Flere rejsetips om Mexico City

Mexico, anderledes og udfordrende.
Holsted
30. dec. 2010

Mexico, anderledes og udfordrende.

Kør selv familieferie i Mexico bød på anderledes kultur, betagende natur, spændende historiske bygningsværker samt dejlige stranddage.
Typisk skobutik. Flest mulige sko på mindst mulig plads.

Udfordring fra starten

Kl. 19.00 landede vi i Mexico City med god tid til at få udleveret bil og finde hotel – troede vi! Paskontrol var utrolig langsom og udlevering af lejebil blev en noget suspekt oplevelse, hvor vi ikke var helt sikre på om de ville snyde os. Efter lang tids parlementeren fik vi udleveret en lettere ramponeret Nissan Sentra. Nu var klokken 21.45 i en storby med 23 mil. indbyggere og en upræcis mundtlig vejvisning til hotellet. En by, hvor alle rejseguider fraråder udkørsel efter mørkets frembrud. Vi kørte på lykke og fromme og spurgte os lidt frem. Lykkeligvis fandt vi hotellet kl. 22.45. Sikken en lettelse. Checkede ind og dejsede om på sengen efter at have været i gang i 23 timer.
Spændende om der er huller nedenunder vandet.

Mere udfordring

Næste dag kørte vi sydpå. Motorvejen var dog pga. oversvømmelse spærret i Mexico City og vi blev ledt ud på de små veje i byens forstæder. Alt var totalt kaos. Selvom der var politi i mange vejkryds, så for vi alligevel vild 3 til 4 gange. Vejene og trafikken her er virkelig slem. Thailand er ren luksus til sammenligning. Nogle steder var det jordveje vi kørte på inde midt i byen. En dansk markvej havde været en væsentlig forbedring til sammenligning. Flere steder midt ude på vejen manglede de store runde kloakdæksler. Et andet sted var der så meget vand, at det slog op mod bunden af bilen. Der var bump for hver 200 meter og de var skarpe og høje. Bunden af bilen blev skrabet mange gange. Hele tiden skulle man være på udkig efter huller i vejen. 20 cm. dybe huller er ikke ualmindelige. Alt i alt fik vi en rigtig god oplevelse ved at se bagsiden af byen, selvom det kostede en del bekymringer og et par timer ekstra.
Cyklister og fodgængere er almindelige på motorvejen.

Anderledes oplevelser

På motorvejen sydøst på gik det fint. Altså lidt ud og ind på vejen (betalingsmotorvej) for at undgå hullerne. Danskerne skulle skamme sig, når de brokker sig over småhuller på vejene. Enkelte steder var der dog nyt asfalt og man kunne slappe helt af. Om aftenen var vi ude at spise et sted, hvor de kun havde menukort på spansk. Gitte og jeg kom til at bestille ensaladas i stedet for enchiladas. Altså fik vi salat i stedet for rullede pandekager. Ikke det fedeste, når man ikke kan risikere at spise salat, fordi det måske er skyllet i vand fra hanen, som vi europæere ikke kan tåle. Tjenerne må have undret sig lidt, da vi ikke rørte salaten, men bestilte anden mad:-)
Imponerende at man kunne bygge det for 1300 år siden.

Mayaruiner i Palenque

Dag 3 kom vi til Palenque, hvor vi så Mayaruiner. De ligger midt i junglen og var bygget ca. i år 700 og var ret imponerende. De største var vel op til 50 meter høje. Samfundet havde på sin storhedstid dækket 2000 hektar, men kun en meget lille del var gravet ud. Det er ret utroligt, at de har haft så veludviklet et samfund for så mange år siden. Selvom vi ikke er specielt historisk interesserede, så var det alligevel svært ikke at blive ret betaget af dette besøg.
Hyggestemning midt i junglen.

