Flere rejsetips om Norge

• På jagt efter nordlys / Aurora Borealis

10.03.14: Carl Nielsen
    Vi har de sidst to år været på Nordlys jagt i den nordlige del af Norge og Sverige. Det første år boede vi i Kiruna i Sverige, og i år prøvede vi Tromsø i Norge.
  • Oslo

05.02.14: Kristina Jensen
    Oslo er en herlig storby og må opleves!
    Her er lidt for enhver smag – og man skal også gøre op med sig selv, hvorvidt man ønsker sne og kulde eller sol og varme.
  • 17 maj Oslo, Norge

Tag en dejlig sviptur til vores skandinaviske venners hovedstad OSLO. Der er rigtig god underholdning for både børn og voksne på båden.

17.

Læs mere om rejser til Norge

AnneMarie Andreasen
Viby Sj
8. april 2011

Aktiv ferie i Norge

Norge er et fantastisk land at holde ferie i. Naturen byder på meget, som man kan benytte sig af. Det har vi gjort flere gange i forskellige områder i hele Norge.
Både med børn og alene.
Boet i telt, hytter og campingvogn. Idag er der hytter alle vegne, hvor man kan leje sig ind.
Denne tur er med bil og campingsvogn op igennem Sverige. Sejlede over fra Moss til Horten, 35 min. Turen gik så over Kongsberg rute 34, videre til Dalen rute 45, RotemaValle rute 9, Rystad til Lysebotn. Lysebotn ligger i bunden af den 40 km. lange Lysefjorden. Der er 27 hårnålesving ned i bunden. Der boede vi på en dejlig lille campingplads.

Norge

Næste dag kørte vi op af de 27 sving, til en p-plads. Dagens udflugt er til Kjeragbolten, som er en stor sten, der er kilet ned imellem to fjelvægge og der er 1000m ned. Kjerag er det højeste punkt i Lysefjorden 1084 m. Meget massivt fjel.
Aktiv ferie i Norge

Opstigningen starter ved p-pladsen. Der var en "sti" hele vejen. Vi kom til at svede, puste, men det var en utrolig flot tur. Vi kunne skue ud over Lysefjorden og fjellene. Efter 3-4 timer kom vi frem til Bolten, som lå forenden af en lille smal "gyde". Helt fremme ved Bolten var der et lille plateau, hvor vi kunne sidde og spise vores velfortjente medbragte mad. Derefter kravlede vi en for en ud og sad på stenen, nogen stod op, men ...der var lige 1000m direkte ned til Lysefjorden og vinden susede. En fantastisk udsigt. Sejlbåde dernede lignede en små papirsbåde. Turen ned kunne man igen nyde udsigten.

Turen tog ialt 5-6timer. Den kræver en god fysik ( vi er begge over 55) godt fodtøj så man kan stå fast, varmt tøj og mad. Man skal ikke gå derop i regnvejr, da er det svært at stå fast.

En god nattesøvn og vi sejlede ud igennem Lysefjorden, en smuk tur, hvor kaptajnen fortalte historie fra området. Bla at børnene før i tiden på gårdene var tøjret til pæle, så de ikke faldt ud over fjellet. Man kan se Kjeragbolten nedefra båden. Længere ude kom vi forbi Preikestolen, som rejser sig lodret 604 m over Lysefjorden. Vi fortsatte turen til Preikestolen Fjellstue, hvor vi overnattede. Næste dag gik turen til Preikestolen. Højdeforskel på 350 m. På turen oplevede vi pragtfuld natur. En lidt krævende tur. Da vi nåede plateauet, som er 25x25 m., midt på er der en revne revne, man mener det er en frostsprængning. Vi spiste vores medbragte mad. Derefter kravlede vi og lagde os på maven og kikkede ned (604m) i og udover Lysefjorden, smukt malerisk udsigt. Vi er nede igen efter 4 timer.

Næste dag kører vi mod Røldal. Undervejs ligger et af Norges største kraftværker i Kwilldal ved Suldalsvatn. Da vi ankom, kørte vi ind gennem en port, ind i et stort fjel, vi havde campingsvognen med. Derefter op med elevator i flere etager. Rundvisning var meget spændende.
Aktiv ferie i Norge

Efter overnatning i Røldal kørte vi mod Odda, Undervejs tog vi turen op til Røldalsfjellet, smal bjergvej og der lå stadig 3 m høj sne i vejsiden, is på søen og der gik mange får og nød solskinnet. Odda er byen i bunden af Sørfjorden, meget smukt med Folgefonna bræen på ve side. Vi kørte til Buar af en natur skøn vej, hvor der var en fantastisk smuk udsigt til bræen.

Undervejs er der flere lange tuneller. Dalen er meget frodig, vi købte moreller.

Turen fortsatte til Eidsfjorden, Vøringsfossen. Den er imponerende, i vandstøvet var der en regnbue.
Den har et samlet fald på 182m. Fra udsigtspunktet ved Fossli, kunne vi se frie fald ned i kløften på 145 m. imponerende.
Aktiv ferie i Norge

Vi kørte tilbage og mod Bergen, hvor vi kørte igennem mange tuneller. Vi boede ude på Store Sotra, en ø vest for Bergen. Bergen er en smuk by, især nede ved havnen. Vi tog Fløybanen op, hvor vi havde udkik udover byen.

Turen gik videre mod Voss, Gudvangen til Flåmdalen. Her prøvede vi for første gang at flyve i helikopter. En tur ud til Sognefjorden og Flåmdalen, storslået oplevelse.

Vi kørte nedad rute 50 over det nordlige Hardanger vidden mod Geilo. På vejen var vi oppe på Låvisbjerget med en meget smuk udsigt.
Aktiv ferie i Norge

Videre ad rute 40 til Ulvdal til Rjukan. Der var vi inde og se Vemork museet, bla hvor man lavede tungt vand til Tyskland under krigen. Der er lavet en film over dette. Spændende at se. En tur på Gaustatoppen og derefter videre langs Tinnsøen.
Et stop i Heddal, for at se Stavkirken (trækirke) ældste del er fra 1150. Der er en speciel duft af tjærre og træ. Kirken bliver stadig brugt.

Ferien er ved at være slut, så vejen er hjemad gennem Drammen og tunlen via Drøbæk.

Vi sluttede turen af i Sverige. Marstrand nord for Gøteborg. Her er en dejlig campingplads. Nede på havnen tog vi den kabeltrukne færge over til den lille ø, hvor der er en Borg. Her havde Tordenskjold sin færden engang. Der er utrolig smukt.