Flere rejsetips om Borneo

København Ø
24. jan. 2012

På toppen af Kinabalu i Borneo

Min mand og jeg var på Honeymoon til Borneo i 2011 og havde besluttet at kaste os ud som bjergbestigere. Målet var at nå toppen af det 4095 meter høje bjerg Kinabalu.
Der findes to veje op ad bjerget, hvor den mest pittoreske, men også hårdeste, kaldes Mesilautrail. Det var selvfølgelig den, vi havde udset os.

På busturen fra lufthavnen til foden af bjerget begyndte jeg dog at få lidt kolde fødder overfor projektet. Og det var ikke kun pga. temperaturforandringen. Regnen silede ned udenfor bussen, og der var en tyk tåge. Naturen viste tænder, og jeg begyndte så småt at tvivle på, om mit bjergudstyr og i særdeleshed om jeg selv kunne klare mosten. Men bjergturen havde faktisk været min idé - jeg ville gerne kunne skrive bjergbestiger på mit eventyrs-CV – så jeg kunne ikke trække i land.

Vi blev smidt af ved første base, hvor vi skulle afklimatisere os. Luften var allerede her begyndt at blive tyndere og temperaturen lå på omkring 10-15 grader. Mens jeg forpustet slæbte min kuffert op til en meget intermistisk hytte drømte jeg mig tilbage til Kuala Lumpur med shoppingcentre, billige sko og masser af dullegrej. Nu var der imidlertid ikke andet at gøre end af vente spændt til næste morgen, hvor opstigningen kunne begynde, og vi skulle møde vores bjergguide.

Tågeskov og orkideer
Vi fik dog lov at begynde opstigningen på egen hånd næste dag. Guiden var forsinket. Og der var da heller ikke så meget at tage fejl af, da området ud over stien var uvejsom jungle, vandfald og klipper.

Humøret var højt. De første 9 kilometer skulle tilbagelægges, inden vi skulle overnatte et par kilometer fra toppen. Vi bevægede os over små broer og stejle stier, mens vi betagede holdt øje med de mange farverige vilde orkideer og kødædende kandebærere. Som dagen gik, blev skridtene mindre og pauserne flere pga. den tynde, friske bjergluft. Glæden var stor, da vi nåede gennem ”Tågeskoven” og op over skyerne til vores hvilested Laban Rata. Her blev vi indlogeret i nogle interimistiske køjesenge blot for at blive vækket kl. 1:30 om natten, hvor den sidste del af opstigningen foretages ad mørke stejle stier med pandelampe på. Formålet er at nå toppen inden kl. 6, hvor der er solopgang.

Månen viste vej
Lige inden jeg forlod min køjeseng om natten, kom et skybrud væltende over bjerget. Det var helt mørkt udenfor, og tanken om at skulle bestige et mørkt og glat bjerg lå meget fjernt fra mig. Modet var lige ved at svigte mig. Men tanken om at stå på bjergets tinde havde bidt sig fast, og spændingen steg, da vores gruppe begyndte at bevæge sig op ad - en lang række lygter der forgæves forsøgte at lyse natten op. Heldigvis havde naturen selv sørget for en ekstra stor lampe, da det var fuldmåne denne nat. Denne del af turen var klart den mest krævende. Bjergvæggen var glat, og nogle steder var det nødvendigt at trække sig op i et torv, hvor det gjaldt om at stemme imod med fødderne. Torvene var våde, og vi priste os lykkelige for at have handsker på. De golde bjerge mindede mest af alt om et månelandskab med de mange stjerner over os.

En kilometer fra toppen følte jeg for første gang højdesygen slå ind over mig, jeg fik kvalme og blev ufokuseret. Hvert et skridt talte, og 200 meter fra toppen var jeg nær ved at give op. Man kan slet ikke forestille sig, at så få meter kan føles som noget særligt. Men når kroppen skriger på at komme ned og få mere ilt, er det næsten uovervindeligt. Med de sidste kraftanstrengelser og hivende vejrtrækninger nåede vi toppen ”Low’s Peak,” bedst som morgenrødmen langsomt begyndt at farve himlen og bjergene lyserøde. Livet som bjergbestiger føltes pludselig meget lettere!