Flere rejsetips om Tongariro National Park

dragør
28. juli 2011

Tongariro crossing i New Zealand

The Tongariro Crossing er en berømt et dags vandretur omkring de tre vulkaner: Ruapehu, Ngauruhoe og Tongariro. Vandreturen er på 18,5 km. på 7-8 timer og går op til 1.886 meter o.h.
Man kan heldigvis blive kørt til starten af turen og hentet ved afslutningen af turen i bus her fra Whakapapa Village, så det havde vi tre danskere besluttet sig for at prøve. Rygsækkene var godt læsset med frokost, solcreme, vand og atter vand, regntøj, Compeed plastre, kamera, varmt ekstra tøj, mobiltelefon og solhat. De havde heldigvis lovet godt vejr, lidt skyer til morgen, opklaring og en del vind i pashøjderne. Kl. 8.30 blev vi sat af ved Mangatepopo Hut og traskede af sted mod Soda Springs, den sidste hytte og det sidste toilet inden opstigningen. Ved South Crater (af Ngauruhoe) var vi steget 500 meter til 1.660, og den ene vandrer besluttede sig for, at han gerne ville gå en afstikker op til den store kraterkant i 2.291 meters højde og se ned i krateret.

Det havde været en meget hård og stejl afstikker uden ordentlig sti og afmærkning, og nedturen var svær, men udsigten deroppe var formidabel, erklærede han. Ví to andre fortsatte den videre opstigning til kraterkanten af Red Crater (af Ngauruhoe) det højeste punkt på ruten i 1.887 meters højde. Der var den mest formidable udsigt, klart vejr, og der var flere kratere, lavamarker, turkise svovlrige vulkansøer osv. Det blæste godt deroppe, så det var om at gå forsigtigt og holde på solhatten. Ned forbi Emerald Lakes ad en meget stejl nedstigning med løst grus-, det var en udfordring, og så op igen forbi Blue Lake, og da vi nåede kanten med ny udsigt ud til Lake Taupo, nød vi vores ostemadder, æg og mer’ vand.
Tongariro crossing

Stien gik videre langs vulkankanten af Mount Tongariro ned og ned med en høj vulkan til den ene side og en dyb kløft til den anden, bare om ikke at nyse! Ved Ketetahi Hut i 1.454 meters højde er der en primitiv overnatning, og de næste to timer gik det så bare ned og ned i zigzag, forbi varme svovlkilder, lav vulkanbevoksning og til sidst den dejlige regnskov med skygge (der var ingen skygge noget sted på vulkanerne) til vi blev hentet kl. 15.30 på P-pladsen.

Det skal lige tilføjes, at da dette er NZs mest populære vandrerute og vejret var så godt, var der omkring 100 andre vandrere ude på ruten den dag (alle sammen i samme retning), så vi behøvede ikke være bekymrede for at være alene i ødemarken.

Vi var alle tre enige om at dette var et flot højdepunkt på vores rejse, og at en sådan vandretur var lige det, vi havde drømt om at opleve..

Aktiviteter
Vandreture

Kommentarer til rejsetippet om Tongariro National Park

Spændende læsning

03/08 2011 Margit Svensson
Tak for en god beskrivelse af turen. Jeg har selv været på NZ men ikke på denne tur. Drømmer om at komme tilbage og udfordre vulkanen. Har netop i sommer været på en 10 timers tur på Etna på Sicilien, meget stor oplevelse. Jeg vil vidregive din beskrivelse til min søn, der tager til NZ i januar 2012.

Jeg var ikke med, jeg passede børnene

29/07 2011 Svend Erik Haase
Da vi havde to mindre børn med på turen til NZ og da jeg ikke går helt så godt, blev vi nede. DVS. vi tog en lille rundflyver i stedet og kredsede rundt om vulkanerne og så vores familie vandre dernede.
de var godt trætte men meget glade da de kom hjem