Flere rejsetips om Praktiske tips

• Oplev Malaysia

22.05.10: Preben Mondrup
    Det er utroligt nemt at rejse i Malaysia, togene er moderne og går til tiden, taxi er billig og alle taler engelsk.
    Læs hele rejsetippet

Læs mere om rejser til Praktiske tips

Malaysia - fra den dybeste regnskov til de høje tinder...
Karina Kvist
Kolding
17. april 2010

Malaysia - fra den dybeste regnskov til de høje tinder...

Malaysia er en smuk drøm der bare må opleves...
fra de dybeste mørkegrønne regnskove til de smukke høje tinder.. gemmen brusende floder og til vilde orungutanger på borneo til fredfyldte og idylske bounty strande og chamerende kultur på malaccahalvøen...
der er så mange variationer at de bare må opleves..

BORNEO - MOUNT KINABALU

Vores første oplevelse på turen var det høje bjerg mount kinabalu, som også er sydøstasiens højeste bjerg..
det var et smukt syn der mødte os da vi ankom.. de høje barske bjerg med de nøgne tinder der rejste sig op af borneos frodige jungel..
vi blev kørt til vores startsted hvor turen begyndte i ca 1800 m højde.. og så begtndte vi ellers at vandre opad.. i starten var der meget grønt og frodigt men jo længere vi kom op jo mere sparsomt blev vegationen.. efter et stykke blev der pludseligt meget grønt igen og fugten slog os i møde.. vi var nået til skyerne som drev langs bjerget.. det var som taget fra et eventyr.. solen som kæmpede sig vej gemmen den tætte bevoksning og disen fra skyerne der drev gemmen solstrålerne.. det så helt magisk ud..
om natten sov vi i en stor hytte sammen med flere andre på et smukt sted med udsigt over junglen..
vi fortsatte ca kl 3 om natten i mørke op af bjerget.. det var hårdt, men anstrengelserne værd da vi nåede toppen omkring kl 6 hvor solen stor op over junglen og bjergene og de flotteste farver kom frem.. det var et smukt syn..
bjerget er ca 4000 m højt og kan bestiges af alm mennesker med alm gødt helbred.. helt klart værd at prøve..

ORUNGUTANER - skovens menneske

Der næst tog vi til sepilok orungutan center for at se på de sjove og chamerende orange væserner.. de lever vildt i resavatet, men nogen kommer tilbage til centeret hver dag for at blive fodret.. de spillede op over for turisterne og fandt til synladende os lige så interesante som vi fandt dem - gad vide hvem der entlig kom for at kikke på hvem ;-)

BORNEOS REGNSKOV

Borneos regnskov er noget man helt klart ikke må snyde sig selv for.. det er noget helt andet end junglen.. det er så smukt og frodigt.. farven er dyb mørkegrøn og lianerne slynger sig smukt op af de kæmpe stammer..
det ligger langt væk fra alting og alt ånder fred og idyl..
det er den flottest lufthavn jeg nogensinde har landet i.. og den mindste.. ude midt i regnskoven omgivet af grønt til alle sider.. kun en lille overdækket bygning..
flyet der ud er også det mindste jeg har fløjet i.. vi var kun ni mennesker med og vi fløj meget lavt så vi havde en god udsigt over regnskoven og de brune floder der snoede sig over alt..
lad mig lige skynde mig at sige at der er to ting du skal hunke når du tager til regnskoven.. den ene er regntøj.. som ordet regnskov også indikere regner det meget.. og det næste er: husk for guds skyld at lukke alle vinduer til værelset inden mørkets frembud.. en eller anden havde åbnet vinduet i voret sovesal og da vi kom tilbage var gulvet og sengene oversået af små og halvstore dyr.. de fleste var allerede døde og knaste under skoene når man gik.. AD..
jeg kan anbefale en tur ud til nogle drypstenshuler ca tre kvaters vandring gemmen skoven.. det er meget smukt inde i dem og en tur ud til flagermusehulerne hvor hundervis at flagermus flyver ud af deres hule for at jage lige inde mørkets frembrud og så er det desuden rigtig u/hyggeligt at gå tilbage gemmen regnskoven efter mørkets frembrud.. det er en helt speciel stemning og alle regnskovens dyrelyde høres rigtig tydlig der..

JUNGLE TOG OG RIVERRAFTING

Jeg vil også lige anbefale at tage med jungle toget ud i junglen og tage turen tilbage med gummigbåd.. der findes masser af ture du kan købe inde fra kota kinabalu..
det er en flot tur gemmen junglen/regnskoven og man rejser med de lokale og kan risikere at sidde sammen med høns og geder eller andre husdyr.. det er faktisk meget chamerende.. da vi var med, var der så mange at de måtte sætte en extra vogn på.. det var en åben vogn og alle os backpakkere sad der ud og sang og spillede gitar og havde fuld udsigt over junglen..
det lidt mere uforudsete var da toget kørte af sporet lige ud foran en skrandt ned til floden.. men bare rolig - det sker sjældent;-)
på vej tilbage riverraftede vi så ned af floden..
det kan anbefales

FASTLANDET - TIOMAN

Vi sluttede så af på øen tioman som er kåret som en af verdens 10 smukkeste øer..
meger mere er der ikke at sige der.. bare slap at efter alle rejsens andre strabasser og nyd livet ;-)

Bjerge, Regnskove

Kommentarer til rejsetips om Praktiske tips

Et fantastisk sted på jorden !!!

22/04 2010 Thomas Christiansen
I 2009 var jeg selv på Borneo, dog i den sydlige del. Jeg er blevet meget betaget af naturen og kulturen på den Malaisiske del af øen, så simpelt også alligevel så.. på en eller anden måde roligt effektivt. Du skriver et sted i din beskrivelse at, du ikke er helt klar over hvem der betrakter hvem. Faktisk er det den samme fornemmelse jeg kom tilbage fra nogle dages ophold hos en lokal stamme i regnskoven, om det var dyr eller menneskene, så betraktede de os "hvide" så jeg blev i tivivl om hvem der betraktede hvem.