Flere rejsetips om Malta

• Eksotisk Malta

15.12.13: Melody McDonald-Rasmussen
    Vi tog en forlænget weekend i Malta og boede lidt uden for hovedstaden Valleta i en by som hedder Qawra. Der bor man tæt på de smukkeste strande, men er ca.
  • Skønne varme smukke Malta

27.06.13: tania selina hydedahl
    Jeg må erkende at Malta i år i marst/april har været min hidtil bedste rejse. Vi boede i Sankt Julians, et super godt sted for unge mennesker der kan lide at der er gang i gaden :) Min veninde og jeg tog ud til Den blå Lagoon på en lille ø der hedder Comino, der er super smukt, med krystalblå vand og grotter..
  • Malta - super dag på havet

03.02.13: Pernille Pedersen
    På vores dejlige ferie til Malta, var vi på en fantastisk sejltur ud til den blå lagune.
    Vi tog med et af de store skibe, fra havnen i Mellieha.

Læs mere om rejser til Malta

Ægte maltesisk fodboldkultur fra spartanerne.
Søren Jakobsen
Aarup
1. feb. 2009

Fodbold på maltesisk

Mit rejsetip handler om fodboldkultur på Malta, set i et turistmæssigt perspektiv. Europas lilleputter møder i marts Danmark på øens nationalstadion. Men at det er vidt forskellige vilkår de to landes fodboldspillere bydes giver rejsebeskrivelsen et tydeligt billede af.
Én af de busser, som er uundværlige, hvis man vil rundt på Malta.

Turen til Victor Tedesco Stadium

Kalenderen siger søndag d. 9. december. Solen skinner fra en skyfri himmel, det er først på formiddagen og termometeret nærmer sig de 20 grader.

Linie 45, den gule/orange Leyland bus, indregistreret første gang i England, tilbage engang i halvtredserne, dukker op ved busstoppestedet foran Mellieha Holiday Center, ved Melliehabugten, på den nordvestlige side af Middelhavsøen Malta.

Spændte stiger vi ind og betaler, hvad der i den lokale valuta svarer til 4.50 kroner for billetten.
Kursen er sat mod hovedstaden Valletta, tre kvarters kørsel fra Melliehabugten.

To ældre herrer – danskere - der for 12. gang i deres lange liv, besøger øen, henvender sig, da vi sætter os tilrette på de stenhårde og meget lidt ergonomiske bussæder, der er ligeså hullede som den vejbelægning, den på overfladen smukke nostalgiske bus kører på.

- Nå I holder nok med OB og Brøndby, med henvisning til vores danske fodboldtrøjer, vi helt bevidst har valgt at bære på dagen. Snakken går, mens bussen modvilligt kravler op ad den stejle serpentinerbakke.

Forsigtigt spørger vi de rutinerede Maltafarere, om de kan hjælpe os på vej til bydelen Hamrun, men opgiver ret hurtigt det forehavende, da de næsten samstemmende siger ; - Det ligger da i Jylland.
Kort efter stiger de to ”globetrottere” af nær en knejpe i Mellieha by, og ønsker os venligt en god kamp.

En halv time og nogle ganske ufrivillige vertikale løft fra sæderne senere, er vi fremme ved den verdensberømte/berygtede busholdeplads, et pænt stenkast fra byporten til Valletta.

Her hersker der total kaos, når samtlige gule busser fra hele øen, der arealmæssigt ikke er meget større end Als, på samme tid vil til og fra hovedstaden.
Et lydinferno af tudehorn, der gør et fuldsat speedwaystadion til ren stilleleg, harmonerer ganske glimrende med menneskemylderet fra det ugentlige kræmmermarked til højre for holdepladsen.

Således overvældet af bekendtskabet med de utallige fascinerende velplejede busser, hvoraf to ikke er ens, krydret med angsten for ikke at nå frem til kampen i tide, får os til at forlade den ekstremt levende plads, for målrettet at hoppe på bus nr. 13 mod Hamrun, hvor der nu kun resterer mindre end tre timer til kickoff på dagens første match mellem mestrene fra fiskerbyen Marsaxlokk og Pieta med det klingende og forpligtende fodboldefternavn Hotspurs.
Victor Tedesco Stadium set fra gaden.

Victor Tedesco Stadium – et stolt sted

Efter små 10 minutters kørsel er vi fremme ved destinationen. Ikke umiddelbart noget vi straks får øje på.

Victor Tedesco Stadium ligger klemt inde bag en solid betonmur, mellem en koloni af fleretagehuse, og med det landsdækkende mejeri Benna som nærmeste nabo.