Jungleidyl

Efter ruinerne fandt vi vores hotel. En lille plet midt inde i junglen. Helt vildt hyggeligt. Lige ved siden af var der en helt fantastisk restaurant – Don Muchos. Vi sad udenfor under en teltdug. Junglelyde, levende musik, hyggelig belysning, god stemning og fantastisk mad. Og så kostede det alt i alt kun ca. 200,- kr. Det samme ville mindst have kostet det firedobbelte i DK.
En mor med et par børn vasker tøj i søen.

Lækker natur

Næste stræk var fra Palenque til San Christobal. Undervejs havde vi afstikkere til et flot vandfald og en idyllisk turkisgrøn sø. Naturen (junglen) her er rigtig frodig og lækker. Entré ”styres” her af de lokale indianerstammer. Den stamme, der har magten over området, har derved en god indtægtskilde. Ved vandfaldet blev vi stoppet 2 gange af to forskellige stammer, som hver ville have deres bid af kagen. Ved søen stod der underligt nok ingen på vejen ind. Til gengæld var vi så nødt til at betale for at komme ud derfra. Deres kreativitet fejlede bestemt ikke noget, men heldigvis var det ikke ret store beløb der blev krævet.
Over 100 skudhuller i skiltet. Standardudrustning på disse kanter.

Bagsiden

Vi skulle have set et vandfald mere (Agua Azul), men de lokale stammer var røget i totterne på hinanden for at få magten over vejen derud. De sidste par dage havde urolighederne (krig) været så voldsomme, at vejen til vandfaldet var lukket. Der var flere steder i dette område, hvor vi bestemt ikke havde lyst til at stoppe og mange vejskilte var fulde af skudhuller. Naturen var derimod helt fantastisk. Bjerge med slugter. Startende i junglen og sluttede på højlandet. Heldigvis blev vi ikke kidnappet af zapatisterne, så vi var stadig ved godt mod:-)
Smalle idylliske gader præger byen.

Hyggelige San Christobal

San Christobal var en rigtig flot by. Facaderne var pæne og gaderne smalle og hyggelige. Her lykkedes det os også at få bestilt rigtige enchiladas. Til vores store overraskelse var det ikke kødet, der var marineret i chilisovs, men i stedet de tre enchiladas, der var fuldstændig overdænget med grøn chilisovs. Det var ikke noget, som de tre mandlige deltagere i delegationen var vildt begejstrede over og den mindste endte med at skulle reddes med en sandwich fra Subway. Lidt klogere blev vi dog:-) Overnatningen her blev den billigste på turen. 120,- kr. for alle fire inkl. morgenmad for en nat.
Storslået natursceneri.

Sumiderokløften

Dag 5 kørte vi mod Sumiderokløften. Her var vi på en to timer lang sejltur ind i kløften. Vejret var skønt med ca. 20-25 grader og sol. Bjergvæggene rejser sig med op til 800 meter og der er et rigt dyreliv. Fugle i massevis. Bl.a. pelikaner og rovfugle. Man kunne næsten få lyst til at dyppe tæerne i vandet, hvis det ikke lige var for "los crocodrillos" selvom de var noget dovne. En fantastisk oplevelse.
Tja, hvad skal man sige:-)

For biltosser

Efter San Christobal er vejene blevet meget bedre. Der er nu kun få huller i vejene og vi kan holde en god fart. Transportmidler hernede er af meget varierende karakter. Det starter med oksekærre. Scooter er rigtig meget brugt og vi har set op til 6 personer på en scooter. De dårligste biler er så ringe, at vi ikke engang ville lade vores børn bruge dem til markræs i DK. En lastbil var så skæv, at baghjulene kørte 20 til 30 cm. forskudt for forhjulene. Mange biler er dog ganske fine og vores egen Nissan Sentra, som er på størrelse med en Octavia, kører da også udmærket. Den lyder dog aldeles syg, da den er udstyret med milliongear. Omdrejningerne flyver op og ned og den første dag, troede jeg at gearkassen var ved at gå i stykker i den.
Alternativ form for kystsikring.

