Flere rejsetips om Auckland

• Kauri museum

25.08.11: Grete Mogensen
    Nord for Auckland i Waipoura Kauri Forest vokser det største kendte Kauri træ Tane Mahuta (skovens hersker) 1200 år gammelt.
  • Waiheke Island i New Zealand

10.03.11: Irma Clausen
    den skønneste lille ø med flyvebåd fra Auckland på nordøen med masser af naturoplevelser gode stiger til vandring og fiskeri dejlige strande masser cafeer og gallerier restauranter og vinbønder.
  • Hemmeligheder i West Auckland regnskov

26.08.10: Erling Jensen
    Skulpturer af tidligere fugleliv i New Zealand i regnskovsmiljø.

Læs mere om rejser til Auckland

Doubtfull Sound en tidlig morgen
Jens Ottesen
Odense
5. dec. 2010

Drømmeturen til New Zealand

3 rejsetips i "Drømmenes verden" - New Zealand. Menuen er klar til Doubtful Sound, Marlborough Sound og Tongariro Crossing Walk

Drømmen på Doubtfull Sound

De fleste drømmer om, een gang i livet at få en oplevelse som går "rent" ind på nethinden og altid være "the only one. Den fik vi i år, da vi på egen hånd rejste den lange vej om på den anden side af kloden - til fantastiske New Zealand.

En flyrejse på 21 timer - så havde vi "menuen" klar:
Forretten bestod af: 3 dage i Auckland
Hovedretten: 13 dage på Sydøen
Desserten: 10 dage på Nordøen.

Forretten: Et besøg i Auckland er et "must". Kan selvfølgelig også indgå som desserten, men byen på Nordøen er en fantastisk by som rummer så meget liv, skøn atmosfære og god luft på trods af størrelsen.

Hovedretten: Efter en flyvetur på 1 1/2 time landede vi i den langt mindre men meget charmerende Christchurch på Sydøen. I lejet bil gik det nu videre sydpå til en perlerække af oplevelser: Mt. Cook, højeste bjerg (3850 m), Lake Tekapo, Lake Pukaki og naturligvis Queenstown som indeholder alt, hvad man kan forestille sig: Rivertour med jetboat, verdens ældste elastikspring og "Paradise" hvor afsnit til Ringenes Herre blev optaget.

Og så er Queenstown sidste station inden det kæmpemæssige Fjordland som indeholder 14 fjorde (på størrelse med Jylland), hvor vi skulle "afprøve" den ene - og meget smukke - nemlig Doubtfull Sound på et krydstogtskib.

Det var her at drømmen blev til virkelighed.
Et godt stykke ude i fjorden, blev vi "fortøjret" til natten, der var nemlig for dybt til at smide anker.
Skibet rummede 50 personer og alle værelser var med gl.dags koøjer.
Så var det, at man lige skulle op og "slå en streg" kl.5.30. Med "vand" i øjnene kæmpede man sig op og skulle så lige kigge ud og se, hvordan vi lå.
Så måtte jeg lige gnide mig en gang mere i øjnene: Drømmer jeg???
ALDRIG har jeg set noget lignende.
Jeg spænede op på dækket og kunne konstatere: Nej jeg drømte ikke længere, det VAR virkelighed!
Hurtigt knipsede jeg et billed (se vedhæftede).
Himmel og hav og bjerge stod i et - eller måske nærmere 2.
Ganske få minutter efter så det hele anderledes og mere normalt ud igen, men billedet og ikke mindst oplevelsen var allerede "hevet i land".

Efterfølgende kørte vi 1800 km på Sydøen inden bilen blev afleveret helt ude i det vestlige Greymouth. Her startede vi så en 3 dages togtur - startende med Tranz Scenic på tværs af øen hen over Arthur's Pas til den østlige side af Sydøen.
Der var efterfølgende et "hav" af oplevelser, men det bliver for meget at nævne alle, blot lige en enkel mere som også vil stå som een af de allerstørste oplevelser på turen.
Raetihi Lodge i Marlborough Sound

Marlbourough Sound

Vi er stadigvæk i gang med "hovedretten" på turen.
Men efter togturen på tværs af øen og op langs østkysten til Kaikoura og sidst til Picton, skulle vi bo "et sted" ude i Marlborough Sound.

