Flere rejsetips om Mexico

Vissenbjerg
1. okt. 2010

14 dage på Yucatan i Mexico

Efter en lang flyvetur med mellemlanding i Amsterdam ankom vi til Cancun kl. 18.05 og blev mødt med varme og mørke. Det skulle vi vænne os til: kl. ca. 18.15 blev det mørkt hver eneste dag og ikke noget med skumring, nej MØRKT.

Biludlejning

Vi havde bestilt udlejningsbil hjemmefra via ebiludlejning.dk, så det var bare at finde Hertz og så køre til Playa del Carmen. Det svære var så at finde hotellet. Ingen havde fortalt os at hotellet lå i gågade-kvarteret, så man kunne ikke køre derhen! Vi fandt så efterfølgende ud af, at man godt kan få lov til at køre ned til hotellet og læsse bagage af, for derefter at lede efter en p-plads i de omkringliggende gader vest for Fifth Ave.
Udsigten fra hotellet

Dejligt hotel dog uden vinduer

Vi boede på Hotel Boutique Illusion i 4 dage og var meget tilfredse. Det eneste minus var, at det værelse vi fik, var uden vindue ud til, så luftfugtigheden var høj og det var svært at komme af med fugtigheden fra våde håndklæder og badetøj.
Dansk ejet

Derfor er det en god idé at bede om et værelse med vindue ud mod havet. I tilknytning til hotellet ligger restaurant Scandic, som bl.a. stod for morgenmaden for hotellets gæster. Restauranten er ejet af en dansker, som desuden arrangerer guidede dykkerture for alle, både nybegyndere og mere erfarne dykkere. http://www.divemike.com
Vi står lige til venstre for hotellets indgang

God mad og tips

I restauranten fik vi mange gode tips af Lis, som viste sig at være ejeren Michaels mor. Hun bagte selv brød og kager samt lavede marmelade til restauranten og hun øste villigt ud af sin viden om området.
Cueva del Canger

Lækker mad og gode drinks

Playa del Carmen er en hurtigt voksende by, der lever af turisme, og især amerikanerne holder ferie her. Hvis man bevæger sig lidt væk fra hovedstrøget kan man sagtens finde lokale spisesteder, og vi kan især anbefale et hyggeligt sted, gemt lidt af vejen på Calle 38: Cueva del Canger.De laver lækker mad og gode drinks. Kan anbefale den sunde drik med Chaya, som er en lokal plante, man bruger i frugtdrik. Deres magaritas er også fremragende.
Smukke badestrande

Et udmærket udflugtsmål fra Playa del Carmen er byen Tulum, som ligger ca. 1 times kørsel syd for Playa del Carmen. Ruinområdet er hyggeligt og der skal man sætte et par timer af, for at kunne nå at se det hele. Syd for Tulum ligger de smukkeste badestrande. De kan ikke ses fra vejen, så man er nødsaget til at udvælge et hotel eller restauration og så besøge det på vejen ned til stranden. Vi nød en hel eftermiddag ved et lille hotel med Mojito, pizza og hængekøjer. En enkelt rokke fik vi sørme også at se i vandet med vores snorkler
Smukke sommerfugle og fugle

Da vi forlod Playa del Carmen for at drage mod Valladolid gjorde vi holdt ved et forholdsvis nyt udgravningsområde midt i junglen. Coba var et meget dejligt sted og hvis man færdedes stille omkring, var der rig mulighed for at se diverse dyr, såsom smukke sommerfugle og flotte fugle mv.
Byen Valladolid er absolut et besøg værd

Vi boede lige midt i byen ved Plaza Principal på Hotel el Mesón del Marque´s, hvilket var ganske fremragende. Dejligt hotel, hyggeligt og søde mennesker. Valladolid er en dejlig by med masser af atmosfære. Der er ikke mange turister, så priserne er også rimelige. Bla. kan vi anbefale et besøg i den lille tequillabutik på Calle 39, hvis man har den interesse. Klosteret San Bernardino er også et besøg værd samt Zaci Cenote – en af de mange underjordiske søer på Yucatan-halvøen. Lokalbefolkningen i Valladolid er meget venlig og vil gerne snakke, så vi kan stærkt anbefale at man kan lidt spansk, da deres engelskkundskaber ikke er særligt gode. Vandreture rundt i byen giver et glimrende indtryk af den lokale levevis, og der er mange farverige huse.
Rio Lagartos

Vi overnattede 3 dage i Valladolid og var gerne blevet længere. En af dagene drog vi til Rio Lagartos, som ligger godt 2 timers kørsel nord for Valladolid ved den Mexikanske Golf. Rio Lagartos er en lille fiskerlandsby, som ligger ved et stort naturreservat. Ved ankomsten til byen får man masser af tilbud om at komme ud at sejle med én af de lokale fiskere, og det er en god idé at forhandle om prisen. Turen er helt klart en god oplevelse. Vi så både ørne, hejrer, pelikaner, krokodiller og flamingoer på den ca. 3 timer lange tur.
Jagten på et hotel og liv og glade dage i byen

Da vi forlod Valladolid drog vi mod Merida, hvor vores næste hotel var booket. På vejen så vi det berømte Chichen Itza, hvilket var meget imponerende og stort. Desværre blev oplevelsen forstyrret at alle de mange sælgere, der hele tiden forsøger at fange ens opmærksomhed.

