Flere rejsetips om Sabah

Læs mere om rejser til Sabah

BORNEO, en ultimativ rejse
Steen Thomsen
København
20. marts 2009

BORNEO, en ultimativ rejse

Rundrejse på borneo, de Malayiske delstater Sarawak & Sabah. Rejsen opstod af et pudsigt ord under en middag, hvorefter turen blev planlagt.
Fruen i "Langbåd"

Rejseklar alle 4, fruen, undertegnede og vores 2 venner.

Efter ca. 9 måneders planlægning og venten oprandt dagen hvor vi ( fruen min, undertegnede og 2 venner ) skulle afsted for at opleve vores længe ventede tur.
Efter 12 timers flyvetur landede vi i Singapore, hvor vi skulle have et stop-over på 1 dags ophold. Flyvning til til Kuching i Sarawak hvor vi havde en dags ophold. Så begyndte rundturen for alvor. Med egen guide og chauffør i en mini-bus kørte vi ind i landet. første stop var ved Semengoh Orangutan Center. Det er en helt utrolig oplevelse at være så tæt på de prægtige primater. Vi lærte meget om disse dyr der ligner os så meget, vi kunne godt blive der længere men vi måtte videre. Ved næste stop var det slut med at køre, nu blev vi omlastet ned i "Langbåde" for at sejle ned af floden til Iban-stammen som er gamle hovedjægere. Indlogeringen var i et pælehus, meget enkelt udstyret og uden El. Vi sejlede flere ture ned af floden hvor vi så mange dyr, aber, øgler, slanger, fugle m.m. vi kom også på Jungletur og oplevede regnskoven på klods hold. Efter 3 vidunderlige dage her måtte vi dog videre.
Fly fra Kuching op til Kota Kinabalu i Sabah.
Kota Kinabalu, Sabah.

Vel ankommet i K K, som Kota Kinabalu kaldes lokalt, havde vi dagen til egen disposition, mærkeligt at pludselig gå rundt i en vel fungerende by efter vores ophold hos Iban-stammen. Næste morgen begyndte anstrengelserne igen, ned til havnen og med båd over til en stor Ø som faktisk er et bjerg med mangroveskov i den nedre del og regnskov op af bjerget. Vi skulle op tværs over ! i den varme var det en anstrengende tur, men igen med gode oplevelser undervejs, takket være vores formidable guide JC, der vidste alt om planter, dyr m.m. Så blev vi sejlet over til en anden Ø. Her blev dømt bade og dase tid resten af dagen til vi skulle hjem. En dejlig behagelig dag.
Tur ind i landet.

En ny dag og nye oplevelser forude, vi skal køre ind midt på øen de næste 2 dage. første stop er i en landsby hvor vi spadserede rudt på det lokale marked, mægtigt interessant. Herefter besøgte vi mindeparken fra 2. verdenskrig hvor Japanerne gennede Engelske og New Zelandske soldater ud på en "dødsmarch". En meget flot park men med et dybt gribende indtryk. Næste stop er ved "Hot Springs" ( varme kilder ) som ligger i et skovområde, her skal vi ud på en speciel gåtur, vi skal gå over 4 hængebroer ! de hænger 45 meter over jorden og er 50 meter lange, selve trædeplanken vi går på er kun ca. 30-35 centimeter bred ! Da ingen af os har højdeskræk kom vi over alle. Det er en anderledes oplevelse at gå helt oppe i trækronerne og se ned i regnskoven. Dagen er efterhånden gået og vi bliver kørt til vores overnatningssted som er et hotel der ligger i 1.300 meters højde.