Umidddelbart ser det ud som en stor stak øer - hulter til bulter - men rent faktisk er det meste een stor halvø med 1200 km kyslinie beliggende i et kæmpe netværk af diverse "bays" som forgrener sig. I alt indeholder Marlborough Sound - 4 Sounds, hvoraf vi skulle til Kenepuru Sound.

Efter checkin nede ved havnen i Picton sejlede vi i speedbåd 20 min for at blive kørt hen til den næste bugt. Her stod en skipper og 200 "heste" klar til at fragte os det sidste stykke ud til vort logi: Raetihi Lodge.
Lad mig sige med det samme, det kunne også hedde "Paradise Hotel". Sikke nogle omgivelser. Vi blev modtaget på lodgets egen bådebro. Champagnen lå på is og ventede i vort rum. Her fik vi 3 "drømmedage" som er svær at genfortælle, men skal opleves. Vi kunne simpelthen ikke andet end slappe a' - låne lodgets kajakker eller mountainbykes - og nyde det ene kulinariske måltid efter det andet.

Efter denne oplevelse i Marlborough Sound gik vi direkte over til "desserten" - nemlig Nordøen
Tongariro Crossing Walk

Desserten: "Desserten" var inden for rækkevidde.
En 3 timers bragende flot sejltur ud igennem Queen Charlotte Sound og videre ud i det åbne Cook Stræde førte os til Wellington - hovedstaden.

Her holdt vi nytår - uden een eneste raket på himlen - det var mærkeligt, ja nærmest uvirkeligt.
Igen var vi klar til at leje bil og påbegynde "desserten" - en bilrejse på 1250 km på Nordøen.
Efter Wellington - kom turens 3. absolutte højdepunkt - på Tangariro som lå 340 km nord for hovedstaden.

Opholdet var planlagt på det mondæne slot Bayview Chateau Tongariro. Morgendagens udfordring stod på: Tongariro Crossing Walk på ikke mindre end 19 km. Efter afhentning blev vi kørt op i 1100 meters højde og startede med at bestige de 3 vulkaner som Tongariro består af. Med guid vandrede vi 7 1/2 time over "stok og sten" og fik en fantastisk oplevelse med i bagagen og en helt unik udsigt fra toppen ud over kraterne i 1900 meters højde. Man kalder også denne tur, for verdens flotteste eendagstur. Den kan kun anbefales og helst med guid.

Herefter kørte vi videre til nye og store oplevelser i Rotorua og ud på den ualtmindelig smukke halvø Coromandel, hvor vi boede i 4 dage. Her oplevede vi så New Zealands flotteste kridhvide strande og nu var der "dømt" sommer, 25 grader og ren afslapning, inden hjemrejsen fra Auckland.
"Desserten" - Nordøen - levede helt op til forventningerne. Nemlig smuk på sin måde med masser af gode oplevelser.

Som i en rigtig menu - skal man ikke sammenligne forret, hovedret og dessert, men blot konstatere at menuen: NEW ZEALAND: KUN kan anbefales!!!

Kommentarer til rejsetippet om Auckland

Min drøm tilbage til NZ igen

05/02 2011 Hanne Lyrum
Jjeg rejste rundt på NZ i 2009 sammen med min datter og hendes kæreste og vi oplevede noget af det samme du beskriver - et rigtigt dejligt sted der bliver ved med at kalde på et" return again trip."
Der er for godt til at det er sandt! Forfærdelig dejligt natur- imødekommende befolkning - og sommer når vi har vinter. Virkelig et sted at besøge igen.

Retur til New Zealand

05/02 2011 Catherine Boman Jensen
Jeg må tilbage til NZ og opleve DENNE tur.

God inspiration

03/02 2011 Ole Andersen
Fin artikel og gav lyst til at komme afsted