Flere rejsetips om Mexico City

Indianerdans ved den historiske centrum
stefan soos
nordborg
16. feb. 2009

Solpyramiderne uden for Mexico city

Det er ikke kun egypterne som kan bygge pyramider. I Mexico findes der nok de smukkeste i verden. Det overgår endda Kheopspyramiden.
udsigt fra bussen til Acapulco

turen tilbage i mexicos lange historie

Efter et par spændende dage i Los Angeles gik turen videre til Mexico city. Mit første indtryk fra flyveren før landigen var.. det er da stort det her, og jeg troede at Los Angeles er stort.
Det var et imponerende syn imens flyveren tog en stor vending over byen før landingen. En blanding af storby, grønne område og en mixture af historie og moderne byggeri.

Mexico City pulserer med masser af gadeliv, boder, fest, farver og af dejlige dufte fra de mange forskellige stande med mad. Og skulle hilse det smager viunderlig godt, selvom det er meget stærk mad man kan risikere at indtage.

Byen er spækket med historiske bygninger og pladser. Jeg oplevede en byfest, hvor der var optog, indianer som dansede og masser af musik.
På et tidspunkt føler man at man vil have mere plads, idet byen er en af verdens største, og man trænger til luft.

Efter 3 hektiske dage i hjertet af Mexico tog jeg natbussen til Acapulco. Jeg trængte til en tur i vandet for at afkøle.
En strand ved udkanten af Acapulco

Acapulco

Tidlig om morgen ankommer bussen til busterminalen. Dog har turen gjort indtryk på mig. Busen kører ad høje bjerge, dybe kløfter og det er et fantastisk syn. Det havde jeg nu ikke forestilet mig. Men nu er jeg ankomet til byen.Har altid drømt at bade ved Acapulco.

Klokken er ved 8 tiden, og byen er fuld af liv. Jeg finder et sted for at få lidt morgenmad. Har faktisk ikke tid til at spise, for jeg skal jo se meget. Morgenmaden er hurtig overstået og finder hurtig vejen til stranden. Det første jeg ser ved stranden er masser af pelikaner. De er i gang med at spise de fisk som fiskerne ikke kan bruge. Der er mange sjove fisk, så pilerokke og små hajer de har fanget.

Vandet er fantastisk frisk. Jeg nyder enhver bølge. Stranden er lang og bred. Vandet er nok de 25 grader og luften de 28 grader, og klokken er kun 9.
Tog en rigtig lang badetur. Det er en vidunderlig udsigt på byen fra vandet. En tur op til byen og se lidt af denne by, men det er jo en by med ikke så mange spændende bygninger. Efter en par times sight seeing fandt jeg en hygge sted at indtage min middag. Og der er mange steder man kan spise god mad.

Til middag er det varmt og så skal man jo bade igen. Der er komet en del mennesker til stranden, og så kommer de forskellige strandsælger.
Der kan købes masser af spændende mad og drikkevarer. Og her kom der to strandsælger op at slås, åbenbart fordi den ene kom ind i den anden område. Der blev brugt arme og ben, men da den ene tog en stok frem, så fik den anden godt nok travlt med at løbe væk.

Byen er hektisk og dejlig men dagen i vandet gjorde at tiden løb fra mig. Sent på aftenen tog jeg bussen tilbage til Mexico city. Denne trip var al det besvær værd.
Belize city

En tur til Belize

På et tidpunkt ville jeg til Cancun, men da det ikke var billig at flyve til byen, valgte jeg Belize. Det er en mindre stat syd for Mexico. Et sted hvor maya,erne også har bygget imponerende pyramider, som i dag mange steder er omringet af skovområder. og landet har utrolig mange små øer, hvor man kan lege sig ind for billig penge, direkt med til den mexicanske golf.

Men først skule jeg flyve til Chetumal, en grænseby til Belize. Her er der en del billige hostels, og jeg valgte en tæt til havet. Byen er ikke særlig stor, men der er liv i gaderne. Restauranterne har meget spændende retter og valget var ikke let.

Dagen efter tog jeg med den lokale bus til Belize City. Og det må siges, at det er den mest spændende bus tur jeg nogen side har været med på.

Chaufføren spillede raggae musik, så hele busen rumlede og folk sang med. Busen var fyldt op til bristepunket, men stemningen var super. Folk havde høns med, de tilbød hinanden mad og så blev der serveret lokal øl til, som jeg mener smager godt. Alt det som man ikke må i DSB.s busser det gjorde man på denne tur.

Undervejs kommer man fordi store områder, som blev ødelagt af en orkan et par år siden tilbage. Intet blev skånet. Alle træhusene var ødelagt og man ser i skoven, hvor orkanen havde sin vej. Der er ingen træer tilbage.

Efter et par hyggelig timer i den lokale bus, ankommer jeg til Belize City. Byen virker lidt fattig, gaderne er ikke af høj standard, men omgivelserne er super. Her finder jeg et billig motel og her møder jeg en del som også rejser på egen hånd.

Her finder jeg ud af at
Caulker Caye er en lille ø, ikke særlig langt fra byen. Øen er taget ud fra et bounty reklame. Palmer ved stranden, hyggelig små hytter, ingen biler på øen, masser af fine strande langs den kort kyst.‎ Her vil jeg tage hen for at snorkle.
Og det er ment at komme der ud. Der er flere forskellige afgange fra forskellige bootfirmaer, så undersøg priserne. Det kan betale sig.