Ved ankomsten til Yucatans hovedstad Merida havde vi store problemer med at finde vores hotel. Der var simpelthen ingen logik i vejnumrene, og vi brugte lang tid på at køre rundt og lede efter den rigtige gade. Det kan helt sikkert anbefales at have et godt bykort INDEN man kører ind i byen i egen bil!

Det lykkedes os dog, og dette var også et glimrende hotel: Casa del Balam, som lå meget centralt, hvilket betød at vi kunne gå til alt og ikke behøvede at bruge bilen, de dage vi var i Merida.Det var tydeligt at mærke, at vi var ankommet til en større by (indbyggermæssigt på størrelse med Kbh.). Der var liv og glade dage og meget musik om aftenen, hvilket vi kunne høre fra vores hotel, uden at det dog var generende.

De tre dage vi var i Merida, brugte vi hovedsageligt til at gå rundt i byen og opleve lokale butikker og markeder, hvilket var ganske interessant. Vi fik handlet ved bl.a. Mundo Maya samt i andre lokale forretninger. Merida er byen for køb af f.eks. sisal-hængekøjer og hatte (såkaldte Panamahat). Priserne er lagt op til at man skal prutte om dem! Der er mange gode restauranter i Merida og vi kan anbefale Portico del Perigrino (www.porticodelperigrino.com) hvor vi blev vist ind bagved i en lille oase under åben himmel og fik serveret glimrende mad og gode drinks til rimelige priser.

Turen tilbage til Playa del Carmen

Da vi forlod Merida for at drage tilbage til Playa del Carmen og de sidste 4 feriedage inden hjemturen, kørte vi tilbage mod Valladolid, da vi gerne ville besøge den cenote, der lå lidt uden for byen. Cenote Dzitnup er meget mere lukket end Cenote Zaci og dermed også meget mere fugtig. Vi fortrød, at vi ikke havde taget badetøj med, det det er oplagt at tage en svømmetur i denne smukke underjordiske sø lige udenfor Valladolid. For at opleve mest muligt på vejen tilbage til Playa del Carmen valgte vi at køre ad den vej, hvor vi ikke skulle betale vejafgift. Derved fik vi flere landsbyer at se og oplevede mere af det lokale liv frem for at køre på den større ”motorvej”.
Tilbage i Playa del Carmen

Tilbage i Playa del Carmen indlogerede vi os på det samme hotel Illusion, men fik et større værelse med vindue ud til havsiden. Det var meget bedre, da luftfugtigheden så bedre kunne slippe ud. Vi var glade for at være tilbage ved den dejlige strand og nød de sidste dage af vores ferie.

Bla. drog vi ca. ½ times kørsel syd for Playa del carmen til Puerto Aventuras, som er en resort-by med et stort smukt havneanlæg, hvorfra man bla. kan tage på arrangerede fisketure. Desuden var der flere bassiner med delfiner, hvor det var muligt at komme ned og svømme sammen med dem. Vores børn havde en stor oplevelse med at være i et af bassinerne med delfiner i et par timer. Det kostede ca. 600 kr. pr barn, men det var pengene værd.

Der ligger mange hyggelige caféer og restauranter langs havnebassinerne, så man har rig mulighed for at nyde de flotte dyr bare ved at kigge på dem.Vi havde en dejlig ferie på Yucatan, men 14 dage var lige i underkanten for os, så en ekstra uge ville have været ideelt. Der er mange oplevelser, som vi stadig har til gode – hvorfor det nok ikke er sidste gang, vi besøger Mexico.

Kommentarer til rejsetips om Mexico

Tak for rosen

30/01 2011 Søren
Hej António
Tak for din kommentar. M.h.t. pengene kan jeg fortælle, at det er en god idé at have nogle kontanter med hjemme fra til lige at starte op på, men ikke for mange. Der er en del turister i området og man kan altid finde en pengeautomat (i hvert fald i Cancun og Playa del Carmen), hvor man let og sikkert kan hæve kontanter på sit kreditkort. God rejse!

fine tips

29/01 2011 António F.
tak for jeres gode tips og oplevelser i Mexico -cancun m.m jeg skal selv til Cancun ,om ca. 2 uger og kan bruge jeres erfaringen . det eneste jeg stadig mangler af viden omkringen selvet turen dertil er ,hvormange penge jeg må have med