Morgenstund i 1.3000 meters højde

Morgenstunden er flot i denne højde hvor man kan se ned i dalene omkring og med udsigt til bjerget Mt. Kinabalu. Det er også underligt at se ned på skyerne i nogle af dalene. Dagens tur bringer os først til en National park hvor den første del består af en botanisk have med utroligt mange orkidè arter, for så at fortsætte ind i selve parken som mest består af skovvegetation. Her får vi vist en masse insekter, biller og andet af den slags af vores fantastiske guide JC som er et omvandrende leksikon. Vi kommer også ned i en have og ser verdens største blomst "Raflesiaen" som er 1 meter i diameter. Turen går retur til K K for overnatning inden næste dags videre flyvning.
Sandakan

Flyvning til Sandakan på den modsatte side af øen. Vi køres til havnen og stiger ombord i en stor speedbåd, vi skal sejle ud til "Skildpaddeøen" Selingaan, som er en beskyttet ø med speciel ivaretagelse af havskildpadderne og opdræt af unger. Efter indlogering får vi en rundvisning og fordrag om havskildpadderne deres liv og øens formål med indsamling af æg, opdræt og udsættelse af skildpaddeunger. eftermiddagen bruges til badning og afslapning. På en gåtur opdager fruen og jeg en "vild" rede hvor der pludselig pibler nyudklækkede unger op, dette var et mageløst øjeblik for os. Fruen måtte absolut hjælpe nogle af de små nye unger ned i vandet, et himmelske øjeblik for hende. Efter aftensmaden er det ventetid. Efter en del venten kommer signalet fra en rangers SKILDPADDE og så er det afsted med lommelygter ud på stranden hvor en stor hun er kommet op for at lægge æg. En helt speciel følelse at stå og opleve dette. Efter denne betagne seance skulle vi sætte nogle af de opdrættede unger ud. Utroligt at se disse små dyr styre direkte ud i vandet. Denne oplevelse sov vi godt på.
Sukau Rainforest Lodge.

Afsted fra skildpaddeøen og retur til Sandakan. Så kører vi ned til Sepilok Orangutan Center, som også er et rehabiliseringscenter for Orangutaner. Fruen og jeg har iøvrigt adopteret hver sin lille unge. Igen betagende at se disse menneskeaber og være så tæt på dem. Vi bruger nogle timer blandt disse "rødhårede" skabninger. Vi bliver herefter kørt ned til havnen for at sejle længere ned langs øen og ind i floden Kinabatanga. Da vi kommer ind i flode er det regnskov på begge sider og hurtigt ser vi er rigt dyreliv, næseaber, makakker og mange forskellige fugle. Vi er også så heldige at se 2 rigtig vilde orangutaner, og den ene med en unge. Efter en lang sejltur når vi vores mål, Sukau Rainforest Lodge, hvor vi skal opholde os de næste dage. Under dette ophold kommer vi ud og sejle i de små floder og oplever junglen og dens dyreliv, både morgen middag og nat, hvor de forskellige dyr nu kan ses. En masse næseaber, makakker, fugle, øgler, slanger, krokodiller m.m. Vi kommer også til at opleve at leve i og af junglen af en gammel overlevelsesekspert fra den engelske hær. Utrolige interesante oplevelser her i denne lodge.
Begyndende hjemtur.

Vi bliver vækket af nogle bump på vores tag, det er makakaber der springer rundt. Desværre skal vi forlade dette sted i dag. Sejltur til Sandakan. Tilbage i Sandakan besøger vi en landsby på pæle ude i vandet, sjovt at se "fortorvet" bare er en gangbro hvor man ikke skal gå ved siden af for der er ingen gelænder. Kommer man fuld hjem der havner man nok i vandet. Nogle af disse pælehuse er meget flot pyntet med blomster og flotte farver. Herfra går det til lufthavnen for at flyve til K K igen.

Alt dejligt får en ende.

Alt dejligt får en ende, vi skal hjem, øv. En meget lang tur på ca. 24 timer venter forude. vi skal flyve fra Borneo til singapore, og derfra hjem til lille Danmark.
Farvel borneo vi glemmer dig aldrig.

Teknisk arrangør for turen : Inter-Travel København.

Med venlig hilsen
Steen Thomsen

Kommentarer til rejsetips om Sabah

Sabah

03/12 2011 Kaj Hansen
Jeg har med interesse læst Steen Thomsens beskrivelse
rejse i sabah. jeg arbejder på en tur med besøg i Singapore 2013 og rundrejse kun Sabah til de steder du har beskrevet det er fint, der er 36 der har meldt de vil deltage så jeg skal have bekræftelse på de steder jeg har valgt er ok