Flere rejsetips om Norge

• På jagt efter nordlys / Aurora Borealis

10.03.14: Carl Nielsen
    Vi har de sidst to år været på Nordlys jagt i den nordlige del af Norge og Sverige. Det første år boede vi i Kiruna i Sverige, og i år prøvede vi Tromsø i Norge.
  • Oslo

05.02.14: Kristina Jensen
    Oslo er en herlig storby og må opleves!
    Her er lidt for enhver smag – og man skal også gøre op med sig selv, hvorvidt man ønsker sne og kulde eller sol og varme.
  • 17 maj Oslo, Norge

Tag en dejlig sviptur til vores skandinaviske venners hovedstad OSLO. Der er rigtig god underholdning for både børn og voksne på båden.

17.

Læs mere om rejser til Norge

Sognefjorden ved Aurland
Jens Ove Nielsen
Silkeborg
13. okt. 2008

Efterår i Norge i lejet bil

Man behøver ikke altid at rejse langt væk for at få de store naturoplevelser. En tur rundt i den sydlige del af Norge er absolut noget vi kan anbefale.
Bryggen i Bergen

Da vi her i efteråret skulle til Norge besluttede vi at flyve til Norge og leje en bil. Det var både billigere og nemmere end selv at tage bilen med.

Vi fløj med Sterling fra Billund til Oslo mandag morgen og allerede kl. 9.00 var vi på vej mod vest.

Vores første stop var Flåm, som ligger helt ned til Sognefjorden. Vi tog med en tur med Flåm-banen, og det er en usædvanlig flot togtur. Næste morgen var der kommet et par store krydstogtskibe, så der var stor aktivitet med at få gæsterne i land.

Vi kørte videre til Bergen, og kunne ved selvsyn konstatere, at det ikke er altid det regner i Bergen. Fantastisk flot solskinsvejr med masser af mennesker på udendørs cafeer og restauranter. Op med Fløi-banen, hvor der er en fantastisk udsigt over byen og fjorden.

Dagen efter gik turen over Hardangervidden til Kongsberg. En flot tur med et afvekslende landskab.

Vi fortsatte til Oslo med besøg på Holmenkollen, Kon-ti-ki museet og overnatning på Grand Hotel midt på Karl Johan. Vi havde afleveret bilen inde i byen, så vi ikke skulle bekymre os om den.

Igen viste vejret sig fra den flotteste side, og vi fik travet rundt til byens seværdigheder, hvor den nye opera på havenen absolut er et besøg værd.

Hjem med fly fredag aften efter en intensiv oplevelse i vores naboland.