Nattelivet er ikke meget af i byen, så jeg finder et sted hvor jeg kan spise. Her finder jeg et sted hvor der grilles forskellige kød og fisk. Og så et par af den lokale Øl Belkin beer, som smager fremragende.

Dagen efter går det atter løs igen. Pakker min taske og finder en af de speed både som sejler til Caulker Caye‎ .

Det tager ca. 45 min....
hovedgaden på Caulker Caye‎

Caulker Caye‎

Turen derover er spændende. Imens speedbåden suser over vandet, sejler man fordi de små øer, som er dækket at små skove med flotte kystlinier. Forvetningerne stiger.

Man ankommer til øen. Det første man tænker.. wouw her vil man bo når man vinder de 25 millioner i lotto og nyde livet. Sandstrande, palmer, hyggelige hoteler og et stort antal fisk i vandet er de første indtryk man får.
Det tager ikke lang tid, så kommer der og vil have man bor hos dem. Med små golfbiler køre de en hen til hotellet.
Og disse golfbiler kan man leje for at udforske den lille ø.

Jeg finder et hotel lige ned til havet. Det tager ikke lang tid efter, at jeg finder mine badebukser og er ude at bade.
Det er et fantastisk oplevelse. Svømme blandt mange fisk. Ca. 50 m fra stranden var der en forhøjning hvorpå der voksede søtang, søgræs med mere hvorpå man kunne gå længere ud.

Langs denne forhøjning var det nok 3-6 meter dyb vand, og her kunne man opleve og se fisk som baracuda og rokker svømme forbi. Barracudaerne kom i grupper ad 5-10 styk og disse var nok 1,3 meter lange. Rokker på 1,5 m længede kunne også ses fra denne forhøjning. Man kunne så på denne platoo frem og tilbage for at holde udkik efter de mange fisk. Det var også imponerede at snorkle bland mindre fisk og se store krebber.

På en ø 50 meter fra Caulker Caye‎ kunne man gå på opdagelse, og her kunne kan finde store konkyler og spændende insekter og andet dyreliv.

Men det må siges, at strømmen imellem de to øer var meget stærk, så det tog lidt længere tid at svømme tilbage. Om aftenen kunne man finde et hyggelig sted at spise. Jeg valgte grill fisk, ikke fordi jeg er vild med det, men det så spændende ud. Grillet barracuda. Det skulle jeg smage, og det smagte godt.

De to dage på øen gik desværre alt for hurtig om.
aktiv vulkan

Hjemrejsen

Enhver drømmetur har sin ende. Også denne her.
Man prøver hele tiden at udskyde denne tanke, men realiteten indhenter desværre en.

En time før vi ankommer til Mexico city flyver vi forbi en aktiv vulkan, hvorfra der stiger røg ud. Og jeg var slet ikke klar over at der fandtes det i mexico.

Om eftermiddagen er jeg på mit hotel igen. Der er nu 3 dage tilbage af min tur. Jeg vil bruge tiden til at se de sidste ting i byen. På vejen til en stor park, bliver jeg desværre overfaldet og frarøvet min dankort og mine penge. Nu sidder man her og har 17 kroner tilbage til de sidste to dage. Det er surt.

Jeg havde straks henvendt mig politet som var hjælpsomme, men de kunne jo ikke gøre noget.
Her vil jeg så advare alle som kommer til byen. Aldrig pengepung i lommen eller et synlig sted. Jeg havde ellers under hele turen altid min pung i min rygsæk, som jeg holdt fast ved maven. Men uheldigvis havde jeg lige købt billetterne og skulle skynde mig i undergrundsbanen. Og så skete det..
Men jeg vil til enhver tid tage tilbage til mexico.

På politistationen mødte jeg andre som også er blevet overfaldet. Jeg fik en længere snak med en mexicansk familie, og da de hørte om min uheldige situation tilbøj de mig at overnatte, jeg kunne spise hos dem og de ville køre mig ud til lufthavnen kl. 5 om morgen.

Jeg takkede mange gange, jeg fik deres nummer og jeg kunne til enhver tid ringe.

Penge jeg havde kunne ikke holde længe.
Maven den knurrede dagen før afrejsen, og jeg tænkte længe efter om tilbudet. Jeg havde også 6 dollar tilovers, men jeg skulle jo trodsalt leve af noget, når jeg mellemlader i USA, på vej hjem.

Jeg brugte næsten mine sidste penge på at ringe og gudskelov var de hjemme. Vi aftalte hvor vi skulle mødes. Manden og hans ene barn hentede mig fra metrostationen og vi kørte 20 minuter i regnvejr til familiens hus.

Her havde konen så tilberedt nok turens bedste mad. Jeg ved ikke vordan jeg skulle have kommet godt fra dette, hvis de ikke havde tilbudt mig dette her.

Aftensmaden blev efterfulgt af en dessert. Jeg fortalte noget om Danmark, og de lyttede spændt. Efter et par glas øl og nogen timer snak blev klokken mange.

Kl. 4 om morgen blev jeg vækket, vi spiste morgenmad og så sagde jeg pænt tak for denne viunderlig hjælp jeg fik til konen.

Manden og hans bror kørte mig til lufthavnen og det vil jeg aldrig glemme dem.

Så mexico kan kun varmt anbefales. Ser man bort fra røveriet, så har jeg kun oplevet glade mennesker på turen.

Og man kan jo også blive overfaldet på Østerport Banegård i København.