Strand og driverliv

Med endnu en overnatning undervejs kom vi til La Crucecita, som er et turistområde ud til Stillehavet. Temperaturen lå fra 25-30 grader døgnet rundt og her var rigtig dejligt. Vi fandt en restaurant, hvor vi kunne risikere at spise salat og få is i sodavandene. Samtidig laver de rigtig god mad, så det blev vores stamrestaurant. Mad hernede koster ca. 1/3 af prisen i DK. Hotel her koster kr. 200,- pr. nat uden morgenmad for alle fire. Når man går på stranden bliver man overfaldet af sælgere. De ville have os til at være på den del af stranden, hvor netop de havde restaurant og derudover sælge os ture. Stranden var absolut super og hele området havde nærmest europæisk standard.
Strandene havde god plads og var rigtig fine.

Stillehav og snorkling

Efter tre dage i træk at have været de absolut hvideste på hele stranden (selvom Mexicanerne selv går på stranden fuld påklædt), så tog vi i dag på sejltur på Stillehavet. Det levede dog ikke helt op til dets navn, for det var alt andet end stille. Faktisk så skulle der lidt overtalelse til over for bådføreren for at få ham til at gennemføre hele den planlagte tur. Båden var ca. 8 m. lang og bølgerne var op til 3-4 meter høje. Det var virkelig sjovt og det dunkede godt, når man landede efter en bølge.
Vi stoppede ind i forskellige bugter og snorklede et par steder. Der var flotte koralrev og en masse fisk i alle regnbuens farver. At svømme en meter over en helt stime af fisk er en rigtig god oplevelse. De største var over en halv meter lange. En enkelt af de store var sulten, så den prøvede at tage en luns af Markus. Han var dog lidt for stor, så den fik kun lidt af skindet:-) Der var også nogle rigtig gode bølger inde ved stranden. Mellem halvanden og to meter var de højeste. Det var virkelig sjovt at stå lige der, hvor de slog over.
Det må have kostet en del sved at bygge dette.

Oaxaca

Dag 11 kørte vi til Oaxaca (udtales Wahaka). De første 4 timer gik med hård bjergkørsel. Faktisk så meget, at selv jeg var ved at få nok og faktisk endte med at få ondt i hånden af at dreje på rattet. Det har jeg godt nok aldrig prøvet før.
Oaxaca ligger i 1500 meters højde i en stor dal og ser utrolig smuk ud, når man kommer til den. Vi var ude at se et gammelt Zapotekerbygningsværk. De var startet med at skære (med håndkraft) toppen af et bjerg, så de fik et 200 x 300 meter fladt plateau. Der havde de så bygget deres templer og andre officielle bygninger. Rundt om dette ned ad siderne på bjerget boede så de 25.000 zapotekere.
Derefter tog vi på marked. Et værre gedemarked, bortset fra at man ikke kunne købe geder. Derimod kunne man købe alt fra bagbundne kalkuner til brunt muddervand (det lignede det i hvert tilfælde) med gæret skum på toppen, som folk købte og drak. Har man mod på en kulinarisk udfordring, så kan man også få ristede græshopper, som skulle være en delikatesse. Vi er dog nok lidt for konservative i vores madsmag til den slags.
Den lille prik på toppen er en voksen mand.

Pyramider

På turen til Mexico City kom vi forbi et område med kaktusser. Der var i tusindvis af dem og de største var ca. 7 meter høje. Vi kørte direkte (øh, lige bortset fra at vi for vild og brugte en time på det) til pyramiderne lidt nordøst for Mexico City. Der ligger solens og månens pyramide. Solens er den største af dem og er den tredje største i verden. Hver side er 225 meter lang og pyramiden er 71 meter høj. Den er ret imponerende, når man står ved siden af den.
Katedralen i Mexico City.

Mexico City

Den sidste dag tog vi på en 4-timers guidet rundtur i Mexico City. Vi startede i den historiske bydel. De har rigtig mange store gamle bygninger. Bl.a. har de den ældste bygning på hele det amerikanske kontinent. En lille katedral med plads til 12.000 mennesker. Det var for øvrigt også den største katedral på det amerikanske kontinent. Mexico er meget rig på historie og i Mexico City har de i alt 627 museer. Deres antropologiske museum er verdens største med ca. 300.000 artefakter fra pre-hispanisk tid.
Kirken til højre lå tidligere i gadeniveau.