En ældre herrer, spadserende rundt i sin hjemmegjorte Hamrun sweatshirt, er eneste fodboldrelaterede livstegn omkring stadionområdet.
Vi beslutter os for at trave vores obligatoriske og efterhånden rituelle runde om stadion og omegn.
En tradition der opstod tilbage i 1985 på min allerførste rigtige pilgrimsfærd til det olympiske stadion i Moskva og som efterfølgende er blevet praktiseret i Berlin, Rom, Prag, Barcelona, Madrid, Sochaux, Zaragoza, ja selv på Fur Park i Motherwell, samt på utallige, mere eller mindre eksotiske europæiske og danske fodboldarenaer.
Snack bar menu står der på skiltet ved indgangen til en sidebygning til Stadion.

Stille lister vi os forsigtigt ned ad trappen og ender i et lille tilrøget klublokale. med billardborde, spilleautomater, samt en wall of fame, hvor Hamrunkoryfæer fra en svunden tid, hænger til skue for fremtidens håbefulde helte.

Da vi træder ind, istemmer en håndfuld ægte Hamrun Spartan fans stolt slagsangen tilegnet bydelens fodboldstolthed, men forstummer langsomt, da de ikke kan ”tyde” vores danske klubtrøjer og udelukkende kommunikerer på egen dialekt, er dialog desværre umulig.

Sulten begynder så småt at melde sig.
I det dunkle klublokale er stadionpølser, pølsemix eller andre gudespiser ren ønsketænkning. Men duften af den lokale suppe, burgere og naturligvis en cafeteriavenlig udgave af den maltesiske nationalspise kanin, blander sig med tobakstågerne.
Ikke just det rette etablissement at indtage lokal næring i, for røgfrisvante danskere.
Ungdomstræning på FC Hamrums anlæg.

Forældede træningsmetoder

I stedet for, søger vi tilbage til den modsatte side af stadion, hvor små poder i den reglementerede sort og rødstribede Hamrun trøje, valfarter til stadion sammen med deres stolte forældre. Bag en ståltrådsindhegning, man end ikke ville byde fangerne i det nu nedlagte gamle statsfængsel i Horsens, foregår den ugentlige træning på den nedslidte kunstgræsbane, der har dimensioner i underkanten af en håndboldbanes.

Ved ankomst sætter spillerne sig disciplineret midt på banen i en rundkreds og venter på at træneren ankommer. Efter navneopråbet går træningen i gang med et øvelsesvalg, det ville være årtier siden var gangbare på diverse danske ungdomstrænerkurser.

Mens vi lettere chokeret studerer træningen fra nærmeste hold, stilles sulten med pastizzi (= velsmagende butterdejspakker med fyld) fra et andet klublokale i forbindelse med træningsanlægget.

Nu er der kun en time til kampen fløjtes i gang og der e r fortsat intet liv på og omkring stadion, som vi kan smugkigge ind på fra træningsanlægget. En sølle time og vi har stadig ingen adgangstegn til det forjættede land, hvor kun 1200 slippes ind. To kampe, fire hold og deres fans. Nervøsiteten begynder så småt at brede sig.
VIP-indgangen ved Victor Tedesco Stadium - det var ikke gået i Danmark.

Endelig på plads

På vej tilbage mod det, vi mener, må være hovedindgangen, ankommer spillerne fra Pieta i deres privatbiler, som de omsider finder ledige parkeringsmuligheder til, i den befolkningstætte forstad.

Slæbende på tasker, bolde, vanddunke, kegler og andet nødvendigt habengut, søger de unge spillere mod omklædningsrummet. Vi følger efter, men kan kun følge dem, til de forsvinder ad en nedkørsel på den modsatte side af den nedslidte træningsbane.
Vi passerer en stor skraldedynge, der lugter ilde i varmen. Et par meter bag denne opdager vi en grøn falmet metaldør, med et VIP-AREA skilt ovenover. Efter et par diskrete bank på porten, lukker en official op, men håbet slukkes brat, da denne udelukkende taler maltesisk, så vi opgiver at komme ind gennem VIP indgangen.

Yderligere et par grønne porte, på den side hvor samtlige tilskuerpladser er placeret, forsøger vi at åbne, men alle er aflåste.

Modvilligt, men nødtvungen, vender vi tilbage til det skumle klublokale, hvor flere Hamrunstøtter nu er kommet til.

Efter et par timers tomgang i ingenmandsland, møder vi omsider en, der både kan sit engelsk og som faktisk også har en nyttig viden.
Han viser os hen til en lille dør, vi ikke tidligere havde bemærket, som nu tre kvarter før kampstart omsider er åbnet. Vi går ind i en lille, dunkel smøge, hvor billetlugen findes. For beskedne 60 omregnede danske kroner, sikrer vi os adgangstegn til eftermiddagens to kampe i BOV Premier League (BOV =Bank of Valletta) som den nationale maltesiske liga hedder.

Pastizzien er for længst forbrændt i jagten på adgangen til Victor Tedesco Stadium, så vi aflægger straks udsalget på stadion en visit, for at købe den udmærkede lokale nationale øl Cisk (udtales tjesk), og forsyner os ivrigt med udvalget af sandwich, inden vi sætter os tilrette på de sorte og røde sæder, sammen med de forbavsende få Marsaxlokk fans, for at nyde forsyningerne tilsat en god gang bold.
Stadions på Malta ser meget anderledes ud end de gør i Danmark.

