Flere rejsetips om New Zealand

• Fra Nord til Syd i bil på New Zealand.

Vi var to par som fik FDM-Travel til at arrangere en kør-selv-tur på New Zealand.Bilen var en Toyota HighLander som stod klar i Auckland.Hele turen var beskrevet i en rejseguide med reserveringer og adgangsbilletter.Alt vi skulle gøre var at kode distinationerne ind på GPS'en og sætte os bag rattet.I 22 dage kørte vi fra hotel til hotel-fra den ene fantastiske serværdighed til den anden.Alt fungerede perfekt.Det var en stor fordel at turen var planlagt af professionelle-vi så de vigtige steder og der var taget højde for vore egne ønsker.
  • New Zealand - verdens perle.

14.11.13: Høibjerg
    Man siger om NZ: "Da Vor Herre var færdig med at skabe jorden, tog han det bedste fra hvert land - placerede det så langt væk fra Danmark som muligt og kaldte denne perle for New Zealand.
  • Doubtful Sound

14.11.13: Anna-Lise Andersen
    Vælg Doubtful sound hvis du har 2 dage, du får en oplevelse for livet. Guiden på båden er fantastisk til at spotte delfiner der følger båden samt søløve kolonier og du padler i kajak helt tæt på vandfaldene.

Læs mere om rejser til New Zealand

Tramping i NZ - Kepler track
Björn Beisswenger
København
28. juli 2011

Tramping i NZ - Kepler track

En af de helt enestående oplevelser da jeg var i New Zealand i 5 måneder var de to trampingture jeg var på.
Der findes et utal af ufattelig skønne vandreture (kaldet tramping), i alle længder og sværhedsgrader og det er rimelig let at gå til hvis man starter med at gå på turist informationen med sine ønsker.
Man oplever den skønne natur på tætteste hold og hygger sig i hytter eller i teltet med ens venner og de andre som lige overnatter den nat.

Her er beretningen fra min første tur:

I sidste oejeblik besluttede vi os for at tage Kepler Track, da det aabenbart er den eneste cirkel tur man kan naa paa 3 dage.
Kepler er 67 km lang og straekker sig igennem fugtig underskov op til alpine graes sletter og tilbage igen, billeder kommer op hurtigst muligt. Da alle hytter desvaerre var optaget, maatte vi udover mad og kogegrej ogsa slaebe paa telt (venligst udlaant af Simon), saa selvom jeg kun havde pakket det aller mest noedvendige af toej, naaede rygsaekken alligevel op paa over 10 kg.

Det var en ordentlig mundfuld, vi kunne ikke gaa normalt i 2 dage efter fordi vi havde saa ondt i benene og sandflue biddene paa mine ben kloer stadig helt vildt og er svaere at holde fingrene fra.
Men det var en utrolig god tur, vi havde det sjovt og selvom vi havde lidt travlt med at naa det hele paa 3 dage gik det ikke vores naeser forbi, at det var en storslaaet natur vi havde faaet adgang til. Dyreliv er der generelt ikke meget af, med undtagelse af fugle, saeler og soeloever er alt importeret hertil, hvilket ogsaa betyder at der ikke er nogen dyr at vaere bange for, naar man traver rundt i moerket, som vi blev noedt til den foerste dag. Vi var kommet lidt sent afsted fredag, saa inden vi naaede frem til den foerste campingplads ved Iris Burn, var klokken blevet 21:30 og den sidste time blev saaledes tilbagelagt med lommelygter og i noget langsommere tempo. Kartoffelmospulver, et par poelser, loeg og hvidloeg blev til et festmaaltid da vi endelig naaede frem og havde vores telt paa plads. 22,2 km paa 6 timer - vi var ret stolte!

Naeste dag ventede os en opstigning fra 500 til ca. 1500 m.o.h., ca. 4 timer langs bjergryggen og ned igen til Lake Te Anau paa 300 m.o.h. 9 stive timer og en fantastisk tur senere stod vi paa campingpladsen ved Brod Bay, lige ned til stranden, kort efter solnedgang og med ild i baalet - fantastisk!

Der blev dog ikke festet og sunget meget den aften, kl. 22 laa vi alle under dynen og glaedede os til at falde i soevn.
De sidste 15 km blev tilbagelagt paa 4 timer, efter et grundigt morgenmaaltid og var nok de haardeste paa hele turen. Ikke fordi terraenet var svaert, men bare fordi vi ikke kunne vente med at se broen hvor vi startede og hvor bilen holdt.
Greenstone - Caples

Vi var otte i alt og soendag formiddag var jeg i gang med min anden store tur. I loebet af 4 dage/3 naetter gik vi op igennem Greenstone Valley, over McKellar Sattle og ned igen igennem Caples Valley Laes mere her. Denne gang kunne vi heldigvis sove i hytter, til gengaeld skulle vi have mere mad og toej med, saa rygsaekken vejede vel det samme som sidst. Hytterne var primitive og hyggelige, men ikke saerlig store, saa den sidste nat maatte nogen sove i telt og jeg paa gulvet (hvilket dog ikke var meget varmere) fordi vi kom for sent til en sengeplads.

Det var igen en utrolig flot tur og vi havde hoej solskin hele vejen, saa det var aergerligt vi primaert gik inde mellem traeerne. Til forskel fra Kepler Track, var stierne ikke helt saa motorvejsagtige, saa efter et stykke tid indser man, at man ikke kan undgå at faa vaade foedder af at krydse aaer og mudderpoeler og der skulle faktisk lidt anstrengelse - naermest klatring - til at komme op paa McKellar.

Oplevelsen var mindst lige så storslået som Kepler, men benene ikke helt så trætte dagene efter :-)