Synkende huse

Mexico City er bygget på bunden af en udtørret (drænet) sø, og det giver stedvis store problemer med at bygninger synker. Enkelte bygninger er sunket op til 7 meter på 100 år. Mange er blevet revet ned, da de revnede og blev ustabile. Vi kom bl.a. forbi en kirke, hvor indgangsdøren nu er sunket 2 til 3 meter under gadeniveau. Mexico City har i dag 23 mil. indbyggere og dækker et areal 65 x 37 km.
Flag på størrelse med en håndboldbane.

Kontrasternes by

Vi kom også igennem et nyt moderne kvarter. Her var der mange flotte arkitekttegnede bygninger med op til ca. 60 etager. De havde bl.a. et fint koncerthus, hvor scenen lå 80 meter under jordoverfladen. En lille flagstang havde de også. 76 meter højt med et flag på ca. 30 x 50 meter.
Undervejs på turen fik vi en interessant fortælling om Mexicos historie. De har i nyere tid været underlagt både Spanien, Frankrig og USA og før dette har der været store veludviklede civilisationer.
Militæret var meget synlige i gadebilledet.

Home, sweet home

Efter en problemfri hjemrejse, skulle vi lige vænne os til danske forhold.
Det betød bl.a.:
Toiletpapiret skal nu smides i toilettet og ikke i en spand ved siden af.
Vognbaner og trafiklys er ikke længere kun et forslag til, hvordan man skal køre.
Man ser kun sjældent en betjent og han går ikke rundt med en maskinpistol.
Man bliver ikke hver uge stoppet af militæret for at få sit bagagerum undersøgt.
Kager var både gode og billige.

Lidt fakta om turen

Kørte km: 2800
Antal dage: 13 døgn i Mexico. Februar måned.
Antal personer: 2 voksne og 2 børn (11 og 14)
Pris:
Flybilletter: 12.100,- (her var vi vist lidt heldige med prisen)
Billeje: 5.600,- (inkl. ekstra forsikring, så vi ikke havde selvrisiko, vi blev for øvrigt ikke snydt)
Alt andet: 14.300,-
I alt: 32.000,-

Alle hoteller og restauranter har været i billig og middelklassen. Vi har dog ikke spist på gadekøkkener, da der er for stor risiko for at blive syg. Vi har haft lidt døje med maverne, men ikke været decideret syge af det. Bortset fra første og sidste nat, så droppede vi bare ind på hotellerne. Kørsel i Mexico er en oplevelse. Det er ikke for sjov at rejseguider fraråder kørsel i mørke (overfald og dårlige veje). I nogle områder var der dog udmærkede veje. Specielt Mexico City er dog ikke for tøsedrenge med over 5 mil. biler. På trods/grund af de mange ”udfordringer” fik vi en rigtig god og oplevelsesrig ferie, som vi tænker tilbage på som en super oplevelse.
Lej en bil, der er lidt større end denne.-)

Gode råd til andre

Lej en bil med højt til bunden. Gerne en SUV. Deres bump er meget høje og skarpe.
GPS skulle dække fint i Mexico City, men sydpå er kun hovedvejene med. Vi kørte turen uden.
Engelsk er ikke ret udbredt. De snakker spansk. Medbring en parlør over de mest gængse ord.
Lonely Planet blev flittigt brugt under turen. Udover at beskrive seværdigheder er den genial til at finde overnatning og spisesteder.
Undgå salat og isterninger med mindre at du er 100% sikker på, at der er brugt flaskevand.
Lej et hotel lige ved siden af lufthavnen, hvis du ankommer først på aftenen.
En guidet rundtur i Mexico City er en super måde at få et overblik over, hvad byen kan byde på.