den skønneste udsigt ud over byen.
Der er også mulighed for udflugter til Trieste og Venedig i Italien.
I år har vi planer om, at køre til Pula, som vi endnu ikke har haft tid til, at besøge. Vi vil også en tur til Rovinj, som vi dog har besøgt tidligere, i forbindelse med en sejltur dertil (udflugt). Der varede besøget dog kun ganske kort, et par timer, så vi så ikke så meget af byen.
Vi skal selvfølgelig også på aftentur til Novigrad, der ligger "lige rundt om hjørnet", men som byder på hyggelige cafeer og restauranter, samt et Vinotek, hvor du kan købe noget af Kroatiens bedste vin - i alle prisklasser..
Det eneste vi nu mangler for, at have planlagt vores tur til Kroatien, er at finde et godt og "billigt" overnantningssted på vejen derned. Vi havde fundet et sted, men det var steget væsentligt, i forhold til sidste år, da vi var der.
Vi vil gerne så tæt på den Østrigske grænse, som overhovedet muligt, da vi vil tilbagelægge så mange kilometer som muligt den første dag :)
Så ligger i inde med nogle tips, på gode steder (tæt på motorvejen og græsen), så hold jer ikke tilbage ;)

Rigtig god sommer til jer alle, og hvem ved måske mødes vi på Camping Lanterna ;)

Ferie i Istrien

24/06 2010 Kirsten
Jeg kan kun varmt anbefale en ferie i Istrien.♥ Vi tager derned på camping ca. hvert 2 år. Vi camperer på Lanterna Camp ved Porec. En campingplads der indeholder det vi synes om. Men mulighederne er mange, for der ligger campingpladser som perler på snor. Der er mange forskellige pladser som hver især opfylder lige netop det behov vi hver især har brug for. Indbyggerne på Istrien, er venlige og hjælpsomme. Indkøb af frugt, grønt olie og diverse alkoholiske drikke er en dejlig berigende oplevelse som vi glæder os til hver gang vi tager derned. Da det for os er lidt dyrt at spise på restaurant hver dag, medbringer vi en lille grill, og det er faktisk rigtig dejligt ikke at skulle stresse afsted og finde et godt spisested hver dag. Ønsker jer alle en god sommer ♥