Flere rejsetips om Riga

Frederiksværk
10. sept. 2009

Cesis i Letland

Efter et par dage i Riga, besluttede vi os at tage en tur ud på landet.Vi ville ud og se – ikke med DSB – men med den lettiske jernbane.
The Victory Monument

Cesis - en gammel by med masser af historie

Vi ville til Cesis, som er en meget gammel by, der rummer en fantastisk historie og køn natur. Turen tager 2 timer med toget og en enkelt billet kostede LVL 2.30 (ca. 25 kr.), vi tog bussen tilbage. Der var mange som skulle med toget, som var rent og pænt og med vinylsæder. Turen gik langsomt med en udsigt der mest bestod af skov og atter skov. Vi oplevede også billetkontrol!

Da vi ankom til Cesis gik vi op ad hovedgaden, som oser af fortid. Monumentet er fra 1924 og restaureret i 1998. Bygget til minde om de faldne lettiske og estiske soldater, som faldt i frihedskrigen 1918-20.
Et af de gamle huse i Cesis

Smukke gamle huse i Cesis centrum

Selve centrum er ikke stort. Der er mange gamle huse, flere er sat i fin stand.
"Over the Centuries”/M. Janson

Sjove oplevelser i Cesis

Vi så flere sjove ting bl.a. denne statue. Der stod ingen forklaring, så det fandt vi ud af senere. Den bliver kaldt”Over the Centuries” (2005) og symboliserer sejr over middelalderens mørke i Cesis. Man tror at ved at gnide på lampen, kan man se ind i fremtiden!
I Johanneskirken

Johanneskirken i Cesis

Før vi gik hen til borgen besøgte vi Johanneskirken (St. John’s), som er bygget i det 13. årh. Den trænger til en kærlig hånd.

Udlevering af lampe

Borgen i Cesis

Nu skulle vi besøge borgen. Her ligger også turistkontoret.Vi gik gennem porten og til venstre lå en gammel smedie, som Kjeld ville se. Det var en kunstsmedie, som bl.a. lavede kopier af gamle smykker. Her købte vi en ring, som har en særlig historie for Letland. Den kaldes Namejs ring. Idag bærer mange letter over hele verden ringen som et symbol på national enhed og indentitet. Smeden havde været i Danmark, så vi fik en god snak, han havde skrevet flere bøger om sit håndværk. www.cesis.lv/kalve

I en smuk park ligger borgen, det meste er ruiner men et af tårnene er restaureret. Da vi skulle over gangbroen fik vi udleveret en lampe med tændt stearinlys. Vi mente ikke det var noget vi havde brug for men tog alligevel imod tilbudet. Men det skulle vise sig at vi virklig fik brug for lyset.
Udsigt fra tårnet

Inde i tårnet var det meget mørkt og vi kunne ved hjælp af lampen lige se trinene, da det gik op og op men hvilken udsigt da vi nåede toppen.

Så var det med at komme ned igen, aflevere lampen og finde et sted at spise. Her er mange restauranter, vi fandt et lille hyggeligt sted med god servering.
Nu var dagen gået og det var tid at finde vejen tilbage. Vi tog bussen, som kører hver time, tilbage til Riga. Det tager også 2 timer og er lidt dyrere, LVL 2.60 (ca. 30 kr.) Det var ikke en hel ny bus men nu fik vi set noget andet af landet. Turen gik igennem landsbrugsområder, vi fik set storken på taget.
Vi vil stærkt anbefale en tur til Cesis. Se mere på www.tourism.cesis.lv

Kommentarer til rejsetips om Riga

Letland

19/05 2011 ilse outzen
letland er et meget spændende land at køre rundt i vejen er ikke alle steder lige gode.
Tag på kør selv ferie i Letland og kom ud på landet og se hvordan de bor og klarer sig for få penge. Vi har venner i Letland. Lige meget hvornår vi kommer over alt møder vi stor gæstfrihed. Der findes gode hoteller til billig priser. Kalna Lidzga i Smiltene priser fra ca 25o kr pr nat for dobbelt værelse eller Bruzu Hotel ca 35o pr. nat