Kampe med høj intensitet og hårdhed

De Brøndbyfarvede forsvarende mestre fra fiskerbyen Marsaxlokk ligger rigtig godt fra land, da de efter fem minutters spil sikkert scorer fra ellevemeter pletten. En scoring der viser sig at blive kampens eneste, da gæsterne ikke virkede synderligt interesserede, og slet ikke taktisk magtede at søge udligningen.

Kampen, der er uskøn og hårdt spillet, men intens, minder om en god britisk pokalfight fra 70´erne, sendt direkte på DR lørdag eftermiddag i Sportslørdag.

Den eskalerer efter en lille times spil i intensitet og hårdhed, da en af kampens få kreative spiller, Marsaxlokk FCs 10 tal, Peicho Conceicao, uden forsæt, uheldigt rammer Pietas netop indskiftede unge 16- årige debuterende spiller, Fransesco Sulas, så uheldigt i hovedet, at denne falder livløs til jorden og må transporteres til det nærliggende hospital.

Et uhyggeligt syn, der bringer stilheden frem hos de efterhånden mere end 500 publikummer, hvor af de fleste er kommet for at heppe Hamrun Spartans frem til sejr i eftermiddagens andet opgør.
Episoden bringer i den grad sindene i kog hos de ellers så stille medrejsende Pieta supportere, hvor en stærkt midaldrende mand, særdeles ophidset, føres ud af stadion, af det pludselig meget synlige lokale politi.

Efter et kvarters pause og endnu en velsmagende Cisk, er vi klar til dagens andet opgør, hvor de lokale helte og oprykkere tager imod den anden oprykker og bundhold fra Mqabba.

Stemningen på stadion er pludselig helt anderledes. Sort/røde flag og fanhalstørklæder svinges ivrigt, mens slagsange og opmuntrende tilråb akkompagnerer hjemmeholdets spillere på vej ind på det efterhånden pænt besatte stadion.
Hjemmeholdet viser sig hurtigt at være de yderst BOV-lamme gæster overlegne.

Da Stefan Sultana i det 23. minut har bragt Hamrun i front på straffespark, er spændingen stort set forduftet. Roderich Fenech fordobler forspringet før pausen, mens den farverige nigerianer Alfred Effiong lukker og slukker fodboldfesten på Victor Tedesco.

Inden vi forlader stadion, når vi at aflægge den interimistiske fanbod, med det yderst begrænsede udvalg et besøg, hvor især den ”nybagte” kalender med spillerportrætter, går som varmt maltesisk brød.
Tilbage på feriecentret efter en begivenhedsrig dag.

Midt i den maltesiske mistbænk

Flere timers belærende og yderst interessant bekendtskab med maltesisk klubfodbold er forbi.
Et par alternative fodboldoplevelser rigere, fra en af Europas mest upåagtede ligaer, vælger vi at begive os til fods mod busterminalen. En tur på godt en halv time.

Her så vi flere reklameplakater i kæmpeformat, med øens store fodboldsøn Michael Mifsud, der tjener til føden i Coventry og åbenbart supplerer indtægten ved at reklamere for ure, kigge ned på os.
Der var nu ikke meget Mifsud over dagens opgør, selv om et par landsholdspillere var at finde på mesterholdet.

Mætte af indtryk, sætter vi os tilrette i Leylanden med kurs mod Melliehabugten. Drøfter om vi ikke burde være på plads, når det danske landshold d. 28.marts 09, spiller mod netop Malta.

Her venter der dog danskerne en anderledes oplevelse end ovenfor beskrevet, på det nye smukke nationale stadion, placeret midt på øen.
Men vi befandt os midt i den maltesiske mistbænk, hvor landsholdsfrøene og vejen til de udenlandske karrierer, i mere eller mindre upåagtede lande og klubber, bliver sået.

En oplevelse der giver stof til eftertanke, og forståelse for landets fodboldkultur og efterfølgende verdensrangliste placering, allerdybest nede.
Aftenens sportsnyt på maltesisk TV - heldigvis på engelsk - følges intenst, da der vises et helt minuts sammendrag fra dagens to kampe.
Her oplystes det også, at den uheldige unge Pietaspiller, heldigvis kunne udskrives efter undersøgelsen på hospitalet.

Med den melding går vi tilfredse til ro, efter en fantastisk dag, vi kun kan anbefale andre fodboldinteresserede at unde sig selv, når man nu alligevel er på Malta.

Aktiviteter
Fodbold

Kommentarer til rejsetips om Malta

Spændende

03/02 2009 Sonja
Spændende måde at møde Malta på

Fodbold på Malta

02/02 2009 Søren Jakobsen
Jeg synes tippet giver god oplysninger til en anderledes oplevelse på Malta :-)