Flere rejsetips om Mexico

Stilling
29. dec. 2008

I Aztekernes og Mayaernes fodspor

I marts mdr. var min mand og jeg på en 17 dages rundtur i Mexico. Vi startede turen med et par dage i Mexio City, for senere at køre tværs over landet til Puebla-Oaxaca-Tehuantepec - San Christobal-Palenque - Campeche -Merida og tilslut til Playa del Carmen. Højdepunktet var nok at vi oplevede jævndøgnsfænomenet ved Kukulcan pyramiden- et af verdens 7 vidundere.
Mayabyen Chihen Itzå

Tidligt om morgenen den 21 marts, startede turen til ruin-og Mayabyen, som er udvalgt til et af verdens 7 nye vidundere. Præcis i dag , den 21. marts, var det forårsjævndøgn og vi skulle være tilskuere til et fantastisk naturfænomen:

Solens spil og skyggerne ved den nordlige trappe på Kukulcan pyramiden fik det til at se ud som om en slange kryber ned til foden af pyramiden, hvor den forenes med et slangehoved udskåret i sten. Præsterne mente, at det var Kukulcans tegn på, at det nu var tid til at så årets afgrøder.

Vi sad stuvet sammen-tusindvis af mennesker. Foran os sad en lille indisk familie, faderen med bar overkrop og turban. Han forsøgte at holde liv i sit røgelses blus, mens andre i mængden pludselig brød ud i jubbel , da en regnbue viste sig på himlen. Det måtte da være et tegn fra oven.

Efter denne oplevelse gik vi en rundtur på området med mange velbevarede ruiner. Byen var i mere end 1000 år et religiøst, astronomisk og politisk center og vi kunne ane at mayerne virkelig havde haft viden om astronomi og arkitektur.

Efter denne fantastiske oplevelse, gik turen til Play del Carmen ved det Caribiske hav.
Pyramide i Mayabyen Chichen Itza

Jævndøgnsfænomen den 21.3. ved Kukulcan pyramiden i Mayabyen Chichen Itza

Hvor var vi spændte. Kun to gange om året: forår-og efterårsjævndøgn, kan man opleve fænomenet.
Vi startede tidligt om morgenen, da folk i tusindvis står i kø for at købe biletter. I ventetiden var der underhodning og optræden af forskellige grupper. Et par stykker købte håndmadder og drikkelse inden de gik ind i området,men det hele blev kaseret af dørvogterne og havnede i skraldespanden. Så et godt råd: spis inden i går ind eller køb på stedet.

Efter at have vandret rund blandt velbevarede ruiner og pyramider, satte vi os i menneskemængden for at se hvad der foregik.
Hvert år , præcis d. 21.3 strømmer folk hertil for at ovvervære det fantastiske syn, når solens spil på den nordlige trappe på Kukulcan pyramiden danner skygge som om en slange kommer krybende ned til foden afpyramiden, hvor den forenes med et slangehoved udskåret i sten. Præsterne mente, at det var Kukulcans tegn på, at nu var tid til at så årets afgrøder.

Pludselig kom der en flot regnbue på himlen og alle jublede- godt tegn.En inder med bar overkrop og turban på hovede forsøgte at holde liv i lidt røgelse, mens han mediterede , andre stemte i med sang .Desværre endte det med at blive ret så overskyet, men vi nåede at se slangen rimeligt godt. Et rejsetips vi gerne vil give videre.
Det turkisblå Caribiske Hav

Mexico er et utroligt varieret og spændende land.Værd at besøge!

Da jeg inden afrejse læste Udenrigministeriets hjemmeside om Mecico: sikkerhed , vaksiner, valuta m.m. blev jeg noget nervøs. I Mexico var der både mulighed for at blive overfaldet, frarøvet penge , for at vi fik fik malaria, jordskælv m.m., men vi kan berolige med, at vi ikke mærkede noget til dette. De fleste var smilende, imødekommende og hjælpsomme.

Myggespray hjalp os godt i junglen og køber man lokalt, får man det rigtigte.Vaccinationer kan man læse om på nettet. Overalt var der folk der ville sælge duge, punge, kæder m.m. så det var bare om at ære standhaftige.

Vejret var perfekt i mars mdr. 18-25 grader om dagen 0-10 om natten og ingen regn. Vi badede flere gange og vandet var nok også omkring 22 grader.
Der flettes spyd til optog

Kort resume af hele Mexico rejsen

Kaktusser, krokodiller, indianerlandsbyer, flydende haver, vulkan m.m.

I Mexico City så vi bl.a.Katedralen, en stor og imponerende kirke. Vi så maleren Frida Kahlos museum og DiegoRiveras , hendes mands berømte vægmalerier , som skildrer mexicos historie.
Meget spændende- meget anbefalelsesværdigt!
Adresse: Palacio Natinal, Nationalpaladset, Mexico C.

Vi kørte til pyramide komplekset Tetihuacan, 50 km nord for Mexico City. Her findes nogle de største pyramider.Vi kørte genem bjergrige områder mod Oaxaca, som er reømt for sit kunsthåndværk.

Vi paserer flere små indinerlandsbyer ,bl .a. Juan Sanmulla Charmulla, hvor vi besøgte den lokale katolske kirke. Indianerkire hvor der mest bliver holdt religiøse ritualer. Kirkegulvet var dækket med gran og hundredvis af stearinlys oplyste rummet. Familierne sad samlet på gulvet med drikkedunke og lidt spiseligt. Her som så mange andre steder fletede børn og voksne spyd ,som blev solgt og brugt tll optog gennem byen (påske)

Chiapas provinsen m. overdådig natur

Vi kørte af smukke veje frem til kløften: Canon del Sumidero. Her var stejle klippevægge og dybe kløfter og vi fik en lang sejltur i området , hvor vi både fik set små aber og små krodiller.

Vi så det flotte vandfald Agua Azul, og nogle af os badede-herligt.og vi kørte til Palenque som er kendt for vilde regnskove og smukke ruiner.
og vi nåede frem tll kystbyen Campeche, hvor vi fik et herligt havbad og lidt spiseligt på stranden.  Bagefter sejlede vi til Natreservatet Celestun.

Vores spændende tur var så slut, vi nød det meget... en rigtig god tur med masser af oplevelser

Pyramider

Kommentarer til rejsetips om Mexico

fantastisk tur til Mexico

16/04 2009 judith grand
har lige været i Mexico på Yucatan halvøen. Vi så en utrolig masse mayaruiner. Utroligt hvad de kunne allerede på dette tidspunkt. Vi så også en masse flamingoer i deres rette element. Senere kom vi til Playa del Carmen hvor vi havde en dejlig badeferie. Mexicanerne er utrolig søde og venlige og der var ingen problemer med at færdes om aften. Alt i alt en anbefalelsesværdig ferie.