Flere rejsetips om Malta

• Eksotisk Malta

15.12.13: Melody McDonald-Rasmussen
    Vi tog en forlænget weekend i Malta og boede lidt uden for hovedstaden Valleta i en by som hedder Qawra. Der bor man tæt på de smukkeste strande, men er ca.
  • Skønne varme smukke Malta

27.06.13: tania selina hydedahl
    Jeg må erkende at Malta i år i marst/april har været min hidtil bedste rejse. Vi boede i Sankt Julians, et super godt sted for unge mennesker der kan lide at der er gang i gaden :) Min veninde og jeg tog ud til Den blå Lagoon på en lille ø der hedder Comino, der er super smukt, med krystalblå vand og grotter..
  • Malta - super dag på havet

03.02.13: Pernille Pedersen
    På vores dejlige ferie til Malta, var vi på en fantastisk sejltur ud til den blå lagune.
    Vi tog med et af de store skibe, fra havnen i Mellieha.

Læs mere om rejser til Malta

• Vignette til en uge

04.07.11: Britta Schytt
    Jeg sidder og ærgrer mig efter at være kommet hjem fra ferie i Kroatien. Da vi skulle krydse Slovenien købte vi naturligvis en vignette til forruden som påkrævet.
Dejlige Malta
Haderslev
3. aug. 2012

Dejlige Malta

Min samlever og jeg skulle for første gang på kæresteferie uden børn, og Malta viste sig at være det helt rigtige sted for en stress-fri ferie.
Hotellet fandt vi gennem FDM travel, og valget faldt på "Sunflower Hotel". Vi synes, det levede fint op til en trestjernet standard. Det er ikke fint og fornemt, men rent, pænt og roligt. Morgenmaden var ganske udmærket og personalet rigtig søde og imødekommende.
Hotellet har pool på taget, men skal man have en solseng, skal man komme tidligt på dagen, da der er begrænset plads.
En vigtig detalje... hvis ikke man vil risikerere at strande på altanen, skal man aldrig lukke døren helt til, selv om det virker som en god idé at lukke, så varmen ikke kommer ind. Specielt hvis man har værelse på 6. etage, kan det være ret pinligt at skulle råbe efter hjælp ned mod gaden. Døren kan nemlig ikke åbnes udefra.

Hotellet ligger lidt tilbagetrukket i forhold til den travle hovedgade, men stadig i gå afstand, til strandpromenade med restauranter, cafeer og butikker.
Vi gik derned hver dag, og følger man hovedgaden, kommer man direkte til busterminalen, strandpromenaden og alt det andet.

Qawra og Bugibba flyder sammen, og selv om det virker som et stort område, er det stadig så man kan gå. Men husk gode sko. Flade sko er langt at foretrække, for gader og fortove er ujævne og misholdte.
Se Malta med de lokale busser

For ca. 2 1/2 euro kan du købe en heldagsbillet, og med den kan du komme rundt overalt på øen.

Vi tog bussen både, når vi skulle på sightseeing, shopping og når vi ville til stranden. 15-20 min. tager det at komme til den skønne sandstrand Mellieha.
cafeteria nær havnepromenaden i Bugibba

Mad, drikke og shopping

Malta har det hele. Lokalt var der masser af turistbutikker, små købmænd og kiosker, supermarkeder, cafeer og restauranter. Og det er altså billigt.

Den lokale øl smager skønt og en stor fadøl koster ca. 20 kr.

Fisk og Kanin var på de fleste menukort, og ofte spiste vi tre retter og fik drikkevarer for ca. 100 kr. pr. pers. Se ikke efter hvilke restauranter der ser bedst ud, men gå efter dem, hvor der er mange som spiser. Det er oftest de bedste og billigste steder.

På Malta er dessert generelt lidt småkedeligt, men vælger man kage, er man næsten altid sikker på en skøn smags-oplevelse.

Shopping muligheder er der masser af, tøj, sko og tasker er billigt, og jeg fandt spændende butikker i både Sliema og Mdina. Fantastisk flotte glasvarer sælges også over alt, men tjek priserne forskellige steder, før du handler.

Vær specielt opmærksom på åbningstider.
De fleste butikker holder lukket mellem 13-16 og efter kl. 19 og læg ikke din shopping tur i weekenden, hvor de lukker tidligt lørdag og holder helt lukket om søndagen.