Flere rejsetips om Mexico

Odder
12. sept. 2009

At rejse er at leve - Mexico, Belize og Guatemala

Mexico, Belize og Guatemala - 3 lande på 3 uger med lonely planet i rygsækken.

Lonely Planet som guide

Efter en lidt længere tur med en ufrivillig overnatning i Paris kom vi til Mexico City. Her overnattede vi og fløj vidre til Cancum. Derfra med bus og skib ud til en lille ø Holbox. Her var vi ude og snorkle med hvalhajer. Det var ret fedt og vi så også alvorligt store mantaer, delfiner, flamingoer og pelikaner. Dejlig strand med palmer og hængekøjer. Vi forlod Holbox og tog forbi Chitchen Itza et af de 7 vidundere.

Herefter tog vi til Tulum hvor vi dykkede i cenoter - 2 fantastiske dyk i de utrolig spændende og flotte cenoter! Bagefter var vi på stranden og flød ud. Næste dag kørte vi en maraton tur med bus - først fra Tulum til Chetumal (4,5 time) saa hoppede vi over i en bus til Belize city (3,5 time). I Belize City skiftede vi vores bus ud med en gammel lokal bus med nedrullede vinduer i stedet for air con og så var der den fedeste reggaetono musik hele vejen til San Ignacio (3 timer) hvor vi kom på det mest luksuøse penthouse på toppen af Marthas guesthouse - en kæmpe patio med hængekøje gyngestole og maghoni møbler , kæmpe altan, værelse med kæmpe senge. Jo jo vi ga`den som de rige :-)

Næste dag var vi på en herlig tur til ATM hulen ude i junglen til et meget helligt Maya sted - et ceremonielt offersted - vi gik ind i junglen, fik hjelm og pandelygte på og så ellers i gang med at svømme ind i hulen, hvor vi skiftevis kravlede, klatrede og smyg os igennem grotten indtil vi kom til et plateau hvor vi kunne se ofrenes knogler og potter m.m. meget spædende og sjovt.

Næste stop var Guatemala hvor vi boede i Flores og herfra tog til Tikal den største Maya by fantastisk sted - det skal bare ses (ca. 15 % af byen er afdækket resten er stadig tilgroet at junglen)
De sidste dage tilbragte vi på Mexico (vestsiden) i byen Oaxaca derligt sted og de aller sidst dage surfede vi i Puerto Escondido super dejligt, men hårdt for os der ikke har kondien i orden. Alle oplevelser er fundet via lonely planet.

Så bare kom igang og rigtig god fornøjelse. Bettina