Flere rejsetips om Norge

• På jagt efter nordlys / Aurora Borealis

10.03.14: Carl Nielsen
    Vi har de sidst to år været på Nordlys jagt i den nordlige del af Norge og Sverige. Det første år boede vi i Kiruna i Sverige, og i år prøvede vi Tromsø i Norge.
  • Oslo

05.02.14: Kristina Jensen
    Oslo er en herlig storby og må opleves!
    Her er lidt for enhver smag – og man skal også gøre op med sig selv, hvorvidt man ønsker sne og kulde eller sol og varme.
  • 17 maj Oslo, Norge

Tag en dejlig sviptur til vores skandinaviske venners hovedstad OSLO. Der er rigtig god underholdning for både børn og voksne på båden.

17.

Læs mere om rejser til Norge

På Suleskarvejen mod Lysebotn.
Bent Jespersen
Struer
18. jan. 2009

Norge 2007 på knallert

Syv dage op i Setesdalen med udflugter til Lysebotn og Dalen. Hjemtur via Mandal og Lindenæs. Med Masterferies fra Hanstholm til Kristiansand og fire overnatninger i Rysstad og to i Mandal. En uge med masser af sol, flotte udsigter og på højfjeldet stadigvæk sne her i staten af juni måned.
Den første kaffepause i Norge.

Den første dag.

Min Vespa og mig.

Et eventyr på to hjul.
Jeg hedder Bent og har været på efterløn i halvandet år. Lige siden, længe før jeg gik på efterløn, har det været min drøm at pakke min knallert og køre en tur til Norge. Mine venner smilede overbærende når jeg nævnte mine planer. På mine forespørgsler om de havde lyst at komme med, var svaret mumlende / undvigende. En kammerat, havde på et tidspunkt indvilget i at tage med på turen, men han blev desværre forhindret. Jeg kørte derfor alene og havde 6 overnatninger på turen og kørte i alt 1300 kilometer.
Jeg er meget fascineret af bjerge og syntes nok ikke at en ferie er en ”rigtig” ferie uden bjerge. Endvidere udmærker Norge sig ved at der er så meget plads, fred, ro og masser af smuk natur.
Ved hvert vejsving er der nye flotte motiver. Det er kun fårene og gederne der forstyrrer med deres: - Bæææhhh - og en enkelt kobjælde i det fjerne. Da der er så kort afstand til Norge, er det derfor et oplagt valg for mig, især når det skulle foregå på knallert.

Torsdag den 7. startede Master Ferry fra Hansholm med mig om bord. To timer senere, da jeg havde spist mig mæt – og lidt til – i det store Ta´Selv Bord på færgen, var jeg i Kristianssand. Jeg må indrømme jeg følte mig meget lille, da jeg kørte fra borde sammen med en sværm af store motorcykler. De var dog meget flinke og drillede slet ikke. Jeg skal 150 kilometer mod nord, op gennem Setesdalen ad riksvej 39 til Rysstad. Vejen følger hele vejen floden Otra og der er derfor ingen væsentlige stigninger turen. I Rysstad har jeg booked mig ind på en hytte for 4 nætter. De sidste to timer af turen derop regnede det meget. Jeg nåede dog at få mine overtræksbukser på og nåede tør frem til min hytte sidst på eftermiddagen.
På vej mod Dalen, ved Bandalsvatnet

På tur ad sommervejen til Lysebotn.

Næste dag skal jeg rigtig ud i bjergene, vest på ad Suleskarvejen til Lysebotn, der ligger inderst i Lysefjorden. Det højeste punkt på vejen ligger i 1052 mtr. Højde. Der ligger i vejsiderne flere meter højde snedynger og på de mange småsøer heroppe, er der stadig isflager på vandet. Vejen er meget smal og er kun åbent i sommermånederne. Det er en betagende tur. Meget øde landskab næsten uden bevoksning. Øde klipper, masser af store sten, snedriver og masser af småsøer. Jeg nærmer mig Lysebotn og nu er der kun 28 hårnålesving tilbage ned ad de stejle fjeldsider. Det sidste stykke er en mørk, snæver og led tunnel, der drejer 360 grader. – Der var dog ingen anden trafik end mig. – Vel ude af tunnelen er der en betagende udsigt til Lysefjorden.

Næste udflugt går forbi Hallandsfossen, hvor vandmasserne gennem en kløft bruser ned ad fjeldsiden og fortsætter sit løb som floden Otra, der løber ud i Skagerak. Et flot vandfald, hvor man kan gå helt ud til det skummende vand, men slet ikke noget enestående i Norge, hvor den er en blandt tusinder. Jeg kører nu mod nordøst over et flot, frodigt fjeld. Slet ikke som Suleskarvejen, men med en del bevoksning. Også mindre skov / krat områder. Her ses hytter der gemmer sig bag træerne, men med udsigt over en af de utallige småsøer, der findes her. Men det er får og geders land. Lidt ensformigt bliver det efterhånden. Derfor kommer det næsten som et chok efter omkring 80 km. i dette terræn, hvor jeg når frem til hårnålesvingene, der fører ned til byen Dalen og ser det mest betagende udsigt ned over Bandalvatnet. Det er så smukt. Ned gennem byen Dalen og otte km. længere fremme er jeg ved den flotte Eidsborg Stavkirke fra 1200-tallet. Desværre kunne jeg ikke komme ind i kirken pga. barnedåb.
Efter fire overnatninger i Rysstad fortsætter jeg sydpå, hvor jeg skal bo to nætter I en hytte på Sandness Camping ved Mandal. Pladsen ligger flot lige ved elven.
Højdepunktet hernede sydpå er afgjort skærgården. På en tur ud til Lindeness Fyr, der er Norges sydligste punkt, er der det ene flotte skærgårdmotiv efter det andet. Fotoapparatet var ikke til at holde i ro her. Fra Lindeness Fyr er der 2518 km til Norges nordligste punkt Nordkap.

Syv dage med masser af oplevelser i en natur jeg ikke kan se mig træt på.
Om jeg skal af sted igen til næste år ?
- Jeg kan ikke lade være !

Aktiviteter
Road trips

Kommentarer til rejsetips om Norge

knallert tur i norge

27/10 2011 allan dølstrup
tager til nordkapp omkring den 1-6-2012 turen starter her fredericia og så til kristiansand . derefter er det bare nord på , men der skal ses noget på turen . jeg skal køre på en 30 knallert med telt og det skal blive en oplevelse for livet . tid har jeg nok af jeg er førtidspen . turen er på ca 6000 km men det er vel ikke noget . er der nogen der vil med er det helt fint . i kan ringe til mig 50 14 64 07 hvis det er i har lyst eller nogle gode tips .